Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.47.2024.2.KK
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek wydatków Spółki poniesionych na organizację Eventów, Darowizny, Paczki dla kontrahentów, domu dziecka oraz paczki dla szkół
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie:
- pytania oznaczonego we wniosku nr 1, w części dotyczącej wydatków związanych z alkoholem podczas organizowanych przez Spółkę eventów – jest nieprawidłowe
- w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z tego samego dnia o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:
1. czy wydatki Spółki poniesione na Eventy podlegają opodatkowaniu Ryczałtem,
2. czy wydatki Spółki poniesione na Darowizny dla straży podlegają opodatkowaniu Ryczałtem,
3. czy wydatki Spółki poniesione na Paczki dla kontrahentów podlegają opodatkowaniu Ryczałtem,
4. czy wydatki Spółki poniesione na Paczki dla domu dziecka podlegają opodatkowaniu Ryczałtem,
5. czy wydatki Spółki poniesione na Paczki dla szkół podlegają opodatkowaniu Ryczałtem,
6. czy wydatki Spółki poniesione na Darowizny podlegają opodatkowaniu Ryczałtem.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z dnia 3 kwietnia 2024 r. (data wpływu 3 kwietnia 2024 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
[...] spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w miejscowości [...] („Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym. Spółka jest na dzień złożenia Wniosku polskim rezydentem podatkowym, tj. posiada siedzibę działalności gospodarczej oraz miejsce zarządu w Polsce. Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług („VAT”). Działalność Wnioskodawcy polega w szczególności na:
- PKD 46.23.Z - Sprzedaż hurtowa żywych zwierząt;
- PKD 01.19.Z - Pozostałe uprawy rolne inne niż wieloletnie;
- PKD 01.29.Z - Uprawa pozostałych roślin wieloletnich;
- PKD 01.49.Z - Chów i hodowla pozostałych zwierząt;
- PKD 10.91.Z - Produkcja gotowej paszy dla zwierząt gospodarskich;
- PKD 46.21.Z - Sprzedaż hurtowa zboża, nieprzetworzonego tytoniu, nasion i pasz dla zwierząt;
- PKD 46.32.Z - Sprzedaż hurtowa mięsa i wyrobów z mięsa.
Wnioskodawca prowadzi księgi rachunkowe zgodnie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 120 z późn. zm.; „UOR”).
Na moment złożenia Wniosku Wnioskodawca jest opodatkowany na zasadach przewidzianych w Rozdziale 6b ustawy o CIT, tj. ryczałtem od dochodów spółek uregulowanych w art. 28j ust. 1 ustawy o CIT („Ryczałt”). Spółka podlega opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek od dnia 1 września 2023 roku.
Wspólnikami Spółki są wyłącznie osoby fizyczne („Wspólnicy”), jeden ze wspólników jest zarazem członkiem zarządu Wnioskodawcy („Członek Zarządu”). Wnioskodawca zatrudnia w Spółce więcej niż 3 osoby („Pracownicy”). Wnioskodawca spełnia zatem wszystkie warunki opodatkowania Ryczałtem.
W ramach bieżącej działalności Wnioskodawca ponosi szereg wydatków („Wydatki”), w tym m.in. wydatki:
1) wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację eventów na rzecz dostawców i kontrahentów (,,Eventy”),
2) wydatki ponoszone przez Spółkę na wsparcie straży pożarnej dla realizacji celów społecznie użytecznych („Darowizny dla straży”),
3) wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz kontrahentów oraz hodowców w postaci paczek świątecznych (,,Paczki dla kontrahentów”),
4) wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz podopiecznych z domu dziecka w postaci paczek świątecznych (,,Paczki dla domu dziecka”),
5) wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz szkół, którymi opiekuje się Spółka w postaci paczek świątecznych (,,Paczki dla szkół”),
6) dofinansowanie Zamku w postaci darowizn (,, Darowizny”).
Wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację eventów na rzecz dostawców i kontrahentów.
Spółka organizuje na rzecz dostawców i kontrahentów spotkania integracyjne, które mogą przybierać różne formy:
- Spotkanie (wyjścia) integracyjne dostawców i kontrahentów, w ramach których podczas eventów organizowane są przez Spółkę różne aktywności integrujące te podmioty
- Spotkania okolicznościowe, w tym: spotkania organizowane przy okazji ważnego dla Spółki wydarzenia lub tradycyjnie obchodzonych świąt, np. wigilia firmowa. Jest to także okazja do wręczenia różnego rodzaju nagród czy paczek świątecznych;
- Krótkie spotkania organizowane dla kontrahentów i dostawców Spółki na jej terenie, o charakterze integracyjno-informacyjnym;
- Inne eventy firmowe, w których uczestniczą zarówno dostawcy, kontrahenci oraz pracownicy.
Eventy mają za zadanie wzmacniać relację między Spółką a podmiotami, budować silne relacje biznesowe oraz dawać poczucie przynależności do organizacji a także prezentować działalność spółki, jej ofertę, rozwój i plany na przyszłość.
Wydatki ponoszone przez Spółkę na wsparcie straży pożarnej dla realizacji celów społecznie użytecznych, dofinansowanie Zamku w postaci darowizn.
Spółka co roku cyklicznie wpłaca dodatkowe darowizny (jednorazowo lub kilka razy w roku) na rzecz miejscowej straży pożarnej oraz na dofinansowanie Zamku [...]. W ten sposób Spółka angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznes u (ang. corporate social responsibility, „CSR”), której celem jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. Wnioskodawca tworząc strategię biznesową uwzględnia wpływ, jaki Spółki wywierają na otoczenie, w którym funkcjonują - biorąc pod uwagę interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności pracownikami i społecznościami lokalnymi. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest więc elementem procesu zarządzania przedsiębiorstwem, które wykracza poza obszary dotychczasowych działań, przyczyniając się do pozytywnych zmian w otoczeniu. Są to wydatki ponoszone na rzecz podmiotów niepowiązanych z Wnioskodawcą. W okresie poprzedzającym okres opodatkowania Ryczałtem, Spółka zaliczała wydatki poniesione na darowizny do kosztów podatkowych lub odliczała je od dochodu ustalonego na podstawie art. 18 ustawy o CIT (jeżeli takie wydatki w tym okresie poniosła).
Wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz kontrahentów oraz hodowców w postaci paczek świątecznych.
