Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-3.4010.122.2024.1.ZK
1. Czy Wnioskodawca jest uprawniony przy ustalaniu straty ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, do uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów (tj. odpisów amortyzacyjnych od hali magazynowej w A, odpisów amortyzacyjnych od hali produkcyjnej w B, odpisów amortyzacyjnych od maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz wydatków na bieżącą eksploatację i użytkowanie tych maszyn i urządzeń produkcyjnych) poniesionych przez Spółkę na realizację nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji? 2. Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze jest twierdząca, to czy strata ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, poniesiona przez Wnioskodawcę po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, może zostać rozliczona przez Wnioskodawcę, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy CIT, z dochodem podlegającym opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych osiągniętym przez Wnioskodawcę w latach następnych?
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 marca 2024 r., wpłynął Państwa wniosek z 29 lutego 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy:
–Wnioskodawca jest uprawniony przy ustalaniu straty ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, do uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów (tj. odpisów amortyzacyjnych od hali magazynowej w A, odpisów amortyzacyjnych od hali produkcyjnej w B, odpisów amortyzacyjnych od maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz wydatków na bieżącą eksploatację i użytkowanie tych maszyn i urządzeń produkcyjnych) poniesionych przez Spółkę na realizację nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji;
–strata ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, poniesiona przez Wnioskodawcę po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, może zostać rozliczona przez Wnioskodawcę, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy CIT, z dochodem podlegającym opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych osiągniętym przez Wnioskodawcę w latach następnych.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą prawną podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Rok podatkowy Spółki pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Spółka prowadzi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych. Spółka nie prowadzi działalności w zakresie odpłatnego zbywania walut wirtualnych.
Spółka w związku z zamiarem zwiększenia zdolności produkcyjnej, prowadzonego przedsiębiorstwa, uzyskała w dniu 21 maja 2021 r., decyzję o wsparciu nr (…) (dalej: „Decyzja o wsparciu”) na realizację nowej inwestycji. Decyzja o wsparciu została wydana na prowadzenie działalności gospodarczej, rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa i usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych lub usług świadczonych na terenie wskazanym w Decyzji o wsparciu, określonych w Decyzji o wsparciu w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług PKWiU, Dz.U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.):
–24.10.3 - Wyroby walcowane płaskie ze stali, nieobrobione więcej niż walcowane na gorąco;
–24.10.4 - Wyroby płaskie walcowane na zimno o szerokości > 600 mm, ze stali;
–24.10.6 - Pręty walcowane na gorąco, ze stali;
–24.20.1 - Rury i przewody rurowe i profile drążone, bez szwu, ze stali;
–24.20.2 - Rury i przewody rurowe spawane, o okrągłym przekroju poprzecznym i o średnicy zewnętrznej >406,4 mm ze stali;
–24.20.3 - Rury i przewody rurowe spawane o średnicy zewnętrznej < 406,4 mm, ze stali;
–24.20.4 - Łączniki rur lub przewodów rurowych inne niż odlewane, ze stali;
–24.31.3 - Pręty, kątowniki, kształtowniki i profile, ze stali nierdzewnej, ciągnione na zimno;
–24.32.1 - Wyroby płaskie ze stali, nieobrobione więcej niż walcowane na zimno, o szerokości < 600 mm, niepokryte;
–24.33.30 - Panele wielowarstwowe z blachy stalowej, powlekanej;
–24.44.2 - Półprodukty z miedzi i stopów miedzi;
–25.11.2 - Konstrukcyjne wyroby metalowe i ich części;
–25.50.1 - Usługi kucia, prasowania, wytłaczania i walcowania metali;
–25.6 - Obróbka metali i nakładanie powłok na metale; obróbka mechaniczna elementów metalowych;
–38.11.5 - Odpady inne niż niebezpieczne nadające się do recyklingu.
Nowa inwestycja polega na zwiększeniu zdolności produkcyjnych istniejącego przedsiębiorstwa i ma na celu zwiększenie możliwości produkcyjnych wyrobów hutniczych ze (…), produktów (…) oraz (…).
Zgodnie z Decyzją o wsparciu, Spółka zobowiązana jest ponieść na terenie realizacji inwestycji, po dniu wydania ww. Decyzji do dnia 31 grudnia 2030 r., koszty kwalifikowane nowej inwestycji w rozumieniu art. 2 pkt 7 Ustawy o WNI. Jak wskazano w ww. Decyzji o wsparciu, termin zakończenia realizacji nowej inwestycji, po upływie którego poniesione koszty inwestycji nie mogą być uznane jako koszty kwalifikowane, upływa z dniem 31 grudnia 2030 r.
