Interpretacja indywidualna z dnia 23 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.100.2024.2.KK
Brak możliwości zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie – w dniach 27 marca oraz 19 kwietnia 2024 r. (daty wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą od 3 września 2018 r., zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Podstawowy przedmiot działalności gospodarczej stanowi działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki sklasyfikowana pod PKD 62.02.Z. Pana miejsce zamieszkania znajduje się na terytorium Polski i posiada Pan polską rezydencję podatkową.
Na 2023 rok dokonał Pan wyboru formy opodatkowania w postaci ryczałtu, co zostało zgłoszone we właściwym Urzędzie Skarbowym. W latach poprzedzających opodatkowywał Pan przychody z prowadzonej działalności podatkiem liniowym. Pierwszy przychód z prowadzonej działalności opodatkowany ryczałtem został osiągnięty w styczniu 2023 r.
Obecnie w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w branży IT jako Właściciel Produktu (Product Owner) na rzecz firmy X sp. z o.o. (NIP: (...)). Usługi świadczone są w oparciu o Umowę Współpracy na rzecz firmy wytwarzającej oprogramowanie komputerowe. Usługi nie mają w swym zakresie bezpośrednio projektowania, pisania ani testowania oprogramowania, lecz współpracę z zespołem programistów, zespołem Designerskim, zespołem Zarządzającym oraz Klientami firmy w celu określenia potrzeb, planowania pracy zespołu programistycznego oraz raportowania postępu prac. W zakresie usług zawiera się również w znacznym stopniu konieczność podejmowania decyzji co do zakresu i terminów prac wykonywanych przez zespół programistów.
Zakres usług określony w umowie:
a)przygotowywanie strategii i planu implementacji produktów informatycznych w oparciu o potrzeby biznesowe oraz analizę rynku i odbiorcy docelowego,
b)zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX (architektura informacji oraz interakcja użytkownika z produktem informatycznym),
c)współpraca z Projektantem UI w zakresie projektowania produktów IT,
d)planowanie i opisywanie zadań dla zespołu informatycznego, zarządzanie backlogiem zespołu (zbiorem zadań do wykonania) oraz współpraca z zespołem informatycznym w zakresie tworzenia i rozwoju produktów IT,
e)nadzorowanie wdrażanych rozwiązań oraz równoważenie potrzeb krótko i długoterminowych w oparciu o potrzeby biznesowe i wymagania architektury,
f)post-produkcyjna analiza i optymalizacja szeroko rozumianych produktów IT oraz przedstawianie rekomendacji co do ich działania i możliwości wprowadzania ulepszeń na rzecz X i podmiotów wskazanych przez X.
Urząd Statystyczny w Łodzi sklasyfikował powyższy zakres usług (sygnatura: (...)) jako mieszczące się w grupowaniach:
–jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;
–jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.
Uzupełnienie
Świadczone przez Pana usługi dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, w związku z czym, w ślad za interpretacją GUS podlegają klasyfikacji pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Usługi, które świadczy Pan na rzecz firmy X sp. z o.o. dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne. Świadczone usługi odnoszą się bowiem do zarządzania procesem produkowania oprogramowania komputerowego, nie obejmują doradztwa związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwem.
Do czynności, które wykonuje Pan w ramach usług określonych w umowie należy:
a)Przygotowywanie strategii i planu implementacji produktów informatycznych w oparciu o potrzeby biznesowe oraz analizę rynku i odbiorcy docelowego, w skład czynności wchodzi:
(...)
b)Zbieranie wymagań i zarządzanie projektami UX (architektura informacji oraz interakcja użytkownika z produktem informatycznym), w skład czynności wchodzi:
(...)
c)Współpraca z Projektantem UI w zakresie projektowania produktów IT, w skład czynności wchodzi:
(...)
d)Planowanie i opisywanie zadań dla zespołu informatycznego, zarządzanie backlogiem zespołu (zbiorem zadań do wykonania) oraz współpraca z zespołem informatycznym w zakresie tworzenia i rozwoju produktów IT, w skład czynności wchodzi:
(...)
