Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-1.4010.89.2024.2.DK
Czy kwota otrzymanego przez Wnioskodawcę Wynagrodzenia, w przypadku jego przeznaczenia w całości na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty., tj. na cele o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy źródła uzyskania dochodu, a w konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od otrzymanego Wynagrodzenia.
Interpretacja indywidualna - stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z dnia 14 lutego 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy kwota otrzymanego przez Wnioskodawcę Wynagrodzenia, w przypadku jego przeznaczenia w całości na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty., tj. na cele o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy źródła uzyskania dochodu, a w konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od otrzymanego Wynagrodzenia.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (dalej zw.: ,,Wnioskodawca”, ,,Wspólnota Mieszkaniowa”) będący Wspólnotą Mieszkaniową został utworzony przez właścicieli lokali zlokalizowanych w Budynku w (…) (dalej zw.: ,,Budynek”). W budynku znajdują się lokale mieszkalne. Na terenie Budynku oprócz lokali mieszkalnych usytuowanych od kondygnacji naziemnej, tj. pierwszego piętra do szóstego piętra znajduje się również garaż wielostanowiskowy na kondygnacji podziemnej, wyodrębnione lokale użytkowe na kondygnacjach parter i pierwsze piętro.
Elewacja kondygnacji parteru, na której znajdują się lokale użytkowe pokryta jest elementami szklanymi i aluminium. Elewacja na pierwszym piętrze w części objętej lokalami użytkowymi również pokryta jest elementami szklanymi i aluminium, natomiast część obejmująca lokale mieszkalne na pierwszym piętrze oraz na wyższych kondygnacjach pokryta jest płytami z kamienia naturalnego, tj. piaskowca. Kamień naturalny w postaci piaskowca charakteryzuje się porowatością i wymaga konserwacji z uwagi na różnorodne czynniki zewnętrzne.
Właścicielem sąsiednich działek o numerach ewidencyjnych (…) oraz (…) położonych przy ul. (…) (dalej zw.: ,,Nieruchomość”) jest podmiot trzeci ( dalej zw.: ,,Inwestor”).
Inwestor na Nieruchomości zamierza wybudować budynek o przeznaczeniu biurowym lub usługowym o określonych parametrach. W (…) 2017 r. z upoważnienia (…) została wydana decyzja o warunkach zabudowy (dalej zw.: ,,Decyzja”) Nieruchomości.
Na skutek złożenia przez Wnioskodawcę odwołania od Decyzji Samorządowe Kolegium Odwoławcze w (…) decyzją z (…) 2018 r. uchyliło Decyzję i przekazało sprawę do ponownego rozpoznania organowi pierwszej instancji.
Strony, tj. Wnioskodawca oraz Inwestor od (…) 2018 r. prowadziły negocjacje mające na celu wypracowanie rozwiązania umożliwiającego realizację inwestycji na Nieruchomości według wspólnie zaakceptowanych parametrów, w szczególności w zakresie zmniejszenia zaciemnienia Budynku, nawiązania do zabudowy sąsiedniej, kolorystyki elewacji oraz ilości miejsc parkingowych.
Ostatecznie Inwestor skorygował wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy według ustalonych parametrów uzgodnionych z Wnioskodawcą. W (…) 2019 r. Wnioskodawca zawarł z Inwestorem Umowę o dobrym sąsiedztwie (dalej zw.: ,,Umowa”), która zobowiązała Inwestora do zapłaty wynagrodzenia na rzecz Wnioskodawcy na poczet pokrycia kosztów utrzymania substancji trwałej czyszczenia i zabezpieczenia elewacji i ich części Budynku co stanowi rekompensatę za niedogodności związane z prowadzeniem prac budowlanych przez Inwestora na Nieruchomości, w szczególności takich jak narażenie na pyły, hałasy, przysłonięcie światła oraz drgania powierzchni.
