Interpretacja indywidualna z dnia 26 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-2.4012.59.2024.1.JO
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia wtryskarek oraz brak uznania nieodpłatnego użyczenia wtryskarek za odpłatne świadczenie usług na postawie art. 8 ust. 2 ustawy.
Interpretacja indywidualna - stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia (...) ,
- nieprawidłowe w części dotyczącej braku uznania nieodpłatnego użyczenia (...) za odpłatne świadczenie usług na postawie art. 8 ust. 2 ustawy.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 stycznia 2024 r. wpłynął za pośrednictwem ePUAP Państwa wniosek z 29 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia (...) oraz braku uznania nieodpłatnego użyczenia (...) za odpłatne świadczenie usług na postawie art. 8 ust. 2 ustawy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego:
A. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka” lub „A.”) jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka należy do międzynarodowej grupy kapitałowej B., będącej producentem m.in. (...) .
Głównym celem działalności gospodarczej Spółki w Polsce jest dystrybucja i sprzedaż (...) (…). Sprzedaż (...) przez Spółkę stanowi czynności opodatkowane VAT.
W celu dystrybucji na polskim rynku Spółka nabywa (...) od innych podmiotów z grupy B. Nabycie (...) następuje w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu towarów w Polsce. Z tytułu nabycia lub importu (...) powstaje dla Spółki w Polsce podatek VAT należny i naliczony.
Spółka działa na rynku polskim od 2002 r. Od samego początku marka (…) identyfikuje postęp i rozwój jako swoją siłę napędową, wspierając klientów w ich działaniach, aby mogli być konkurencyjni ze swoją ofertą, pozycjonując się jako „pierwsi wśród innych”. A. należy do czołówki producentów (...) , z własną siecią sprzedażowo-serwisową i ośrodkami szkoleniowymi.
A. wspiera klientów na wszystkich etapach ich aktywności i towarzyszy klientom zaczynając od etapu projektowania poprzez sprzedaż kompletnych gniazd produkcyjnych i równie ważny z punktu widzenia ekonomii działalności: etap posprzedażowy, gdzie oferuje zarówno części zamienne, jak i usługi serwisowe oraz program szkoleniowy - w myśl zasady: wszystko z jednego źródła. Spółka dysponuje ponad 20% udziałem w rynku.
Wtryskarki oferowane przez Spółkę stanowią sprzęt wysokospecjalistyczny i przeznaczony dla wąskiej grupy odbiorców. Możliwości jego efektywnej reklamy - tj. takiej która dotrze do grupy odbiorców Spółki, a jednocześnie nie będzie nadmiernie kosztowna - są ograniczone. Na przykład reklamy telewizyjne byłyby nieopłacalne. Spółka musi więc prowadzić szyte na miarę działania marketingowe skierowane do jej potencjalnych klientów.
Jednym z takich działań marketingowych jest użyczanie (...) (…) uczelniom wyższym w Polsce. Użyczanie to następuje na podstawie umów użyczenia zawieranych przez Spółkę z uczelniami wyższymi (m.in. z (…)), na podstawie których Spółka użycza uczelni wyższej (...) z przeznaczeniem na szkolenia. Uczelnia wyższa nie ma prawa użytkować maszyny w sposób niezgodny z tym przeznaczeniem (w takim wypadku Spółka ma bowiem prawo wypowiedzieć umowę użyczenia bez zachowania terminu wypowiedzenia). Po zakończeniu obowiązywania umowy, uczelnia wyższa zobowiązana jest zwrócić maszynę Spółce w stanie niepogorszonym.
Użyczenie następuje nieodpłatnie. Natomiast co do zasady koszty wynikające z korzystania z maszyny przez cały czas trwania stosunku użyczenia, w tym w szczególności koszty z tytułu rozładunku, załadunku lub uszkodzenia maszyny, ponosi uczelnia.
Po zakończeniu stosunku użyczenia i zwrocie (...) Spółce, (...) ta przeznaczona zostanie na sprzedaż, która będzie czynnością opodatkowaną (jej stan techniczny powinien na to pozwalać).
Grupą docelową wskazanych działań marketingowych Spółki są przede wszystkim studenci (ale też kadra naukowa) uczelni wyższych. Spółka zawsze kieruje się zasadą realizacji działań marketingowych przez pryzmat biznesowo-sprzedażowy i z takiej też optyki wynikają opisane działania. Mówiąc inaczej, Spółka nieodpłatnie użycza swoje (...) uczelniom wyższym, by studenci tych uczelni po zakończeniu edukacji lobbowali za zakupem maszyn firmy (…) przez przedsiębiorstwa, w których będą pracować.
Spółka chce towarzyszyć swoim klientom na każdym etapie działania. Analizuje bieżącą sytuację sprzedażową, by móc ją optymalizować i dostosowywać do panujących warunków rynkowych. Analiza danych zewnętrznych i wewnętrznych wykazała, że nie wystarcza dzisiaj dotrzeć wyłącznie do grupy docelowej klientów podstawowych. Trzeba ją rozbudowywać. Dlatego zrodził się pomysł zaadresowania produktów (…) w sposób pośredni do grupy odbiorców, która nie funkcjonuje jeszcze realnie na rynku odbiorców, co więcej - znajduje się na etapie rozwoju edukacyjnego.
Podyktowane jest to założeniem, opracowanym na podstawie informacji z rynku konsumenckiego, iż klienci chętniej sięgają po produkty, które są im znane i przyjazne, które nie sprawiają trudności w obsłudze i jednocześnie spełniają wszystkie kryteria i wymagania rynkowe. Grupa docelowa w postaci studentów uczelni technicznych, zaczyna dopiero edukację, ale w konsekwencji trafi w perspektywie kilku lat na rynek pracy - branżowy: przetwórstwa (...). Będą korzystali z maszyn, które poznali i które nauczyli się obsługiwać w pierwszej kolejności. Które już zawsze będą stanowić naturalny punkt odniesienia. A stanie się tak dzięki programowi (…), który zakłada użyczenie maszyn uczelniom wyższych.
Mając powyższe na uwadze Spółka postanowiła podsumować i sformalizować działania marketingowe skierowane do studentów uczelni wyższych w Polsce w formie dokumentu: „Plan marketingowo-promocyjny działań sprzedażowych (…) dla potrzeb współpracy z uczelniami wyższymi” (dalej: „Plan marketingowy”). W Planie marketingowym Spółka ujęła opisane poniżej działania marketingowe w postaci użyczenie (...) firmy (…) uczelniom wyższym w Polsce.
Spółka realizując swoje podstawowe cele strategii sprzedaży oprócz oferowania produktów firmy (…), dostarcza także usługi o charakterze komplementarnym. Spółka sprzedaje maszyny i usługi.
