Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 23 kwietnia 2024 r., sygn. I SA/Po 168/24
Dnia 23 kwietnia 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Wolna – Kubicka (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Karol Pawlicki Asesor sądowy WSA Michał Ilski Protokolant: starszy specjalista Barbara Dropek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 kwietnia 2024 roku sprawy ze skargi S. W. na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 16 stycznia 2024 r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług I. uchyla zaskarżoną interpretację; II. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę [...] tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Wnioskiem (data wpływu 3 listopada 2023 r.) S. W. (dalej jako: "spółka", "wnioskodawczyni", "skarżąca", "S.") zwróciła się do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: "Dyrektor KIS", "organ") o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji uprawniającej do zastosowania stawki 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.
Przedstawiając we wniosku zdarzenie przyszłe wskazano, że spółka jest podmiotem z siedzibą we [...], zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny i podatnik VAT UE. Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w szczególności, w zakresie produkcji elektrycznego sprzętu gospodarstwa domowego oraz jego sprzedaży na rzecz podmiotu z grupy S. . Ltd. (dalej jako: "Grupa"), tj. spółki S. (dalej jako: "nabywca" lub "S."), mającego siedzibę w [...], zarejestrowanego w kraju siedziby dla celów VAT, posługującego się zagranicznym numerem identyfikacji dla potrzeb VAT. Wnioskodawczyni wskazała, że S. jest również zarejestrowany dla celów VAT w kraju, lecz w ramach opisywanego zdarzenia przyszłego, posługuje się zagranicznym oraz [...] numerem identyfikacji podatkowej ramach swojej działalności gospodarczej. Spółka dokonuje wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na terytorium państw członkowskich UE, innych niż terytorium kraju, o których mowa w art. 13 ust. 1 ustawy o VAT. Towary będące przedmiotem dostaw dokonywanych przez spółkę transportowane są z kraju, przy czym usługa ta jest realizowana przez S. Sp. z o.o. (dalej: "S. "). Towary mogą być dostarczane zarówno do magazynów S., jak również do innych miejsc, znajdujących się na terenie państw członkowskich UE, wskazanych przez S.. Spółka dokumentuje dokonane dostawy poprzez wystawienie stosownych faktur, które w każdym przypadku wystawiane są na S.. Wszelkie zamówienia wpływają do Spółki drogą elektroniczną. W tym zakresie w Spółce nie występuje obieg dokumentów papierowych. Dla celów realizacji zamówień, które wpływają wyłącznie od S., Spółka posiada wewnątrzgrupowy, dedykowany system [...] (ang. E. D. I.), służący do elektronicznej wymiany danych/dokumentów handlowych i finansowych (takich jak m.in.: zamówienia, potwierdzenia zamówień, awiza wysyłki, faktury itp.), w ramach globalnego systemu N. (kompleksowy i zintegrowany system do zarządzania logistyką, zapasami, produkcją i finansami w obrębie G., bazujący na oprogramowaniu [...]). Informacje o zamówieniu pojawiają się zarówno po stronie S. (jako zamawiającego), jak i Spółki w czasie rzeczywistym. Po uzyskaniu zamówienia, które pojawia się w N. w sposób automatyczny, Spółka dokonuje jego przetworzenia w odpowiednich podprogramach N. oraz generuje dla niego dedykowany numer załadunku, tzw. "Shipment number" lub "Load ID". Po otrzymaniu przez Spółkę zamówienia, odpowiednio przygotowane oraz zapakowane przez Spółkę towary transportowane są z fabryki znajdującej się na terytorium kraju do magazynów S., jak również do innych miejsc, znajdujących się na terenie UE, wskazanych przez S.. Do każdej przesyłki sporządzana jest tzw. "Packing list", tj. lista