Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 16 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.93.2024.1.AS
Ustalenie, czy PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejnych 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku, nie jest zobowiązana do stosowania art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT („podatek minimalny”) oraz jest uprawniona do wyboru w pierwszym roku podatkowym PGK, tj. w roku 2024, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
16 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia czy PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejnych 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku, nie jest zobowiązana do stosowania art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT („podatek minimalny”) oraz jest uprawniona do wyboru w pierwszym roku podatkowym PGK, tj. w roku 2024, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
A. Sp. z o. o. (dalej: „Spółka dominująca” lub „Wnioskodawca”) pełni rolę spółki dominującej, w rozumieniu art. 1a ust. 3a ustawy o CIT, w zarejestrowanej z dniem 12 grudnia 2023 r. podatkowej grupie kapitałowej pod nazwą Podatkowa Grupa Kapitałowa A (dalej: ,,PGK”). W skład PGK wchodzi aktualnie (…).
Na mocy decyzji właściwego naczelnika urzędu skarbowego, PGK została zawiązana na okres 3 lat podatkowych, tj. od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
Rok podatkowy PGK pokrywa się z rokiem kalendarzowym.
Pytania:
1. Czy w przedstawionym stanie faktycznym, PGK nie jest (w 2024 r.) i nie będzie w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym (w 2025 r. i w 2026 r.), zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT?
2.Czy w przedstawionym stanie faktycznym, PGK jest uprawniona do wpłacania zaliczek kwartalnych w pierwszym roku podatkowym?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym, PGK nie jest w roku utworzenia (tj. w 2024 r.) i nie będzie w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym (tj. w 2025 r. i w 2026 r.), zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT, podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:
1)poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2)osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%,
- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).
Z powyższego wynika bezpośrednio, że minimalny podatek dochodowy jest skierowany nie tylko do spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (tj. mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania), ale także do podatkowych grup kapitałowych - o ile spełniają powyższe kryteria. Zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o CIT, podatkowe grupy kapitałowe są bowiem podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
Jednocześnie jednak w art. 24ca ust. 14 ustawy o CIT przewidziano katalog podatników, do których nie stosuje się przedmiotowej regulacji. Zgodnie z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT, ww. zasad opodatkowania nie stosuje się do podatników w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym. Przy czym, zgodnie z art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT, wyłączenia tego nie stosuje się do podatników utworzonych w sposób określony w art. 19 ust. 1a ustawy o CIT.
Konieczne jest zatem ustalenie, czy nowo utworzoną podatkową grupę kapitałową można uznać za podatnika powstałego na skutek restrukturyzacji, o której mowa w art. 19 ust. 1a ustawy o CIT.
Zgodnie z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT, podatnik, który został utworzony:
1)w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2)w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5)przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
− nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
W ocenie Wnioskodawcy, podatkowa grupa kapitałowa nie spełnia przesłanek wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT. PGK nie powstała bowiem w wyniku restrukturyzacji, lecz na skutek zarejestrowania umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej przez odpowiedniego naczelnika urzędu skarbowego, stała się odrębnym, nowym, podatkiem podatku dochodowego od osób prawnych. Wynika to m.in. z art. 1a ust. 5 ustawy o CIT, zgodnie z którym naczelnik urzędu skarbowego dokonuje, w formie decyzji, rejestracji umowy. Czynność ta jest równoznaczna z powołaniem nowego podatnika
− licząc od pierwszego dnia oznaczonego roku podatkowego.
Zgodnie z art. 1a ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy o CIT, podatkowa grupa kapitałowa musi zostać zawarta na okres co najmniej 3 lat podatkowych. Na taki okres została również zawarta Podatkowa Grupa Kapitałowa „A”. Decyzja o rejestracji PGK została wydana z dniem 12 grudnia 2023 r. na następujące okresy:
1.pierwszy rok podatkowy: 1 stycznia 2024 r. - 31 grudnia 2024 r.,
2.drugi rok podatkowy: 1 stycznia 2025 r. - 31 grudnia 2025 r.,
3.trzeci rok podatkowy: 1 stycznia 2026 r. - 31 grudnia 2026 r.