Poziom skomplikowania maszyn z puntu widzenia techniki jest na tyle wysoki, iż oferując wyłącznie sprzedaż maszyny bez dodatkowych szkoleń w kierunku obsługi maszyn Spółka ograniczyłaby znacząco grupę odbiorców. Dlatego od początku swojej działalności A. kieruje się zasadą kompleksowego wspierania klientów (czyli użytkowników maszyn (…)) w obszarze kształcenia i doskonalenia ich wiedzy na temat (...) i technologii (…). Wszystkie działania, mające na celu kształtowanie wiedzy i umiejętności obsługi urządzeń służą jednocześnie celom sprzedażowo-marketingowym.
W ocenie Spółki, popartej przeprowadzanymi analizami skutecznych strategii marketingowych - w celu sprzedaży tak skomplikowanego produktu jak (...) konieczne jest bowiem stworzenie użytkownikowi możliwości, zdobycia lub udoskonalenia wiedzy na temat działania (...) i jak się nimi posługiwać by wykorzystać pełną ich skalę, zgodnie z intencją producenta. Maszyna ma nie tylko poprawnie działać, ale oferować wiele funkcji optymalizacyjnych, które będą przekładać się na koszty użytkowania maszyny, koszty produkcyjne, jakość produkowanych na niej detali, niezawodność działania, a to finalnie oznacza konkurencyjność klientów w porównaniu do innych graczy rynkowych. Mają być skuteczniejsi od innych, taniej produkować, wytwarzać detale o wyższej jakości i skutecznie konkurować w realiach bardzo zmiennych warunków rynkowych i stale rosnącej presji kosztowej.
Im większa wiedza na temat danej maszyny, tym wyższa skuteczność w korzystaniu z niej. Tym większa również skłonność do korzystania z takiej maszyny, która jest niezawodna, nie generuje dodatkowych kosztów naprawczych, a jednocześnie pozwala na realizację wszystkich założeń produkcyjnych, przy zachowaniu opłacalności kosztowej. Klienci odnoszą wymierne korzyści produkując na (...) (…), dlatego chcą z nich korzystać i je kupować. Chcą kupować maszyny, które spełniają ich wymagania, ale przede wszystkim wiedzą jak z nich korzystać, aby realizować na nich plany produkcyjne, rynkowe i finansowe.
Jest to teza wielokrotnie przywoływana ze strony właścicieli firm, że użytkownicy maszyn chętniej pracują na urządzeniach, które są im przyjazne i dobrze znane. Ale przede wszystkim, które oferują kompetencje spełniające ich kryteria i wymagania. Takich maszyn poszukują. Wskazują na to wyniki anonimowych ankiet przeprowadzanych systematycznie przez D. GmbH (centralę grupy B.) i Agencję (…) w cyklicznych odstępach czasu i skierowanych do różnych grup docelowych: personelu utrzymania ruchu, operatorów maszyn i ustawiaczy maszyn oraz do właścicieli, kadry zarządzającej i kadry specjalistycznej.
Poszukiwania odnośnie udoskonalania i rozbudowywania strategii procesu sprzedażowego skłoniły Spółkę do powiększenia jej grupy odbiorców docelowych. A raczej zdefiniowania jej na znacznie wcześniejszym etapie, poza podstawowym obszarem poszukiwań i typową definicją klienta odbiorcy.
Na podstawie wieloletnich doświadczeń i współpracy z technicznymi uczelniami wyższymi w Polsce, oraz czerpiąc z doświadczeń takiej współpracy w innych podmiotach grupy B z odpowiednikami uczelni technicznych w Europie Spółka ustaliła, że proces budowania świadomości marki, jako trwałego elementu strategii sprzedaży można uznać już na etapie kształcenia przyszłych kadr, użytkowników maszyn, właścicieli zakładów produkcyjnych.
Wykorzystanie etapu kształcenia przyszłych użytkowników czy właścicieli maszyn do zapoznania z marką i produktami (…) daje okazję dotarcia do świadomości odbiorców na wczesnym etapie rozwoju zawodowego i oddziaływania na nich prezentując produkty i usługi (…), jako przyjazne użytkownikom, po które warto sięgać. Spółka zaczyna wpływać na ich decyzje zakupowe na bardzo wczesnym etapie – etapie kształcenia, gdzie potencjalny użytkownik zaczyna kojarzyć (...) (…), jako maszynę, od której zaczął swoją karierę, naukę zawodową, czy przygodę z branżą (...). Studenci, którzy za kilka lat wejdą na rynek pracy będą użytkownikami (potencjalnie lobbystami marki) lub osobami decydującymi o zakupie maszyn.
Działania marketingowe polegające na użyczaniu (...) (…) uczelniom wyższym dla celu szkolenia na tych (...) studentów pozwalają na kształtowanie przyszłych decyzji zakupowych potencjalnych nabywców maszyn (…).
Plan marketingowy opisuje kilka rodzajów decyzji zakupowych nabywców, m.in.
- Złożone decyzje zakupowe (complex buying behaviour) jest to rodzaj decyzji, który wiąże się z zakupem drogiego produktu, który konsumenci kupują rzadko, więc są bardzo zaangażowani w proces decyzyjny. Zależy im na zrealizowaniu jak najlepszego zakupu, dlatego poświęcają czas na dokładne zbadanie dostępnych możliwości. Charakterystyczne dla tego rodzaju złożonych zachowań zakupowych jest to, że kupujący przez cały proces uczenia się - najpierw rozwija pewne przekonania o produkcie, później poznaje jego podstawową charakterystykę, następnie pogłębia wiedzę, a dopiero na końcu może przejść do fazy realizacji zakupu.
Stąd też Plan marketingowy ma na celu zapoznanie studentów (czytaj: przyszłych lobbystów bądź decydentów) z marką (…), przekonanie ich o jej zaletach, nauczenie korzystania z jej produktów a następnie udowodnienie, że produkty (…) są przyjazne w użytkowaniu i jednocześnie wysoko zaawansowane technicznie i technologicznie, co pozwoli im na konkurencyjność wobec innych podmiotów gospodarczych. Bowiem bardzo ważnym etapem wpływania na decyzję zakupową przyszłych klientów jest prezentacja pogłębionej wiedzy na temat produktu, zadbanie o merytoryczną wiedzę przyszłych użytkowników i dostarczanie przydatnych informacji na temat produktów.
- Decyzje zakupowe redukujące dysonans (dissonance-reducing buying behaviour) - ten rodzaj decyzji zakupowej charakteryzuje się nieco niższym, ale wciąż wysokim poziomem zaangażowania konsumenta. Dotyczy on rzadkich, nieco droższych zakupów, które wymagają pewnego przemyślenia, ale problemem na tym etapie jest fakt, że konsument nie dostrzega dużej różnicy miedzy markami. Stąd tak ważne jest w tym przypadku skupienie się na wyróżnieniu swojego produktu i jasnej prezentacji jego zalet. Szczególnie ważne jest tu dbanie o lojalność klienta wobec marki. Kształtowanie tej świadomości na bardzo wczesnym etapie - jak dzieje się to w przypadku studentów uczelni jest jak najbardziej zasadne. Ta zlojalizowana świadomość ma w założeniu podstawowym zostać zaimplementowana na bardzo wczesnym - etapie budowania świadomości marki u odbiorcy. I w sposób naturalny, czyli w procesie poznawania produktów i nauki ich obsługi. Tak jak dzieje się to w przypadku studentów.