Czynniki te bowiem mają bezpośredni wpływ na substancję budynku (stanowiącą części wspólne budynku nie służące do wyłącznego użytku poszczególnych członków wspólnoty mieszkaniowej) tj. elewację z płyt z kamienia naturalnego (piaskowca).
W (…) 2022 roku dla Nieruchomości została wydana Decyzja o pozwoleniu na budowę, umożliwiającą inwestycję zgodnie z ustaleniami dokonanymi w Umowie. Decyzja stała się ostateczna.
W związku z powyższym Wnioskodawca podjął stosowne działania celem wyegzekwowania od Inwestora zabezpieczenia tych elementów, które są najbardziej narażone na prace budowlane, i które bezpośrednio związane są z lokalami mieszkalnymi. Zgodnie z zawartą Umową Wnioskodawca otrzymał do (…) 2022 r. należne wynagrodzenie (dalej zw. :,, Wynagrodzenie”).
Wynagrodzenie Wnioskodawca w całości przeznaczy na sfinansowanie wydatków związanych w naprawą, zabezpieczeniem, czyszczeniem i konserwacją elewacji z kamienia naturalnego piaskowca. Celem zaplanowanych działań przez Wnioskodawcę będzie przywrócenie elewacji Budynku do stanu zgodnego z projektem budowalnym i wymaganiami przepisów prawa budowalnego, jak i stanem przed rozpoczęciem robót na działkach sąsiednich opisanych powyżej.
W ramach przedmiotowych działań Wnioskodawca zamierza przeprowadzić m.in. prace związane z naprawą i zabezpieczeniem elewacji z uwagi na pyły, hałasy, przysłonięcie światła oraz drgania powierzchni występujące w związku z budową Nieruchomości, które mają bezpośredni wpływ na elewację budynku wykonaną z kamienia naturalnego ("Utrzymanie Zasobów Mieszkaniowych").
Wnioskodawca nie wyklucza, że w ramach dysponowania środkami otrzymanymi z Wynagrodzenia będą one wydawane również na inne prace naprawcze i konserwacyjne, związane z utrzymaniem prawidłowego stanu technicznego i estetycznego Budynku w części dotyczącej lokali mieszkalnych.
Z uwagi na zakres koniecznych prac remontowych i konserwatorskich wydatkowanie Wynagrodzenia będzie realizowane w okresie kilkunastomiesięcznym.
Przeznaczone Wynagrodzenie dotyczyć będzie zabezpieczenia, czyszczenia i konserwacji elewacji Budynku a nie samych lokali i nie będzie przeznaczone na remont konkretnego lub konkretnych lokali.
Pytanie
Czy kwota otrzymanego przez Wnioskodawcę Wynagrodzenia, w przypadku jego przeznaczenia w całości na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Wspólnoty., tj. na cele o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, nie będzie stanowiła dla Wnioskodawcy źródła uzyskania dochodu, a w konsekwencji Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od otrzymanego Wynagrodzenia?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Wynagrodzenie otrzymane przez Wspólnotę od Inwestora, w przypadku jego przeznaczenia w całości na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, korzysta w całości ze zwolnienia od podatku CIT, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2022 r., poz. 2587, dalej zw.: ,,CIT”). Nie ma przy tym znaczenia, że wydatkowanie kwoty będzie rozłożone w czasie.
Zgodnie z art. 6 ustawy z 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2021 r. poz. 1048, dalej zw.: ,,uwl’’) ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną wyposażoną w zdolność prawną, zgodnie z art. 331 Kodeksu cywilnego (ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r., dalej zw.: ,,k.c.”), ale nie ma osobowości prawnej. Zalicza się ona do określonej w art. 331 k.c. kategorii ułomnych osób prawnych. Z uwagi na to, że Wnioskodawca posiada zdolność prawną jest uprawniony do wystąpienia z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
W razie wyodrębnienia własności lokali właścicielowi lokalu przysługuje udział w nieruchomości wspólnej, jako prawo związane z własnością lokali (art. 3 ust. 1 zd. 1 uwl). Stosownie zaś do treści art. 3 ust. 2 uwl nieruchomość wspólną stanowią grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.
