Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.101.2024.1.MW
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 11 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu „(...)” wpłynął 11 marca 2024 r.
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
-Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.);
-Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.);
-Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.).
Park Narodowy (dalej Park) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 91.04.Z -działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.
Do zadań Parku Narodowego należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,
2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,
3)prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą.
Park Narodowy w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT, a także obejmują czynności niepodlegające podatkowi VAT (działalność statutowa).
(...) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody. (...) uzyskuje przychody:
1)opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów, z noclegów w pokojach gościnnych,
2)zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,
3)związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie (...) oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego PGL Lasy Państwowe, dotacje z samorządów terytorialnych.
Park może prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług z ograniczeniami wynikającymi z ustawy o ochronie przyrody.
Park Narodowy planuje złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu na (…) Projektu pn. „(...)”
Głównym celem projektu jest ocena stanu zasobów przyrodniczych oraz występujących zagrożeń w Paru Narodowym i obszarze Natura 2000 przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii teledetekcyjnych. Projekt realizowany będzie na obszarze ego Parku Narodowego oraz obszarze Natura 2000 w granicach Parku, niektóre analizy obejmą swym zasięgiem również otulinę (...). Zagrożenia i potrzeby stały się podstawą do sformułowania celów szczegółowych projektu. Z analizy zidentyfikowanych zagrożeń wynika, że ich występowanie prowadzi lub może prowadzić do istotnych zmian w środowisku przyrodniczym. Pozyskane w projekcie dane teledetekcyjne zostaną wykorzystane do przeprowadzenia zaawansowanych analiz środowiskowych, których celem i efektem będzie dostarczenie syntetycznej informacji tematycznej (w postaci plików wektorowych i rastrowych), o badanych zjawiskach przyrodniczych. Są to m.in.: ograniczanie naturalnej różnorodności biologicznej ekosystemów leśnych i nieleśnych oraz blokowanie lub spowalnianie procesów renaturalizacyjnych w drzewostanach, wywołane obecnością gatunków obcych, ubożenie biocenozy leśnej, w szczególności w zakresie bogactwa gatunkowego grzybów i bezkręgowców, wynikające z obniżonego udziału w drzewostanach starych drzew, znaczny niedobór oraz niepełne spektrum zróżnicowania pod względem rozmiarów, formy i stopnia rozkładu martwych drzew w ekosystemach leśnych, sukcesja drzew i krzewów w cennych przyrodniczo lądowych ekosystemach nieleśnych, zbiorowiskach naskalnych i kserotermicznych oraz cennych stanowiskach florystycznych, przesuszanie siedlisk i obniżanie się poziomu wód podziemnych w wyniku różnych czynników naturalnych i antropogenicznych, ryzyko rozprzestrzeniania się roślin synantropijnych i obcego pochodzenia na teren Parku, wynikające z obecności użytkowanych gospodarczo gruntów nie będących w użytkowaniu wieczystym Parku, zlokalizowanych w jego bezpośrednim sąsiedztwie, zarastanie historycznych cmentarzy i miejsc pamięci narodowej przez roślinność, wzmożone obumieranie drzew i drzewostanów w wyniku masowego pojawiania się owadów i grzybów pasożytniczych, presja urbanizacyjna w pobliżu granic Parku, utrata charakterystycznej fizjonomii półnaturalnych lasów jodłowych, w tym siedliska przyrodniczego wyżynny jodłowy bór mieszany, niszczenie siedlisk roślin, zwierząt i grzybów, będące skutkiem zanieczyszczeń (powietrza, gleby i wód gruntowych) emitowanych przez obiekty budowlane różnego przeznaczenia zlokalizowane w bezpośrednim sąsiedztwie granic Parku oraz drogi, zagrożenie ekosystemów leśnych i łąkowych przez pożary, przerwanie istniejących korytarzy ekologicznych łączących teren Parku z obszarami przyległymi lub pogłębianie się ich dysfunkcyjności, wydeptywanie pokrywy glebowej przez turystów, erozja gleby wzdłuż szlaków turystycznych, komunikacyjnych i dawnych szlaków zrywkowych oraz potrzeba utrzymania właściwego stanu zachowania przedmiotów ochrony w obszarze Natura 2000 w granicach Parku Narodowego lub przywrócenie ich do tego stanu. Uzyskane informacje będą niezbędne w wykorzystywaniu do celów zarządczych, dalszych prac monitoringowych oraz do opracowywania i prowadzenia działań ochronnych przyrody Parku.