Wszystkie rodzaje decyzji zakupowych stanowią świetny punkt wyjścia dla wdrożenia i realizacji Planu marketingowego, dedykowanego uczelniom technicznym - użyczenia (...) i szkoleń specjalistycznych. Mimo że różne rodzaje decyzji zakupowych odnoszą się do różnych zachowań konsumenckich, wszystkie zakładają długofalowość działań, oddziaływanie na zachowania klienta poprzez przyzwyczajanie i zapoznawanie go z produktem i tym samym lojalizowanie jego zachowań konsumenckich, by skutecznie doprowadzić do działań zakupowych.
Plan działań w ramach Planu marketingowego przygotowany został zarówno dla potrzeb szkoleń teoretycznych jak i praktycznych. Odbiorcy mają poznać maszyny (…), nie bać się z nich korzystać i chcieć kupować, bądź lobbować za ich zakupem w przyszłości. Oprócz informacji o charakterze dydaktycznym, które stanowią wprowadzenie do zagadnień z dziedziny przetwórstwa (...), wiedzy z zakresu podstaw technologii (...) do (…), niezbędnym warunkiem kompletnego procesu szkoleniowego jest część praktyczna, a ta jest możliwa jedynie z wykorzystaniem - czyli nauką użytkowania - maszyn. Spółka wykorzystuje tę cechę procesu dydaktycznego dla swoich celów marketingowych. Wyższe uczelnie potrzebują maszyn w procesie edukacji studentów. Spółka dostarcza im te maszyny, zaspokajając tym samym potrzebę uczelni (uczelnia nie musi kupować maszyn), a jednocześnie docierając ze swoim produktem do grupy odbiorców (przyszłych klientów), którzy będą się uczyli pracy na tej maszynie.
Mając na uwadze, że punktem wyjścia strategii Spółki było przygotowanie studentów (przyszłych użytkowników) do poznania marki (…) i oswojenie ich z produktami marki (…), należy stwierdzić, że nieodłącznym i głównym elementem procesu szkoleniowego jest maszyna - (...). Udostępnienie (...) do użytku studentom jest niezbędne dla zapoznania ich z tym sprzętem.
Natomiast ze względu na gabaryty urządzeń, stopień skomplikowania technologicznego, procesu transportu, ustawienia i uruchomienia maszyny nie jest możliwe dostarczanie jej jednorazowo na wskazane miejsce w celu przeprowadzenia szkolenia. Co więcej, biorąc pod uwagę oficjalny program akademicki poszczególnych uczelni, cykl zajęć odbywa się w ramach przynajmniej jednego semestru akademickiego. Zaplanowanie i przeprowadzenie takich zajęć wymaga więc udostępnienia maszyny w dłuższej perspektywie czasu.
Mając na uwadze powyższe, Spółka w ramach Planu marketingowego (we współpracy z uczelniami wyższymi), wypracowała praktykę, w której udostępniać będzie maszyny uczelniom wyższym na określony czas, w którym studenci będą zapoznawać się z maszynami i pracować na nich w ramach ich procesu dydaktycznego. Przez cały okres udostępnienia maszyna pozostaje własnością Spółki. Uczelnia nie ma prawa wykorzystywać maszyny w inny sposób niż do celów szkoleniowych. Spółka nie pobiera od uczelni wynagrodzenia za udostępnienie maszyny, bowiem to udostępnienie pozostaje we własnym interesie biznesowym Spółki, gdyż praktyka taka znacząco zwiększa szanse Spółki na dotarcie to jak największej liczby uczelni.
Udostępnianie maszyn uczelniom wyższym jest elementem różnorodnych działań marketingowych Spółki ujętych w Planie marketingowym, które Spółka może realizować w przeważającym zakresie z wykorzystaniem użyczonych uczelniom maszyn:
1.Szkolenia dla studentów podyplomowych, w postaci zajęć cyklicznych:
a.Podstawy obsługi (...) (wykłady i ćwiczenia na uczelniach),
b.Technologia (…) (wykłady i ćwiczenia na uczelniach),
c.Podstawy procesu formowania (…) (wykłady i ćwiczenia na uczelniach),
2.Wykłady inauguracyjne w ramach organizowanych przez uczelnie „(...)”,
3.Zajęcia praktyczne z ustawiania procesu (…) dla najlepszych studentów (showroom (…) i sala szkoleniowa w siedzibie firmy),
4.Certyfikowane szkolenia dla studentów „(…)” - szkolenia płatne ze względu na konieczność certyfikacji (sala szkoleniowa w siedzibie firmy),
5.Wykłady plenarne poświęcone zagadnieniom przetwórstwa (...) (dedykowane uczelnie),
6.Szkolenie teoretyczne i praktyczne „(…)” (szkolenie wyjazdowe na uczelni),
7.Wykłady dedykowane wyłącznie studentom w ramach prezentacji (…) w trakcie Międzynarodowych Targów (…) (corocznie, każdego dnia targów),
8.Listy intencyjne o współpracy z poszczególnymi szkołami wyższymi,
9.Dni otwarte w ramach eventów produktowych w Spółce:
a.(…),
b.Konferencja (…),
c.Sympozjum (…),
10. Wsparcie dydaktyczne i merytoryczne w opracowaniu planu studiów praktycznych na uczelni politechnicznej,
11. Wykłady i zajęcia praktyczne w ramach zajęć akademickich,
12. Wypożyczenia maszyn,
13. Zapoznawanie grupy odbiorców z światowymi tendencjami i wiedzą o najnowszych trendach technicznych i technologicznych w branży przetwórstwa (...).
Opracowany przez Spółkę Plan marketingowy pozwala jednoznacznie wyróżnić konkretne efekty działań marketingowych (w tym w postaci użyczenia (...) (…) uczelniom wyższym w Polsce), które Spółka chce osiągnąć w wymiarze krótko- i długofalowym. Wszystkie te działania ukierunkowane są na wzrost sprzedaży produktów Spółki ((...) ). Należą do nich:
1)Wsparcie strategii sprzedażowej produktu,
2)Kreowanie zachowań bezpośrednio związanych z podstawową działalnością firmy, jaką jest sprzedaż produktów i usług,
3)Powiększenie grupy odbiorców produktów i usług oferowanych przez Spółkę,
4)Zaznajomienie grupy docelowej z produktem,
5)Dystrybucja treści na temat produktów i usług Spółki,
6)Wzrost świadomości marki (…) u przyszłych odbiorców,
7)Wpływanie na decyzje zakupowe przyszłych odbiorców,
8)Definiowanie i determinowanie zwyczajów zakupowych odbiorców,
9)Pozyskiwanie pracowników z rynku pracy,
10)Budowanie w świadomości odbiorców pozycji (…) jako eksperta,
11)Wzrost sprzedaży,
12)Budowanie społeczności influenserów wokół brandu (…),
13)Powiązanie aktywności marketingowych z przychodami firmy.