Inwestycja realizowana w oparciu o Decyzję o wsparciu, prowadzona jest na nieruchomości zlokalizowanej w województwie (…), powiat: (…), gmina (…), miejscowość: A (o łącznej powierzchni działek: 3,7564 ha) i B (o łącznej powierzchni działek: 10,6149 ha). W A, Spółka przed uzyskaniem Decyzji o wsparciu, prowadziła działalność gospodarczą i posiadała dwie hale produkcyjno-magazynowe, natomiast w B nie istniał przed uzyskaniem Decyzji o wsparciu zakład produkcyjny.
Zgodnie z treścią Decyzji o wsparciu, Wnioskodawca planuje realizację przedsięwzięcia (nowej inwestycji objętej Decyzją o wsparciu), której celem jest zwiększenie zdolności produkcyjnych istniejącego przedsiębiorstwa. Jak wynika z uzasadnienia ww. Decyzji, osiągnięcie tego celu możliwe zaś będzie dzięki zwiększeniu zaplecza produkcyjno-magazynowego oraz zakupie nowoczesnych maszyn produkcyjnych. Wzrost wolumenu sprzedaży dotyczył będzie trzech elementów: wyrobów hutniczych ze stali (...), produktów końcowych i półproduktów oraz usług związanych z obróbką stali. Ponadto, jak wynika z uzasadnienia ww. Decyzji, planowany wzrost produkcji wskazanych powyżej elementów stalowych oraz świadczenia specjalistycznych usług obróbki stali wymaga budowy dodatkowej powierzchni magazynowej oraz budowy powierzchni produkcyjnej o powierzchni 40 tys. m2.
Na realizację nowej inwestycji składa się m.in.: zakup wycinarek laserowych; budowa dodatkowej powierzchni magazynowej (hali magazynowej) w A o powierzchni (…) m2; budowa hali produkcyjnej w B o powierzchni (…) m2, wraz z zagospodarowaniem, kanalizacją deszczową, placami utwardzonymi i dojazdami; zakup urządzeń do hali produkcyjnej.
Spółka rozpoczęła realizację nowej inwestycji w roku podatkowym 2021. Pierwsze koszty kwalifikowane nowej inwestycji Spółka poniosła w 2021 r. W ramach nowej inwestycji, na moment złożenia niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, Spółka zrealizowała następujące etapy założonych prac:
–zakup wycinarek laserowych,
–budowa hali magazynowej w A,
–zakup szlifierki do blach,
–zakup szorowarki.
Na moment złożenia niniejszego wniosku Spółka jest w trakcie realizacji hali produkcyjnej w B.
Do kosztów uzyskania przychodów, ponoszonych przez Spółkę, na realizację nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, a przed momentem osiągnięcia przez Spółkę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji należą (należeć będą):
1)odpisy amortyzacyjne od hali magazynowej w A;
2)odpisy amortyzacyjne od hali produkcyjnej w B;
3)odpisy amortyzacyjne od maszyn i urządzeń produkcyjnych;
4)wydatki na bieżącą eksploatację i użytkowanie maszyn i urządzeń produkcyjnych, o których mowa w pkt 3) powyżej.
Według stanu na dzień złożenia niniejszego wniosku do prowadzonej przez Spółkę ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych zostały wprowadzone (w datach wskazanych poniżej) następujące środki trwałe, od których dokonywane są (będą dokonywane) wskazane powyżej w pkt 1-3 odpisy amortyzacyjne w okresie po dniu wydania Decyzji o wsparciu, a przed momentem osiągnięcia przez Spółkę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji:
Nazwa środka trwałego | Data wprowadzenia środka trwałego do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych |
wycinarka laserowa (…) | 06.07.2021 |
Hala magazynowa w A | 31.12.2021 |
Wycinarka laserowa (…) | 31.08.2022 |
Wycinarka laserowa (…) | 27.10.2022 |
Szlifierka (…) | 03.04.2023 |
Szorowarka (…) | 31.12.2023 |
Ww. środki trwałe, w okresie po dniu wydania Decyzji o wsparciu, a przed momentem osiągnięcia przez Spółkę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, są (będą) wykorzystywane do działalności Spółki podlegającej opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych.