Z powyższego wynika, że PGK z dniem 1 stycznia 2024 r. stała się nowym podatnikiem CIT. Odwołując się zatem do brzmienia art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT - PGK w tym roku (tj. w 2024 r.) oraz w kolejnych dwóch latach podatkowych (tj. w 2025 r. i w 2026 r.), nie podlega opodatkowaniu minimalnym podatkiem dochodowym. Jeśli zatem PGK nie przedłuży okresu funkcjonowania na podstawie art. 1a ust. 9 ustawy o CIT, to w okresie trwania PGK, w ogóle nie będzie zobligowana do stosowania art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.
Powyższe potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna z dnia 16 października 2023 r., nr 0111- KDIB1-2.4010.424.2023.1.END, zgodnie z którą: „Podatkowa grupa kapitałowa nie spełnia przesłanek wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT. Zgodnie z art. 1a ust. 1 tej ustawy podatkowa grupa kapitałowa jest odrębnym podatnikiem podatku od osób prawnych. Status podatnika PGK nabywa z chwilą zarejestrowania przez Naczelnika Urzędu Skarbowego umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, tym samym jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne wynikające z art. 19 ust. 1a jej nie dotyczą. Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że nowoutworzona od 1 stycznia 2023 r. podatkowa grupa kapitałowa jest odrębnym, nieistniejącym wcześniej podatnikiem, który korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT”.
Podobnie uznano w interpretacji indywidualnej z dnia 28 listopada 2023 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.520.2023.1.END: ,,Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że nowoutworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa PGK 2 jest odrębnym, nieistniejącym wcześniej podatnikiem, który korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT. Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że nowo utworzona PGK 2 w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejnych 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku będzie korzystała z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT”.
Podobnie w interpretacji indywidualnej z 4 stycznia 2024 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.612.2023.2.END, w której Dyrektor KIS potwierdził, że: „(...) PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejno następujących po sobie 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku, będzie korzystała z wyłączenia, o którym mowa w art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT”.
Analogicznie: interpretacja indywidualna z 20 czerwca 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.187.2022.1.AW, interpretacja indywidualna z 20 czerwca 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.679.2021.1.BG.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy reprezentującego PGK, skoro PGK nie została utworzona w sposób określony w art. 19a ust. 1a ustawy o CIT i posiada status nowo utworzonego podatnika, może w latach 2024-2026 skorzystać z wyłączenia z art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.
Ad 2
Zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT, podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1c, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. Przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.
Zgodnie z art. 25 ust. 1c ustawy o CIT, zaliczki kwartalne, o których mowa w ust. 1b, podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia każdego miesiąca następującego po kwartale, za który jest wpłacana zaliczka, z zastrzeżeniem ust. 2a. Zaliczkę za ostatni kwartał roku podatkowego podatnik wpłaca w terminie do 20 dnia pierwszego miesiąca następnego roku podatkowego. Podatnik nie wpłaca zaliczki za ostatni kwartał, jeżeli przed upływem terminu do jej wpłaty złoży zeznanie i dokona zapłaty podatku na zasadach określonych w art. 27 ust. 1.
Zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT, prawo wpłacania zaliczek kwartalnych zostało przewidziane dla:
- podatników rozpoczynających działalność - w pierwszym roku podatkowym oraz
- małych podatników.
Z perspektywy powyższego ponownie należy zatem wskazać, że PGK powstaje na skutek zarejestrowania umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej przez odpowiedniego naczelnika urzędu skarbowego. Z tą chwilą staje się odrębnym, nowym, podatnikiem podatku dochodowego - licząc od pierwszego dnia oznaczonego roku podatkowego. W opisanym stanie faktycznym jest to:
1.pierwszy rok podatkowy: 1 stycznia 2024 r. - 31 grudnia 2024 r.,
2.drugi rok podatkowy: 1 stycznia 2025 r. - 31 grudnia 2025 r.,
3.trzeci rok podatkowy: 1 stycznia 2026 r. - 31 grudnia 2026 r.
W okolicznościach sprawy należy jeszcze zauważyć, że zgodnie z art. 25 ust. 1d ustawy o CIT, do podatników rozpoczynających działalność, którzy zamierzają wpłacać zaliczki kwartalne, o których mowa w ust. 1b, przepisy art. 16k ust. 11 stosuje się odpowiednio. Z tego odesłania wynika natomiast, że z zaliczek kwartalnych nie mogą skorzystać podatnicy rozpoczynający działalności, którzy zostali utworzeni:
1)w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników albo
2)w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną, albo
3)przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro; wartość tych składników oblicza się stosując odpowiednio art. 14.