Na skuteczność i efektywność działań marketingowych w warunkach rosnącej konkurencji i bardzo wysoko spozycjonowanych wymagań konsumentów czy globalizacji gospodarki wpływa właściwa strategia marketingowa opracowana na potrzeby danego przedsiębiorstwa. Strategia marketingowa staje się jednym z ważniejszych elementów procesu planowania w przedsiębiorstwie i pełni ona rolę wspomagającą.
Spółka dokonuje pomiaru postępu w osiąganiu wyżej założonych w Planie marketingowych celów marketingowych w drodze kontroli marketingowej, a jeśli stwierdzi odchylenia od założonych wielkości, będzie wprowadzać działania korygujące. Sprowadza się to do stwierdzenia, czy efekt końcowy jest zgodny z zamierzonym oraz czy wszystkie środki zastosowane w działaniach były potrzebne do osiągniecia stanu zamierzonego. Do oceny tych działań Spółka może wykorzystywać przykładowo następujące mierniki: wielkość sprzedaży, przychód ze sprzedaży, udział w rynku, wartość dla klientów, sprzedaż na 1 zatrudnionego sprzedaż na jednego handlowca, wydatki marketingowe, poza ilościowa ewaluacja działań.
W przypadku Planu marketingowego, proces weryfikacji jego skuteczności trwać będzie równolegle do zaplanowanych działań, jest to możliwe przede wszystkim dzięki stałemu kontaktowi działu handlowego Spółki z klientami. Oni są źródłem informacji a jednocześnie pierwszym weryfikatorem skuteczności planów Spółki: są potencjalnymi lub obecnymi właścicielami firm, które rekrutują studentów uczelni wyższych.
Pytania
1)Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu (...), które Spółka nieodpłatnie użyczy uczelniom wyższym dla celów szkoleniowych, opisanych w jej Planie marketingowym?
2)Czy nieodpłatne użyczenie przez Spółkę (...) uczelniom wyższym dla celów szkoleniowych, opisanych w jej Planie marketingowym, będzie stanowiło czynność opodatkowaną VAT?
Państwa stanowisko
Zdaniem Spółki:
1)na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy VAT będzie jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu (...) , które Spółka nieodpłatnie użyczy uczelniom wyższym dla celów szkoleniowych, opisanych w jej Planie marketingowym.
2)na podstawie art. 8 ust. 2 Ustawy VAT nieodpłatne użyczenie przez Spółkę (...) uczelniom wyższym dla celów szkoleniowych, opisanych w jej Planie marketingowym, nie będzie stanowiło czynności opodatkowanej VAT.
Uzasadnienie
Pytanie 1
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Spółka jest podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 Ustawy VAT. Spółka nabywa (...) od innych podmiotów z grupy B. Nabycie (...) następuje w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu towarów w Polsce. Z tytułu nabycia lub importu (...) powstaje dla Spółki w Polsce podatek VAT należny i naliczony.
Niniejszy wniosek dotyczy (...) , które Spółka po ich nabyciu, nieodpłatnie użyczy uczelniom wyższym dla celów szkoleniowych, opisanych w Planie marketingowym Spółki. Nieodpłatne użyczenie (...) uczelniom wyższym stanowić będzie w ocenie Spółki wykorzystanie tych towarów do wykonywania czynności opodatkowanych Spółki.
W związku z powyższym spełnione zostaną wszystkie warunki, od których art. 86 ust. 1 Ustawy VAT uzależnia prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W dalszej argumentacji Spółka skupi się na pierwszym członie hipotezy art. 86 ust. 1 Ustawy VAT, tj. na wykazaniu, że nabywane przez nią (...) są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną. Realizacja podstawowej zasady konstrukcyjnej podatku VAT, tj. zasady neutralności podatku VAT, uprawnia do twierdzenia, że związek o którym mowa wyżej może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania przychodu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez dany podmiot obrotów.
Na konieczność istnienia związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy zakupami, a sprzedażą opodatkowaną wskazał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w wyroku z dnia 13 marca 2008 r. w sprawie C-437/06: „odliczenie podatku od wartości dodanej naliczonego od wydatków (…) jest dopuszczalne tylko w takim zakresie, w jakim wydatki te można przyporządkować działalności gospodarczej podatnika w rozumieniu art. 2 pkt 1 tej dyrektywy.”
Z orzeczeń TSUE wynika, że po pierwsze prawo do odliczenia podatku stanowi integralną część systemu VAT i co do zasady nie może być ograniczane, po drugie system odliczeń ma na celu uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru tego podatku, po trzecie prawo to może być przyznane podatnikowi nawet wówczas gdy poniesione koszty stanowią jedynie element cenotwórczy dostarczanych towarów. W orzeczeniu TSUE z dnia 8 lutego 2007 r. w sprawie C-435/05 Trybunał w tezie 24 wskazał, że prawo do odliczenia zostaje przyznane podatnikowi nawet w przypadku braku bezpośredniego i ścisłego związku pomiędzy konkretną transakcją powodującą naliczenia podatku a jedną lub kilkoma transakcjami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia, gdy koszty usług stanowią część kosztów ogólnych podatnika i jako takie stanowią element cenotwórczy dla dostarczanych towarów lub świadczonych usług. Koszty te w zachowują bowiem bezpośredni i ścisły związek z całą działalnością gospodarczą podatnika.
Nabywane przez Spółkę (...) - będące przedmiotem niniejszego wniosku - będą nieodpłatnie użyczane uczelniom wyższym. Nie będą bezpośrednio po ich nabyciu przedmiotem odpłatnej dostawy towarów i w tym znaczeniu nie będzie istniał bezpośredni związek pomiędzy ich nabyciem, a wykazaniem przez Spółkę obrotu opodatkowanego VAT.
Wtryskarki będą przeznaczone do sprzedaży (czynność opodatkowana), ale dopiero po okresie ich użyczenia uczelniom. Tylko w tym sensie można mówić o bezpośrednim związku pomiędzy nabyciem (...), a czynnością opodatkowaną.
Niezależnie jednak od powyższego niewątpliwie wystąpi związek pośredni pomiędzy nabyciem przez Spółkę tych (...), a sprzedażą opodatkowaną Spółki. Ponoszone przez Spółkę koszty nabycia (...) stanowić będą cześć kosztów marketingowych Spółki i jako takie stanowić będą element cenotwórczy dla dostarczanych przez Spółkę towarów i usług. Wykazywać będą ścisły związek z całą działalnością gospodarczą Spółki.
Na przyczynowo-skutkowy związek pomiędzy zakupami (...), które przeznaczone będą do nieodpłatnego użyczenia na rzecz uczelni wyższych, a powstaniem obrotu wskazują poniższe argumenty.
Głównym celem działalności Spółki jest sprzedaż i dystrybucja (...) (…). Spółka opracowała Plan marketingowy w celu zwiększenia sprzedaży tych maszyn.