Wnioskodawca na potrzeby utrzymania dobrych stosunków z kontrahentami i dostawcami ponosi także zwyczajowe wydatki na obejmujące m.in. zakup alkoholu opatrzonego firmowym logo, gadżety reklamowe w tym breloki, kalendarze, długopisy, zapachy do samochodu, łopatki do paszy itp. które stanową upominek wręczany kontrahentom i partnerom biznesowym podczas szczególnych okazji. Wydatki te są pośrednio związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Służą nawiązaniu nowych relacji biznesowych oraz podtrzymaniu i rozwinięciu istniejących, co przekłada się na wysokość osiąganego przychodu. Butelki alkoholu oraz gadżety reklamowe wręczane jako upominek są wykonywane na specjalne zamówienie i opatrzone firmowym logo. Wysokiej jakości i niepowtarzalny prezent kreuje pozytywny wizerunek Wnioskodawcy jako profesjonalnego oraz rzetelnego podmiotu, którego wyróżnia szczególna dbałość o jakość oferowanych produktów. Wydatki te również są pośrednio związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Służą one przykładowo wyrażeniu wdzięczności za dotychczasową pomyślną i długotrwałą współpracę, co przekłada się na umocnienie i zacieśnienie istniejących stosunków handlowych. Jednocześnie wydatki te w żaden sposób nie są ponoszone na rzecz udziałowców Wnioskodawcy lub podmiotów powiązanymi z udziałowcami. Wnioskodawca sam kompletuje paczki w całość w związku z tym nie ma jednej zakupowej faktury na „kosz prezentowy”, a kilka do kilkunastu faktur od różnych podmiotów dostarczających poszczególne ich elementy.
Wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz podopiecznych z domu dziecka w postaci paczek świątecznych, wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz szkół w postaci paczek świątecznych.
Jak tak Wnioskodawca wskazywał wyżej, Spółka tworząc strategię biznesową uwzględnia wpływ, jaki Spółki wywierają na otoczenie, w którym funkcjonują - biorąc pod uwagę interesy społeczne. Spółka przekazuje na rzecz domów dziecka paczki obejmujące różne gadżety reklamowe - długopisy, notesy, pluszaki, balony, smycze, elementy odblaskowe na rękę, puzzle, piłeczki. Wszystkie upominki opatrzone są logiem Wnioskodawcy. Wnioskodawca sam kompletuje paczki w całość w związku z tym nie ma jednej zakupowej faktury na „kosz prezentowy”, a kilka do kilkunastu faktur od różnych podmiotów dostarczających poszczególne ich elementy.
Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
1. Spółka nie przyjęła formalnego dokumentu pod nazwą strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Biorąc pod uwagę że jest lokalną firmą rodzinną taki schemat działania typowy dla korporacji nie jest jej potrzebny. Podejmowane działania są wdrażane z inicjatywy lub przy akceptacji wspólników będących jednocześnie członkami zarządu, którzy każdorazowo oceniają na ile wpisują się one w ich wizję spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego szczególnie w społeczności lokalnej (podejmowane działania skupiają się na okolicach z których spółka, jej wspólnicy i zarząd się wywodzi i ma siedzibę). Spółka tworząc strategię biznesową uwzględnia wpływ, jaki Spółki wywierają na otoczenie, w którym funkcjonuje - biorąc pod uwagę interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności pracownikami i społecznościami lokalnymi. W ten sposób Spółka angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. corporate social responsibility, „CSR”), której celem jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. Taka forma prowadzenia biznesu pozwala Wnioskodawcy na jednoczesne niesienie pomocy oraz promocję własnej działalności jako przedsiębiorca odpowiedzialny dbający o interesy lokalnej społeczności oraz przekazujący część środków finansowych na te grupy. Takie działania pozwalają również na zrzeszenie większej sieci klientów, która na podstawie zasłyszanych działań Wnioskodawcy oraz jego wartości, chętniej skorzysta z usług Wnioskodawcy. Spółka osiąga dzięki tym działaniom społecznym poprawę wizerunku oraz większe zainteresowanie tworzonymi przez nią produktami. Nie sposób nie zauważyć tego, iż działania charytatywne łączą się poniekąd z działaniem marketingowym Spółki. O realizacji ww. celów społecznej odpowiedzialności biznesu spółka, jak i podmioty otrzymujące darowizny informują społeczność lokalną poprzez informacje na stronach internetowych oraz podczas różnych eventów. Ponadto społeczność jest na tyle małych rozmiarów, iż między ludźmi szybko dochodzi do wymiany informacji na temat różnych celów dobroczynnych realizowanych przez Spółkę.
2. Wskazane darowizny/ponoszone wydatki, o których mowa we wniosku, zdecydowanie wpisują się w tę definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. Corporate Social Responsibility - CSR) to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego. Spółka wpisuje się swoimi wartościami i działaniami w niniejszą politykę, bowiem dobrowolnie inwestuje w zasoby ludzkie, określone grupy społeczne oraz lokalne miejsca ze szczególnym uwzględnieniem placówek ważnych dla społeczności lokalnej i pełniących funkcje społecznie pożyteczne a przeważnie niedofinansowanych. Wnioskodawca realizuje przedsięwzięcia na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje i z którego się wywodzi. Przyjmują one postać działań polegających na wspieraniu lokalnych instytucji i osób, współpracy z lokalnymi organizacjami, czy też działań społecznych na rzecz dzieci i młodzieży co wydaje się być typowym przykładem działań z obszaru CSR. Zrównoważony rozwój lokalnej społeczności w tym wypadku przekłada się na lepszy dostęp do pracowników, ich lepszą dyspozycyjność, wykształcenie, mniej nieobecności spowodowanych przyczynami nagłymi zaś w dalszym horyzoncie zwiększenie liczebności i majętności lokalnej społeczności przyczyniające się do większych możliwości rozwoju spółki. Dobre funkcjonowanie lokalnych instytucji publicznych i społecznych to mniej obaw o sytuacje nagłe, swój majątek, potencjalne możliwości rozwoju, mniej nieprzewidzianych wydarzeń typu kradzieże, pożary, niespodziewane nieobecności pracowników. Nade wszystko to inwestycja w spokój i zrównoważoną, nieprzerwaną możliwość prowadzenia działalności gospodarczej opartej w tym wypadku głównie o lokalne zasoby ludzkie.
3. Związek ponoszenia przez Spółkę opisanych we wniosku wydatków z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i osiąganymi z tej działalności przychodami jest pośredni niemniej w ocenie spółki niezaprzeczalny. Działania prowadzone przez spółkę przyczyniają się w każdej kategorii wydatku do zwiększenia bazy klientów, lepszym postrzeganiem spółki przez jej klientów i potencjalnych klientów jako podmiotu realizującego pewne wartości i wyższe cele a nie tylko dbającego o zysk, budowania społecznej odpowiedzialności biznesu wiążącej się pośrednio z działalnością marketingową Spółki oraz zwiększenia poziomu sprzedaży, zmniejszeniu ilości występujących sytuacji nagłych i ich lepszym tamowaniu gdy już wystąpią, poszerzeniu bazy pracowników, zmniejszeniu ich nieobecności i niedyspozycji, a w dalszej kolejności zwiększeniu grona osób zamieszkujących w lokalnej społeczności i mogących być oddanymi pracownikami lub klientami Wnioskodawcy. Wszelkie darowizny oraz paczki świąteczne na rzecz lokalnej społeczności i instytucji przyczyniają się do promocji firmy Wnioskodawcy. Organizacja eventów na rzecz dostawców i kontrahentów oraz paczki świąteczne dla kontrahentów wzmacniają relację między Spółką a podmiotami z którymi współpracuje, budują silne relacje biznesowe oraz dają poczucie przynależności do organizacji co przekłada się bezpośrednio na dochody spółki i utrzymanie bazy klientów. Finansowanie instytucji ważnych dla lokalnej społeczności to dbałość o przyszłych i obecnych pracowników i klientów, a także zapewnienie harmonijnie funkcjonującej społeczności lokalnej w której spółka może swobodnie prowadzić działalność nie martwiąc się o występujące najbliżej jej problemy mogące mieć niekorzystny wpływ na jej możliwość generowania przychodów i zysków.