PGK ponownie nie spełnia żadnego z powyższych kryteriów. Podatkowa grupa kapitałowa nie jest bowiem podmiotem, który powstaje na skutek jakiejkolwiek restrukturyzacji, lecz z mocy zawarcia umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, a następnie zarejestrowaniu jej przez naczelnika odpowiedniego urzędu skarbowego.
Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, PGK jest uprawniona do stosowania zaliczek uproszczonych w pierwszym roku podatkowym. W opisanym stanie faktycznym jest to zatem rok podatkowy, który rozpoczął się z dniem 1 stycznia 2024 r. i zakończy z dniem 31 grudnia 2024 r. PGK będzie przy tym obowiązana, zgodnie z art. 25 ust. 1e ustawy o CIT, poinformowania o wyborze sposobu wpłacania zaliczek kwartalnych w zeznaniu rocznym składanym za 2024 r.
Powyższe potwierdza przykładowo interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2023 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.41.2023.1.AK, w której Dyrektor KIS zaakceptował następujące stanowisko wnioskodawcy: „Zdaniem Wnioskodawcy należy, więc uznać, że PGK jako podatnik CIT na podstawie art. 25 ust. 1b będzie uprawniona do wyboru, w pierwszym roku podatkowym swojej działalności, tj. w 2023 r., kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych (jako podmiot rozpoczynający działalność), pod warunkiem pisemnego zawiadomienia właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy wpłaty zaliczek w terminie złożenia deklaracji rocznej”.
Podobnie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lutego 2022 r., nr 0111-KDIB1-2.4010.708.2021.1.BD, w której Dyrektor KIS zaakceptował następujący pogląd: „(...) w pierwszym roku podatkowym swojej działalności PGK będzie "podatnikiem rozpoczynającym działalność" w rozumieniu ustawy o CIT. Jednocześnie, PGK nie znajduje się w zamkniętym katalogu podatników, którym zgodnie z ustawą o CIT, nie przysługuje uprawnienie do wyboru, w pierwszym roku podatkowym swojej działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych”.
Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy reprezentującego PGK, skoro PGK nie została utworzona w sposób określony w art. 16k ust. 11 ustawy o CIT i posiada status nowo utworzonego podatnika, może w 2024 r. wpłacać zaliczki w trybie kwartalnym, przy założeniu dochowania obowiązku informacyjnego z art. 25 ust. 1e ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Kwestie dotyczące podatkowej grupy kapitałowej reguluje art. 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”).
Zgodnie z art. 1a ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnikami mogą być również grupy co najmniej dwóch spółek prawa handlowego mających osobowość prawną, które pozostają w związkach kapitałowych, zwane dalej „podatkowymi grupami kapitałowymi”.
W myśl art. 1a ust. 4 ustawy o CIT:
Umowa podlega zgłoszeniu przez spółkę dominującą do właściwego według jej siedziby naczelnika urzędu skarbowego, co najmniej na 45 dni przed rozpoczęciem roku podatkowego przyjętego przez podatkową grupę kapitałową. Organ ten jest właściwy w sprawach opodatkowania podatkiem dochodowym podatkowej grupy kapitałowej oraz składania sprawozdań finansowych przez spółki tworzące podatkową grupę kapitałową.
Z kolei art. 1a ust. 5 ustawy o CIT stanowi:
Naczelnik urzędu skarbowego dokonuje, w formie decyzji, rejestracji umowy. W tej samej formie naczelnik urzędu skarbowego odmawia zarejestrowania umowy, jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a oraz ust. 3 i 4. Do decyzji o rejestracji umowy oraz do decyzji o odmowie rejestracji umowy stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.
Państwa wątpliwość sformułowane w pytaniu Nr 1 budzi kwestia, czy PGK nie jest (w 2024 r.) i nie będzie w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym (w 2025 r. i w 2026 r.), zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.
Przepis art. 24ca dotyczy tzw. podatku minimalnego − celem wprowadzenia tego przepisu było ograniczenie stosowania przez podatników mechanizmów optymalizacji mogących skutkować zmniejszeniem zobowiązań podatkowych poprzez zaniżanie dochodu podatkowego.
