Znamy datę wdrożenia KSeF - dla wszystkich przedsiębiorców od 1 kwietnia 2026 roku
Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) w dwóch terminach, dla firm o przychodach ponad 200 mln zł KSeF stanie się obowiązkowy od 1 lutego 2026 r., dla wszystkich innych przedsiębiorców będzie to 1 kwietnia 2026 r. - poinformował wiceminister finansów Andrzej Domański. Resort finansów opracuje również nowe oprogramowanie systemu e-fakturowania.
Podczas piątkowej konferencji prasowej minister finansów Andrzej Domański powiedział, że wyniki audytu prac nad Krajowym System e-Faktur pokazują liczne błędy i problemy z wydajnością.
„Niezbędne jest opracowanie nowej architektury systemu, co pozwoli na wytworzenie nowego oprogramowania, związanego z nową architekturą. Zaczynamy niemalże od początku” – zauważył szef resortu finansów. Dodał, że jedną z rekomendacji w sprawie KSeF było „fazowanie projektu”
„Zdecydowaliśmy się na dwa terminy wprowadzenia w życie Krajowego Systemu e-Faktur. Dla firm o przychodach ponad 200 mln zł KSeF stanie się obowiązkowy od 1 lutego 2026 r., dla wszystkich innych przedsiębiorców będzie to 1 kwietnia 2026 r.” – powiedział Domański.
W kwietniu Ministerstwo Finansów przedstawiło projekt rozwiązań prawnych obejmujący zmiany w Krajowym Systemie e-Faktur.
W projekcie zaproponowano odroczenie takich rozwiązań jak:
- dodatkowe odroczenie wymogu podania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury, także za te faktury, za które płatność jest dokonywana w mechanizmie podzielonej płatności,
- utrzymanie dodatkowego odroczenia KSeF w odniesieniu do faktur wystawianych z kas rejestrujących,
- utrzymanie dodatkowego odroczenia w zakresie kar za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF.
Proponowane przez MF zmiany w systemie KSeF dotyczą:
Wdrożenia w okresie przejściowym tzw. trybu offline możliwego do stosowania przez wszystkich podatników,
Uregulowania zagadnienia dotyczącego faktur konsumenckich przez dopuszczenie możliwości ich wystawiania w KSeF oraz uregulowania w zakresie tzw. samoidentyfikacji nabywcy dla potrzeb wystawienia przez dostawcę e-faktury,
Zrównoważenia obowiązków w KSeF po stronie wystawcy i nabywcy poprzez m.in. wprowadzenie zmian w zakresie podatków dochodowych, które dostosują wymogi faktury jako dowodu poniesienia kosztu uzyskania przychodu do warunków KSeF,
Wprowadzenia załącznika do e-faktury w standardowych typach transakcji, które obejmują rozszerzony zakres jednostek miary i ceny dostarczanych towarów lub usług.
Zapewnienia – przed datą rozpoczęcia obowiązkowego e-fakturowania w KSeF – możliwości wygenerowania oraz poboru certyfikatów wystawcy faktur stosowanych przy wystawianiu faktur w trybie offline lub w okresie awarii (niezbędne do generowania kodów QR),
Zapewnienia w okresie przejściowym podatnikom „wykluczonym cyfrowo”, gdzie skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka, możliwości wystawiania faktur w dotychczasowej formie.
W początkowym okresie wdrożenia KSeF resort finansów proponuje ułatwienia dla podatników. W przypadku gdy skala i wartość wystawianych faktur jest niewielka i nie przekracza kwoty brutto 450 zł, a ogólna suma wartości brutto tych faktur nie przekroczy 10 tys. zł miesięcznie podatnicy będą mogli wystawiać faktury papierowe.
Natomiast wszyscy podatnicy w okresie przejściowym będą mogli skorzystać z opcji wystawiania elektronicznych faktur offline poza KSeF z kodem QR i wprowadzania ich do KSeF następnego dnia roboczego.
Dodatkowo podatnicy wystawiający faktury poza KSeF będą mieli obowiązek oznaczania ich w ewidencji sprzedaży JPK_VAT z deklaracją odpowiednim znacznikiem. Rozwiązanie to będzie zaproponowane w przygotowywanym projekcie rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług.
Więcej na temat zmian w systemie KSeF przeczytasz w INFORLEX:
Nowe rozwiązania w funkcjonowaniu KSeF - podsumowanie konsultacji >>>
PAP/MF
Opracowanie: Katarzyna Bogucka