Równocześnie, w myśl art. 2 ust. 4 uwl, do lokalu mogą przynależeć jako jego części składowe pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegające lub położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności piwnica, strych, komórka lub garaż, zwane łącznie pomieszczeniami przynależnymi. Do powyższych zaliczyć można również miejsca postojowe zlokalizowane w halach garażowych.
W myśl art. 12 ust. 1 uwl właściciel lokalu ma prawo do współkorzystania z nieruchomości wspólnej zgodnie z jej przeznaczeniem. Zgodnie natomiast z treścią art. 13 ust. 1 ww. ustawy, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.
Przepis art. 14 uwl stanowi, że na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: wydatki na remonty i bieżącą konserwację; opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę; ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali; wydatki na utrzymanie porządku i czystości oraz wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.
Odnosząc się w dalszej kolejności do kwestii uznania wspólnoty mieszkaniowej za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych wskazać należy, iż wspólnota mieszkaniowa – jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy o CIT - jest podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.
W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód, bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. W wypadkach zaś, o których mowa w art. 21 i 22 ustawy o CIT przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z treści art. 7 ust. 2 ustawy o CIT wynika, że dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a tejże ustawy, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, natomiast jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów - różnica ta jest stratą.
W art. 12 ustawy o CIT zamieszczony został otwarty katalog zdarzeń stanowiących przychód podatkowy, zgodnie z którym przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 tejże ustawy, są w szczególności otrzymane pieniądze oraz wartości pieniężne. Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne wpływające na konto wspólnoty mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią przychód, w rozumieniu ustawy o CIT. Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem, traktować należy jako koszty uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o CIT stanowiącego, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
Idąc dalej wskazać należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej, niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.
Przedmiotem powyższego zwolnienia jest więc dochód uzyskany przez wskazane w powołanym przepisie podmioty ze źródła, jakim jest działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, o ile dochód ten został przeznaczony na cele wskazane przez ustawodawcę, tj. cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ustawa o CIT nie zawiera definicji legalnej pojęć "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" oraz "zasób mieszkaniowy". Wobec powyższego dekodując znaczenie tych pojęć należy odnieść się do ich funkcjonalnego znaczenia w języku powszechnym, zgodnie z którym "gospodarka" – w kontekście niniejszego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś, "zasób", tj. nagromadzenie pewnej ilości czegoś, natomiast "mieszkanie" oznacza pomieszczenie, w którym się mieszka (patrz: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN 1996, pod red. W. Doroszewskiego).
Zgodnie z powyższym przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowe" określa rzeczy związane z mieszkaniem, odnoszące się do mieszkania. Termin "zasoby mieszkaniowe" dotyczy więc obiektów mieszkalnych, przeznaczonych do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych, natomiast gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje zarządzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, służącym celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem. Istota ww. gospodarki zasobami mieszkaniowymi może zostać sprowadzona do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów, zmierzających do utrzymania substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym (Por. interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 października 2017 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4012.252.2017.2.MŁ).
W tym miejscu wskazać należy, iż mając na względzie charakter opłat wnoszonych przez właścicieli lokali, w oparciu o treść przywołanego w ramach niniejszego wniosku art. 14 uwl, oraz pokrywane z tych opłat kosztów, uzasadnionym jest przyjęcie, że pojęcie "zasoby mieszkaniowe", w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, obejmuje nie tylko lokale mieszkalne, lecz również innego rodzaju pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, lub też ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego albo zapewniające jego sprawne funkcjonowanie i administrowanie, w tym w szczególności pomieszczenia przynależące do budynków mieszkalnych, takie jak: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki oraz garaże.