Zgodnie z art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT:
Podatek od spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz podatkowych grup kapitałowych, które w roku podatkowym:
1) poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo
2) osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%
- wynosi 10% podstawy opodatkowania (minimalny podatek dochodowy).
Stosownie do art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT:
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników:
1) w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność, oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.
Zgodnie z art. 24ca ust. 16 ustawy o CIT:
Przepisu ust. 14 pkt 1 nie stosuje się do podatników utworzonych w sposób określony w art. 19 ust. 1a.
Wyłączenie zawarte w ust. 16 ww. artykułu nie znajduje zastosowania do podatników którzy zostali utworzeni w wyniku działań restrukturyzacyjnych wskazanych w art. 19 ust. 1a ustawy o CIT.
Stosownie do art. 19 ust. 1a ustawy o CIT:
Podatnik, który został utworzony:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
2) w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
4) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
5) przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14
- nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.
„Minimalny podatek dochodowy” od osób prawnych określony w art. 24ca ustawy o CIT skierowany jest do spółek będących podatnikami w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o CIT (tj. mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania), a także podatkowych grup kapitałowych, które za dany rok podatkowym poniosły stratę ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych albo osiągnęły udział dochodów ze źródła przychodów innych niż z zysków kapitałowych, określonych zgodnie z art. 7 ust. 1 albo art. 7a ust. 1, w przychodach innych niż z zysków kapitałowych w wysokości nie większej niż 2%.
Przepis art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT wskazuje, że tzw. podatkiem minimalnym objęte są także PGK.
Jednak art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT stanowi, że ww. zasad opodatkowania nie stosuje się do podatników w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność oraz w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym.
Przepisy art. 24ca ustawy o CIT dokładnie określają dla podatku minimalnego, jakie podmioty nie mogą zostać uznane za podatników rozpoczynających działalność. Następuje to poprzez odesłanie do art. 19 ust. 1a ustawy o CIT i przykładowo są to podatnicy powstali w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału. Przepis ten nie wymienia nowopowstałych podatkowych grup kapitałowych.
Podatkowa grupa kapitałowa nie spełnia przesłanek wynikających z art. 19 ust. 1a ustawy o CIT. Zgodnie z art. 1a ust. 1 tej ustawy podatkowa grupa kapitałowa jest odrębnym podatnikiem podatku od osób prawnych. Status podatnika PGK nabywa z chwilą zarejestrowania przez naczelnika urzędu skarbowego umowy o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej, tym samym jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne wynikające z art. 19 ust. 1a jej nie dotyczą.
Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, że nowo utworzona Podatkowa Grupa Kapitałowa jest odrębnym, nieistniejącym wcześniej podatnikiem, który korzysta z wyłączenia z obowiązku zapłaty podatku minimalnego na podstawie art. 24ca ust. 14 pkt 1 ustawy o CIT.
Odnosząc cytowane powyżej przepisy do przedstawionego opisu sprawy, należy zgodzić się z Państwem, że w przedstawionym stanie faktycznym, PGK nie jest (w 2024 r.) i nie będzie w kolejno następujących po sobie dwóch latach podatkowych, następujących bezpośrednio po tym roku podatkowym (w 2025 r. i w 2026 r.), zobowiązana do stosowania przepisu art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT.
Mając na uwadze powyższe, Państwa stanowisko, że PGK w roku rozpoczęcia działalności oraz w kolejnych 2 latach podatkowych następujących bezpośrednio po tym roku, nie jest zobowiązana do stosowania art. 24ca ust. 1 ustawy o CIT („podatek minimalny”) (pytanie Nr 1), jest prawidłowe.
Przechodząc do Państwa wątpliwości z pytania Nr 2 dotyczących możliwości wyboru w pierwszym roku podatkowym PGK kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT, zauważyć należy, że ze względu na szczególną specyfikę rozliczania podatkowej grupy kapitałowej, stosownie do art. 1a ust. 3a ustawy o CIT:
Spółka dominująca reprezentuje podatkową grupę kapitałową w zakresie obowiązków wynikających z ustawy oraz z przepisów Ordynacji podatkowej.