4. Pod pojęciem Darowizny Spółka rozumie wyłącznie wydatki ponoszone na wsparcie miejscowej straży pożarnej oraz na dofinansowanie Zamku [...].
5. Spółka co roku cyklicznie wpłaca dodatkowe darowizny (jednorazowo lub kilka razy w roku) na rzecz miejscowej straży pożarnej oraz na dofinansowanie Zamku [...]. Niekiedy są to darowizny na określony cel i Spółka zna wówczas przeznaczenie środków, niekiedy jednak spółka wpłaca darowizny na bieżącą działalność instytucji obdarowanych.
6. Pod pojęciem inne eventy firmowe rozumie się wszelkie obiady, lunche oraz spotkania w toku roku służące generalnej integracji tych podmiotów i zacieśnianiu relacji biznesowych i pracowniczych.
7. W eventach uczestniczą kontrahenci spółki, pracownicy Wnioskodawcy oraz dostawcy. Tak jak wskazano we wniosku, w zależności od charakteru eventu mogą uczestniczyć w nich tylko kontrahenci i dostawcy, sami pracownicy wnioskodawcy, jak i wszyscy z powyższych.
8. Zasadniczo przy organizacji eventów należy się liczyć z kosztami zapewnienia pewnej formy atrakcji sprzyjającej integracji, wynajęcia sali lub restauracji, opłacenia cateringu i ewentualnie hotelu i noclegów. Może się zdarzyć, iż podczas eventów będzie podawany alkohol (np. butelka wina na spotkaniu z ważnym klientem). Zwyczajowo przyjęło się, że do niektórych potraw serwuje się np. lampkę wina i nie można wykluczyć, że podczas eventów alkohol będzie używany. Wydatki te zawsze są dokumentowanie oraz Wnioskodawca posiada faktury VAT za każdy określony wydatek przypisany do konkretnego eventu.
9. Wszelkie eventy mogą odbywać się w siedzibie wnioskodawcy, jak i restauracjach, hotelach oraz innych placówkach gastronomicznych.
10.Spółka oraz podmioty na rzecz których ponosi opisane we wniosku wydatki, nie stanowią podmiotów bezpośrednio lub pośrednio powiązanych ze Spółką lub udziałowcami Spółki, w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT.
11.Opisane we wniosku wydatki nie zostaną Spółce w jakikolwiek sposób zwrócone.
1.Czy wydatki Spółki poniesione na Eventy podlegają opodatkowaniu Ryczałtem?
2. Czy wydatki Spółki poniesione na Darowizny dla straży podlegają opodatkowaniu Ryczałtem?
3. Czy wydatki Spółki poniesione na Paczki dla kontrahentów podlegają opodatkowaniu Ryczałtem?
4. Czy wydatki Spółki poniesione na Paczki dla domu dziecka podlegają opodatkowaniu Ryczałtem?
5. Czy wydatki Spółki poniesione na Paczki dla szkół podlegają opodatkowaniu Ryczałtem?
6. Czy wydatki Spółki poniesione na Darowizny podlegają opodatkowaniu Ryczałtem?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie wystąpi żaden dochód z art. 28m ust. 1 pkt 1 do 6 oraz 28c pkt 5 ustawy o CIT, podlegający opodatkowaniu Ryczałtem. Przedstawione we Wniosku zdarzenie nie skutkuje powstaniem żadnej z kategorii dochodu opodatkowanego Ryczałtem, tj.:
1) dochodu z tytułu podzielonego zysku,
2) dochodu z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat,
3) dochodu z tytułu ukrytych zysków,
4) dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą,
5) dochodu z tytułu zmiany wartości składników majątku,
6) dochodu z tytułu zysku netto,
7) dochodu z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych,
8) rozdysponowanego dochodu z tytułu zysku netto w rozumieniu art. 28c pkt 5 ustawy o CIT.
Ad 1
Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na Eventy nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT. Jak bowiem wskazano, tego rodzaju spotkania będą się pozytywnie przekładały na wyniki finansowe osiągane przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca organizując wszelkie spotkania integracyjne dla kontrahentów i dostawców buduje z nimi więź oraz powoduje większe zaufanie i zżycie ze Spółką. Wydatki na te imprezy i wydarzenia nie będą zaspokajały prywatnych potrzeb podmiotów, lecz będą związane z realizacją celów Wnioskodawcy. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że wydatki te będą związane wyłącznie z jego działalnością gospodarczą i w konsekwencji nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Wobec braku definicji legalnej działalności gospodarczej w ustawie o CIT należy odwołać się, w ślad za Przewodnikiem, do definicji zawartej w art. 3 ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021 r. poz. 162 z późn. zm.), zgodnie z którą działalnością gospodarczą jest zorganizowana działalność zarobkowa, wykonywana we własnym imieniu i w sposób ciągły. Tym samym każdy wydatek poniesiony w związku z działalnością, którą charakteryzuje odpowiedni stopień zorganizowania, cel zarobkowy, wykonywanie jej we własnym imieniu w sposób ciągły, należy uznać za wydatek związany z działalnością gospodarczą. A contrario nie będzie on wydatkiem niezwiązanym z działalnością gospodarczą. Wydatki na imprezy o charakterze integracyjnym wskazane w opisie zdarzenia spełniają więc warunki uznania ich za związane z działalnością gospodarczą. Będą bowiem ponoszone w związku ze zorganizowaną działalnością zarobkową Wnioskodawcy, która wykonywana jest we własnym imieniu w sposób ciągły. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że wydatki te będą związane wyłącznie z jego działalnością gospodarczą i w konsekwencji nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Powyższe potwierdza między innymi Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2022 r. 0111-KDIB1-2.4010.447.2022.1.DP.
Ad 3
Zdaniem Wnioskodawcy wydatki poniesione na reprezentację, kosze prezentowe dla kontrahentów (w tym na zakup alkoholu w ramach paczek dla kontrahentów) oraz upominki z logiem firmy przekazane kontrahentom nie powinny zostać zakwalifikowane jako wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą i opodatkowane ryczałtem od dochodów spółek na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.