Plan marketingowy przewiduje działania szyte na miarę dla Spółki, bowiem (...) oferowane przez Spółkę stanowią sprzęt wysokospecjalistyczny i przeznaczony do wąskiej grupy odbiorców. Przyjęty przez Spółkę w Planie marketingowym model dotarcia do odbiorców Spółki jest bardziej efektywny kosztowo niż bardziej popularne kanały reklamy, takie jak np. spoty telewizyjne.
W ramach realizacji Planu marketingowego, Spółka nieodpłatnie użyczać będzie (...) uczelniom wyższym dla celów szkoleniowych. By Spółka mogła użyczyć (...) uczelniom wyższym, musi je uprzednio nabyć lub zaimportować.
Natomiast użyczenie (...) uczelniom ma na celu dotarcie z produktem do grupy docelowej, zidentyfikowanej przez Spółkę, jaką są studenci uczelni wyższych i ich kadra dydaktyczna.
Wyłączną przyczyną udostępniania (...) uczelniom wyższym jest działalność marketingowa ukierunkowana na zwiększenie sprzedaży Spółki. Należy zauważyć, że Spółka nie działa pro publico bono w celu wsparcia uczelni, bowiem nie udostępnia jej jakichkolwiek pomocy naukowych, ale maszyny pozostające w jej ofercie i oznaczone jej logo. Gdyby Spółka nie prowadziła działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży (...), nie miałaby powodu do udostępniania uczelniom wyższym jakiegokolwiek sprzętu.
Spółka zawsze kieruje się zasadą realizacji działań marketingowych przez pryzmat biznesowo-sprzedażowy i z takiej też optyki wynikają opisane działania. Mówiąc inaczej, Spółka nieodpłatnie użycza swoje (...) uczelniom wyższym, by w przyszłości sprzedać maszyny (…) podmiotom zatrudniającym studentów tych uczelni, którzy będą z jej maszyn korzystać podczas swej edukacji.
Plan marketingowy Spółki oparty jest o badania i racjonalne założenia, będzie starannie wdrażany i poddawany ewaluacji. Jego realizacja ma doprowadzić do wymiernych efektów w postaci zwiększenia sprzedaży maszyn Spółki.
Założeniem Planu marketingowego jest zaadresowanie działań promocyjno-reklamowych (...) (…) do grupy odbiorców, która nie funkcjonuje jeszcze na rynku (studenci uczelni wyższych), ale w przyszłości podejmować będzie decyzje o zakupie (...) . Celem Programu marketingowego jest uzyskanie lojalności klientów poprzez działania skierowane do nich na etapie ich edukacji. Spółka jest przekonana, że studenci, którzy będą znali maszyny (…) i będą potrafili na nich efektywnie pracować, wybierać będą te maszyny do pracy w swoim życiu zawodowym, generując tym samym sprzedaż opodatkowaną dla Spółki.
Spółka ocenia, że nabycie i udostępnienie maszyny uczelni wyższej jest efektywnym sposobem prowadzenia działań marketingowych. Nie jest praktycznie możliwe popularyzowanie maszyn Spółki bez wykorzystania tych maszyn. Konieczna jest bowiem prezentacja ich możliwości i nauka ich obsługi. W związku z tym nabycie maszyn na potrzeby realizacji Planu marketingowego Spółka uznaje za konieczne. Jednocześnie za rozwiązanie efektywne uznać należy nieodpłatne udostępnianie tych maszyn na dłuższe okresy uczelniom wyższym. Maszyny mają ogromne gabaryty i wymagają montażu na miejscu. Nie byłoby racjonalne przechowywanie maszyn przeznaczonych na szkolenia w siedzibie Spółki i ich dowożenie na miejsce szkolenia na jeden czy kilka dni. Należy zauważyć, że maszyny pozostają własnością Spółki, a uczelnie mogą wykorzystywać je wyłącznie na potrzeby szkoleniowe. Dzięki temu Spółka dociera z maszynami do swoich odbiorców docelowych, nie musi ponosić kosztów transportu maszyn oraz korzysta z okoliczności, że uczelnia wyższa prowadzi na jej maszynach zajęcia dydaktyczne dla studentów. W efekcie studenci nie tylko uczą się obsługiwać maszyny Spółki, ale także przyzwyczajają się do nich i nabierają do nich zaufania (które wspiera autorytet uczelni wyższej korzystającej z maszyn Spółki).
Spółka spodziewa się, że studenci uczelni wyższych, po zakończeniu swojej edukacji będą nadal chcieli korzystać z tych maszyn. Będą więc podejmować decyzje o ich nabyciu bądź też sugerować nabycie tych maszyn swoim pracodawcom.
Tym samym realizacja Planu marketingowego ma wpływać na przyszłe decyzje zakupowe klientów Spółki, prowadząc do osiągnięcia ich lojalności, zaufania i przyzwyczajenia do (...) (…). Spółka określiła zamierzone efekty działań marketingowych - w szczególności efekty sprzedażowe - i będzie te efekty mierzyła w drodze kontroli marketingowej.
Niewątpliwie więc należy stwierdzić, że jedynym celem nabycia przez Spółkę (...) , które Spółka następnie nieodpłatnie użycza uczelniom wyższym, jest zwiększenie jej sprzedaży opodatkowanej w przyszłości. Tym samym nabycie tych (...) pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z obrotem opodatkowanym Spółki, jako ogólny wydatek marketingowy poczyniony w ramach działalności gospodarczej Spółki.
Plan marketingowy Spółki w jej ocenie nie jest typowym działaniem z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), bowiem Spółka udostępnia swoje (...) uczelniom wyższym konkretnie w celu ich spopularyzowania wśród studentów tych uczelni. Działania Spółki są tylko pod tym względem podobne do strategii marketingowej z zakresu CSR, że Spółka w ramach reklamy udostępnia nieodpłatnie towary należące do jej przedsiębiorstwa. Natomiast nawet na gruncie działań z zakresu CSR wykształciło się pozytywne dla podatników orzecznictwo, zgodnie z którym wydatki na tego typu marketing związane są z prawem do odliczenia VAT naliczonego.
Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 2 kwietnia 2019 r. o sygn. I FSK 561/17: „Nie budzi wątpliwości to, że związek o którym mowa wyżej może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością opodatkowaną można mówić wówczas, gdy wprawdzie zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do obrotu, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do zwiększenia sprzedaży opodatkowanej. Taki, pośredni charakter mogą mieć wydatki ponoszone na cele reklamowe i marketingowe. Co do zasady działania marketingowe przekładają się bezpośrednio na wizerunek firmy i pośrednio mogą wpływać na zwiększenie prowadzonej przez podatnika (tu skarżącą spółkę) działalności opodatkowanej.
Jak trafnie przyjął Sąd I i instancji program CSR jest powszechnie przyjętą metodą reklamy i promocji podmiotów gospodarczych, działających zwłaszcza w takich szczególnych branżach, w których typowa reklama (telewizyjna, radiowa, internetowa) nie ma zastosowania albo jej zastosowanie nie przynosi spodziewanych efektów.”
