Wyrok WSA w Łodzi z dnia 20 marca 2024 r., sygn. III SA/Łd 792/23
Dnia 20 marca 2024 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Kowalska (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Anna Dębowska, Sędzia NSA Janusz Nowacki, , po rozpoznaniu w dniu 20 marca 2024 roku na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym sprawy ze skargi M. Ł. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Łodzi z dnia 15 września 2023 roku numer 1001-IUCKOD-3.4812.52.2023.2 w przedmiocie odmowy uwzględnienia sprzeciwu od wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej za naruszenie obowiązku wniesienia opłaty za przejazd autostradą oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z 15 września 2023 r. Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi utrzymał w mocy własną decyzję z 2 maja 2023 r. odmawiającą uwzględnienia sprzeciwu M. Ł. od wezwania do wniesienia opłaty dodatkowej za przejazd autostrada bez uiszczenia opłaty.
Jak wynika z akt sprawy 1 lutego 2023 r. M. Ł. został wezwany, do wniesienia opłaty dodatkowej w wysokości 500 zł w związku z naruszeniem 1 września 2022 r obowiązku wniesienia opłaty za przejazd płatnym odcinkiem autostrady A2 - węzeł K. – przez pojazd o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3,5 tony, o numerze rejestracyjnym [...], którego właścicielem w dniu odnotowania naruszenia był M. Ł.. Powyższe wezwanie zostało doręczone 20 lutego 2023 r.
5 marca 2023 r. za pośrednictwem platformy ePUAP strona złożyła sprzeciw wskazując, że w 1 września 2023 r. przejeżdżała przez punkt poboru opłat K.. Kierowca wyjaśnił, że zatrzymał się na chwilę zdezorientowany, ponieważ wszystkie - z wyjątkiem jednej - "bramki" były zamknięte. Zdecydował się przejechać - tak jak mijający go kierowcy - jedyną otwartą bramką. Na punkcie tym, jak i na drodze dojazdu do punktu nie umieszczono żadnej informacji o zasadach opłat za przejazd, uznał, że mogły one zostać zawieszone z powodu remontu odcinka autostrady, przez który przejeżdżał.
Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Łodzi decyzją z 2 maja 2023 r. odmówił uwzględnienia sprzeciwu. W uzasadnieniu organ wskazał, że zgodnie z art. 37a ust. 1 ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2483 ze zm.) - dalej "ustawa o autostradach płatnych" za przejazd autostradą są pobierane opłaty. Do wniesienia opłaty za przejazd autostradą, pobieranej przez Szefa KAS, jest zobowiązany właściciel pojazdu (art. 37ust. 7 pkt 1 ustawy). Opłata za przejazd autostradą może być wniesiona w sposób przewidziany dla opłaty elektronicznej na podstawie danych geolokalizacyjnych. Przejazd autostradą może być wykonywany także na podstawie biletu na jeden przejazd autostradą lub jej odcinkiem, zwanego dalej "biletem autostradowym", wydanego przed rozpoczęciem tego przejazdu (art. 37 a ust. 8 i 9 ustawy). Zgodnie z art. 37ge ust. 1 ustawy o autostradach płatnych za niewniesienie opłaty za przejazd autostradą, o której mowa w art. 37a ust. 7, w tym za kontynuację przejazdu autostradą lub jej odcinkiem po upływie daty i godziny końca okresu ważności wskazanych na bilecie autostradowym, od wnoszącego opłatę pobiera się opłatę dodatkową w wysokości 500 zł. Organ wyjaśnił ,że od 1 grudnia 2021 r. namulany system poboru opłat za przejazd odcinkami państwowych autostrad płatnych A2 (konin-Stryków) i A4 (Bielany Wrocławskie - Sośnica) zarządzanych przez Generalna Dyrekcje Dróg Krajowych i Autostrad został zastąpiony elektronicznym systemem poboru opłat. Opłaty można dokonać za pomocą e-biletu autostradowego lub biletu papierowego wydawanego na stacjach PKN Orlen S.A. i Grupy Lotos S.A. oraz przez aplikację e-TOLL. Organ podkreślił także że powyższe zmiany poprzedzała szeroka kampania informacyjna prowadzona od marca 2021 r. w tym kampania bilbordowa i kampania informacyjna w mediach.