Wytworzone lub nabyte w ramach nowej inwestycji środki trwałe są i będą ze sobą i z dotychczas funkcjonującymi w ramach przedsiębiorstwa Spółki w A środkami trwałymi (dotychczasowym majątkiem Spółki w tej lokalizacji) ściśle powiązane funkcjonalnie i technicznie. Pomiędzy istniejącymi dotychczas, w ramach przedsiębiorstwa Spółki w A, środkami trwałymi (dotychczasowym majątkiem Spółki w tej lokalizacji) a środkami trwałymi wytworzonymi lub nabytymi w ramach nowej inwestycji istnieją tzw. ścisłe powiązania w rozumieniu interpretacji ogólnej Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 25 października 2019 r. w sprawie ustalania dochodu zwolnionego, Nr DD5.8201.10.2019.
Spółka złożyła do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Organ”), wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący ustalenia, czy zwolnienie od podatku dochodowego, określone w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, przysługuje Wnioskodawcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł koszty kwalifikowane nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia Decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego które zdarzenie wystąpi wcześniej, czy też od momentu, gdy Spółka osiągnie dochód ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji. W interpretacji indywidualnej z dnia 18 września 2023 r. (znak: 0111- KDIB1-3.4010.403.2023.1.PC; dalej: „Interpretacja z dnia 18 września 2023 r.”), Organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym zwolnienie od podatku dochodowego, określone w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, przysługuje Wnioskodawcy od momentu, gdy Spółka osiągnie dochód ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji.
Spółka złożyła do Organu, także wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący ustalenia, czy Wnioskodawca jest uprawniony do uwzględnienia przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych kosztów uzyskania przychodów (tj. odpisów amortyzacyjnych od hali magazynowej w A, odpisów amortyzacyjnych od hali produkcyjnej w B, odpisów amortyzacyjnych od maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz wydatków na bieżącą eksploatację i użytkowanie tych maszyn i urządzeń produkcyjnych), poniesionych przez Spółkę na realizację nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji. W interpretacji indywidualnej z dnia 9 stycznia 2024 r. (znak: 0111-KDIB1-3.4010.624.2023.DW; dalej: „Interpretacja z dnia 9 stycznia 2024 r.”), Organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym koszty uzyskania przychodów (tj. odpisy amortyzacyjne od hali magazynowej w A, odpisy amortyzacyjne od hali produkcyjnej w B, odpisy amortyzacyjne od maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz wydatki na bieżącą eksploatację i użytkowanie tych maszyn i urządzeń produkcyjnych) poniesione przez Wnioskodawcę na realizację nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, mogą być uwzględnione przez Wnioskodawcę przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca jest uprawniony przy ustalaniu straty ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, do uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów (tj. odpisów amortyzacyjnych od hali magazynowej w A, odpisów amortyzacyjnych od hali produkcyjnej w B, odpisów amortyzacyjnych od maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz wydatków na bieżącą eksploatację i użytkowanie tych maszyn i urządzeń produkcyjnych) poniesionych przez Spółkę na realizację nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji?
2.Jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze jest twierdząca, to czy strata ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, poniesiona przez Wnioskodawcę po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, może zostać rozliczona przez Wnioskodawcę, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy CIT, z dochodem podlegającym opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych osiągniętym przez Wnioskodawcę w latach następnych?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad.1. Wnioskodawca jest uprawniony przy ustalaniu straty ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, do uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów (tj. odpisów amortyzacyjnych od hali magazynowej w A, odpisów amortyzacyjnych od hali produkcyjnej w B, odpisów amortyzacyjnych od maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz wydatków na bieżącą eksploatację i użytkowanie tych maszyn i urządzeń produkcyjnych) poniesionych przez Spółkę na realizację nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji.
Ad. 2. Strata ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, poniesiona przez Wnioskodawcę po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, może zostać rozliczona przez Wnioskodawcę, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy CIT, z dochodem podlegającym opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych osiągniętym przez Wnioskodawcę w latach następnych.
Uzasadnienie stanowiska
Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów (w przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b Ustawy CIT, przedmiotem opodatkowania jest przychód).