Zgodnie zaś z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 marca 2022 r. o sygn. I FSK 1760/18: „W ramach realizacji Programu Spółka dokonuje czynności opodatkowanych, w tym nieodpłatnego przekazywania towarów lub nieodpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm., dalej: „u.p.t.u.”). Spółka nieodpłatnie przekazuje meble, których jest producentem. Dla potrzeb Programu Spółka nabywa towary i usługi, które są niezbędne do realizacji przyjętych wniosków. Większość projektów to remonty lub doposażenie pomieszczeń szkolnych, świetlic. (…)
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego wydatki na nabycie towarów i usług, poniesione w związku z realizacją społecznej odpowiedzialności biznesu mogą być kwalifikowane jako wydatki o charakterze marketingowym i mogą mieć związek z prowadzoną przez podatnika działalnością opodatkowaną, przekładając się bezpośrednio na wizerunek firmy, pośrednio więc na generowanie obrotu. Jest to bowiem koncepcja zarządzania przedsiębiorstwem, polegająca na świadomym, zrównoważonym działaniu zorientowanym nie tylko na zysk finansowy i aspekty ekonomiczne, ale także uwzględniającym potrzeby i wymagania szeroko pojętych interesów społecznych i ekologicznych w otoczeniu firmy.”
Wnioskując a minori ad maius (tj. z mniejszego na większe), skoro sądy administracyjne dopuszczają odliczenie wydatków na kampanie z zakresu CSR, które mają znacznie mniejszy związek ze sprzedażą opodatkowaną (działania skierowane są do społeczności), to tym bardziej prawo do odliczenia VAT naliczonego dają wydatki Spółki na realizację Planu marketingowego, w którym ten związek jest jednoznaczny i bardzo ścisły (gdyż działania skierowane są do skonkretyzowanej grupy przyszłych użytkowników maszyn Spółki).
Podsumowując, mając na uwadze, że przyczyną ponoszenia przez Spółkę wydatków na (...), które mają być następnie nieodpłatnie użyczane uczelniom wyższym, jest prowadzona przez Spółkę działalność gospodarcza nastawiona na zysk i opodatkowana VAT, Spółce na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy VAT będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia lub importu tych (...) .
Pytanie 2
Zgodnie z art. 8 ust. 2 Ustawy VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Spółka będzie używała (...) stanowiących część jej przedsiębiorstwa w ten sposób, że nieodpłatnie użyczy ich uczelniom wyższym dla celów szkoleniowych, opisanych w jej Planie marketingowym.
Zgodnie ze stanowiskiem Spółki zaprezentowanym w odpowiedzi na Pytanie 1, Spółce przysługiwać będzie w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego od kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia lub importu (...) o takim przeznaczeniu.
Jednocześnie jednak w odpowiedzi na Pytanie 1 Spółka wykazała, że takie użycie (...) następować będzie dla celów działalności gospodarczej Spółki, a nie do celów innych niż jej działalność gospodarcza Spółki, na które wskazuje art. 8 ust. 2 Ustawy VAT.
Stanowisko powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 18 maja 2012 r. o sygn. IPTPP2/443-183/12-2/JN: „Odnosząc opis stanu faktycznego do treści art. 8 ust. 2 ustawy, należy zauważyć, że w analizowanej sprawie czynność oddania zestawów multimedialnych do nieodpłatnego używania potencjalnym klientom, wpisuje się w czynność wymienioną w pkt 1 ww. przepisu stanowi bowiem w istocie użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika. Jednakże jak wynika z treści art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy, aby użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług muszą zostać łącznie spełnione dwie przesłanki, a mianowicie użycie tych towarów powinno nastąpić do celów innych niż działalność gospodarcza (w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników), a podatnikowi przysługiwać musiało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, w całości lub w części, przy nabyciu tych towarów.
Nieodpłatne oddanie do używania zestawów multimedialnych potencjalnym klientom ma związek z prowadzoną działalnością, bowiem jak wynika z wniosku, ma na celu zachęcić klientów do udziału w akcji promocyjnej, a co za tym idzie do nabywania produktów Spółki. Uwzględniając powyższe, należy stwierdzić, że wymienione czynności nie stanowią także usług podlegających opodatkowaniu.
Reasumując, nieodpłatne udostępnianie na podstawie umowy użyczenia lub umowy dzierżawy zestawów multimedialnych wspierających sprzedaż Spółki, nie stanowi odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 i ust. 2 ustawy oraz odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 lub ust. 2 ustawy. W konsekwencji, czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”
Analogicznie wypowiedział się Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 14 kwietnia 2023 r. o sygn. 0114-KDIP4-3.4012.70.2023.2.RK: „W przedstawionym przez Państwa opisie sprawy nieodpłatne udostępnienie Oprogramowania (...) ma związek z prowadzoną przez Państwa działalnością gospodarczą. Jak sami Państwo wskazali, całość Państwa działań ma na celu efektywne i sprawne wdrożenie nowego systemu transakcyjnego, a także promocję i reklamę Państwa jako spółki nowoczesnej pod względem technologicznym.
Ponadto wskazać należy, że art. 8 ust. 2 pkt 1 nie ma w przedmiotowej sprawie zastosowania, gdyż nie dochodzi do użycia towarów stanowiących część Państwa przedsiębiorstwa.
Tym samym planowane udostępnienie Oprogramowania (...), bez pobierania z tego tytułu wynagrodzenia, nie będzie stanowić odpłatnego świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, a w konsekwencji nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów.”
W związku z powyższym, nieodpłatne użyczenie przez Spółkę (...) uczelniom wyższym dla celów szkoleniowych, opisanych w jej Planie marketingowym, nie będzie stanowiło czynności opodatkowanych VAT, o których mowa w art. 8 ust. 2.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.
Ustawodawca jednakże przewidział od powyższej reguły wyjątki, które zostały zawarte w przypadku świadczenia usług w art. 8 ust. 2 ww. ustawy.
I tak stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Uwzględniając powyższe, wskazać należy, że opodatkowaniu podlega nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Przy czym, za usługi świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej a więc w sytuacji, gdy podmiotem uzyskującym dominującą korzyść z tego tytułu jest nabywca (beneficjent) świadczenia, a nie podatnik.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jednocześnie stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi:
1)suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
2)w przypadku importu towarów - kwota podatku:
a)wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
b)należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
c)wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,
d)wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34;
3)zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
4)kwota podatku należnego z tytułu:
a)świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,
b)dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,
c)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
d)wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11.
Jednocześnie, w myśl art. 168 lit. e) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 str. 1 ze zm.):
Jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia następujących kwot od kwoty VAT, który jest zobowiązany zapłacić - VAT należnego lub zapłaconego z tytułu importu towarów na terytorium tego państwa członkowskiego.
Oznacza to, że podatnik jest uprawniony do odliczenia podatku VAT należnego lub zapłaconego w związku z importem towarów do państwa członkowskiego, w którym przeprowadza on transakcje podlegające opodatkowaniu w zakresie, w jakim te (importowane) towary są wykorzystywane do celów tych opodatkowanych transakcji.
Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej. Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas, po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych, odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.
Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.
Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zatem w sytuacji, gdy podatnik dokonuje nabycia towarów i usług, które zmierzają do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie ich nabycia za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Z okoliczności sprawy wynika, że są Państwo czynnym podatnikiem VAT. Głównym celem Państwa działalności w Polsce jest dystrybucja i sprzedaż (...) (…). Sprzedaż (...) stanowi dla Państwa czynności opodatkowane VAT. W celu dystrybucji na polskim rynku Spółka nabywa (...) od innych podmiotów z grupy B., które następuje w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu towarów w Polsce. Z tytułu nabycia lub importu (...) powstaje dla Spółki w Polsce podatek VAT należny i naliczony. Jak Państwo wskazują, w ramach działań marketingowych użyczają Państwo (...) (…) uczelniom wyższym w Polsce. Użyczanie to następuje na podstawie umów użyczenia zawieranych przez Spółkę z uczelniami wyższymi (m.in. z (…)). Na podstawie tych umów Spółka użycza uczelni wyższej (...) z przeznaczeniem na szkolenia. Uczelnia wyższa nie ma prawa użytkować maszyny w sposób niezgodny z tym przeznaczeniem (w takim wypadku Spółka ma bowiem prawo wypowiedzieć umowę użyczenia bez zachowania terminu wypowiedzenia). Koszty wynikające z korzystania z maszyny przez cały czas trwania stosunku użyczenia, w tym w szczególności koszty z tytułu rozładunku, załadunku lub uszkodzenia maszyny, ponosi uczelnia. Po zakończeniu obowiązywania umowy, uczelnia wyższa zobowiązana jest zwrócić maszynę Spółce w stanie niepogorszonym. Po zwrocie (...), (...) ta zostanie przez Spółkę przeznaczona na sprzedaż, która będzie czynnością opodatkowaną.
Państwa wątpliwości dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu (...) , które Spółka nieodpłatnie użyczy uczelniom wyższym dla celów szkoleniowych oraz czy to nieodpłatne użyczenie będzie stanowiło dla Państwa czynność opodatkowaną.
W analizowanej sprawie należy wskazać, że zakup (...) ma związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną. Jak Państwo wskazali głównym celem działalności Spółki jest dystrybucja i sprzedaż (...) (…). Sprzedaż ta stanowi dla Państwa czynności opodatkowane podatkiem VAT. Wskazali również Państwo, że zakupione (...) Spółka nieodpłatnie użycza uczelniom wyższym z przeznaczeniem na szkolenia, jednakże po zakończeniu umowy użyczenia (...) zostaną Państwu zwrócone i Spółka przeznaczy je na sprzedaż. Tym samym w analizowanej sprawie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zatem, Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu (...) , które Spółka nieodpłatnie użyczy uczelniom wyższym dla celów szkoleniowych.
W konsekwencji Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
Przechodząc do Państwa wątpliwości dotyczących kwestii, czy nieodpłatne użyczenie (...) uczelniom wyższym dla celów szkoleniowych będzie stanowiło dla Państwa czynność opodatkowaną, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia.
Aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, tj. za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika. Konsekwentnie opodatkowaniu podlegają te nieodpłatne usługi, które nie mają związku z prowadzoną działalnością, a więc nie mają wpływu na przyszłe obroty przedsiębiorstwa, jego zyski, wizerunek, odbiór przez kontrahentów. Są to zatem te wszystkie nieodpłatne świadczenia usług, które odbywają się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności. Jeżeli natomiast nieodpłatne świadczenie będzie się wpisywało w cel prowadzonej działalności gospodarczej, tzn. nieodpłatne świadczenie usług będzie wykonane w związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej podatnika, potrzebami związanymi z funkcjonowaniem prowadzonego przedsiębiorstwa, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona.
W świetle powyższego, oceniając, czy dana usługa służy działalności przedsiębiorstwa podatnika, należy zbadać, czy jest ona dla tego celu niezbędna, jak również zważyć, czyja korzyść jest dominująca. Jeżeli korzyść podatnika przeważa nad korzyścią osoby otrzymującej nieodpłatne świadczenie, wówczas świadczenie to zachowuje swój nieodpłatny charakter i nie podlega opodatkowaniu.
Zatem za usługi dokonane do celów działalności gospodarczej należy uznać takie, które mają związek z potrzebami tej działalności. Związek z działalnością gospodarczą mają natomiast takie czynności, których wykonanie jest celowe dla osiągnięcia bądź poprawienia efektów tej działalności. Ta celowość istnieć może również wtedy, gdy taka usługa nieodpłatna nie jest niezbędna do osiągnięcia efektu działalności gospodarczej, ale obiektywnie może na te efekty wpływać.
Co do zasady takie usługi, w których zasadniczą korzyść odnoszą osoby otrzymujące nieodpłatne świadczenie, należałoby uznać za świadczone na ich osobiste cele, a w konsekwencji usługi te będą podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy. Z drugiej jednak strony, jeżeli usługa taka nie jest świadczona przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności lub ma z nią nikły związek, to można mówić o świadczeniu usługi nie tyle na cele osobiste, lecz przede wszystkim w ramach innej działalności. W tym przypadku również czynność ta objęta jest opodatkowaniem zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy.
Ponadto należy wskazać, że istotną kwestią dla zastosowania przepisu art. 8 ust. 2 ustawy jest ustalenie, czy występuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Takie podejście znajduje potwierdzenie w opinii Rzecznika Generalnego z 23 października 2008 r. w sprawie C-371/07, który w pkt 40 opinii stwierdził, że:
„(...) możliwość odliczenia podatku naliczonego stanowi wyraźną przesłankę jedynie dla zastosowania art. 5 ust. 6 lub art. 6 ust. 2 lit. a, jednakże sądzę, że w art. 6 ust. 2 lit. b ma charakter bezwzględnie dorozumiany. Nie ma w tym przypadku charakteru wyraźnego zasadniczo z uwagi na to, że przepis ten odnosi się głównie do usług świadczonych przez pracowników, a koszty pracowników (w formie wynagrodzenia) nie są obciążone podatkiem VAT. Jednakże w przypadku, gdy kompleksowa dostawa winna być sklasyfikowana, jako dostawa usług, wykorzystane towary zazwyczaj będą podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, a podstawą opodatkowania w odniesieniu do wszystkich transakcji wymienionych w art. 6 ust. 2 stanowi »suma wydatków poniesionych przez podatnika na wykonanie usług« (art. 11 część A ust. 1 lit. c). Objęcie tą podstawą opodatkowania kosztu dostaw, od których podatek naliczony nie podlegał odliczeniu, byłoby sprzeczne nie tylko z systematyką art. 5 ust. 6 i art. 6 ust. 2 w całości, ale również z fundamentalną zasadą neutralności podatku VAT dla podatników”.
Zatem w przypadku nieodpłatnego świadczenia usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkiego innego nieodpłatnego świadczenia usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, jeżeli podatnikowi przysługiwałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wówczas zastosowanie znajdzie art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Tym samym, brak prawa do odliczenia z uwagi na związek wydatków z czynnościami innymi niż działalność gospodarcza podatnika powoduje, że nie występuje obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług nieodpłatnego świadczenia usług.
