Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.166.2024.2.JK2
Pobór zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów z tytułu gromadzenia oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym - art. 30 ust. 1 pkt 7a updof.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:
- nieprawidłowe – w części dotyczącej obowiązku naliczenia i poboru zryczałtowanego podatku przez B. (pyt. 2) oraz terminu rozliczenia zryczałtowanego podatku od dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu gromadzenia oszczędności w okresie od 15 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. (pyt. 4) ,
- prawidłowe – w pozostałej części.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 lutego 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 5 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy poboru zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu gromadzenia oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 marca 2024 r. (data wpływu 4 kwietnia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
1 lutego 2005 r. założyła Pani polisę na życie z funduszem kapitałowym w A. i przez 17 lat opłacała Pani należne składki.
15 stycznia 2022 r. założyła Pani indywidualne konto emerytalne (IKE) w B.
W czerwcu 2023 r. przeglądając zestawienia roczne polisy z A. zauważyła Pani, że jedną z części polisy jest również IKE. Dowiedziała się Pani, że nie można mieć dwóch kont IKE.
Aby więc zlikwidować jedno z kont IKE, poprosiła Pani A. o transfer zgromadzonych środków IKE na konto IKE w B. Transfer został dokonany 11 lipca 2023 r., a całość dokumentacji przesłana 21 lipca 2023 r. Od tego momentu miała Pani już tylko jedno konto IKE.
Podsumowując, gromadzenie oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym odbywało się w okresie 15 stycznia 2022 r. – 21 lipca 2023 r.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku gromadzenia oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym należy zapłacić podatek w wysokości 75% uzyskanego dochodu na każdym IKE.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 16(3a) dochodem, o którym mowa w pkt 7a jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne. Dochodu tego nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz latach poprzednich.
28 sierpnia 2023 r. wysłała Pani pismo do B. z prośbą o odprowadzenie podatku 75% od zysków z obu IKE (w myśl art. 30 ust. 1 pkt 7a oraz pkt 16(3a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Odpowiedzią B. był e-mail z dnia 6 października 2023 r. informujący, że B. nie jest płatnikiem tego podatku zgodnie z indywidualną interpretację prawa podatkowego z (…) wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w (…). Powyższa interpretacja w Pani rozumieniu nie stanowiła dostatecznej podstawy do odmowy odprowadzenia podatku, gdyż w chwili zwrócenia się o pomoc do B., instytucja ta powinna posiadać wszystkie niezbędne dane do obliczenia należnego podatku zryczałtowanego.
Po Pani kolejnym piśmie (w formie reklamacji usługi) wskazano, że obowiązek uiszczenia 75% podatku spoczywa na Pani, gdyż w treści art. 41 ust. 4 ustawy o pdf nie wskazano normy art. 30 ust. 1 pkt 7a jako tytułu, na mocy którego płatnicy są zobowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonanych wypłat lub stawianych do dyspozycji płatnika pieniędzy.
Niestety, nie miała Pani w tym momencie żadnych danych do obliczenia należnego podatku.
Na Pani prośbę B. podało Pani dochód z jego rachunku IKE za okres, w którym istniały dwa konta IKE – 15 lutego 2022 r. – 21 lipca 2023 r. (równy (…)).
Odesłano Panią do A. po dane dochodu na rachunku IKE za ww. okres.
W dniu 22 stycznia 2024 r. otrzymała Pani dane dochodu z IKE za okres 15 lutego 2022 r. – 21 lipca 2023 r. z A. (...).
Wskazała Pani, że okres ubiegania się o odpowiednie dane do obliczenia należnego podatku nareszcie dobiega końca.
Pani dwukrotna wizyta w Urzędzie Skarbowym (ostatnia 2 lutego 2024 r.), nie dała jednak jednoznacznej odpowiedzi, „jak, ile, i w jakiej formie” ma Pani zapłacić i rozliczyć się z tego podatku. Ze względu na unikalność Pani sprawy poradzono Pani skontaktować się z Krajową Informacją Skarbową i poprosić o interpretację, aby być pewną, że sprawa jest załatwiona prawidłowo i zgodnie z przepisami.
Uzupełnienie stanu faktycznego
W 2022 r. złożyła Pani zeznanie podatkowe PIT-37 wspólnie z mężem (z Pani dochodem równym zero złotych);
Wypłacono Pani dywidendę jako wspólnikowi w spółce z o.o. proporcjonalnie do posiadanych udziałów:
- za 2021 r. – (…) zł,
- za 2022 r. – (…) zł.