zawierająca indywidualne kody kreskowe/numery seryjne przesyłanych towarów, służące do identyfikacji danej przesyłki. Przesyłki będące przedmiotem transportu – w których znajdują się towary dostarczane w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów – opatrzone są dodatkowo unikatowym numerem załadunku. Co więcej, również środek transportu, którym przewożone są towary (co do zasady są to środki transportu samochodowego oraz transport typu intermodalnego z wykorzystaniem kontenerów) posiada numer rejestracyjny, który pozwala na jego identyfikację. Numer załadunku, przyporządkowywany jest do konkretnego numeru rejestracyjnego pojazdu, co umożliwia jednoznaczną identyfikację zarówno pojazdu, którym transportowana jest przesyłka, jak i samej przesyłki. Cały proces logistyczny opisany powyżej podlega ewidencji w systemie informatycznym [...], należącym do S., a udostępnionym Spółce. System ten ma na celu m.in.: monitorowanie statusu poszczególnych przesyłek (miejsca, w którym aktualnie się znajdują), identyfikowanie przyczyn ewentualnych opóźnień w dostawach oraz weryfikowanie czy przesyłka została dostarczona do miejsca docelowego, znajdującego się w innym kraju UE. Jest on również podstawą rozliczeń finansowych pomiędzy [...] i S.. Dane agregowane w [...] pobierane są automatycznie z N., po uprzednim wprowadzeniu do niego numeru załadunku, dedykowanego dla każdej z przesyłek momencie dotarcia środka transportu (identyfikowanego za pomocą odpowiedniego numeru rejestracyjnego), w którym znajduje się dana przesyłka (oznaczona unikatowym numerem załadunku) do magazynu S. lub innego miejsca dostawy wskazanego przez S., znajdującego się w innym niż [...] kraju członkowskim UE, przewoźnik wprowadza odpowiednią informację w systemie [...]. Po dostarczeniu przesyłki do miejsca docelowego, znajdującego się w innym niż [...] kraju UE, Spółka nie otrzymuje automatycznego powiadomienia o zakończeniu transportu, lecz dokonuje manualnej weryfikacji statusu dostawy, logując się do [...]. Spółka zaznaczyła, że mogą zdarzyć się sytuacje, np. w razie awarii [...], w których pomimo dostarczenia towarów do odbiorcy, dane w [...] nie są dostępne. W takim przypadku fakt dotarcia pojazdu do miejsca docelowego zostaje odnotowany w [...] po ustaniu okoliczności uniemożliwiających wprowadzenie stosownych danych do systemu, a monitorowanie statusu przesyłki odbywa się poprzez bezpośredni kontakt z przewoźnikiem odpowiedzialnym za jej dostawę. Każdorazowo transport towarów realizowany przez Spółkę jest ewidencjonowany w [...] - na bieżąco; - po ustaniu awarii [...]. Niezależnie od powyższego, poprzez system [...], Spółka ma również możliwość zawnioskowania do przewoźnika o uzupełnienie danych przewozowych w systemie, w przypadku ich braku lub niezaktualizowania. Jest to proces zautomatyzowany i następuje poprzez wybranie odpowiedniej opcji w [...]. Opisany powyżej system umożliwia Spółce śledzenie transportu na każdym jego etapie. W szczególności, poprzez wgląd do omawianego systemu, możliwe jest przeanalizowanie przebiegu całego procesu logistycznego dla danego numeru załadunku, którym oznaczona była przesyłka, na wszystkich odcinkach trasy towaru. [...] pozwala na wygenerowanie, zarówno w odniesieniu do każdej pojedynczej transakcji, jak i zbiorczych zestawień dostaw w konkretnym okresie, raportu (w formacie.xlsx – [...]l), zawierającego m.in. następujące dane o transporcie towarów, będących przedmiotem transakcji (źródło danych: [...]): 1) numer załadunku, tzw. "Shipment No"; 2) rzeczywista data i godzina rozładunku transportu u klienta, tzw. "IOD Date", "Origin IOD Date"; 3) waga przesyłki, tzw. "Gross Weight (actual)"; 4) adres dostawy, tzw. "A.. A." – w tym miejscu widoczne są dane identyfikujące ostatecznego odbiorcę (m.in. jego nazwa oraz adres).