Wszelkie przychody związane z Budynkami, jak również sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16a ust. 1 ustawy o CIT, są jednocześnie przychodami i kosztami podatkowymi. Powstały zaś z tego tytułu dochód, zgodnie z treścią art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem opisanych wyżej zasobów mieszkaniowych.
Mając na względzie przytoczone w ramach niniejszego wniosku okoliczności wskazać należy, że kwota Wynagrodzenia uzyskana przez Wnioskodawcę stanowi przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w konsekwencji czego, dochód powstały z tego tytułu objęty jest zwolnieniem, wynikającym z treści art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, przy zastrzeżeniu, że zostanie on przeznaczony przez Wnioskodawcę na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1048).
Zgodnie z art. 6 ww. ustawy:
Ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.
W myśl art. 3 ust. 2 i 3 ww. ustawy:
Nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.
Udział właściciela lokalu wyodrębnionego w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi. Udział właściciela samodzielnych lokali niewyodrębnionych w nieruchomości wspólnej odpowiada stosunkowi powierzchni użytkowej tych lokali wraz z powierzchnią pomieszczeń przynależnych do łącznej powierzchni użytkowej wszystkich lokali wraz z pomieszczeniami do nich przynależnymi.
Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej „ustawa o CIT”) są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych, podlegają więc regułom podatkowym wynikającym z tej ustawy.
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 updop,
przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.
Z art. 7 ust. 2 updop wynika z kolei, że
dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24ca, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.
Taka konstrukcja przepisu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powoduje więc, że kluczowe znaczenie dla ustalenia zasad opodatkowania podatkiem dochodowym mają: po pierwsze - przychód, a po drugie - koszty jego uzyskania.
Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 1 updop,
przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
Z kolei na podstawie art. 12 ust. 3 updop,
za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Natomiast z treści art. 15 ust. 1 updop wynika, że
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.
Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty, bez względu na źródło ich pochodzenia, co do zasady stanowią przychód w rozumieniu ustawy podatkowej.
Ustalony w powyższy sposób dochód (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT) może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o CIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.
Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 updop,
wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, społecznych inicjatyw mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego, samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej oraz społecznych agencji najmu, o których mowa w art. 22a ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1995 r. o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa (Dz. U. z 2023 r. poz. 790, 1114, 1463 i 1693), uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi
Zatem, z powyższej regulacji wynika, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:
- dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
- dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.
Wobec powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają dochody uzyskane z:
- gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych oraz
- innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet wówczas, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.
Powołana ustawa nie zawiera definicji „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Należy się zatem odwołać do reguł wykładni językowej.
Wskazać należy, że pojęcie „gospodarka” - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak, więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.
Jak wynika z przedstawionej powyżej definicji zasobów mieszkaniowych, zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia oraz urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.
Tym samym z wykładni językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów związanych ze zgromadzonymi pomieszczeniami mieszkalnymi.
Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.
W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, należy rozumieć:
1)znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:
- dźwigi osobowe i towarowe,
- aparaty do wymiany ciepła,
- kotłownie i hydrofornie wbudowane,
- klatki schodowe,
- strychy, piwnice, komórki,
- balkony, loggie,
- garaże,
2)pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:
- budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, np.: spółdzielni mieszkaniowej, wspólnot mieszkaniowych,
- kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
- osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,
3)urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak np.:
- zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
- rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
- sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
- budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
- budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
- inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.
Związane z wyżej wymienionymi budowlami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o CIT). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.
Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów; nie spełniony bowiem będzie jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Z opisu stanu faktycznego wynika, że na terenie Budynku Wspólnoty oprócz lokali mieszkalnych usytuowanych od kondygnacji naziemnej, tj. pierwszego piętra do szóstego piętra znajduje się również garaż wielostanowiskowy na kondygnacji podziemnej, wyodrębnione lokale użytkowe na kondygnacjach parter i pierwsze piętro.
