Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 16 kwietnia 2024 r., sygn. III SA/Kr 72/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Zawadzka Sędziowie Sędzia WSA Renata Czeluśniak (spr.) Sędzia WSA Ewa Michna po rozpoznaniu w dniu 16 kwietnia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi A. G. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie z dnia 9 listopada 2023 r. nr SKO.ŚR/411/837/2023 w przedmiocie odmowy przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. oddala wniosek o zwrot kosztów postępowania w całości.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta Krakowa decyzją z dnia 27 czerwca 2023 r. odmówił przyznania skarżącemu A. G. prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką B. G.

Zdaniem organu, brak dołączenia do akt orzeczenia o niepełnosprawności matki osoby wymagającej opieki stanowi przesłankę negatywną do przyznania skarżącemu prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. W sprawie nie została także spełniona przesłanka wieku, o której mowa w art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych. Ponadto organ uznał, że nie istnieje korelacja czasowa pomiędzy momentem powstania niepełnosprawności u matki skarżącego a momentem zakończenia przez niego zatrudnienia.

W odwołaniu skarżący nie zgodził się z ww. rozstrzygnięciem organu i wniósł o jego uchylenie i orzeczenie co do istoty sprawy poprzez przyznanie mu przedmiotowego prawa do świadczenia pielęgnacyjnego.

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Krakowie decyzją z dnia 9 listopada 2023 r. nr SKO.ŚR/4111/837/2023 utrzymało w mocy decyzję organu I instancji.

W uzasadnieniu wskazało, że skarżący jest synem niepełnosprawnej, a zatem jest on spokrewniony w pierwszym stopniu z osobą wymagającą opieki. W konsekwencji nie ma więc przeszkód, by ubiegał się on o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego. Następnie SKO wyjaśniło, że niedokonanie przez ustawodawcę zmiany treści art. 17 ust. 1b ustawy o świadczeniach rodzinnych, zgodnie ze stanowiskiem Trybunału Konstytucyjnego wyrażonym w wyroku z dnia 21 października 2014 r. sygn. akt K 38/13 powoduje, iż w tak ukształtowanym stanie prawnym, przy rozpatrywaniu od tej daty wniosków o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego składanych przez opiekuna dorosłej osoby niepełnosprawnej - wobec wynikającego z tego wyroku wymogu ich równego traktowania bez względu na moment powstania niepełnosprawności osoby wymagającej opieki — organy mają obowiązek zbadać, czy wnioskodawca spełnia warunki do przyznania tego świadczenia, z wyłączeniem tej części przepisu art. 17 ustawy o świadczeniach rodzinnych, która z tym dniem została ostatecznie uznana za niekonstytucyjną.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00