Wydatki te są pośrednio związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Służą nawiązaniu nowych relacji biznesowych oraz podtrzymaniu i rozwinięciu istniejących, co przekłada się na wysokość osiąganego przychodu. Są to również gadżety pełniące poniekąd funkcję reklamową, bowiem wszystkie opatrzone są logiem Wnioskodawcy. Wydatki te będą więc spełniały warunki uznania ich za związane z działalnością gospodarczą. Będą bowiem ponoszone w związku ze zorganizowaną działalnością zarobkową Wnioskodawcy, która wykonywana jest we własnym imieniu w sposób ciągły. Ponadto będą się one przekładały na osiągnięcie przez Wnioskodawcę przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie jego źródła, bowiem dobre stosunki z kontrahentami zapewniają Wnioskodawcy możliwość dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.
Powyższe potwierdza między innymi Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2022 r. 0111-KDIB1-2.4010.447.2022.1.DP.
Ad 2 i 4 - 6
Zdaniem Wnioskodawcy wydatki związane poniesione na Darowizny dla straży, Paczki dla domu dziecka, Paczki dla szkół i Darowizny nie będzie podlegało opodatkowaniu Ryczałtem. W przedmiotowej sprawie należy w odpowiedni sposób powielić konkluzje dotyczące skutków podatkowych prowadzenia działalności z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. corporate social responsibility, „CSR”).
Przekazywane darowizny mają bowiem charakter świadczeń społecznie użytecznych. Ich celem jest przekazanie wsparcia potrzebującym, a jednocześnie szczególnego rodzaju reklama Spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego. W tych okolicznościach, nie sposób stwierdzić, że mogą stanowić dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub z innej podstawy w Ryczałcie.
Za ugruntowane należy uznać stanowisko, zgodnie z którym wydatki poniesione przez podatników CIT, opodatkowanych na zasadach ogólnych, mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. Stanowisko to potwierdzają następujące interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
a) z dnia 21 października 2022 r., sygn. 0111-KDIB2-1.4010.453.2022.3.BJ,
b) z dnia 18 sierpnia 2021 r., sygn. 0111-KDIB1-2.4010.226.2021.1.MZA,
c) z dnia 8 grudnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB1-3.4010.250.2020.2.MBD.
W konsekwencji, skoro w klasycznym modelu opodatkowania CIT, poniesione wydatki w ramach CSR stanowią koszty podatkowe, to Spółka nie widzi podstaw, dla których wydatki CSR miałyby stanowić dochód z wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub dochód z ukrytych zysków. Jak zostało to wskazane w opisie stanu faktycznego, wydatki te mają niewątpliwy związek z działalnością Spółki. Nie są one również świadczeniem na rzecz Wspólników lub podmiotów z nimi powiązanych. Podsumowując, w tym przypadku również nie znajdą zastosowania przepisy o dochodzie z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą oraz dochodzie z ukrytych zysków w Ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie wydatków, które zostały wprost wymienione w pytaniach.
Na podstawie art. 28m ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r., o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”, „updop”),
Opodatkowaniu ryczałtem podlega dochód odpowiadający:
1) wysokości zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej zysk ten został uchwałą o podziale lub pokryciu wyniku finansowego netto przeznaczony:
a) do wypłaty udziałowcom, akcjonariuszom albo wspólnikom (dochód z tytułu podzielonego zysku) lub
b) na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym okres opodatkowania ryczałtem (dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat);
2) wysokości ukrytych zysków (dochód z tytułu ukrytych zysków);
3) wysokości wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą (dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą);
4) nadwyżce wartości rynkowej składników przejmowanego majątku lub wniesionego w drodze wkładu niepieniężnego ponad wartość podatkową tych składników (dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku) - w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia podmiotów lub wniesienia w drodze wkładu niepieniężnego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części;
5) sumie zysków netto osiągniętych w każdym roku podatkowym stosowania opodatkowania ryczałtem w części, w jakiej te zyski nie były zyskami podzielonymi lub nie zostały przeznaczone na pokrycie straty (dochód z tytułu zysku netto) - w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem;
6) wartości przychodów i kosztów podlegających zgodnie z przepisami o rachunkowości zarachowaniu w roku podatkowym i uwzględnieniu w zysku (stracie) netto, które nie zostały uwzględnione w tym zysku (stracie) netto (dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych).
Jak stanowi art. 28m ust. 3 ustawy o CIT,
Przez ukryte zyski, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się świadczenia pieniężne, niepieniężne, odpłatne, nieodpłatne lub częściowo odpłatne, wykonane w związku z prawem do udziału w zysku, inne niż podzielony zysk, których beneficjentem, bezpośrednio lub pośrednio, jest udziałowiec, akcjonariusz albo wspólnik lub podmiot powiązany bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tym udziałowcem, akcjonariuszem albo wspólnikiem, w szczególności:
1) kwotę pożyczki (kredytu) udzielonej przez podatnika udziałowcowi, akcjonariuszowi albo wspólnikowi, w tym za pośrednictwem tworzonych z zysku funduszy, lub podmiotowi powiązanemu z udziałowcem, akcjonariuszem lub wspólnikiem oraz odsetki, prowizje, wynagrodzenia i opłaty od pożyczki (kredytu) udzielonej przez te podmioty podatnikowi;
2) świadczenia wykonane na rzecz:
a) fundacji prywatnej lub rodzinnej, podmiotu równoważnego takiej fundacji lub przedsiębiorstwa prowadzonego przez taką fundację albo taki podmiot, lub na rzecz beneficjentów takiej fundacji lub takiego podmiotu,
b) trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym;
3) nadwyżkę wartości rynkowej transakcji określoną zgodnie z art. 11c ponad ustaloną cenę tej transakcji;
4) nadwyżkę zwróconej kwoty dopłaty, wniesionej do spółki zgodnie z odrębnymi przepisami, ponad kwotę wniesionej dopłaty, przy czym jeżeli dopłata została wniesiona w walucie obcej, przeliczenia tej kwoty na złote dokonuje się według średniego kursu waluty obcej ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na dzień odpowiednio zwrócenia dopłaty i faktycznego jej wniesienia;
5) wypłacone z zysku wynagrodzenie z tytułu umorzenia udziału (akcji), ze zmniejszenia wartości udziału (akcji), z wystąpienia wspólnika ze spółki, ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce;
6) równowartość zysku przeznaczonego na podwyższenie kapitału zakładowego;
7) darowizny, w tym prezenty i ofiary wszelkiego rodzaju;
8) wydatki na reprezentację;
9) dopłaty wypłacone w przypadku połączenia lub podziału podmiotów;
10) odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę;
11) zysk przeznaczony na uzupełnienie udziału kapitałowego wspólnika spółki;
12) świadczenia pieniężne i niepieniężne wypłacone w przypadku zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce.