Stosownie zaś do art. 7 ust. 2 Ustawy CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f Ustawy CIT, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Z kolei w myśl art. 7 ust. 3 pkt 1, 2a i 3 Ustawy CIT, przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w art. 7 ust. 1 Ustawy CIT, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
–przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku (art. 7 ust. 3 pkt 1 Ustawy CIT),
–straty poniesionej ze źródła przychodów (art. 7 ust. 3 pkt 2a Ustawy CIT),
–kosztów uzyskania przychodów, o których mowa m.in. w art. 7 ust. 3 pkt 1 Ustawy CIT (art. 7 ust. 3 pkt 3 Ustawy CIT).
Zgodnie z art. 7 ust. 4 Ustawy CIT, przy ustalaniu straty nie uwzględnia się przychodów i kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 7 ust. 3 Ustawy CIT.
Stosownie zaś do art. 7 ust. 5 pkt 1 i 2 Ustawy CIT, o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Zgodnie natomiast z art. 3 ust. 1 Ustawy o WNI, wsparcie na realizację nowej inwestycji jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego na zasadach określonych m.in. w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. m.in. w przepisach art. 17 ust. 1 pkt 34a i ust. 4 Ustawy CIT).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT (w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania Decyzji o wsparciu, tj. w brzmieniu ww. przepisu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d Ustawy CIT, uzyskane z działalności gospodarczej określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o WNI, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Z kolei w myśl art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r.), wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d Ustawy CIT, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w Ustawie o WNI, i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do art. 17 ust. 4 Ustawy CIT (w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2021 r.), zwolnienie podatkowe, o którym mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Z kolei w myśl art. 17 ust. 4 Ustawy CIT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2022 r.), zwolnienie podatkowe, o którym mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Odnosząc się do przywołanych powyżej przepisów prawa w pierwszej kolejności należy wskazać, iż z ww. przepisów wynika, że należy wyodrębnić dla celów podatkowych tzw. „strumienie” przychodów i kosztów: z działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem dochodowym (tj. przychody i koszty uzyskania tych przychodów uwzględniane zarówno przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania, jak i przy ustalaniu straty podatkowej) oraz z działalności zwolnionej z opodatkowania (tj. przychody i koszty uzyskania tych przychodów nieuwzględniane ani przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania ani przy ustalaniu straty podatkowej).
W ww. przepisach art. 7 ust. 1-4 Ustawy CIT, uregulowane zostały zasady ogólne ustalania wyniku podatkowego, tj. zasady ustalania dochodu podlegającego opodatkowaniu (podstawy opodatkowania) podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz zasady ustalania straty podatkowej. Jak wynika z ww. przepisów, podstawą opodatkowania CIT jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. Przy czym, dochodem z danego źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli natomiast ww. koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów uzyskanych z danego źródła przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Jednocześnie, należy zwrócić uwagę, że zarówno przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu CIT, jak również przy ustalaniu straty podatkowej, nie uwzględnia się przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego (tj. zwolnionych z CIT) oraz kosztów uzyskania tych przychodów (dochodów). Z przywołanych powyżej przepisów a contrario wynika zatem, że zarówno przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu CIT, jak również przy ustalaniu straty podatkowej, uwzględnia się przychody (dochody), w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje zwolnienie z CIT, oraz koszty uzyskania tych przychodów (dochodów).
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, niniejszego wniosku w wydanej dla Spółki Interpretacji z dnia 18 września 2023 r., Organ potwierdził, że zwolnienie od podatku dochodowego dochodu osiągniętego przez Spółkę z realizacji nowej inwestycji objętej Decyzją o wsparciu, określone w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, przysługuje Spółce od momentu, gdy Spółka osiągnie dochód ze sprzedaży towarów lub świadczonych usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji. Tym samym do momentu osiągnięcia przez Spółkę ww. dochodu Spółce nie przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego, określone w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, zaś działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych.
W wydanej dla Spółki Interpretacji z dnia 9 stycznia 2024 r., Organ potwierdził natomiast, że koszty uzyskania przychodów (tj. odpisy amortyzacyjne od hali magazynowej w A, odpisy amortyzacyjne od hali produkcyjnej w B, odpisy amortyzacyjne od maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz wydatki na bieżącą eksploatację i użytkowanie tych maszyn i urządzeń produkcyjnych) poniesione przez Spółkę na realizację nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Spółkę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, mogą być uwzględnione przez Spółkę przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych.