Głównym elementem projektu będzie działanie polegające na pozyskaniu i analizie danych teledetekcyjnych, realizowane będzie jako usługa zewnętrzna. Zakupiony zostanie sprzęt komputerowy do gromadzenia i przetwarzania danych pozyskanych w projekcie wraz z oprogramowaniem biurowym oraz zaktualizowane i zakupione oprogramowanie .
Park Narodowy jako państwowa osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu prawa unijnego, tj. oferować odpłatne usługi i towary na rynku. Jednakże przedmiotowy Projekt nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Projekt ma charakter nieinfrastrukturalny, nie będzie generował dochodów i wpływał na rynek.
Pytanie
Czy Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami towarów i usług realizowanego Projektu pn. „(...)” w ramach Programu?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami towarów i usług w ramach Projektu pn. „(...)”.
Park Narodowy nie będzie prowadził w tym zakresie działalności opodatkowanej i nie będzie osiągał z tego tytułu przychodu opodatkowanego, gdyż realizowane zadania w ramach Projektu związane są z działalnością statutową tj. ochroną przyrody, a w szczególności z oceną stanu zasobów przyrodniczych oraz występujących zagrożeń w Parku Narodowym i obszarze Natura 2000 przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii teledetekcyjnych. Pozyskane w projekcie dane teledetekcyjne zostaną wykorzystane do przeprowadzenia zaawansowanych analiz środowiskowych, których celem i efektem będzie dostarczenie syntetycznej informacji tematycznej o badanych zjawiskach przyrodniczych.
Wobec powyższego Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację Projektu pn. „(...)”.
Zgodnie z art. 86 ust. 1. Ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W niniejszej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ wszystkie zakupy towarów i usług realizowane w ramach Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że są Państwo osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych.
Do zadań Parku Narodowego należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku narodowego zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,
2)udostępnianie obszaru parku narodowego na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku narodowego,
3)prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą.
Park Narodowy w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT, a także obejmują czynności niepodlegające podatkowi VAT (działalność statutowa).
Park Narodowy planuje złożenie wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu na (…) Projektu pn. „(...)”.
Głównym celem projektu jest ocena stanu zasobów przyrodniczych oraz występujących zagrożeń w Paru Narodowym i obszarze Natura 2000 przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii teledetekcyjnych. Projekt realizowany będzie na obszarze Parku Narodowego oraz obszarze Natura 2000 w granicach Parku, niektóre analizy obejmą swym zasięgiem również otulinę (...). Uzyskane informacje będą niezbędne w wykorzystywaniu do celów zarządczych, dalszych prac monitoringowych oraz do opracowywania i prowadzenia działań ochronnych przyrody Parku.
Głównym elementem projektu będzie działanie polegające na pozyskaniu i analizie danych teledetekcyjnych, realizowane będzie jako usługa zewnętrzna. Zakupiony zostanie sprzęt komputerowy do gromadzenia i przetwarzania danych pozyskanych w projekcie wraz z oprogramowaniem biurowym oraz zaktualizowane i zakupione oprogramowanie.
Park Narodowy jako państwowa osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą w rozumieniu prawa unijnego, tj. oferować odpłatne usługi i towary na rynku.
Jednakże przedmiotowy Projekt nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Projekt ma charakter nieinfrastrukturalny, nie będzie generował dochodów i wpływał na rynek.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy Parkowi Narodowemu będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupami towarów i usług realizowanego Projektu pn. „(...)” w ramach Programu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Wskazali Państwo bowiem, że przedmiotowy Projekt nie ma związku z prowadzoną działalnością gospodarczą – a tym samym z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT.
W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z zakupami towarów i usług w związku z realizacją programu.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa,
składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego (…).
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.