Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 22 kwietnia 2024 r., sygn. II SA/Gl 338/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Sędzia WSA Renata Siudyka, Asesor WSA Agnieszka Kręcisz-Sarna (spr.), Protokolant St. sekretarz sądowy Damian Szczurowski, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi Wojewody Śląskiego na uchwałę Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach z dnia 25 marca 2015 r. nr V/60/2015 w przedmiocie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości.
Uzasadnienie
Pismem z 19 października 2021 r. Wojewoda Śląski (dalej "Skarżący", Wojewoda" lub "Organ nadzoru"), na podstawie art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z późn. zm.; dalej "u.s.g.") wniósł skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach z dnia 25 marca 2015 r. numer V/60/2015 w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tarnowskie Góry (Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego z 10 kwietnia 2015 r. poz. 2200; dalej "uchwała").
Wojewoda wniósł o stwierdzenie nieważności uchwały w całości jako sprzecznej z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (w brzmieniu tekstu jednolitego: Dz. U. z 2013 r. poz. 1399 ze zm.; dalej "u.u.c.p.g.") w związku z art. 7 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 78 poz. 483 z późn. zm.; dalej "Konstytucja RP").
W uzasadnieniu skargi wyjaśniono, że zaskarżona uchwała została uchylona uchwałą Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach z dnia 17 lutego 2021 r. numer XXXI/335/2021 w sprawie wprowadzenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Tarnowskie Góry (Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego z 22 lutego 2021 r. poz. 1212).
Zdaniem Wojewody uchwała nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 4 ust. 2 u.u.c.p.g., gdyż nie zawiera minimum postanowień, które zgodnie z zapisem ustawowym powinno się uwzględnić przy ustalaniu szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Przepis art. 4 ust. 2 u.u.c.p.g. określa enumeratywnie sprawy, jakie powinien zawierać uchwalany przez radę gminy regulamin. Katalog tych spraw ma charakter zamknięty i rada gminy może dokonywać regulacji prawnych tylko w takim zakresie, w jakim została do tego upoważniona. Nie jest dopuszczalna wykładnia rozszerzająca zastosowania tego przepisu w odniesieniu do innych kwestii, które nie zostały w nim wymienione. Ponadto wydawany na podstawie art. 4 ust. 2 u.u.c.p.g. regulamin stanowi prawo miejscowe i z tego względu winien on kompleksowo regulować zawartą w nim materię.