W związku z powyższym, skoro do momentu osiągnięcia przez Spółkę ww. dochodu (ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji) Spółce nie przysługuje zwolnienie z CIT (określone w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT), zaś działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, a koszty uzyskania przychodów (tj. odpisy amortyzacyjne od hali magazynowej w A, odpisy amortyzacyjne od hali produkcyjnej w B, odpisy amortyzacyjne od maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz wydatki na bieżącą eksploatację i użytkowanie tych maszyn i urządzeń produkcyjnych) poniesione przez Spółkę na realizację nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Spółkę ww. dochodu (podlegającego zwolnieniu z CIT), mogą być uwzględniane przez Spółkę przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, to ww. koszty uzyskania przychodów mogą być również uwzględniane przez Spółkę przy ustalaniu straty ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych.
W nawiązaniu do powyższego, należy podkreślić, że przepisy prawa nie wprowadzają zakazu ani nie zawierają szczególnych regulacji w zakresie możliwości uwzględnienia przez podatnika przy ustalaniu straty ze źródła przychodów (z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych) kosztów uzyskania przychodów poniesionych przez podatnika na realizację nowej inwestycji po dniu wydania decyzji o wsparciu, lecz przed momentem nabycia uprawnienia do korzystania ze zwolnienia podatkowego (określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT). W związku z tym w analizowanej kwestii należy zastosować przywołane powyżej przepisy Ustawy CIT, dotyczące zasad ustalania wyniku podatkowego, w tym zasad ustalania straty podatkowej.
Jednocześnie, skoro nie budzi wątpliwości, że do momentu osiągnięcia przez Spółkę ww. dochodu (podlegającego zwolnieniu z CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT), działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, zaś ww. koszty uzyskania przychodów (koszty kwalifikowane nowej inwestycji) poniesione przez Spółkę przed momentem osiągnięcia przez Spółkę ww. dochodu podlegającego zwolnieniu z CIT mogą być uwzględnione przez Spółkę przy ustalaniu dochodu podlegającego opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, to tym samym ww. koszty uzyskania przychodów mogą być również uwzględnione przez Spółkę przy ustalaniu straty podatkowej poniesionej przez Spółkę z działalności podlegającej opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych.
Ponadto, należy podkreślić, że rozliczenie kosztów uzyskania przychodów w ramach wyniku podatkowego na zasadach ogólnych jest podstawowym prawem podatnika, zaś pozbawienie Spółki możliwości uwzględnienia w przedstawionym w niniejszym wniosku stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) wskazanych powyżej kosztów uzyskania przychodów przy ustalaniu straty podatkowej z działalności podlegającej opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych stanowiłoby naruszenie tego prawa.
Jednocześnie, należy wskazać, że przepisy prawa nie wprowadzają zakazu ani nie zawierają szczególnych regulacji w zakresie możliwości czy zasad rozliczenia przez podatnika straty podatkowej z działalności opodatkowanej CIT na zasadach ogólnych poniesionej przez podatnika po dniu wydania decyzji o wsparciu, lecz przed momentem nabycia uprawnienia do korzystania ze zwolnienia podatkowego (określonego w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT). Tym samym, do rozliczenia przez podatnika ww. straty podatkowej należy stosować zasady ogólne określone w art. 7 ust. 5 Ustawy CIT. Brak jest podstaw prawnych do ograniczenia możliwości rozliczenia straty podatkowej na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy CIT w przypadku gdy strata została poniesiona z działalności podlegającej opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych i ma być rozliczana z dochodem z tej działalności opodatkowanej. Strata poniesiona z działalności opodatkowanej może być zatem rozliczona z dochodem osiągniętym z tytułu działalności opodatkowanej, zgodnie z zasadami określonymi w art. 7 ust. 5 Ustawy CIT.
W tym kontekście należy także wskazać, iż nie budzi wątpliwości, że skoro po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Spółkę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, Spółce nie przysługuje zwolnienie z CIT (określone w art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT), a działalność gospodarcza prowadzona przez Spółkę podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, to w odniesieniu do straty podatkowej poniesionej przez Spółkę w ww. okresie z działalności opodatkowanej CIT powinny znaleźć zastosowanie zasady rozliczenia tej straty określone w art. 7 ust. 5 Ustawy CIT, tj. możliwość rozliczenia poniesionej przez Spółkę w ww. okresie straty z działalności opodatkowanej CIT z dochodem podlegającym opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych osiągniętym przez Spółkę w latach kolejnych.