Tym samym Spółka dominująca ma obowiązek obliczać, pobierać i wpłacać podatek dochodowy oraz zaliczki na ten podatek w imieniu PGK. Obliczenie dochodu PGK przez Spółkę dominującą polega na ustaleniu dochodu (straty) z danego źródła przychodów każdej ze spółek wchodzących w skład PGK (w tym: Spółkę dominującą) zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 7 ust. 1-3 ustawy o CIT , tj. obliczenia różnicy pomiędzy nadwyżką sumy przychodów z danego źródła przychodów a kosztami ich uzyskania, a następnie zsumowaniu dochodów (strat) z danego źródła przychodów wykazanych przez te spółki zgodnie z zasadami wskazanymi w art. 7a ust. 1-3 ustawy o CIT. Powstała różnica pomiędzy sumą dochodów i sumą strat z danego źródła przychodów poszczególnych Spółek z Grupy, z uwzględnieniem przepisów szczególnych dedykowanych dla PGK m.in. art. 15c ust. 2 i 11 ustawy o CIT, jest dochodem bądź stratą PGK z danego źródła przychodu.
Zasadniczo, podatnicy CIT uiszczają zaliczki na podatek w okresach miesięcznych.
Stanowi o tym art. 25 ust. 1 ustawy o CIT:
Podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.
Niemniej jednak, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT:
Podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1c, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. Przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.
Zatem nowo utworzona PGK jako podatnik rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, może wpłacać również zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały.
Jak stanowi art. 25 ust. 1e ustawy o CIT:
O wyborze sposobu wpłacania zaliczek według zasad, o których mowa w ust. 1b, podatnicy informują w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1, składanym za rok podatkowy, w którym stosowali kwartalny sposób wpłacania zaliczek.
Zatem w sytuacji wyboru wskazanej formy zaliczek kwartalnych Spółka dominująca na podstawie ww. art. 25 ust. 1e ustawy o CIT, ma obowiązek zawiadomić urząd skarbowy o wyborze sposobu wpłacania zaliczek kwartalnych dla podatników rozpoczynających działalność. Informację tę uwzględnia się w zeznaniu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o CIT, składanym za rok podatkowy, w którym PGK zastosuje kwartalny sposób wpłacania zaliczek.
Wskazać należy, że przepisy dotyczące możliwości wpłacania zaliczek kwartalnych dla nowego podatnika posiadają ograniczenie uregulowane w art. 25 ust. 1d ustawy o CIT w związku z art. 16k ust. 11 ustawy o CIT, który stanowi, że art. 25 ust. 1b ustawy o CIT nie znajduje zastosowania do podatników rozpoczynających działalność, a którzy zostali utworzeni:
1) w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników albo
2) w wyniku przekształcenia spółki niebędącej osobą prawną, albo
3) przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro; wartość tych składników oblicza się stosując odpowiednio art. 14.
Na gruncie przytoczonych przepisów Podatkowa Grupa Kapitałowa jako odrębny od Spółek z Grupy podatnik, jest uprawniona do wyboru kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek CIT. W analizowanej sprawie nie znajduje zastosowania wyłączenie o stosowaniu zaliczek kwartalnych ze względu kryteria wskazane w pkt 1-3), ponieważ przesłanki te nie są w Państwa sytuacji spełnione. Podatkowa Grupa Kapitałowa nie znajduje się w zamkniętym w katalogu podatników, którym zgodnie z art. 16k ust. 11 ustawy o CIT nie przysługuje uprawnienie do wyboru w pierwszym roku podatkowym swojej działalności, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych.
Podsumowując, należy uznać, że nowo utworzona PGK jako podatnik CIT na podstawie art. 25 ust. 1b ustawy o CIT jest uprawniona do wyboru w pierwszym roku podatkowym swojej działalności, tj. w 2024 roku, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Przy czym warunkiem skorzystania z tej formy wpłaty zaliczek na CIT jest pisemne zawiadomienie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o wyborze tej formy wpłaty zaliczek w terminie złożenia deklaracji rocznej.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie możliwości wyboru w pierwszym roku podatkowym PGK, tj. w roku 2024, kwartalnego systemu wpłaty zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych, zgodnie z art. 25 ust. 1b ustawy o CIT (pytanie Nr 2), jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Odnosząc się do przywołanych przez Państwa interpretacji indywidualnych wskazać należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego. Natomiast organ, mimo że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkuje się wydanymi rozstrzygnięciami, to nie ma możliwości zastosowania ich wprost, ponieważ nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right