Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.75.2024.2.MC
Zastosowanie zwolnienia od podatku dla świadczonych we współpracy z Uczelniami za pośrednictwem NJKU usług polegających na organizowaniu studiów I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz kursów uniwersyteckich.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych we współpracy z Uczelniami za pośrednictwem NJKU usług polegających na organizowaniu studiów I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz kursów uniwersyteckich.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 4 kwietnia 2024 r. (data wpływu 4 kwietnia lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) specjalizuje się w organizowaniu kompleksowych przyjazdów studentów zagranicznych do Polski: od konsultacji, wyboru uczelni, procedury aplikacyjnej, przez dopełnienie formalności wizowych, wybór dodatkowych usług jak: bilety, odbiór z lotniska, zakwaterowanie i ubezpieczenie, aż po programy orientacyjne oraz całoroczną opiekę podczas pobytu za granicą. Spółka jest również przedstawicielem kilkudziesięciu polskich instytucji edukacyjnych. Spółka we współpracy z instytucjami edukacyjnymi organizuje kursy języka angielskiego oraz kursy języka polskiego.
Ponadto, Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie wspomagania uczelni wyższych i studentów w zakresie studenckich wymian międzynarodowych - organizuje spotkania integracyjne studentów zagranicznych oraz wprowadza ich w realia odbywania studiów wyższych w Polsce. W tym zakresie Spółka posiada biura pomocy studenckiej w (…), (…), (…), (…), (…) i (…).
Przeważającym przedmiotem działalności Spółki jest „Działalność wspomagająca edukację” PKD 85.60.Z.
Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty ani uczelnią, jednostką naukową PAN ani instytutem badawczym; nie posiada także akredytacji w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021 r., poz. 1082 ze zm.; dalej: ustawa - Prawo oświatowe). Spółka nie prowadzi szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Wnioskodawca zamierza utworzyć niepubliczną jednostkę kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe, która będzie umożliwiała uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (dalej: NJKU).
Spółka zamierza wystąpić do (…) Kuratorium Oświaty z wnioskiem o założenie i prowadzenie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz o wydanie, w trybie art. 168 ust. 7a ustawy Prawo oświatowe pozytywnej opinii w sprawie spełniania wymagań określonych w art. 168 ust. 4 pkt 3 lit. a, b i ca ustawy - Prawo oświatowe.
Jeśli NJKU otrzyma pozytywną opinię Kuratorium zostanie wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Spółka w ramach NJKU we współpracy z Uczelniami wyższymi uprawnionymi w świetle art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym do prowadzenia kształcenia na studiach (dalej: Uczelnie) będzie organizowała studia I i II stopnia (licencjackie i magisterskie), a także studia podyplomowe i kursy uniwersyteckie.
Na podstawie zawartych w przyszłości umów z Uczelniami, Spółka będzie prowadzić studia I i II stopnia, studia podyplomowe oraz kursy uniwersyteckie z wykorzystaniem wsparcia danej Uczelni.
Uczelnie zapewnią przygotowanie studiów pod względem formalnym (wymagane zgody, akceptacje odpowiednich organów) oraz sale wykładowe.
Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU będzie świadczyć usługę kształcenia, tzn. zatrudnienie (całości lub części) kadry dydaktycznej, zapewnienie opieki merytorycznej, materiałów szkoleniowych, przeprowadzenie egzaminów (jeśli są integralną częścią nauczania). Spółka w ramach umów będzie zobowiązana do obsługi organizacyjnej, marketingowej i rekrutacji słuchaczy.
Usługi, które Wnioskodawca będzie świadczył za pośrednictwem NJKU będą wypełniały definicję kształcenia ustawicznego, o którym mowa w art. 4 pkt 30 ustawy - Prawo oświatowe, tj. będą służyły uzyskiwaniu i uzupełnianiu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych uczestników szkolenia w formach pozaszkolnych.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W uzupełnieniu wniosku wskazano:
„Ad. I - Studia I i II stopnia
1) w jakich kierunkach będą organizowane przez Państwa studia I i II stopnia?
Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU planuje organizować studia I (licencjackie) i I stopnia (magisterskie) dla obcokrajowców w języku angielskim.
Wnioskodawca planuje organizację następujących kierunków studiów I i II stopnia w języku angielskim:
a)Informatyka;
b)Biznes i zarządzanie;
c)Psychologia;
d)Inżynieryjne kierunki (Logistyka, Mechatronika).
W przyszłości Wnioskodawca nie wyklucza organizowania także innych kierunków studiów I i II stopnia.
2) z jakimi Uczelniami będą Państwo współpracować w zakresie organizacji studiów I i II stopnia?
Wnioskodawca zamierza współpracować z różnymi uczelniami wyższymi, które w świetle art. 11 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce są uprawnione do prowadzenia kształcenia na studiach, na studiach podyplomowych lub do prowadzenia innych form kształcenia.
Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU zamierza podjąć współpracę m.in. z następującymi uczelniami wyższymi: Uniwersytet A., Politechnika (…), Uniwersytet B. w (...).
NJKU może w przyszłości ci współpracować także z innymi Uczelniami.
3) na czym konkretnie będzie polegać współpraca pomiędzy Państwem a Uczelniami, jakie dokładnie zasady współpracy w zakresie organizacji studiów I i II stopnia będą wynikać z zawartych z Uczelniami umów?
Na podstawie umów o współpracy zarówno Uczelnia, jak i Wnioskodawca będą świadczyć określone usługi.
Celem jest współpraca pomiędzy Uczelnią a Wnioskodawcą w zakresie organizacji, promocji, dystrybucji, rekrutacji, naboru studentów na studia i zapewnienie wykwalifikowanej kadry dydaktycznej.
Wnioskodawca będzie zobowiązany do:
a)prowadzenia działalności informacyjnej o działalności Uczelni, charakterystyce studiów, na które prowadzi rekrutację i odpłatnościach z nimi związanych;
b)podjęcia wszelkich niezbędnych działań w zakresie reklamy i promocji studiów celem zabezpieczenia rekrutacji kandydatów;
c)dokonywania rzetelnej weryfikacji uwierzytelnionej dokumentacji kandydatów;
d)dostarczenia Uczelni kompletu niezbędnych dokumentów aplikacyjnych wymaganych przez Uczelnię od kandydatów;
e)przedstawienia dostarczonych przez Uczelnię informacji kandydatom dotyczących uczestnictwa w studiach,
f)dystrybucji studiów na terenie całego świata podczas targów edukacyjnych, wystaw, seminariów, prezentacji i promocji uczelni zagranicznych oraz innych spotkań, materiałów promocyjnych przekazanych przez Uczelnię,
g)pełnej obsługi w zakresie rekrutacji studentów na studia na Uczelni bezpośrednio i za pomocą strony internetowej;
h)weryfikacji znajomości języka angielskiego na odpowiednim poziomie, zgodnie z wymaganiami stawianymi przez Uczelnię;
i)zapewnienia części kadry dydaktycznej, która będzie prowadzić zajęcia na danym kierunku studiów; przedstawienia Uczelni danych osobowych wszystkich wykładowców zaangażowanych w prowadzenie zajęć na studiach, a także ich CV naukowe dowodzące o odpowiednich kompetencjach do prowadzenia zajęć.
