Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 18 kwietnia 2024 r., sygn. III SA/Kr 1772/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Tadeusz Kiełkowski (spr.) Sędziowie : Sędzia WSA Janusz Kasprzycki Asesor WSA Marta Kisielowska Protokolant: specjalista Anna Chwalibóg po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Chrzanowie na uchwałę Nr XXX/221/2021 Rady Miejskiej w Libiążu z dnia 18 czerwca 2021 r. w sprawie przyjęcia "Regulaminu korzystania z cmentarza komunalnego przy ul. Ks. Pieli w Libiążu" stwierdza nieważność § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 2 pkt 7, 8 i 9 załącznika do zaskarżonej uchwały.

Uzasadnienie

Uchwałą Nr XXX/221/2021 Rady Miejskiej w Libiążu z dnia 18 czerwca 2021 r. w sprawie przyjęcia "Regulaminu korzystania z cmentarza komunalnego przy ul. Ks. Pieli w Libiążu" (Dz. Urz. Woj. Małopolskiego z 2021 r. poz. 3697), wydaną na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.) oraz art. 4 ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 679), przyjęto Regulamin korzystania z cmentarza komunalnego przy ul. Ks. Pieli w Libiążu (załącznik do uchwały).

Pismem z dnia 15 listopada 2023 r. Prokurator Rejonowy w Chrzanowie wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie o stwierdzenie nieważności powyższej uchwały w części obejmującej § 6 ust. 1 pkt 1 i 2 ("Na terenie cmentarza należy: 1) zachować ciszę i spokój; 2) utrzymywać czystość i porządek, a wszelkie odpady wyrzucać do kontenerów i koszy, z zachowaniem zasad prawidłowej segregacji") oraz § 6 ust. 2 pkt 7, 8 i 9 ("Na terenie cmentarza zabrania się: [...] 7) spożywania alkoholu, środków odurzających, palenia tytoniu i papierosów elektronicznych; 8) żebrania; 9) wywieszania ogłoszeń i reklam w miejscach do tego nieprzeznaczonych") z powodu wprowadzenia zakazów wykraczających poza delegację ustawową i stanowiących powtórzenie zakazów przewidzianych w innych hierarchicznie wyższych aktach prawnych (art. 51 § 1, art. 58, art. 63a § 1 ustawy z dnia 20 maja 1971 r. – Kodeks wykroczeń) oraz wprowadzenia zakazu spożywania alkoholu, środków odurzających, palenia tytoniu i papierosów elektronicznych bez upoważnienia ustawowego na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 4 u.s.g. wbrew art. 52 ust. 3 Konstytucji RP. W uzasadnieniu skargi Prokurator powołał się na § 137 w zw. z § 143 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej" i wskazał, że interpretacja powtórzonego przepisu będzie następować w kontekście uchwały, co może prowadzić do zmiany intencji ustawodawcy. Prokurator podniósł też, że sprawy związane ze sprzedażą, podawaniem oraz spożywaniem napojów alkoholowych reguluje ustawa z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, a sprawy związane z tytoniem i papierosami elektronicznymi reguluje ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Art. 5 ust. 4 u.o.z.t. upoważnia radę gminy do ustalenia innych miejsc przeznaczonych do użytku publicznego jako strefy wolne od dymu tytoniowego, pary z papierosów elektronicznych i substancji uwalnianych za pomocą nowatorskiego wyrobu tytoniowego, toteż zakaz palenia na cmentarzu mógłby być uchwalony w formie uchwały opartej na innej podstawie prawnej. Natomiast art. 14 ust. 6 u.w.t.p.a. upoważnia radę gminy do ustanowienia czasowego lub stałego zakazu sprzedaży, podawania, spożywania oraz wnoszenia napojów alkoholowych w niewymienionych w ustawie miejscach, obiektach lub na określonych obszarach gminy, ze względu na ich charakter, toteż zakaz spożywania alkoholu na cmentarzu mógłby być uchwalony w formie uchwały opartej na innej podstawie prawnej. Z kolei art. 14 ust. 2a u.w.t.p.a. zabrania spożywania napojów alkoholowych w miejscu publicznym, z wyjątkiem miejsc przeznaczonych do ich spożycia na miejscu, w punktach sprzedaży tych napojów. W ocenie Prokuratora zakaz przebywania na terenie cmentarza osobom nietrzeźwym narusza konstytucyjną wolność poruszania się (art. 52 ust. 3 Konstytucji).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00