W myśl art. 28m ust. 4 ustawy o CIT,
Do ukrytych zysków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, nie zalicza się:
1) wynagrodzeń z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, oraz zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłaconych osobie fizycznej - w części, w jakiej suma tych wynagrodzeń i zasiłków wypłacona w danym miesiącu tej osobie nie przekracza pięciokrotności średniego miesięcznego wynagrodzenia wypłacanego przez podatnika z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 oraz art. 13 pkt 7, 8 i 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie więcej jednak niż pięciokrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, przy czym średnie miesięczne wynagrodzenie ustala się za miesiąc poprzedzający miesiąc dokonania wypłat osobie fizycznej;
2) wydatków i odpisów amortyzacyjnych oraz odpisów z tytułu trwałej utraty wartości, związanych z używaniem samochodów osobowych, środków transportu lotniczego, taboru pływającego oraz innych składników majątku:
a) w pełnej wysokości - w przypadku składników majątku wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności gospodarczej;
b) w wysokości 50% - w przypadku składników majątku, które nie są wykorzystywane wyłącznie na cele działalności gospodarczej;
3) kwoty pożyczki (kredytu) zwróconej przez podatnika udziałowcowi akcjonariuszowi lub wspólnikowi lub podmiotowi powiązanemu, z wyłączeniem odsetek, prowizji, wynagrodzeń i opłat.
Stosownie do art. 28c pkt 1 ustawy o CIT:
Ilekroć w niniejszym rozdziale jest mowa o podmiotach powiązanych – oznacza to podmioty powiązane w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4, przy czym wielkość udziałów i praw, o których mowa w art. 11a ust. 2 pkt 1 lit. a-c, wynosi, z zastrzeżeniem art. 28j ust. 1 pkt 2 lit. g, co najmniej 5%.
Przedmiotem opodatkowania w systemie ryczałtu jest zatem co do zasady efektywna dystrybucja zysku ze spółki do jej udziałowca/akcjonariusza/wspólnika, przy czym przepisy nie ograniczają się wyłącznie do opodatkowania dywidend, ale uwzględniają również inne formy dystrybucji.
Istotą przyjętego modelu jest odroczenie opodatkowania dystrybuowanego zysku do dnia podjęcia uchwały o przeznaczeniu tego zysku i wypłat równoważnych takiej dystrybucji. Intencją ustawodawcy jest uwzględnienie w katalogu dochodów do opodatkowaniem także innych, alternatywnych niż dywidenda, świadczeń dokonanych na rzecz udziałowców /akcjonariuszy albo wspólników lub podmiotów powiązanych bezpośrednio lub pośrednio z podatnikiem lub z tymi udziałowcami/akcjonariuszami/wspólnikami (tzw. ukryte zyski). Wypłata ukrytych zysków oznacza powstanie dla spółki odpowiadającego im dochodu, podlegającego opodatkowaniu ryczałtem (art. 28m ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT).
Ukryte zyski stanowić zatem będą dla podatnika wszelkie świadczenia spółki:
- wykonane w związku z prawem do udziału w zysku,
- inne niż podzielony zysk o charakterze pieniężnym, niepieniężnym, odpłatnym, nieodpłatnym lub częściowo odpłatnym (wartość nieodpłatnych i częściowo odpłatnych świadczeń określa się zgodnie z art. 12 ust. 5-6a ustawy o CIT),
- wykonane bezpośrednio lub pośrednio na rzecz udziałowca/akcjonariusza lub podmiotu powiązanego,
- wykonane bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych z podatnikiem lub z tym udziałowcem/akcjonariuszem.
Wskazać należy, że w art. 28m ust. 3 updop, ustawodawca przykładowo wymienia niektóre kategorie ukrytych zysków, jednak należy podkreślić, że katalog ukrytych zysków ma otwarty charakter, zatem wyszczególnienie części z nich w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie oznacza że są to jedyne kategorie dochodu uznane za ukryte zyski.
W katalogu dochodów do opodatkowania w systemie ryczałtu ustawodawca w art. 28m ust. 1 pkt 3 wymienił także dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika odpowiada wysokości takich wydatków. Dochody niezwiązane z działalnością gospodarczą mogą częściowo pokrywać się z dochodami stanowiącymi ukryte zyski. W przypadku jednak wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą nie jest konieczne i wymagane badanie powiązań z podmiotem na rzecz którego dokonywana jest wypłata lub z którym dokonuje się transakcji.
Z przepisów ustawy o CIT nie wynika wprost, jakiego rodzaju wydatki mogą być uznane za dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Ustawodawca jedynie w art. 28m ust. 4a ustawy o CIT doprecyzował, że wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą są wydatki i odpisy amortyzacyjne oraz odpisy z tytułu trwałej utraty wartości od składników majątku (np. samochodów osobowych), które są wykorzystywane w celach mieszanych.
Ustawa nie zawiera definicji pojęcia „wydatek niezwiązany z działalnością gospodarczą”. Tutaj jednakże w pewnym stopniu pomocny może być wydany przez Ministerstwo Finansów „Przewodnik do Ryczałtu od dochodów spółek” z dnia 23 grudnia 2021 r., w którym zaznaczono, że: „Sposób kwalifikacji tego dochodu uzależniony jest od indywidualnego stanu faktycznego, w jakim pozostaje spółka. W ocenie wydatków kwalifikujących się do tego rodzaju dochodów można się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1, wynikającą z praktyki podmiotu, jak również bogatego orzecznictwa sądowo-administracyjnego. Wprawdzie pojęcie „wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą” nie jest tożsame z pojęciem „wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów”, jednak należy zwrócić uwagę na podobieństwo, jakie może je cechować. Podobieństwa pomiędzy wydatkami niezwiązanymi z działalnością gospodarczą a wydatkami niestanowiącymi kosztów uzyskania przychodu, należy upatrywać przede wszystkim w celu ich poniesienia. Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów. Te same cele powinny realizować wydatki związane z działalnością gospodarczą Należy bowiem zwrócić uwagę, że jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter”.
Dochód z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą rozpoznawany jest dla celów opodatkowania ryczałtem niezależnie od tego czy podatnik dokonał już zapłaty za usługę czy towar. Wszystkie dochody wymienione w art. 28m ust. 1 pkt 2, 3 i 6 ustawy o CIT związane są bezpośrednio z zasadami sporządzania wyniku finansowego. W związku z powyższym, nawet jeśli podatnik nie dokona zapłaty za towar czy usługę, ale zaksięguje daną operację gospodarczą obciążającą wynik finansowy netto, to w takiej sytuacji dojdzie do powstania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika. Dochód z tego tytułu, zgodnie z art. 28n ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT ustala się w miesiącu wykonania danego świadczenia lub dokonania wypłaty lub wydatku. Indywidualny stan faktyczny i cechy określonego świadczenia i zachowania podatnika przesądzać będą o terminie powstania dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą.
Należy podkreślić, że kwestię kwalifikacji na gruncie przepisów o ryczałcie od dochodów spółek danego wydatku lub kosztu do dochodu z tytułu wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą należy rozpatrywać indywidualnie, w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego i okoliczności sprawy. Jedną z immanentnych cech działalności gospodarczej, która wyróżnia ją od innego rodzaju aktywności, jest jej zarobkowy charakter. W związku z powyższym koszty, które nie służą realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków, lecz są efektem ubocznym działań zmierzających do osiągnięcia, zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodów (np. niektóre z kosztów określonych w art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy CIT), mogą być uznane za wydatki niezwiązane z działalnością gospodarczą.