e)Nadzorowanie wdrażanych rozwiązań oraz równoważenie potrzeb krótko i długoterminowych w oparciu o potrzeby biznesowe i wymagania architektury, w skład czynności wchodzi:
(...)
f)Post-produkcyjna analiza i optymalizacja szeroko rozumianych produktów IT oraz przedstawianie rekomendacji co do ich działania i możliwości wprowadzania ulepszeń na rzecz X i podmiotów wskazanych przez X, w skład czynności wchodzi:
(...)
W ramach świadczonych usług przygotowuje Pan wytyczne dla programistów i projektantów UI.
Do „produktów IT”, w których tworzeniu Pan uczestniczy, między innymi należą:
•aplikacje internetowe: (...)
•systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM): (...).
•systemy zarządzania treścią (CMS): (...).
•rozwiązania analizy danych: (...).
•narzędzia do automatyzacji procesów: (...).
Usługi doradcze, o których mowa we wniosku, nie są świadczone przez Pana w ramach wolnego zawodu, wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości (zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał szereg interpretacji indywidualnych dla wniosków, w których opisano usługi świadczone dla firm z sektora IT w charakterze „Product Ownera” (Właściciela Produktu), czyli osoby odpowiedzialnej za prowadzenie projektów IT, jednak nie tworzącej oprogramowania, często nie posiadającej wykształcenia w dziedzinie inżynierii oprogramowania. Interpretacje, o których mowa:
–ID informacji: 485564, data publikacji: 4 kwietnia 2022 r., data wydania: 31 marca 2022 r., sygnatura: 0114-KDIP3-2.4011.211.2022.2.EW;
–ID informacji: 485242, data publikacji: 31 marca 2022 r., data wydania: 30 marca 2022 r., sygnatura: 0114-KDIP2-2.4011.109.2022.2.AP;
–ID informacji: 478668, data publikacji: 9 lutego 2022 r., data wydania: 21 stycznia 2022 r., sygnatura: 0115-KDIT3.4011.1067.2021.2.AD.
Opierając się na interpretacjach wydanych przez Krajową Informację Skarbową dla wniosków złożonych przez osoby świadczące usługi w charakterze Product Ownera (Właściciela Produktu) w branży IT, których zakres świadczonych usług jest wg opisanych we wnioskach stanów faktycznych bądź przyszłych tożsamy z zakresem usług świadczonych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, uważa Pan, iż wykonywane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” i powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu od 1 stycznia 2024 r.
Jednocześnie świadczone przez Pana usługi nie sposób przypisać do usług związanych z doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. Usługi, które świadczy Pan, są nakierowane na proces związany z produkcją i rozwojem oprogramowania. Świadczone usługi odnoszą się wyłącznie do tego procesu - związanego z produktem w postaci oprogramowania komputerowego. W konsekwencji nie sposób uznać, że świadczone przez Pana usługi mają charakter ogólnozarządczy odnoszący się do całej działalności gospodarczej klienta.
Analizując ustawę o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu od 1 stycznia 2024 r., należy wskazać, że symbole PKWiU opisujące usługi informatyczne zostały w większości wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2b. Przepis ten przewiduje dla wskazanych w nim symboli PKWiU stawkę 12% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednakże przy symbolu 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu od 1 stycznia 2024 r., ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznacza to, że opodatkowaniu stawką 12% podlegają wyłącznie przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod ww. symbolami PKWiU, które zgodnie z powołanym przepisem dotyczą wyłącznie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
W związku z powyższym uważa Pan, że wymienione w ustawie usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) są tylko częścią grupowania 62.02 i dlatego wykonywane przez Pana usługi objęte grupowaniem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie są usługami związanymi z oprogramowaniem, a w szczególności usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy. Uważa Pan, iż wykonywane usługi powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu od 1 stycznia 2024 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.)