Uczelnia będzie zobowiązana do:
a)przygotowania studiów pod względem formalnym, w szczególności uzyska przewidziane procedurami zgody i akceptacje właściwych organów Uczelni do rozpoczęcia każdej edycji studiów, co zostanie stwierdzone na piśmie;
b)zapewnienia kadry dydaktycznej i materiałów dydaktycznych w uzgodnionym zakresie;
c)zapewnienia świadectw/dyplomów ukończenia studiów;
d)zapewnienia sali wykładowych dla przeprowadzenia zajęć na studiach, a także platformy do prowadzenia zajęć online;
e)współpracy z Wnioskodawcą celem sprawnego zorganizowania i przeprowadzenia marketingu zagranicznego i rekrutacji studentów poprzez m.in. dostarczenie kompletnych i aktualnych informacji na temat Uczelni, dotyczących programów, struktury kształcenia, wykazu opłat, polityki przyjęć na studia i innych istotnych zagadnień;
f)zamieszczanie na stronie internetowej Uczelni (wersja anglojęzyczna) informacji o Wnioskodawcy, o podpisaniu umowy o współpracy;
g)zapewnienie studentom programów i standardów kształcenia takich, jak dla obywateli polskich i innych studentów zagranicznych, bez względu na rasę, kolor skóry lub religię,
h)zapewnienie studentom dostępu do bibliotek, infrastruktury dydaktycznej i laboratoryjnej, socjalnej Uczelni na warunkach obowiązujących studentów polskich.
4) do wykonania jakich konkretnie czynności (zadań) na rzecz Uczelni będą Państwo zobowiązani na podstawie zawartej z Uczelnią umowy?
Jak w odpowiedzi na pyt. 3 powyżej.
5) na czym konkretnie będzie polegało wsparcie danej Uczelni, do wykonania jakich konkretnie czynności (zadań) będzie zobowiązana dana Uczelnia na podstawie zawartej z Państwem umowy?
Jak w odpowiedzi na pyt. 3 powyżej.
6) jakie konkretnie świadczenia (czynności) będą Państwo realizować na rzecz studentów?
Jak w odpowiedzi na pyt. 3 powyżej. Wnioskodawca zapewni obcokrajowcom (studentom) wsparcie organizacyjne, dokumentacyjne, a także częściowo dydaktyczne.
7) czy są Państwo uprawnieni do prowadzenia kształcenia na studiach I i II stopnia zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zwaną dalej ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - jeśli tak, prosimy wskazać dokładną podstawę prawną,
Nie. Do prowadzenia kształcenia na studiach I i II stopnia uprawnione są Uczelnie zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
8) w jakich formach pozaszkolnych wymienionych w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 900 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo oświatowe, będą Państwo prowadzić kształcenie ustawiczne w zakresie studiów I i II stopnia - prosimy wskazać podstawę prawną,
Usługi zapewniane przez Wnioskodawcę będą wypełniały definicję kształcenia ustawicznego, o którym mowa w art. 4 pkt 30 ustawy - Prawo oświatowe, tj. będą służyły uzyskiwaniu i uzupełnianiu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych uczestników studiów w formach pozaszkolnych.
Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU zamierza prowadzić kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe, w postaci kursów innych niż wymienione w art. 117 ust. 1a pkt 1-3 tejże ustawy, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
9) czy z uczestnikami studiów I i II stopnia będą zawierane umowy - jeśli tak, prosimy wskazać: czy umowy z uczestnikami studiów I i II stopnia będzie zawierała Uczelnia, czy też umowy te będą zawierać Państwo,
Tak. Będą zawierane umowy bezpośrednio z uczestnikami lub zagranicznymi firmami (pośrednikami). Umowę będzie zawierać Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU.
10) czy uczestnicy studiów I i II stopnia będą uiszczać opłaty - jeśli tak, należy wskazać: - czy opłaty od uczestników studiów I i II stopnia będzie pobierała Uczelnia, - czy też opłaty te będą pobierali Państwo?
Opłaty będą uiszczane przez uczestników bezpośrednio na konto Wnioskodawcy na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę.
11) jakie będą zasady rozliczeń pomiędzy Państwem a Uczelnią dotyczące organizacji i przeprowadzenia kształcenia na studiach I i II stopnia?
Opłaty będą uiszczane przez kandydatów bezpośrednio na konto Wnioskodawcy na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę. Uczelnia wystawia fakturę na rzecz Wnioskodawcy (za czesne i wpisowe) pomniejszoną o prowizję Wnioskodawcy za jego usługi. Strony będą dokonywać wzajemnych rozliczeń na podstawie wystawionych faktur.
12) w jaki sposób będą Państwo dokumentować realizację zadań (usług), do wykonania których będą Państwo zobowiązani zgodnie z zawartą z daną Uczelnią umową, czy będą wystawiać Państwo na rzecz Uczelni faktury dokumentujące wykonanie tych zadań (usług)?
Wnioskodawca będzie przedstawiał Uczelni raport z wykonanych usług według wzoru ustalonego przez Strony. Strony będą dokonywać wzajemnych rozliczeń na podstawie wystawionych faktur (faktury będzie wystawiać zarówno Uczelnia, jak i Wnioskodawca).
13) czy świadczenia, które będą Państwo wykonywać na rzecz studentów będą Państwo w jakikolwiek sposób dokumentować, w szczególności czy będą Państwo wystawiać na rzecz studentów faktury?
Opłaty będą uiszczane przez kandydatów bezpośrednio na konto Wnioskodawcy na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie przedstawiał Uczelni raport z wykonanych usług według wzoru ustalonego przez Strony. Strony będą dokonywać wzajemnych rozliczeń na podstawie wystawionych faktur (faktury będzie wystawia zarówno Uczelnia, jak i Wnioskodawca).
14) czy za realizację zadań (usług), do wykonania których są Państwo zobowiązani zgodnie z zawartą umową o współpracy będą otrzymywać Państwo od Uczelni określone wynagrodzenie?
Tak, jak w odpowiedzi na pyt. 11-13.