Biorąc powyższe pod uwagę, przy ocenie wydatków kwalifikujących się do wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą, jak wskazano powyżej, należy się posiłkować kwalifikacją wydatków do kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, wynikającą z praktyki podmiotu jak również orzecznictwa sądowo-administracyjnego.
Z opisu rozpatrywanej sprawy oraz jego uzupełnienia wynika, że Spółka, na moment złożenia wniosku jest opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek, od dnia 1 września 2023 roku i spełnia zatem wszystkie warunki opodatkowania Ryczałtem.
W ramach bieżącej działalności Spółka ponosi szereg wydatków („Wydatki”), w tym m.in. wydatki:
- wydatki ponoszone przez Spółkę na organizację eventów na rzecz dostawców i kontrahentów (,,Eventy” - wszelkie obiady, lunche oraz spotkania w toku roku służące generalnej integracji tych podmiotów i zacieśnianiu relacji biznesowych i pracowniczych),
- wydatki ponoszone przez Spółkę na wsparcie straży pożarnej dla realizacji celów społecznie użytecznych („Darowizny dla straży”),
- wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz kontrahentów oraz hodowców w postaci paczek świątecznych (,,Paczki dla kontrahentów”),
- wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz podopiecznych z domu dziecka w postaci paczek świątecznych (,,Paczki dla domu dziecka”),
- wydatki ponoszone przez Spółkę na rzecz szkół, którymi opiekuje się Spółka w postaci paczek świątecznych (,,Paczki dla szkół”),
- dofinansowanie Zamku w postaci darowizn (,, Darowizny”).
Spółka organizuje na rzecz dostawców i kontrahentów spotkania integracyjne, które mogą przybierać różne formy:
- Spotkanie (wyjścia) integracyjne dostawców i kontrahentów, w ramach których podczas eventów organizowane są przez Spółkę różne aktywności integrujące te podmioty;
- Spotkania okolicznościowe, w tym: spotkania organizowane przy okazji ważnego dla Spółki wydarzenia lub tradycyjnie obchodzonych świąt, np. wigilia firmowa. Jest to także okazja do wręczenia różnego rodzaju nagród czy paczek świątecznych;
- Krótkie spotkania organizowane dla kontrahentów i dostawców Spółki na jej terenie, o charakterze integracyjno-informacyjnym;
- Inne eventy firmowe, w których uczestniczą zarówno dostawcy, kontrahenci oraz pracownicy.
Eventy mają za zadanie wzmacniać relację między Spółką a podmiotami, budować silne relacje biznesowe oraz dawać poczucie przynależności do organizacji a także prezentować działalność spółki, jej ofertę, rozwój i plany na przyszłość.
Spółka co roku cyklicznie wpłaca dodatkowe darowizny (jednorazowo lub kilka razy w roku) na rzecz miejscowej straży pożarnej oraz na dofinansowanie Zamku [...]. W ten sposób Spółka angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznes u (ang. corporate social responsibility, „CSR”), której celem jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. Spółka tworząc strategię biznesową uwzględnia wpływ, jaki Spółki wywierają na otoczenie, w którym funkcjonują - biorąc pod uwagę interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności pracownikami i społecznościami lokalnymi. Są to wydatki ponoszone na rzecz podmiotów niepowiązanych z Wnioskodawcą.
Spółka na potrzeby utrzymania dobrych stosunków z kontrahentami i dostawcami ponosi także zwyczajowe wydatki na obejmujące m.in. zakup alkoholu opatrzonego firmowym logo, gadżety reklamowe w tym breloki, kalendarze, długopisy, zapachy do samochodu, łopatki do paszy itp. które stanową upominek wręczany kontrahentom i partnerom biznesowym podczas szczególnych okazji. Wydatki te są pośrednio związane z działalnością gospodarczą Spółki i służą nawiązaniu nowych relacji biznesowych oraz podtrzymaniu i rozwinięciu istniejących, co przekłada się na wysokość osiąganego przychodu. Butelki alkoholu oraz gadżety reklamowe wręczane jako upominek są wykonywane na specjalne zamówienie i opatrzone firmowym logo. Wydatki te są pośrednio związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Służą one przykładowo wyrażeniu wdzięczności za dotychczasową pomyślną i długotrwałą współpracę, co przekłada się na umocnienie i zacieśnienie istniejących stosunków handlowych. Jednocześnie wydatki te w żaden sposób nie są ponoszone na rzecz udziałowców Spółki lub podmiotów powiązanymi z udziałowcami. Wnioskodawca sam kompletuje paczki w całość w związku z tym nie ma jednej zakupowej faktury na „kosz prezentowy”, a kilka do kilkunastu faktur od różnych podmiotów dostarczających poszczególne ich elementy.
Spółka przekazuje także na rzecz domów dziecka paczki obejmujące różne gadżety reklamowe - długopisy, notesy, pluszaki, balony, smycze, elementy odblaskowe na rękę, puzzle, piłeczki. Wszystkie upominki opatrzone są logiem Spółki, która sama kompletuje paczki w całość w związku z tym nie ma jednej zakupowej faktury na „kosz prezentowy”, a kilka do kilkunastu faktur od różnych podmiotów dostarczających poszczególne ich elementy.
Dodatkowo, w uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że Spółka nie przyjęła formalnego dokumentu pod nazwą strategii społecznej odpowiedzialności biznesu. Podejmowane działania są wdrażane z inicjatywy lub przy akceptacji wspólników będących jednocześnie członkami zarządu, którzy każdorazowo oceniają na ile wpisują się one w ich wizję spółki jako podmiotu społecznie odpowiedzialnego szczególnie w społeczności lokalnej (podejmowane działania skupiają się na okolicach z których spółka, jej wspólnicy i zarząd się wywodzi i ma siedzibę). W ten sposób Spółka angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. corporate social responsibility, „CSR”), której celem jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. Taka forma prowadzenia biznesu pozwala Spółce na jednoczesne niesienie pomocy oraz promocję własnej działalności jako przedsiębiorca odpowiedzialny dbający o interesy lokalnej społeczności oraz przekazujący część środków finansowych na te grupy. Takie działania pozwalają również na zrzeszenie większej sieci klientów, która na podstawie zasłyszanych działań Spółki oraz jego wartości, chętniej skorzysta z jej usług. Spółka osiąga dzięki tym działaniom społecznym poprawę wizerunku oraz większe zainteresowanie tworzonymi przez nią produktami. O realizacji ww. celów społecznej odpowiedzialności biznesu spółka, jak i podmioty otrzymujące darowizny informują społeczność lokalną poprzez informacje na stronach internetowych oraz podczas różnych eventów.