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.02 – „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.
Świadczone przez Pana usługi polegają na:
•przygotowywaniu strategii i planu implementacji produktów informatycznych w oparciu o potrzeby biznesowe oraz analizę rynku i odbiorcy docelowego,
•zbieraniu wymagań i zarządzaniu projektami UX (architektura informacji oraz interakcja użytkownika z produktem informatycznym),
•współpracy z Projektantem UI w zakresie projektowania produktów IT,
•planowaniu i opisywaniu zadań dla zespołu informatycznego, zarządzaniu backlogiem zespołu (zbiorem zadań do wykonania) oraz współpracy z zespołem informatycznym w zakresie tworzenia i rozwoju produktów IT,
•nadzorowaniu wdrażanych rozwiązań oraz równoważeniu potrzeb krótko i długoterminowych w oparciu o potrzeby biznesowe i wymagania architektury,
•post-produkcyjnej analizie i optymalizacji szeroko rozumianych produktów IT oraz przedstawianiu rekomendacji co do ich działania i możliwości wprowadzania ulepszeń na rzecz X i podmiotów wskazanych przez X.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku ww. usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Klasa ta obejmuje grupowania:
•62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;
•62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;
•62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Należy zauważyć, że grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:
–usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,
–usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,
–usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,
–usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.
Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:
–usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:
•doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,
•systemy zabezpieczające.
Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje:
usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
–udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
–usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
–udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
–udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
–udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
–udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych usług, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Pana usługi, a będące przedmiotem zapytania, sklasyfikowane w kategorii PKWiU 62.02 mają związek z doradztwem w zakresie oprogramowania. W ramach działalności świadczy Pan bowiem usługi doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne. Usługi, które Pan świadczy, są nakierowane na proces związany z produkcją i rozwojem oprogramowania. Przygotowuje Pan wytyczne dla programistów i projektantów UI.
O tym, że świadczone przez Pana usługi wpisują się w doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia przemawia także fakt, że przygotowuje Pan strategię i plan implementacji produktów informatycznych w oparciu o potrzeby biznesowe. W skład tych czynności wchodzi:
–analiza potrzeb oraz zebranie wymagań biznesowych odnośnie planowanego produktu;
–analiza trendów rynkowych, technologicznych oraz istniejących rozwiązań informatycznych w branży kontrahenta oraz potrzeb odbiorcy docelowego;
–przygotowanie opisu działania planowanego produktu na bazie zabranych wymagań i analizy podobnych rozwiązań z branży oraz określenie interesariuszy projektu (planowanego produktu);
Jak wskazał Pan we wniosku, efektem ww. wykonanych przez Pana czynności jest opracowanie klarownej strategii i planu działań, które stanowią podstawę dla efektywnego wdrożenia produktu informatycznego.
Pana usługi niewątpliwie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, wskazał Pan, że do „produktów IT”, w których tworzeniu Pan uczestniczy, między innymi należą:
•aplikacje internetowe: (...)
•systemy zarządzania relacjami z klientami (CRM): (...).
•systemy zarządzania treścią (CMS): (...).
•rozwiązania analizy danych: (...).
•narzędzia do automatyzacji procesów: (...).
Jednocześnie należy wskazać, że zakres świadczonych przez Pana usług nie obejmuje czynności wymienionych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, które jako jedyne w ramach klasy 62.02., pod warunkiem, że nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą podlegać opodatkowaniu preferencyjną stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług sklasyfikowanych wg PKWiU do klasy 62.02. związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Zatem Pana stanowisko w tym zakresie jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
•Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
•Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
•Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
•Należy przy tym podkreślić, że na ocenę dokonanego rozstrzygnięcia nie mogą wpłynąć przywołane przez Pana interpretacja indywidualne, gdyż dotyczą one konkretnych okoliczności spraw i nie można nadać im waloru uniwersalnego.
•Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
•Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
•W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzić należy, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
–w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
–w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).