15) czy kształcenie prowadzone w ramach studiów I i II stopnia będzie obejmowało nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
Kształcenie ustawiczne realizowane w ramach NKJU Wnioskodawcy będzie pozostawało w związku z branżą lub zawodem (np. informatyka, programisty, psychologa, inżyniera, kadry zarządzającej). Studia I i II stopnia mają na celu zdobycie odpowiednich umiejętności w celu wykonywania określonych zawodów.
Będzie to kształcenie mające na celu uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Usługi polegające na prowadzeniu i organizowaniu studiów są usługami kształcenia zawodowego.
15) czy kształcenie prowadzone w ramach studiów I i II stopnia będzie w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.), zwanej dalej ustawą o finansach publicznych?
Nie.
Ad. II - Studia podyplomowe
1) w jakich kierunkach będą organizowane przez Państwa studia podyplomowe?
Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU planuje organizować studia podyplomowe dla obcokrajowców w języku angielskim.
Wnioskodawca planuje organizacje specjalistycznych studiów podyplomowych w języku angielskim z zakresu:
- Informatyki;
- Biznesu i zarządzania;
- Psychologii;
- Inżynierii (np. Logistyka, Mechatronika).
W przyszłości Wnioskodawca nie wyklucza organizowania także studiów podyplomowych z innych dziedzin.
2) z jakimi Uczelniami będą Państwo współpracować w zakresie organizacji studiów podyplomowych?
Wnioskodawca zamierza współpracować z różnymi uczelniami węższymi, które w świetle art. 11 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce są uprawnione do prowadzenia kształcenia na studiach, na studiach podyplomowych lub do prowadzenia innych form kształcenia.
Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU zamierza podjąć współpracę m.in. z następującymi uczelniami wyższymi: Uniwersytet A., Politechnika (…), Uniwersytet B. w (...).
NJKU może w przyszłości współpracować także z innymi Uczelniami.
3) na czym konkretnie będzie polegać współpraca pomiędzy Państwem a Uczelniami, jakie dokładnie zasady współpracy w zakresie organizacji studiów podyplomowych będą wynikać z zawartych z Uczelniami umów?
Na podstawie umów o współpracy zarówno Uczelnia, jak i Wnioskodawca będą świadczyć określone usługi. Celem jest współpraca pomiędzy Uczelnią a Wnioskodawcą w zakresie organizacji, promocji, dystrybucji, rekrutacji, naboru studentów na studia podyplomowe i zapewnienie wykwalifikowanej kadry dydaktycznej.
Wnioskodawca będzie zobowiązany do:
a)prowadzenia działalności informacyjnej o działalności Uczelni, charakterystyce studiów, na które prowadzi rekrutację i odpłatnościach z nimi związanych;
b)podjęcia wszelkich niezbędnych działań w zakresie reklamy i promocji studiów celem zabezpieczenia rekrutacji kandydatów;
c)dokonywania rzetelnej weryfikacji uwierzytelnionej dokumentacji kandydatów;
d)dostarczenia Uczelni kompletu niezbędnych dokumentów aplikacyjnych wymaganych przez Uczelnię od kandydatów;
e)przedstawienia dostarczonych przez Uczelnię informacji kandydatom dotyczących uczestnictwa w studiach,
f)dystrybucji studiów na terenie całego świata podczas targów edukacyjnych, wystaw, seminariów, prezentacji i promocji uczelni zagranicznych oraz innych spotkań, materiałów promocyjnych przekazanych przez Uczelnię,
g)pełnej obsługi w zakresie rekrutacji studentów na studia na Uczelni bezpośrednio i za pomocą strony internetowej;
h)weryfikacji znajomości języka angielskiego na odpowiednim poziomie, zgodnie z wymaganiami stawianymi przez Uczelnię;
i)zapewnienia części kadry dydaktycznej, która będzie prowadzić zajęcia na danym kierunku studiów; przedstawienia Uczelni danych osobowych wszystkich wykładowców zaangażowanych w prowadzenie zajęć na studiach, a także ich CV naukowe dowodzące o odpowiednich kompetencjach do prowadzenia zajęć.
Uczelnia będzie zobowiązana do:
a)przygotowania studiów pod względem formalnym, w szczególności uzyska przewidziane procedurami zgody i akceptacje właściwych organów Uczelni do rozpoczęcia każdej edycji studiów, co zostanie stwierdzone na piśmie;
b)zapewnienia kadry dydaktycznej i materiałów dydaktycznych w uzgodnionym zakresie;
c)zapewnienia świadectw/dyplomów ukończenia studiów;
d)zapewnienia sali wykładowych dla przeprowadzenia zajęć na studiach, a także platformy do prowadzenia zajęć online;
e)współpracy z Wnioskodawcą celem sprawnego zorganizowania i przeprowadzenia marketingu zagranicznego i rekrutacji studentów poprzez m.in. dostarczenie kompletnych i aktualnych informacji na temat Uczelni, dotyczących programów, struktury kształcenia, wykazu opłat, polityki przyjęć na studia i innych istotnych zagadnień;
f)zamieszczanie na stronie internetowej Uczelni (wersja anglojęzyczna) informacji o Wnioskodawcy, o podpisaniu umowy o współpracy;
g)zapewnienie studentom programów i standardów kształcenia takich, jak dla obywateli polskich i innych studentów zagranicznych, bez względu na rasę, kolor skóry lub religię;
h)zapewnienie studentom dostępu do bibliotek, infrastruktury dydaktycznej i laboratoryjnej, socjalnej Uczelni na warunkach obowiązujących studentów polskich.
4) do wykonania jakich konkretnie czynności (zadań) na rzecz Uczelni będą Państwo zobowiązani na podstawie zawartej z Uczelnią umowy?
Jak w odpowiedzi na pyt. 3 powyżej.
5) na czym konkretnie będzie polegało wsparcie danej Uczelni, do wykonania jakich konkretnie czynności (zadań) będzie zobowiązana dana Uczelnia na podstawie zawartej z Państwem umowy?
Jak w odpowiedzi na pyt. 3 powyżej.
6) jakie konkretnie świadczenia (czynności) będą Państwo realizować na rzecz studentów?
Jak w odpowiedzi na pyt. 3 powyżej. Wnioskodawca zapewni obcokrajowcom (studentom) wsparcie organizacyjne, dokumentacyjne, a także częściowo dydaktyczne.
7) czy są Państwo uprawnieni do prowadzenia kształcenia na studiach podyplomowych zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zwaną dalej ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - jeśli tak, prosimy wskazać dokładną podstawę prawną,
Nie. Do prowadzenia kształcenia na studiach podyplomowych uprawnione są Uczelnie zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
8) w jakich formach pozaszkolnych wymienionych w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 900 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo oświatowe, będą Państwo prowadzić kształcenie ustawiczne w zakresie studiów podyplomowych prosimy wskazać podstawę prawną,
Usługi zapewniane przez Wnioskodawcę będą wypełniały definicję kształcenia ustawicznego, o którym mowa w art. 4 pkt 30 ustawy - Prawo oświatowe, tj. będą służyły uzyskiwaniu i uzupełnianiu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych uczestników studiów w formach pozaszkolnych.
Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU zamierza prowadzić kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe, w postaci kursów innych niż wymienione w art. 117 ust. 1a pkt 1-3 tejże ustawy, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
9) czy z uczestnikami studiów podyplomowych będą zawierane umowy - jeśli tak, prosimy wskazać: czy umowy z uczestnikami będzie zawierała Uczelnia, czy też umowy te będą zawierać Państwo,
Tak. Będą zawierane umowy bezpośrednio z uczestnikami lub zagranicznymi firmami (pośrednikami). Umowę będzie zawierać Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU.
10) czy uczestnicy studiów podyplomowych będą uiszczać opłaty - jeśli tak, należy wskazać: - czy opłaty od uczestników studiów podyplomowych będzie pobierała Uczelnia, - czy też opłaty te będą pobierali Państwo?
Opłaty będą uiszczane przez uczestników bezpośrednio na konto Wnioskodawcy na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę.
11) jakie będą zasady rozliczeń pomiędzy Państwem a Uczelnią dotyczące organizacji i przeprowadzenia kształcenia na studiach podyplomowych?
Opłaty będą uiszczane przez kandydatów bezpośrednio na konto Wnioskodawcy na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę. Uczelnia wystawia fakturę na rzecz Wnioskodawcy (za czesne i wpisowe) pomniejszoną o prowizję Wnioskodawcy za jego usługi. Strony będą dokonywać wzajemnych rozliczeń na podstawie wystawionych faktur.
12) w jaki sposób będą Państwo dokumentować realizację zadań (usług), do wykonania których będą Państwo zobowiązani zgodnie z zawartą z daną Uczelnią umową, czy będą wystawiać Państwo na rzecz Uczelni faktury dokumentujące wykonanie tych zadań (usług)?
Wnioskodawca będzie przedstawiał Uczelni raport z wykonanych usług według wzoru ustalonego przez Strony. Strony będą dokonywać wzajemnych rozliczeń na podstawie wystawionych faktur (faktury będzie wystawiać zarówno Uczelnia, jak i Wnioskodawca).
13) czy świadczenia, które będą Państwo wykonywać na rzecz studentów będą Państwo w jakikolwiek sposób dokumentować, w szczególności czy będą Państwo wystawiać na rzecz studentów faktury?
Opłaty będą uiszczane przez kandydatów bezpośrednio na konto Wnioskodawcy na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie przedstawiał Uczelni raport z wykonanych usług według wzoru ustalonego przez Strony. Strony będą dokonywać wzajemnych rozliczeń na podstawie wystawionych faktur (faktury będzie wystawiać zarówno Uczelnia, jak i Wnioskodawca).
14) czy za realizację zadań (usług), do wykonania których są Państwo zobowiązani zgodnie z zawartą umową o współpracy będą otrzymywać Państwo od Uczelni określone wynagrodzenie?
Tak, jak w odpowiedzi na pyt. 11-13.
15) czy kształcenie prowadzone w ramach studiów podyplomowych będzie obejmowało nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
Kształcenie ustawiczne realizowane w ramach NKJU Wnioskodawcy będzie pozostawało w związku z branżą lub zawodem (np. informatyka, programisty, psychologa, inżyniera, kadry zarządzającej). Studia podyplomowe mają na celu zdobycie odpowiednich umiejętności w celu wykonywania określonych zawodów lub tez zdobycia dodatkowych, uzupełniających umiejętności do ich wykonywania.
Będzie to kształcenie mające na celu uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Usługi polegające na prowadzeniu i organizowaniu studiów są usługami kształcenia zawodowego.
16) czy kształcenie prowadzone w ramach studiów podyplomowych będzie w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.), zwanej dalej ustawą o finansach publicznych?
Nie.
Ad. III - Kursy uniwersyteckie
1) jaki będzie zakres organizowanych przez Państwa kursów uniwersyteckich, na czym będą polegały te kursy, jaka będzie ich tematyka?
Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU planuje organizować przede wszystkim kursy uniwersyteckie dla obcokrajowców, tj.
- Kursy językowe przygotowujące do podjęcia studiów w języku angielskim;
- Kursy (...) (połączenie kursu języka angielskiego i przedmiotów uzupełniających).
W przyszłości Wnioskodawca nie wyklucza organizowania także innych kursów.
2) z jakimi Uczelniami będą Państwo współpracować w zakresie organizacji kursów uniwersyteckich?
Wnioskodawca zamierza współpracować z rożnymi uczelniami wyższymi, które w świetle art. 11 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce są uprawnione do prowadzenia kształcenia na studiach, na studiach podyplomowych lub do prowadzenia innych form kształcenia.
Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU zamierza podjąć współpracę m.in. z następującymi uczelniami wyższymi: Uniwersytet A., Politechnika (…), Uniwersytet B. w (...).
NJKU może w przyszłości współpracować także z innymi Uczelniami.
3) na czym konkretnie będzie polegać współpraca pomiędzy Państwem a Uczelniami, jakie dokładnie zasady współpracy w zakresie organizacji kursów uniwersyteckich będą wynikać z zawartych z Uczelniami umów?
Na podstawie umów o współpracy zarówno Uczelnia, jak i Wnioskodawca będą świadczyć określone usługi.
Celem jest współpraca pomiędzy Uczelnią a Wnioskodawcą w zakresie organizacji, promocji, dystrybucji, rekrutacji, naboru studentów na kursy uniwersyteckie na studia podyplomowe i zapewnienie wykwalifikowanej kadry dydaktycznej.
Wnioskodawca będzie zobowiązany do:
a)prowadzenia działalności informacyjnej o działalności Uczelni, charakterystyce kursów, na które prowadzi rekrutację i odpłatnościach z nimi związanych;
b)podjęcia wszelkich niezbędnych działań w zakresie reklamy i promocji kursów celem zabezpieczenia rekrutacji kandydatów;
c)dokonywania rzetelnej weryfikacji uwierzytelnionej dokumentacji kandydatów;
d)dostarczenia Uczelni kompletu niezbędnych dokumentów aplikacyjnych wymaganych przez Uczelnię od kandydatów;
e)przedstawienia dostarczonych przez Uczelnię informacji kandydatom dotyczących uczestnictwa w kursach;
f)dystrybucji kursów na terenie całego świata podczas targów edukacyjnych, wystaw, seminariów, prezentacji i promocji uczelni zagranicznych oraz innych spotkań, materiałów promocyjnych przekazanych przez Uczelnię;
g)pełnej obsługi w zakresie rekrutacji studentów na kursy na Uczelni bezpośrednio i za pomocą strony internetowej;
h)weryfikacji znajomości języka angielskiego na odpowiednim poziomie, zgodnie z wymaganiami stawianymi przez Uczelnię;
i)zapewnienia części kadry dydaktycznej, która będzie prowadzić zajęcia na danym kursie; przedstawienia Uczelni danych osobowych wszystkich wykładowców zaangażowanych w prowadzenie zajęć na kursach, a także ich CV naukowe dowodzące o odpowiednich kompetencjach do prowadzenia zajęć.