Wskazane darowizny/ponoszone wydatki, o których mowa we wniosku zdecydowanie wpisują się w tę definicję społecznej odpowiedzialności biznesu. Spółka realizuje przedsięwzięcia na rzecz otoczenia, w którym funkcjonuje i z którego się wywodzi. Przyjmują one postać działań polegających na wspieraniu lokalnych instytucji i osób, współpracy z lokalnymi organizacjami, czy też działań społecznych na rzecz dzieci i młodzieży co wydaje się być typowym przykładem działań z obszaru CSR.
Związek ponoszenia przez Spółkę opisanych we wniosku wydatków z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i osiąganymi z tej działalności przychodami jest pośredni niemniej w ocenie spółki niezaprzeczalny. Działania prowadzone przez spółkę przyczyniają się w każdej kategorii wydatku do zwiększenia bazy klientów, lepszym postrzeganiem spółki przez jej klientów i potencjalnych klientów jako podmiotu realizującego pewne wartości i wyższe cele a nie tylko dbającego o zysk, budowania społecznej odpowiedzialności biznesu wiążącej się pośrednio z działalnością marketingową Spółki oraz zwiększenia poziomu sprzedaży, zmniejszeniu ilości występujących sytuacji nagłych i ich lepszym tamowaniu gdy już wystąpią, poszerzeniu bazy pracowników, zmniejszeniu ich nieobecności i niedyspozycji, a w dalszej kolejności zwiększeniu grona osób zamieszkujących w lokalnej społeczności i mogących być oddanymi pracownikami lub klientami Spółki. Wszelkie darowizny oraz paczki świąteczne na rzecz lokalnej społeczności i instytucji przyczyniają się do promocji Spółki. Organizacja eventów na rzecz dostawców i kontrahentów oraz paczki świąteczne dla kontrahentów wzmacniają relację między Spółką a podmiotami z którymi współpracuje, budują silne relacje biznesowe oraz dają poczucie przynależności do organizacji co przekłada się bezpośrednio na dochody spółki i utrzymanie bazy klientów. Finansowanie instytucji ważnych dla lokalnej społeczności to dbałość o przyszłych i obecnych pracowników i klientów, a także zapewnienie harmonijnie funkcjonującej społeczności lokalnej w której spółka może swobodnie prowadzić działalność nie martwiąc się o występujące najbliżej jej problemy mogące mieć niekorzystny wpływ na jej możliwość generowania przychodów i zysków.
W eventach uczestniczą kontrahenci spółki, pracownicy Spółki oraz dostawcy. W zależności od charakteru eventu mogą uczestniczyć w nich tylko kontrahenci i dostawcy, sami pracownicy Spółki, jak i wszyscy z powyższych. Zasadniczo przy organizacji eventów należy się liczyć z kosztami zapewnienia pewnej formy atrakcji sprzyjającej integracji, wynajęcia sali lub restauracji, opłacenia cateringu i ewentualnie hotelu i noclegów. Może się zdarzyć, iż podczas eventów będzie podawany alkohol (np. butelka wina na spotkaniu z ważnym klientem). Wydatki te zawsze są dokumentowanie oraz Spółka posiada faktury VAT za każdy określony wydatek przypisany do konkretnego eventu. Wszelkie eventy mogą odbywać się w siedzibie Spółki, jak i restauracjach, hotelach oraz innych placówkach gastronomicznych.
Spółka oraz podmioty na rzecz których ponosi opisane we wniosku wydatki, nie stanowią podmiotów bezpośrednio lub pośrednio powiązanych ze Spółką lub udziałowcami Spółki, w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT a opisane we wniosku wydatki nie zostaną Spółce w jakikolwiek sposób zwrócone.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia:
1. czy wydatki Spółki poniesione na Eventy podlegają opodatkowaniu Ryczałtem,
2. czy wydatki Spółki poniesione na Darowizny dla straży podlegają opodatkowaniu Ryczałtem,
3. czy wydatki Spółki poniesione na Paczki dla kontrahentów podlegają opodatkowaniu Ryczałtem,
4. czy wydatki Spółki poniesione na Paczki dla domu dziecka podlegają opodatkowaniu Ryczałtem,
5. czy wydatki Spółki poniesione na Paczki dla szkół podlegają opodatkowaniu Ryczałtem,
6. czy wydatki Spółki poniesione na Darowizny podlegają opodatkowaniu Ryczałtem.
Odnosząc się w pierwszej kolejności do Państwa wątpliwości objętych zakresem pytań nr 1 oraz nr 3, wskazać należy, że zarówno wydatki na organizację eventów, jak i wydatki na zakup prezentów dla kontrahentów (w tym w postaci alkoholu) kwalifikowane są do kosztów reprezentacji. Nie mniej jednak koszty reprezentacji mają co do zasady związek z działalnością gospodarczą. Ponoszone w celu podtrzymania i umocnienia kontaktów z kontrahentami mają związek z uzyskiwaniem przychodów.
Mogą być zatem uznane za związane z działalnością wydatki na prezenty dla kontrahentów (w tym w postaci alkoholu), jeżeli ich przekazanie miało na celu stworzenie dobrych relacji z kontrahentem. Jak bowiem wskazano w opisie sprawy wydatki te służą nawiązaniu nowych relacji biznesowych oraz podtrzymaniu i rozwinięciu istniejących, co przekłada się na wysokość osiąganego przychodu i nie są ponoszone na rzecz udziałowców Spółki lub podmiotów powiązanymi z udziałowcami.
Podkreślić jednakże w tym miejscu należy, że pełna weryfikacja okoliczności ponoszenia, zasadności i związku z prowadzoną działalnością wymienionych we wniosku wydatków na upominki wręczane kontrahentom (w tym w postaci alkoholu) możliwa będzie w postępowaniu dowodowym, które zastrzeżone jest dla innych trybów postępowania. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej nie jest bowiem uprawniony do przeprowadzania postępowania dowodnego.
Inaczej natomiast należy ocenić kwestię alkoholu, który jest zużywany podczas organizowanych przez Spółkę eventów. Taki wydatek nie można uznać za związany z prowadzoną działalnością. Alkohol nie jest konieczny, czy też niezbędny podczas takich spotkań, trudno jest doszukać się w tym przypadku związku alkoholu z osiąganiem przychodów przez Spółkę.
Trudno jednoznacznie powiązać wydatek na alkohol z zakładanym celem organizowanych przez Spółkę eventów mającego na celu stworzenie dogodnych warunków do rozmów i współpracy. Eventy mają służyć polepszeniu warunków tej współpracy, a co za tym idzie wpływać na zwiększenie osiąganego przychodu, lecz uzyskiwanie tego efektu poprzez zakup napojów alkoholowych należy uznać za pozostające poza związkiem przyczynowym-skutkowym zakładającym dążenie do osiągnięcia przychodu.
Biorąc pod uwagę powyższe, Państwa stanowisko:
- w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, w części dotyczącej:
- wydatków związanych z alkoholem podczas organizowanych przez Spółkę eventów – jest nieprawidłowe
- w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.
