Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 4 kwietnia 2024 r., sygn. III SA/Wr 976/22
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Jankowska-Szostak Sędziowie Sędzia WSA Anetta Chołuj Asesor WSA Aneta Brzezińska (sprawozdawca) Protokolant st. specjalista Ewa Bogulak po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 4 kwietnia 2024 r. sprawy ze skargi P. M. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu z dnia 10 października 2022 r. nr 0201-IGC.48.34.2022 w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej na przewoźnika oddala skargę w całości.
Uzasadnienie
W dniu 26 czerwca 2019 r. o godzinie 20.10 na drodze krajowej nr [...] w J. funkcjonariusze Dolnośląskiego Urzędu Celno-Skarbowego we Wrocławiu zatrzymali do kontroli zespół pojazdów kierowany przez A. L., składający się z ciągnika samochodowego marki [...] (nr rej. [...]) oraz naczepy ciężarowej marki [...] (nr. rej [...]).
Na podstawie dokumentów przedstawionych przez kierowcę kontrolujący ustalili, że przedmiotem przewozu był m.in. towar: [...] objęty pozycją [...] w ilości [...] kg ([...]) oraz [...] objęty pozycją [...] w ilości [...] l ([...] l). Celem weryfikacji klasyfikacji taryfowej funkcjonariusze Służby Celno-Skarbowej pobrali próbki przewożonych towarów. Sprawozdanie z badań laboratoryjnych z 14 października 2019 r. (nr [...]) potwierdziło klasyfikację towaru [...] do pozycji [...], a sprawozdanie z 6 listopada 2019 r. (nr [...]) klasyfikację towaru [...] do pozycji [...]. Podmiotem wysyłającym był P., [...],[...] L., W., odbiorcą – T. Sp. z o.o., ul. [...],[...] W(1), a towar został załadowany w C., [...],[...] L(1), C(1). Przewóz wykonywał P. M. (dalej: skarżący, przewoźnik), prowadzący działalność gospodarczą pod firmą U. z siedzibą w W(2).
Po sprawdzeniu na platformie PUESC danych zawartych w zgłoszeniu SENT wskazanym przez kierowcę (nr [...]) kontrolujący stwierdzili, że przewoźnik nie dopełnił obowiązku uzupełnienia zgłoszenia o dane, o których mowa w art. 6 ust. 3 ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 2332 ze zm.; dalej: ustawa SENT). Ponadto kontrola wykazała, że przewoźnik nie wyposażył środka transportu objętego ww. zgłoszeniem w lokalizator, o którym mowa w art. 10a ust. 1 ustawy SENT, polegającego na zapewnieniu przekazywania aktualnych danych geolokalizacyjnych środka transportu objętego zgłoszeniem.