Uczelnia będzie zobowiązana do:
a)przygotowania kursów pod względem formalnym, w szczególności uzyska przewidziane procedurami zgody i akceptacje właściwych organów Uczelni do rozpoczęcia każdej edycji kursów, co zostanie stwierdzone na piśmie;
b)zapewnienia kadry dydaktycznej i materiałów dydaktycznych w uzgodnionym zakresie;
c)zapewnienia świadectw/dyplomów ukończenia kursów;
d)zapewnienia sali wykładowych dla przeprowadzenia zajęć na kursach, a także platformy do prowadzenia zajęć online;
e)współpracy z Wnioskodawcą celem sprawnego zorganizowania i przeprowadzenia marketingu zagranicznego i rekrutacji studentów poprzez m.in. dostarczenie kompletnych i aktualnych informacji na temat Uczelni, dotyczących programów, struktury kształcenia, wykazu opłat, polityki przyjęć na kursy i innych istotnych zagadnień;
f)zamieszczanie na stronie internetowej Uczelni (wersja anglojęzyczna) informacji o Wnioskodawcy, o podpisaniu umowy o współpracy;
g)zapewnienie studentom programów i standardów kształcenia takich, jak dla obywateli polskich i innych studentów zagranicznych, bez względu na rasę, kolor skóry lub religię;
h)zapewnienie studentom dostępu do bibliotek, infrastruktury dydaktycznej i laboratoryjnej, socjalnej Uczelni na warunkach obowiązujących studentów polskich.
4) do wykonania jakich konkretnie czynności (zadań) na rzecz Uczelni będą Państwo zobowiązani na podstawie zawartej z Uczelnią umowy?
Jak w odpowiedzi na pyt. 3 powyżej.
5) na czym konkretnie będzie polegało wsparcie danej Uczelni, do wykonania jakich konkretnie czynności (zadań) będzie zobowiązana dana Uczelnia na podstawie zawartej z Państwem umowy?
Jak w odpowiedzi na pyt. 3 powyżej.
6) jakie konkretnie świadczenia (czynności) będą Państwo realizować na rzecz studentów?
Jak w odpowiedzi na pyt. 3 powyżej. Wnioskodawca zapewni obcokrajowcom (studentom) wsparcie organizacyjne, dokumentacyjne, a także częściowo dydaktyczne.
7) czy są Państwo uprawnieni do prowadzenia kursów uniwersyteckich zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, zwaną dalej ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce - jeśli tak, prosimy wskazać dokładną podstawę prawną,
Nie. Do prowadzenia tego rodzaju kształcenia uprawnione są Uczelnie zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
8) w jakich formach pozaszkolnych wymienionych w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 900 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo oświatowe, będą Państwo prowadzić kształcenie ustawiczne w zakresie kursów uniwersyteckich prosimy wskazać podstawę prawną,
Usługi zapewniane przez Wnioskodawcę będą wypełniały definicję kształcenia ustawicznego, o którym mowa w art. 4 pkt 30 ustawy - Prawo oświatowe, tj. będą służyły uzyskiwaniu i uzupełnianiu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych uczestników kursów uniwersyteckich w formach pozaszkolnych.
Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU zamierza prowadzić kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe, w postaci kursów innych niż wymienione w art. 117 ust. 1a pkt 1-3 tejże ustawy, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
9) czy z uczestnikami kursów uniwersyteckich będą zawierane umowy - jeśli tak, prosimy wskazać: czy umowy z uczestnikami będzie zawierała Uczelnia, czy też umowy te będą zawierać Państwo,
Tak. Będą zawierane umowy bezpośrednio z uczestnikami lub zagranicznymi firmami (pośrednikami). Umowę będzie zawierać Wnioskodawca za pośrednictwem NJKU.
10) czy uczestnicy kursów uniwersyteckich będą uiszczać opłaty - jeśli tak, należy wskazać: - czy opłaty od uczestników kursów uniwersyteckich będzie pobierała Uczelnia, - czy też opłaty te będą pobierali Państwo?
Opłaty będą uiszczane przez uczestników bezpośrednio na konto Wnioskodawcy na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę.
11) jakie będą zasady rozliczeń pomiędzy Państwem a Uczelnią dotyczące organizacji i przeprowadzenia kształcenia w zakresie kursów uniwersyteckich?
Opłaty będą uiszczane przez kandydatów bezpośrednio na konto Wnioskodawcy na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę. Uczelnia wystawia fakturę na rzecz Wnioskodawcy pomniejszoną o prowizję Wnioskodawcy za jego usługi. Strony będą dokonywać wzajemnych rozliczeń na podstawie wystawionych faktur.
12) w jaki sposób będą Państwo dokumentować realizację zadań (usług), do wykonania których będą Państwo zobowiązani zgodnie z zawartą z daną Uczelnią umową, czy będą wystawiać Państwo na rzecz Uczelni faktury dokumentujące wykonanie tych zadań (usług)?
Wnioskodawca będzie przedstawiał Uczelni raport z wykonanych usług według wzoru ustalonego przez Strony. Strony będą dokonywać wzajemnych rozliczeń na podstawie wystawionych faktur (faktury będzie wystawiać zarówno Uczelnia, jak i Wnioskodawca).
13) czy świadczenia, które będą Państwo wykonywać na rzecz studentów będą Państwo w jakikolwiek sposób dokumentować, w szczególności czy będą Państwo wystawiać na rzecz uczestników kursów faktury?
Opłaty będą uiszczane przez kandydatów bezpośrednio na konto Wnioskodawcy na podstawie faktury wystawionej przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca będzie przedstawiał Uczelni raport z wykonanych usług według wzoru ustalonego przez Strony. Strony będą dokonywać wzajemnych rozliczeń na podstawie wystawionych faktur (faktury będzie wystawiać zarówno Uczelnia, jak i Wnioskodawca).
14) czy za realizację zadań (usług), do wykonania których są Państwo zobowiązani zgodnie z zawartą umową o współpracy będą otrzymywać Państwo od Uczelni określone wynagrodzenie?
Tak, jak w odpowiedzi na pyt. 11-13.
15) czy kształcenie prowadzone w ramach kursów uniwersyteckich będzie obejmowało nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, bądź nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych?