Pytania
1.Czy kwota należnego podatku do zapłacenia to 75% sumy dochodów z tytułu gromadzenia oszczędności na koncie IKE w A. i koncie IKE B. uzyskanych w okresie posiadania więcej niż jednego indywidualnego konta emerytalnego, tj. w okresie 15 lutego 2022 r. – 21 lipca 2023 r.?
2.Czy kwotę z punktu 1 wylicza sobie sam podatnik czy powinna być ona wyliczona przez podmiot obsługujący indywidualne konto emerytalne (IKE) (przeformułowane w uzupełnieniu)?
3.W jakim PIT rozliczyć ten podatek ryczałtowy? Z jakim dopiskiem? (przeformułowane w uzupełnieniu)
4.Czy ma Pani czas do 30 kwietnia 2024 r. na rozliczenie tego podatku zryczałtowanego? (przeformułowane w uzupełnieniu)
5.Jaki podmiot państwowy jest kompetentny, aby mógł pomóc podatnikowi upewnić się, że nie ma zaległości z tytułu podatku ryczałtowego (w sprawie jak w pytaniu 1) oraz kwota podatku jaką wyliczył/wyliczono (w zależności od odpowiedzi na pytanie Nr 2) jest właściwa? (przeformułowane w uzupełnieniu)
Interpretacja dotyczy pytań Nr 1-4, natomiast w zakresie pytania Nr 5 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie
Ad 1
Według Pani odpowiedź brzmi „Tak”.
Kwota należnego podatku do zapłacenia to 75% sumy dochodów z tytułu gromadzenia oszczędności na koncie IKE w A. i koncie IKE B. uzyskanych w okresie posiadania więcej niż jednego indywidualnego konta emerytalnego (tj. w okresie w okresie od momentu zaistnienia posiadania więcej niż jednego konta IKE do momentu posiadania tylko jednego konta IKE, po dokonaniu transferu oszczędności i danych). Kwotą do zapłacenia jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na każdym indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na to indywidualne konto emerytalne za okres posiadania więcej niż jednego konta emerytalnego IKE. Dochodu tego nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.
Ad 2
Uważa Pani, że tę kwotę powinien wyliczyć pomiot obsługujący indywidualne konto emerytalne (IKE), a więc B.
B. poinformowało, że nie jest płatnikiem tego podatku zgodnie z indywidualną interpretację prawa podatkowego z (…) wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w (…). Po Pani reklamacji, że posiada Pani już tylko jedno konto IKE, powołano się na art. 41 ust. 4 Ustawy o pdf, w którym, jak stwierdzono, nie wskazana jest norma art. 30 ust. 1 pkt 7a Ustawy o pdf jako tytułu, na mocy którego B. mogłoby pełnić funkcję płatnika z zastosowaniem sankcyjnej stawki opodatkowania 75%. Dodatkowo według B. informacja IKE-2 (dokumentacja do transferu przekazywana między instytucjami) zawiera informacje pozwalające ustalić dochód osiągnięty przez cały okres oszczędzania w danej instytucji, a nie wybraną jego część lub okres. Uważa Pani, że instytucja przejmująca transfer danych powinna posiadać wszystkie niezbędne informacje, w tym również informacje związane z dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 7a ustawy o pdf. Jeżeli takiej informacji instytucja nie posiada to znaczy, że instytucja finansowa nie jest przygotowana na realizację art. 30 pkt 16 (3a) ustawy o pdf.
Ad 3
Według Pani być może będzie to PIT-38.
Ad 4
Według Pani odpowiedź brzmi „Tak".
Chciała i chce Pani ten podatek rozliczyć jak najszybciej, jednak procedura pozyskiwania danych z A. i B. trwała bardzo długo. Teraz wydłuża się czas, kiedy może Pani dostać informacje od Krajowej Izby Skarbowej, ale bez gwarancji otrzymania pomocy przed 30 kwietnia 2024 r. Nie pozostaje Pani nic innego jak zapłacić wyliczony przez Panią (ma Pani nadzieję poprawnie) podatek zryczałtowany przed końcem kwietnia, aby uniknąć dalszych niepotrzebnych odsetek, tłumaczeń i kłopotów.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Pani przedstawiła we wniosku jest w części nieprawidłowe oraz w części prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Przepisy ogólne
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Z kolei art. 11 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Katalog źródeł przychodów zawiera art. 10 ust. 1 ww. ustawy. Zgodnie z tym przepisem:
Źródłami przychodów są:
1) stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta;
2) działalność wykonywana osobiście;
3) pozarolnicza działalność gospodarcza;
4) działy specjalne produkcji rolnej;
5) (uchylony);
6) najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą;
7) kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c;
8) odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:
a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,
d) innych rzeczy,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany;
8a) działalność prowadzona przez zagraniczną jednostkę kontrolowaną;
8b) niezrealizowane zyski, o których mowa w art. 30da;
9) inne źródła.