Powyższe stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej kwestii znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 października 2019 r., znak: 0111-KDIB1-3.4010.369.2019.1.MBD (wydanej na gruncie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy CIT, regulującego zwolnienie podatkowe dla podatników realizujących inwestycje na terenie specjalnych stref ekonomicznych na podstawie zezwolenia, którego celem tak samo jak w przypadku zwolnienia podatkowego z art. 17 ust. 1 pkt 34a Ustawy CIT, regulującego zwolnienie podatkowe dla podatników realizujących inwestycje na terenie Polskiej Strefy Inwestycji na podstawie decyzji o wsparciu, jest pomoc publiczna dla inwestycji przedsiębiorców), stwierdzono, że: „do momentu spełnienia warunków (...) uprawniających do zwolnienia podatkowego z tytułu prowadzenia działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej [odpowiednio na terenie Polskiej Strefy Inwestycji - przyp.], Spółka obowiązana jest do dokonywania rozliczeń w podatku dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych. (...) stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym, strata podatkowa powstała po dacie uzyskania Zezwolenia [odpowiednio decyzji o wsparciu - przyp.], lecz przed spełnieniem warunków wynikających z Zezwolenia, będzie mogła zostać rozliczona, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 u.p.d.o.p., z dochodem niepodlegającym zwolnieniu z opodatkowania na podstawie Zezwolenia, uzyskanym przez Spółkę w latach następnych z działalności opodatkowanej, należy uznać za prawidłowe.”
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe okoliczności, w ocenie Wnioskodawcy, koszty uzyskania przychodów (tj. odpisy amortyzacyjne od hali magazynowej w A, odpisy amortyzacyjne od hali produkcyjnej w B, odpisy amortyzacyjne od maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz wydatki na bieżącą eksploatację i użytkowanie tych maszyn i urządzeń produkcyjnych) poniesione przez Wnioskodawcę na realizację nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, mogą być uwzględnione przez Wnioskodawcę przy ustalaniu straty ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych. Strata ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, poniesiona przez Wnioskodawcę po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, może zostać rozliczona przez Wnioskodawcę, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy CIT, z dochodem podlegającym opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych osiągniętym przez Wnioskodawcę w latach następnych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „updop”, „uCIT”),
wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 4-6d, z działalności gospodarczej osiągnięte z realizacji nowej inwestycji określonej w decyzji o wsparciu, o której mowa w ustawie z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (Dz. U. z 2020 r. poz. 1752), i uzyskane na terenie określonym w tej decyzji o wsparciu, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do art. 17 ust. 4 updop:
zwolnienia podatkowe, o których mowa w ust. 1 pkt 34 i 34a, przysługują podatnikowi wyłącznie odpowiednio z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie określonym w zezwoleniu lub z tytułu dochodów uzyskanych z realizacji nowej inwestycji na terenie określonym w decyzji o wsparciu.
Na podstawie ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o wspieraniu nowych inwestycji (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 74, dalej: „ustawa o WNI”), został wprowadzony mechanizm wsparcia dla przedsiębiorców w postaci zwolnienia z podatku dochodowego z tytułu nowej inwestycji.
W myśl art. 3 ust. 1 ustawy o WIN:
wsparcie na realizację nowej inwestycji, zwane dalej „wsparciem”, jest udzielane w formie zwolnienia od podatku dochodowego, na zasadach określonych odpowiednio w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych albo w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Przedmiotem decyzji o wsparciu – w myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 ustawy o WNI – jest nowa inwestycja podatnika, realizowana w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej, która nie została wyłączona stosownymi regulacjami, wydanymi na podstawie ust. 3 pkt 1 tego przepisu.
Treść decyzji o wsparciu została wskazana w art. 15 ustawy o WNI, i określa okres obowiązywania decyzji, przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki, które przedsiębiorca jest obowiązany spełnić, wymienione w punktach od 1 do 6.
Stosownie do § 9 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 sierpnia 2018 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej niektórym przedsiębiorcom na realizację nowych inwestycji (Dz. U. z 2018 r., poz. 1713 ze zm., dalej: „Rozporządzenie o WNI”):
wsparcie z tytułu kosztów kwalifikowanych nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł te koszty po dniu wydania decyzji o wsparciu, aż do wygaśnięcia decyzji o wsparciu lub wyczerpania maksymalnej dopuszczalnej pomocy regionalnej, w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej.
Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie Decyzji o wsparciu, jaką jest niezapłacony przez przedsiębiorcę strefowego podatek dochodowy.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 updop,
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
W myśl art. 7 ust. 2 updop,
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Stosownie do art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 updop, przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w ust. 1, stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się:
1)przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku;
2)kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2, przy czym w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, prowadzących działalność poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład uwzględnia się koszty uzyskania przychodów wymienionych w art. 21, jeżeli przychody te zostały uwzględnione przez podatnika przy ustalaniu dochodu przypadającego na zagraniczny zakład;
Zgodnie z art. 7 ust. 5 updop, o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
1)obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
2)obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Przenosząc powyższe przepisy na grunt analizowanej sprawy, należy zauważyć, że wraz z otrzymaniem Decyzji o wsparciu, uzyskali Państwo prawo do zwolnienia z opodatkowania na podstawie ww. Decyzji.
Analiza treści art. 17 ust. 1 pkt 34a w zw. z art. 17 ust. 4 updop, w powiązaniu z § 5 ust. 1 rozporządzenia oraz § 9 Rozporządzenia o WNI, prowadzi do wniosku, że dla przedsiębiorców, którzy realizują nową inwestycję na terenie objętym decyzją o wsparciu, zwolnienia w podatku dochodowym przysługują od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały poniesione wydatki inwestycyjne, w okresie od dnia uzyskania Decyzji o wsparciu aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej lub wygaśnięcia decyzji o wsparciu (w zależności od tego, które zdarzenie wystąpi wcześniej).
Zauważyć należy, że pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na podstawie decyzji o wsparciu jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z nowej inwestycji prowadzonej na terenie wskazanym w decyzji o wsparciu.
Oznacza to, że Spółka do momentu w którym nie osiągnie dochodów z nowej inwestycji, nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT.
W związku z tym, skoro Spółka w tym okresie nie korzysta z pomocy polegającej na zwolnieniu dochodu z opodatkowania, to Spółka zobowiązana jest ustalić wynik podatkowy z nowej inwestycji na zasadach ogólnych tak długo jak nie korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34a ustawy CIT, w ramach wydanej Decyzji.
Z uwagi na powyższe, w okresie od dnia wydania decyzji o wsparciu do momentu osiągnięcia dochodu z nowej inwestycji – przychody i koszty wygenerowane z tytułu nowej inwestycji powinny zostać ujęte w ogólnym wyniku spółki w działalności opodatkowanej. W związku z tym, w przypadku poniesienia straty jest ona stratą w rozumieniu podatkowym, a nie tylko ekonomicznym.
Mając na uwadze ww. przepisy stwierdzić należy, że w przypadku poniesienia straty w okresie po dniu wydania Decyzji o wsparciu,lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji do momentu upływu terminu określonego w decyzji, Wnioskodawca będzie uprawniony do rozliczenia tychże poniesionych strat na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 updop.
Zatem, Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca jest uprawniony przy ustalaniu straty ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, do uwzględnienia kosztów uzyskania przychodów (tj. odpisów amortyzacyjnych od hali magazynowej w A, odpisów amortyzacyjnych od hali produkcyjnej w B, odpisów amortyzacyjnych od maszyn i urządzeń produkcyjnych oraz wydatków na bieżącą eksploatację i użytkowanie tych maszyn i urządzeń produkcyjnych) poniesionych przez Spółkę na realizację nowej inwestycji po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, jest prawidłowe.
Za prawidłowe należy również uznać Państwa stanowisko w zakresie ustalenia, czy strata ze źródła przychodów, z którego dochód podlega opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych, poniesiona przez Wnioskodawcę po dniu wydania Decyzji o wsparciu, lecz przed momentem osiągnięcia przez Wnioskodawcę dochodu ze sprzedaży towarów lub świadczenia usług wytworzonych lub świadczonych z użyciem kluczowego dla nowej inwestycji zespołu składników majątkowych wytworzonych lub nabytych w ramach nowej inwestycji, może zostać rozliczona przez Wnioskodawcę, na zasadach określonych w art. 7 ust. 5 Ustawy CIT, z dochodem podlegającym opodatkowaniu CIT na zasadach ogólnych osiągniętym przez Wnioskodawcę w latach następnych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right