Nauka języka angielskiego w ramach kursów uniwersyteckich pozwoli uczestnikom na zdobycie odpowiednich umiejętności językowych umożliwiających podjęcie studiów w języku angielskim na określonych kierunkach. W związku z tym kształcenie ustawiczne w zakresie kursów uniwersyteckich realizowane w ramach NKJU Wnioskodawcy będzie pozostawało w związku z branżą lub zawodem (np. informatyka, programisty, psychologa, inżyniera, kadry zarządzającej). Będzie to kształcenie mające na celu uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych. Usługi polegające na prowadzeniu i organizowaniu tych kursów uniwersyteckich są usługami kształcenia zawodowego.
16) czy kształcenie prowadzone w ramach kursów uniwersyteckich będzie w całości albo w co najmniej 70% finansowane ze środków publicznych, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1270 ze zm.), zwanej dalej ustawą o finansach publicznych?
Nie.”
Pytania
1)Czy usługi polegające na organizowaniu studiów I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz kursów uniwersyteckich we współpracy z Uczelniami, które Wnioskodawca będzie świadczył za pośrednictwem NJKU, będą objęte zwolnieniem od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT?
2)Czy jeśli odpowiedź na pytanie nr 2 będzie negatywna, czy usługi polegające na organizacji studiów I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz kursów uniwersyteckich we współpracy z Uczelniami, które Wnioskodawca będzie świadczył za pośrednictwem NJKU, będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1)
W ocenie Wnioskodawcy, usługi polegające na organizowaniu studiów I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz kursów uniwersyteckich, które Wnioskodawca będzie świadczył za pośrednictwem NJKU we współpracy z Uczelniami będą objęte zwolnieniem od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT zwolnione od podatku VAT są usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z treści art. 43 ust. 17 ustawy o VAT wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia i wychowania, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe.
Jednocześnie z powołanych przepisów art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy o VAT wynika, że zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 i art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy o VAT mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli: są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Określając krąg usług objętych zwolnieniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, ustawodawca odwołał się do przepisów ustawy - Prawo oświatowe. Jak stanowi art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego oraz centra kształcenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z art. 4 ustawy - Prawo oświatowe, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o:
- kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny (pkt 30 ustawy - Prawo oświatowe),
- formach pozaszkolnych - należy przez to rozumieć formy uzyskiwania i uzupełniania wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych, o których mowa w art. 117 ust. 1a tejże ustawy (pkt 31 ustawy - Prawo oświatowe).
W myśl art. 117 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
1)publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych,
2)formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
Formy pozaszkolne prowadzenia kształcenia ustawicznego zostały wymienione w art. 117 ust. 1a pkt 1-5 ustawy - Prawo oświatowe, z czego pkt 5 niniejszego przepisu stanowi o kształceniu ustawicznym w formach pozaszkolnych w postaci kursu innego niż wymienione w pkt 1-3 tegoż przepisu, umożliwiającego uzyskiwanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Jak stanowi art. 117 ust. 2b ustawy - Prawo oświatowe, kursy kompetencji ogólnych oraz kursy, o których mowa w art. 117 ust. 1a pkt 5 tejże ustawy, mogą być prowadzone przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego i centra kształcenia zawodowego.
W świetle art. 168 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe, osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym podstawowymi zadaniami uczelni są:
1)prowadzenie kształcenia na studiach;
2)prowadzenie kształcenia na studiach podyplomowych lub innych form kształcenia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (tekst jedn.: Dz.Urz.UE.L 347 s. 1 ze zm.): państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Oznacza to, że przepis ten zwalnia od podatku określone działania wykonywane w interesie publicznym wraz z innymi dostawami towarów i świadczeniem usług ściśle powiązanymi z działalnością zwolnioną od podatku.
Warunki, które powinny być spełnione, aby zwolnienie mogło zostać zastosowane, znaleźć można m.in. w wyroku w sprawie C-434/05 (Stichting Regionaal Opleidingen Centrum Noord-Kennemerland/West-Frlesland - Horizon College).
Po pierwsze, zarówno działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług muszą być wykonywane przez podmiot, który jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z VAT (odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inna instytucja działająca w dziedzinie kształcenia np. status jednostki ustawicznej).
Po drugie, zwolnienie z VAT przysługuje dla świadczeń, które są konieczne do wykonywania transakcji podlegających zwolnieniu.
Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeśli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw opodatkowanych VAT.
Stwierdzić należy, że świadczenie przez Wnioskodawcę ww. usług nie może być wyłączone ze zwolnienia od podatku VAT z tego powodu, że ich głównym celem miałoby być osiągnięcie dodatkowego dochodu przez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw opodatkowanych VAT, gdyż każdy inny podmiot mający tak jak Wnioskodawca status jednostki objętej systemem oświaty, świadczący takie usługi również korzystałaby ze zwolnienia od podatku VAT.
Jak wynika z interpretacji indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w sprawach dotyczących organizacji kursów i studiów we współpracy z uczelniami wyższymi, podmiot mający status placówki kształcenia ustawicznego może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Przykładowo, jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej „Są Państwo bowiem podmiotem prowadzącym Placówkę Kształcenia Ustawicznego, zaliczaną do systemu oświaty zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez (...). Są więc Państwo podmiotem co do zasady korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, czyli podmiotem prawa publicznego, działającym w zakresie kształcenia, o którym mowa w powołanym wyżej wyroku TSUE. Ponadto stwierdzić należy, że świadczenie przez Państwa usług w ramach kształcenia studentów przez uczelnię nie może być wyłączone ze zwolnienia od podatku VAT z tego powodu, że ich głównym celem miałoby być osiągnięcie dodatkowego dochodu przez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw opodatkowanych VAT, ponieważ każdy inny podmiot mający tak jak Państwo status jednostki objętej systemem oświaty, świadcząc takie usługi również korzystałby ze zwolnienia od podatku VAT” (Por. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.682.2017.1.RR ; z 30 stycznia 2023 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.561.2022.1.AA; z 21 września 2023 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.396.2023.2.AA).
Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa, NJKU która wpisana będzie do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 168 ust. 1 ustawy - Prawo oświatowe i której Wnioskodawca będzie organem prowadzącym, będzie jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy - Prawo oświatowe i będzie świadczyć usługę kształcenia.
W konsekwencji, usługi w postaci organizacji studiów I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz kursów uniwersyteckich we współpracy z Uczelniami będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Spełnione będą bowiem oba warunki (przedmiotowy i podmiotowy) uprawniające do zastosowania niniejszego zwolnienia, tj. ww. usługi będą świadczone przez jednostkę objętą system oświaty - NJKU oraz będą to usługi z zakresu kształcenia.