Jak wskazano powyżej, z tytułu nabycia (...) przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, a zatem należy zbadać czy w okolicznościach niniejszej sprawy nieodpłatne użyczenie (...) uczelniom wyższym w celach szkoleniowych związane jest z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej Spółki, czy podmiotem uzyskującym dominującą korzyść z tytułu tego użyczenia jest Spółka czy też nabywca świadczenia (uczelnia).
Z wniosku wynika, że (...) oferowane przez Spółkę stanowią sprzęt wysokospecjalistyczny i przeznaczony dla wąskiej grupy odbiorców a jednym z działań marketingowych Spółki jest użyczanie (...) (…) uczelniom wyższym. Jest to działanie, które nie będzie dla Spółki nadmiernie kosztowne, jak na przykład reklamy telewizyjne, które byłyby nieopłacalne. Spółka prowadzi szyte na miarę działania marketingowe skierowane do jej potencjalnych klientów. Grupą docelową wskazanych działań marketingowych Spółki są przede wszystkim studenci (ale też kadra naukowa) uczelni wyższych. Spółka nieodpłatnie użycza swoje (...) uczelniom wyższym, by studenci tych uczelni po zakończeniu edukacji lobbowali za zakupem maszyn firmy (…) przez przedsiębiorstwa, w których będą pracować. Uważają Państwo, że w celu sprzedaży tak skomplikowanego produktu jak (...) konieczne jest bowiem stworzenie użytkownikowi możliwości zdobycia lub udoskonalenia wiedzy na temat działania (...) i jak się nią posługiwać by wykorzystywać pełną ich skalę, zgodnie z intencją producenta. Plan działań w ramach planu marketingowego przygotowany został zarówno dla potrzeb szkoleń teoretycznych jak i praktycznych. Odbiorcy mają poznać maszyny (…), nie bać się z nich korzystać i chcieć kupować, bądź lobbować za ich zakupem w przyszłości. Oprócz informacji o charakterze dydaktycznym, które stanowią wprowadzenie do zagadnień z dziedziny przetwórstwa (...), wiedzy z zakresu podstaw technologii (…), niezbędnym warunkiem kompletnego procesu szkoleniowego jest część praktyczna, a ta jest możliwa jedynie z wykorzystaniem - czyli nauką użytkowania - maszyn. Spółka wykorzystuje tę cechę procesu dydaktycznego dla swoich celów marketingowych. Wyższe uczelnie potrzebują maszyn w procesie edukacji studentów. Spółka dostarcza im te maszyny, zaspokajając tym samym potrzebę uczelni (uczelnia nie musi kupować maszyn), a jednocześnie docierając ze swoim produktem do grupy odbiorców (przyszłych klientów), którzy będą się uczyli pracy na tej maszynie. Punktem wyjścia strategii Spółki było przygotowanie studentów (przyszłych użytkowników) do poznania marki (…) i oswojenie ich z produktami marki (…), dla którego nieodłącznym i głównym elementem procesu szkoleniowego jest maszyna - (...) . Udostępnienie (...) do użytku studentom jest niezbędne dla zapoznania ich z tym sprzętem. Państwa zdaniem, wykorzystanie etapu kształcenia przyszłych użytkowników czy właścicieli maszyn do zapoznania z marką i produktami (…) daje okazję dotarcia do świadomości odbiorców na wczesnym etapie rozwoju zawodowego i oddziaływania na nich prezentując produkty i usługi Spółki, jako przyjazne użytkownikom, po które warto sięgać. Spółka zaczyna wpływać na ich decyzje zakupowe na bardzo wczesnym etapie - etapie kształcenia, gdzie potencjalny użytkownik zaczyna kojarzyć (...) (…), jako maszynę, od której zaczął swoją karierę, naukę zawodową, czy przygodę z branżą (...). Studenci, którzy za kilka lat wejdą na rynek pracy będą użytkownikami (potencjalnie lobbystami marki) lub osobami decydującymi o zakupie maszyn.
Z uwagi na powyższe okoliczności w przedmiotowej sprawie nie sposób uznać czynności nieodpłatnego przekazania do używania (...) uczelniom wyższym jako świadczenia, które będzie miało wpływ na przyszłą sprzedaż. W tej konkretnej sytuacji przedmiotowe czynności służą celom szkoleniowym, dydaktycznym uczelni wyższych, gdyż studenci zapoznają się z maszynami i pracują na nich w trakcie procesu dydaktycznego. W tej sytuacji stwierdzić należy, że podmiotem uzyskującym dominującą korzyść z tytułu użyczenia (...) jest uczelnia a nie Spółka. Jak sami Państwo wskazują, uczelnie wyższe potrzebują maszyn w procesie edukacji studentów, Spółka natomiast dostarcza im te maszyny zaspokajając tym samym potrzebę uczelni, zaś uczelnia dzięki użyczeniu nie musi kupować maszyn. To, że Spółka chce wpływać na decyzje zakupowe już na etapie kształcenia, gdzie potencjalny użytkownik zaczyna kojarzyć (...) (…), jako maszynę, od której zaczął swoją karierę, naukę zawodową, czy przygodę z branżą (...) nie oznacza, że studenci, którzy za kilka lat wejdą na rynek pracy będą potencjalnie lobbystami marki lub osobami decydującymi o zakupie tych, gdyż nie mają takiego obowiązku. Nie sposób z faktu udostępnienia (...) uczelniom wyższym służących celom szkoleniowym (dydaktycznym) studentów wyprowadzić wniosku o wzroście sprzedaży opodatkowanej u Spółki prowadzącej działalność gospodarczą przede wszystkim w zakresie dystrybucji (...) w Polsce. Należy zauważyć, że tak naprawdę głównym celem zawartej umowy jest zaspokajanie potrzeb uczelni w urządzenia, maszyny marki (…), z którymi będą zapoznawać się studenci, pracować na nich w ramach procesu dydaktycznego. Dzięki działaniom Spółki uczelnia nie musi kupować maszyn. A zatem nie można uznać, że działania Spółki są związane z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej Spółki. Tym samym nieodpłatne użyczenie (...) uczelniom wypełnia definicję odpłatnego świadczenia usług zawartą w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy.
Z uwagi na powyższe, nie można zgodzić się z Państwem, że wskazane we wniosku świadczenia stanowią nieodpłatne świadczenie usług związane z Państwa działalnością gospodarczą, czego konsekwencją jest niepodleganie opodatkowaniu tych usług podatkiem VAT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych należy zwrócić uwagę, że interpretacje indywidualne są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą innych organów wydających interpretacje indywidualne w sprawach innych podatników, co jest tym bardziej zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych (jak ma to też miejsce w odniesieniu do powołanych interpretacji) występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających interpretacjom. Zatem z uwagi na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw, powołane przez Państwa interpretacje indywidualne i orzeczenia sądowe nie mogą stanowić podstawy do rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie.
Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).