Pobór zryczałtowanego podatku dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu gromadzenia oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 7a ustawy:
Od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu gromadzenia oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym, w rozumieniu przepisów o indywidualnych kontach emerytalnych - w wysokości 75% uzyskanego dochodu na każdym indywidualnym koncie emerytalnym;
Według art. 30 ust. 3a ww. ustawy:
Dochodem, o którym mowa w ust. 1 pkt 7a, jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na indywidualne konto emerytalne. Dochodu tego nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.
Stosownie do art. 30 ust. 8 ww. ustawy:
Dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.
Pobór podatku przez płatnika
Zgodnie zart. 41 ust. 1 ww. ustawy:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Na podstawie art. 41 ust. 4 ww. ustawy:
Płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a, 13-17 oraz art. 30a ust. 1 pkt 1-11 oraz 11b-13, z zastrzeżeniem ust. 4d, 5, 10, 12 i 21.
Zeznanie podatkowe
Według art. 45 ust. 1 ustawy:
Podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym. Zeznania złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.
Stosownie do art. 45 ust. 1a ustawy:
1a. W terminie określonym w ust. 1 podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z:
1) kapitałów opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30b;
2) pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c;
3) odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30e.
Zgodnie z art. 45 ust. 3b ustawy:
W zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 ust. 1a, wskazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.
Skutki podatkowe uzyskania dochodów (przychodów) z tytułu gromadzenia przez Panią oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym
Z opisu sprawy wynika, że w okresie od 15 lutego 2022 r. do 21 lipca 2023 r. gromadziła Pani oszczędności na więcej niż jednym koncie emerytalnym, tj. na koncie IKE w A. i koncie IKE B.
Pani wątpliwość budzi kwestia, kto jest zobowiązany do odprowadzenia zryczałtowanego podatku, w jakiej wysokości, w jakim rozliczyć zeznaniu i w jakim terminie.
Zryczałtowany podatek od dochodów z tytułu gromadzenia oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym wynosi 75%.
Kwotą do zapłacenia jest różnica między kwotą stanowiącą wartość środków zgromadzonych na każdym indywidualnym koncie emerytalnym a sumą wpłat na to indywidualne konto emerytalne za okres posiadania więcej niż jednego konta emerytalnego IKE. Dochodu tego nie pomniejsza się o straty z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych poniesionych w roku podatkowym oraz w latach poprzednich.
Stanowisko Pani w zakresie wysokości podatku (pyt. Nr 1) jest prawidłowe.
Treść art. 41 ust. 4 ustawy nie odnosi się do obowiązku płatnika, gdy podatnik uzyskuje dochody z tytułu gromadzenia na więcej niż jednym koncie emerytalnym.
W takiej sytuacji podmiot obsługujący indywidualne konto emerytalne nie występuje w roli płatnika. Obowiązek naliczenia i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego ciąży na Pani.
Zatem stanowisko Pani w zakresie obowiązku naliczenia i poboru zryczałtowanego podatku przez B. (pyt. Nr 2) jest nieprawidłowe.
Zryczałtowany podatek dochodowy, o którym mowa w art. 30 ust. 1 pkt 7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinna Pani wykazać w zeznaniu podatkowym na formularzu PIT-38 w części G poz. 44.
Stanowisko Pani do pytania Nr 3 jest prawidłowe.
Zryczałtowany podatek od dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu gromadzenia przez Panią oszczędności na więcej niż jednym indywidualnym koncie emerytalnym powinna Pani wykazać w tym zeznaniu w terminie do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym.
Zatem dla dochodów uzyskanych w okresie od 15 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. zryczałtowany podatek powinna Pani rozliczyć do 30 kwietnia 2023 r., natomiast dla dochodów uzyskanych za okres od 1 stycznia 2023 r. do 21 lipca 2023 r. – do 30 kwietnia 2024 r.
Stanowisko Pani w zakresie pytania Nr 4 w części dotyczącej terminu rozliczenia zryczałtowanego podatku od dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu gromadzenia oszczędności w okresie 15 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. jest nieprawidłowe.
Natomiast zakresie pytania Nr 4 w części dotyczącej terminu rozliczenia zryczałtowanego podatku od dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu gromadzenia oszczędności w okresie 1 stycznia 2023 r. do 21 lipca 2023 r. jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).