Ad. 2)
W ocenie Wnioskodawcy, jeśli odpowiedź na pytanie nr 2 będzie negatywna, usługi polegające na organizacji studiów I i II stopnia, studiów podyplomowych i kursów uniwersyteckich, które Wnioskodawca będzie świadczył za pośrednictwem NJKU na podstawie umów o współpracy z Uczelniami będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Z treści art. 43 ust. 17 ustawy o VAT wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
W przypadku zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT koniecznym jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo instytutem badawczym.
Jednocześnie z powołanych przepisów art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy o VAT wynika, że zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 i art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy o VAT mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli: są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Oznacza to, że przepis ten zwalnia od podatku określone działania wykonywane w interesie publicznym wraz z innymi dostawami towarów i świadczeniem usług ściśle powiązanymi z działalnością zwolnioną od podatku.
Stwierdzić należy, że świadczenie przez Wnioskodawcę ww. usług nie może być wyłączone ze zwolnienia od podatku VAT z tego powodu, że ich głównym celem miałoby być osiągnięcie dodatkowego dochodu przez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw opodatkowanych VAT, gdyż każdy inny podmiot mający tak jak Wnioskodawca status jednostki objętej systemem oświaty, świadczący takie usługi również korzystałaby ze zwolnienia od podatku VAT.
Jak wynika z interpretacji indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w sprawach dotyczących organizacji kursów i studiów we współpracy z uczelniami wyższymi, podmiot mający status placówki kształcenia ustawicznego może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT. Przykładowo, jak wskazuje Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej „(...) czynności, które podejmują Państwo, jako Placówka, w ramach umów o współpracy z uczelniami wyższymi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, jako świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związana ze świadczeniem zwolnionych od podatku VAT usług kształcenia świadczonych na rzecz studentów. Są Państwo bowiem podmiotem prowadzącym Placówkę Kształcenia Ustawicznego, zaliczaną do systemu oświaty zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonych przez (...). Są więc Państwo podmiotem co do zasady korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT, czyli podmiotem prawa publicznego, działającym w zakresie kształcenia, o którym mowa w powołanym wyżej wyroku TSUE. Ponadto stwierdzić należy, że świadczenie przez Państwa usług w ramach kształcenia studentów przez uczelnię nie może być wyłączone ze zwolnienia od podatku VAT z tego powodu, że ich głównym celem miałoby być osiągnięcie dodatkowego dochodu przez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw opodatkowanych VAT, ponieważ każdy inny podmiot mający tak jak Państwo status jednostki objętej systemem oświaty, świadcząc takie usługi również korzystałby ze zwolnienia od podatku VAT. W związku z powyższym stwierdzić należy, że czynności, które podejmują Państwo, jako Placówka, w ramach umów o współpracy z uczelniami wyższymi korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, jako świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związana ze świadczeniem zwolnionych od podatku VAT usług kształcenia świadczonych na rzecz studentów” (Por. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 2 lutego 2018 r., nr 0114-KDIP1-1.4012.682.2017.1. RR; z 30 stycznia 2023 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.561.2022.1.AA; z 21 września 2023 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.396.2023.2.AA).
W związku z powyższym, stwierdzić należy, że czynności, które będą podejmowane przez Wnioskodawcę w ramach umów o współpracy z Uczelniami będą korzystały ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT, jako świadczenie usług i dostawa towarów ściśle związana ze świadczeniem zwolnionych od podatku VAT.
W świetle powyższego, Wnioskodawca wnosi o uznanie jego stanowiska za prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (…)
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział dla niektórych czynności zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
a)jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe, w zakresie kształcenia i wychowania,
b)uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, w zakresie kształcenia
- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Zgodnie z art. 43 ust.1 pkt 29 ustawy:
zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
a)prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
b)świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
c)finansowane w całości ze środków publicznych
- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Stosownie art. 43 ust. 17 ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:
1)nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
2)ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
W myśl art. 43 ust. 17a ustawy:
zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.
Z uregulowań zawartych w powołanym wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem, aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia.
Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, że jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem, to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia.
Regulacja art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, stanowi implementację prawa unijnego, gdyż w świetle art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z dnia 28 listopada 2006 r. (t. j. Dz. Urz. UE. L. Nr 347, str. 1, ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady:
zwolnione jest kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.
Cytowany przepis umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, że usługi szkoleniowe na gruncie Dyrektywy 2006/112/WE Rady podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie Dyrektywy 2006/112/WE Rady nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa, jak i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.
W tym kontekście wskazać należy - co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej - że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 szóstej dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).
Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Analogicznie w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy koniecznym jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk albo jednostką badawczo-rozwojową. Również w tym przypadku niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.
Natomiast w przypadku zwolnienia od podatku na podstawie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy koniecznym jest spełnienie przesłanki dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, innego niż wymienione w pkt 26 przy jednoczesnym spełnieniu jednej z przesłanek wymienionych w lit. a-c tego przepisu.
Jednocześnie z powołanych przepisów art. 43 ust. 17 i art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 i art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a-c ustawy mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe, jeżeli: są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, a ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.
Państwa wątpliwości dotyczą między innymi ustalenia, czy usługi polegające na organizowaniu studiów I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz kursów uniwersyteckich we współpracy z Uczelniami, które będą Państwo świadczyć za pośrednictwem NJKU, po uzyskaniu wpisu do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, będą objęte zwolnieniem od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy (pytanie nr 1).
Odnosząc się do powyższych wątpliwości należy zauważyć, że w zgodnie z art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. 2023 r. poz. 900 ze zm.), zwanej dalej ustawą Prawo oświatowe:
system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.
Na mocy art. 2 pkt 4 ustawy Prawo oświatowe:
system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego oraz branżowe centra umiejętności, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy Prawo oświatowe:
szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 4-13, może być zakładana i prowadzona przez:
1) jednostkę samorządu terytorialnego;
2) inną osobę prawną;
3) osobę fizyczną.
Zgodnie z art. 4 pkt 30 ustawy Prawo oświatowe:
przez kształcenie ustawiczne należy rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
Na podstawie art. 117 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
1) publicznych i niepublicznych szkołach dla dorosłych, branżowych szkołach II stopnia i szkołach policealnych;
2) formach pozaszkolnych realizowanych przez publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, centra kształcenia zawodowego i branżowe centra umiejętności oraz publiczne i niepubliczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 3 i 4.
Stosownie do art. 117 ust. 1a ustawy Prawo oświatowe:
kształcenie ustawiczne prowadzi się w następujących formach pozaszkolnych:
1) kwalifikacyjny kurs zawodowy;
2) kurs umiejętności zawodowych;
3) kurs kompetencji ogólnych;
4) turnus dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników;
4a) branżowe szkolenie zawodowe;
5) kurs, inny niż wymienione w pkt 1-3, umożliwiający uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych lub zmianę kwalifikacji zawodowych.