- w zakresie pytania oznaczonego nr 3 – jest prawidłowe.
Odnosząc się z kolei do Państwa wątpliwości objętych zakresem pytań oznaczonych we wniosku nr 2, 4, 5 oraz 6 tj. możliwości opodatkowania ryczałtem wydatków na Darowizny dla straży i na rzecz zamku [...] oraz wydatków na paczki dla domu dziecka i paczki dla szkół, należy wpierw odwołać się do definicji społecznej odpowiedzialności biznesu.
Zauważyć należy, że nie istnieje uniwersalna definicja zjawiska społecznej odpowiedzialności biznesu, dlatego można odwołać się do działań wskazanych w Komunikacie Komisji Europejskiej z dnia 25 października 2011 r. skierowanej do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów – „Odnowiona strategia UE na lata 2011-2014 dotycząca społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw”.
We wskazanym dokumencie zostało wprost stwierdzone, że: „Strategiczne podejście do CSR ma coraz większe znaczenie dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Może przynieść korzyści w zakresie zarządzania ryzykiem, oszczędności kosztów, dostępu do kapitału relacji z klientami, zarządzania zasobami ludzkimi i potencjału innowacyjnego.
Ponieważ CSR wymaga zaangażowania zainteresowanych stron wewnątrz przedsiębiorstwa i poza nim, umożliwia to przedsiębiorstwom lepsze prognozowanie i wykorzystanie szybko zmieniających się oczekiwań ze strony społeczeństwa i warunków prowadzenia działalności, CSR może zatem stymulować rozwój nowych rynków i sprzyja tworzeniu nowych możliwości wzrostu gospodarczego. Zajmując się kwestiami odpowiedzialności społecznej, przedsiębiorstwa mogą budować długoterminowe zaufanie pracowników, konsumentów i obywateli, tworząc podstawę pod zrównoważone modele biznesowe.
Większe zaufanie z kolei przyczynia się do tworzenia otoczenia, w którym przedsiębiorstwa mogą podejmować inicjatywy innowacyjne i rozwijać się”.
Aktualną definicją społecznej odpowiedzialności biznesu (ang. Corporate Social Responsibility CSR) jest definicja zawarta w normie PN-ISO 26 000 odpowiedzialność organizacji za wpływ jej decyzji i działań (produkty, serwis, procesy) na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie, które:
- przyczynia się do zrównoważonego rozwoju, zdrowia i dobrobytu społeczeństwa;
- bierze pod uwagę oczekiwania interesariuszy;
- jest zgodne z obowiązującym prawem i spójne z międzynarodowymi normami zachowania;
- jest spójne z organizacją i praktykowane w jej relacjach.
Społeczna odpowiedzialność biznesu to strategia zarządzania, zgodnie z którą przedsiębiorstwa w swoich działaniach dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności z pracownikami. Bycie społecznie odpowiedzialnym oznacza inwestowanie w zasoby ludzkie, w ochronę środowiska, relacje z otoczeniem firmy i informowanie o tych działaniach, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa i kształtowania warunków dla zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Należy zwrócić uwagę na aspekt świadomości działań podatnika oraz przyjętą przez niego strategię ich realizacji. CSR ma na celu budowanie pozytywnego odbioru danego podmiotu w społeczeństwie. Zaufanie konsumentów, obywateli ma w przyszłości przełożyć się na osiągnięcie celów finansowych, a więc powiększenie przychodów. Realizacja celów CSR nie następuje zatem przez sam wydatek ale przez zbudowanie wizerunku podmiotu, który przełoży się na skutki finansowe. Świadome inwestowanie w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu wymaga informowania o tych działaniach.
Takie działania powinny wynikać z wcześniejszej strategii i planu działania, na które podatnik może powołać się w przypadku wątpliwości kategoryzacji wydatku.
Zatem, uznać należy, że czynniki te przemawiają za tym, że ponoszone wydatki na realizację tego procesu mogą służyć realizacji podstawowego celu prowadzonej działalności gospodarczej jakim jest osiąganie zysków.
Odnosząc powyższe rozważania do opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że ponoszone przez Spółkę wydatki na Darowizny dla straży i na rzecz zamku [...] oraz wydatków na paczki dla domu dziecka i paczki dla szkół, nie podlegają opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek. Jak bowiem wskazali Państwo we wniosku oraz jego uzupełnieniu, Spółka tworząc strategię biznesową uwzględnia wpływ, jaki Spółki wywierają na otoczenie, w którym funkcjonuje - biorąc pod uwagę interesy społeczne, aspekty środowiskowe, czy relacje z różnymi grupami interesariuszy, w szczególności pracownikami i społecznościami lokalnymi. W ten sposób Spółka angażuje się w programy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, której celem jest budowanie pozytywnych i trwałych relacji zarówno z partnerami społecznymi, jak i biznesowymi. O realizacji ww. celów społecznej odpowiedzialności biznesu spółka, jak i podmioty otrzymujące darowizny informują społeczność lokalną poprzez informacje na stronach internetowych oraz podczas różnych eventów.
Zatem wydatki Spółki na Darowizny dla straży i na rzecz Zamku [...] oraz na paczki dla domu dziecka oraz paczki dla szkół nie będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek w myśl ustawy o CIT pod warunkiem, każdorazowego ich udokumentowania w sposób pozwalający na ustalenie ich przeznaczenia oraz potencjalnego celu.
Tym samym, Państwa stanowisko objęte zakresem pytań oznaczonych we wniosku nr 2, 4, 5 i 6, z ww. zastrzeżeniem, należało uznać za prawidłowe.
Końcowo wskazać należy, że opisu sprawy nie wynika również, że w związku z działaniami opisanymi we wniosku, a objętymi zakresem pytań nr 1 – 6 wystąpią inne kategorie dochodu z art. 28m ust. 1 pkt 1 - 6 oraz 28c pkt 5 ustawy o CIT, podlegające opodatkowaniu ryczałtem od dochodów spółek, tj.:
1. dochód z tytułu podzielonego zysku,
2. dochód z tytułu zysku przeznaczonego na pokrycie strat,
3. dochód z tytułu zmiany wartości składników majątku,
4. dochód z tytułu zysku netto,
5. dochód z tytułu nieujawnionych operacji gospodarczych,
6. rozdysponowany dochód z tytułu zysku netto w rozumieniu art. 28c pkt 5 ustawy o CIT.
Reasumując, Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych, w zakresie:
- pytania oznaczonego we wniosku nr 1, w części dotyczącej wydatków związanych z alkoholem podczas organizowanych przez Spółkę eventów – jest nieprawidłowe
- w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresierozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dzień zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Wskazać także należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej nie jest ocena, czy Spółka spełnia warunki do korzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania.
Ponadto, odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte nie są wiążące dla tutejszego Organu.Interpretacje organów podatkowych dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatników, osadzonych w określonym stanie faktycznym lub zdarzeniu przyszłym i tylko w tych sprawach rozstrzygnięcia w każdej z nich zawarte są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right