Elewacja kondygnacji parteru, na której znajdują się lokale użytkowe pokryta jest elementami szklanymi i aluminium. Elewacja na pierwszym piętrze w części objętej lokalami użytkowymi również pokryta jest elementami szklanymi i aluminium, natomiast część obejmująca lokale mieszkalne na pierwszym piętrze oraz na wyższych kondygnacjach pokryta jest płytami z kamienia naturalnego, tj. piaskowca.
W (…) 2019 r. zawarli Państwo z Inwestorem Umowę o dobrym sąsiedztwie, która zobowiązała Inwestora do zapłaty wynagrodzenia na Państwa rzecz na poczet pokrycia kosztów utrzymania substancji trwałej czyszczenia i zabezpieczenia elewacji i ich części Budynku co stanowi rekompensatę za niedogodności związane z prowadzeniem prac budowlanych przez Inwestora na Nieruchomości, w szczególności takich jak narażenie na pyły, hałasy, przysłonięcie światła oraz drgania powierzchni.
Zgodnie z zawartą Umową otrzymali Państwo do (…) 2022 r. należne wynagrodzenie.
Wynagrodzenie w całości przeznaczacie Państwo na sfinansowanie wydatków związanych z naprawą, zabezpieczeniem, czyszczeniem i konserwacją elewacji z kamienia naturalnego piaskowca. Celem zaplanowanych przez Państwa działań będzie przywrócenie elewacji Budynku do stanu zgodnego z projektem budowalnym i wymaganiami przepisów prawa budowalnego, jak i stanem przed rozpoczęciem robót na działkach sąsiednich opisanych powyżej.
Nie wykluczają również Państwo, że w ramach dysponowania środkami otrzymanymi z Wynagrodzenia będą one wydawane również na inne prace naprawcze i konserwacyjne, związane z utrzymaniem prawidłowego stanu technicznego i estetycznego Budynku w części dotyczącej lokali mieszkalnych.
Państwa zdaniem, dochód uzyskany na podstawie porozumienia zawartego z Inwestorem, który to dochód przeznaczają Państwo na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, tj. pokrywają z niego remont elewacji zewnętrznej, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Organ nie podziela jednak Państwa stanowiska. W ocenie Organu kwota wynikająca z zawartej Umowy z Inwestorem nie jest objęta zwolnieniem przedmiotowym określonym w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem nie można uznać, iż została osiągnięta z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychód ten nie może być uznany za przychód z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, bowiem jego źródłem nie są zasoby mieszkaniowe ale wynagrodzenie od Inwestora prowadzącego inwestycję budowlaną na działce bezpośrednio sąsiadującej z budynkiem Wspólnoty, tytułem rekompensaty za czasowe niedogodności związane z realizacją inwestycji przez Inwestora. Należy zauważyć, że Inwestor nie buduje budynku Wspólnoty (stanowiącej jej zasób mieszkaniowy) i nie wypłaca odszkodowania będącego rekompensatą usterek powstałych w trakcie budowy. W sytuacji opisanej we wniosku Inwestor prowadzi jedynie inwestycję znajdującą się na działce obok budynku Wspólnoty, która do niej nie należy i nie można jej zaliczyć do gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Zatem stosownie do postanowień art. 7 ust.1 dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, niezależnie od faktu, że zostanie przeznaczony na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.
W związku z powyższym, stwierdzić należy, że skoro ww. dochód nie pochodzi ze źródła jakim jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi, to nie może on zostać objęty zwolnieniem wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji uzyskany przez Państwa dochód z innego źródła niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi - nawet w sytuacji przeznaczenia go na utrzymanie tych zasobów - nie będzie korzystał z omawianego zwolnienia, bowiem nie został spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w ww. przepisie.
Wobec powyższego dochód Wspólnoty osiągnięty w związku z zaistnieniem okoliczności opisanych we wniosku nie może być zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o CIT.
Zatem, Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
- Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy Ordynacja podatkowa. Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i/lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right