Zgodnie z art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe:
osoby prawne i osoby fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Z powyższych przepisów wynika, że placówki niepubliczne mogą być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego.
Z opisu sprawy wynika, nie są Państwo jednostką objętą systemem oświaty ani uczelnią, jednostką naukową PAN ani instytutem badawczym. Nie posiadają akredytacji w rozumieniu ustawy Prawo oświatowe. Nie prowadzą Państwo szkoleń w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Zamierzają Państwo utworzyć niepubliczną jednostkę kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe, która będzie umożliwiała uzyskanie i uzupełnienie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (NJKU). Zamierzają Państwo wystąpić do (…) Kuratorium Oświaty z wnioskiem o założenie i prowadzenie niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego oraz o wydanie, w trybie art. 168 ust. 7a ustawy Prawo oświatowe pozytywnej opinii w sprawie spełniania wymagań określonych w art. 168 ust. 4 pkt 3 lit. a, b i ca ustawy - Prawo oświatowe. Jeśli NJKU otrzyma pozytywną opinię Kuratorium zostanie wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
Usługi, które będą Państwo świadczyć za pośrednictwem NJKU będą wypełniały definicję kształcenia ustawicznego, o którym mowa w art. 4 pkt 30 ustawy - Prawo oświatowe, tj. będą służyły uzyskiwaniu i uzupełnianiu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych uczestników szkolenia w formach pozaszkolnych.
Zatem w rozpatrywanej sprawie w sytuacji gdy utworzą Państwo niepubliczną jednostkę kształcenia ustawicznego, o której mowa w art. 2 ust. 4 ustawy Prawo oświatowe oraz uzyskają wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych zostanie spełniona przesłanka podmiotowa, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, gdyż utworzone przez Państwa NJKU będzie posiadało status jednostki objętej systemem oświaty.
Jednocześnie z opisu sprawy wynika, że w ramach NJKU we współpracy z Uczelniami wyższymi uprawnionymi w świetle art. 11 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym do prowadzenia kształcenia na studiach (Uczelniami) będą Państwo organizować studia I i II stopnia (licencjackie i magisterskie), a także studia podyplomowe i kursy uniwersyteckie.
Za pośrednictwem NJKU planują Państwo organizować studia I (licencjackie) i I stopnia (magisterskie) dla obcokrajowców w języku angielskim. Planują Państwo organizację następujących kierunków studiów I i II stopnia w języku angielskim: informatyka, biznes i zarządzanie, psychologia, inżynieryjne kierunki (logistyka, mechatronika).
Ponadto, za pośrednictwem NJKU planują Państwo organizować studia podyplomowe dla obcokrajowców w języku angielskim. Planują Państwo organizację specjalistycznych studiów podyplomowych w języku angielskim z zakresu: informatyki, biznesu i zarządzania, psychologii; inżynierii (np. logistyka, mechatronika).
Jednocześnie, a pośrednictwem NJKU planują Państwo organizować kursy uniwersyteckie dla obcokrajowców, tj.: kursy językowe przygotowujące do podjęcia studiów w języku angielskim oraz kursy (...) (połączenie kursu języka angielskiego i przedmiotów uzupełniających).
Na podstawie zawartych umów z Uczelniami, będą Państwo prowadzić studia I i II stopnia, studia podyplomowe oraz kursy uniwersyteckie z wykorzystaniem opisanego we wniosku wsparcia danej Uczelni. Uczelnie zapewnią przygotowanie studiów pod względem formalnym (wymagane zgody, akceptacje odpowiednich organów) oraz sale wykładowe.
Za pośrednictwem NJKU będą Państwo świadczyć usługę kształcenia, tzn. zatrudnienie (całości lub części) kadry dydaktycznej, zapewnienie opieki merytorycznej, materiałów szkoleniowych, przeprowadzenie egzaminów (jeśli są integralną częścią nauczania). W ramach umów będą Państwo zobowiązani do obsługi organizacyjnej, marketingowej i rekrutacji słuchaczy. Zapewnią Państwo obcokrajowcom (studentom) wsparcie organizacyjne, dokumentacyjne, a także częściowo dydaktyczne.
Przy czym, jak Państwo wskazali, w zakresie studiów I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz kursów uniwersyteckich, usługi zapewniane przez Państwa będą wypełniały definicję kształcenia ustawicznego, o którym mowa w art. 4 pkt 30 ustawy - Prawo oświatowe, tj. będą służyły uzyskiwaniu i uzupełnianiu wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych uczestników studiów w formach pozaszkolnych. Za pośrednictwem NJKU zamierzają Państwo prowadzić kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych na podstawie art. 117 ust. 1a pkt 5 ustawy - Prawo oświatowe, w postaci kursów innych niż wymienione w art. 117 ust. 1a pkt 1-3 tejże ustawy, umożliwiających uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
Ponadto, umowy będą zawierane bezpośrednio z uczestnikami lub zagranicznymi firmami (pośrednikami). Umowy będą zawierać Państwo za pośrednictwem NJKU. Przy czym, co istotne, opłaty będą uiszczane przez uczestników bezpośrednio na Państwa konto na podstawie faktury wystawionej przez Państwa. Uczelnia będzie wystawiać fakturę na Państwa rzecz pomniejszoną o Państwa prowizję za Państwa usługi. Strony będą dokonywać wzajemnych rozliczeń na podstawie wystawionych faktur. Zatem z wniosku wynika, że będą Państwo świadczyć usługi bezpośrednio na rzecz studentów/uczestników kursów - wszelkie rozliczenia finansowe ze studentów/uczestników kursów będą dokonywać Państwo i to Państwo, a nie Uczelnie będą wystawiać faktury dokumentujące wykonane usługi na rzecz studentów/uczestników kursów.
Zatem z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy wynika, że świadczone przez Państwa usługi polegające na organizowaniu studiów I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz kursów uniwersyteckich we współpracy z Uczelniami, które będą Państwo wykonywać za pośrednictwem NJKU będą usługami w zakresie kształcenia, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, a zatem zostanie spełniona przesłanka o charakterze przedmiotowym.
W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że usługi polegające na organizowaniu studiów I i II stopnia, studiów podyplomowych oraz kursów uniwersyteckich we współpracy z Uczelniami, które będą Państwo świadczyć za pośrednictwem NJKU będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytanie nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Jednocześnie należy wskazać, że skoro opisane przez Państwa usługi korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, to bezzasadne jest rozstrzyganie zastosowania zwolnienia od podatku dla tych usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy (pytanie nr 2).
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji o ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right