Wyrok NSA z dnia 29 września 2023 r., sygn. I OSK 2163/20
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Marek Stojanowski (spr.) Sędziowie: Sędzia NSA Marian Wolanin Sędzia del. WSA Agnieszka Miernik Protokolant: asystent sędziego Jakub Rozenfeld po rozpoznaniu w dniu 29 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej Prezydenta Miasta K. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 26 czerwca 2020 r., sygn. akt II SA/Gl 139/20 w sprawie ze skargi [...] Sp. z o.o. w W. na akt Prezydenta Miasta K. z zakresu administracji publicznej z dnia 2 grudnia 2019 r., nr UK-II.5410.1.2655.2019.IP w przedmiocie odmowy zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu 1. oddala skargę kasacyjną; 2. zasądza od Prezydenta Miasta K. na rzecz [...] Sp. z o.o. w W. kwotę 240 (dwieście czterdzieści) złotych, tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.
Uzasadnienie
Wyrokiem z 26 czerwca 2020 r., sygn. akt II SA/Gl 139/20 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach po rozpoznaniu skargi P.L. Sp. z o.o. w (...) (dalej także: "wnioskodawczyni", "skarżąca") na akt Prezydenta Miasta Katowice (dalej także: "organ", "prezydent", "skarżący kasacyjnie") z 2 grudnia 2019 r., nr UK-II.5410.1.2655.2019.IP w przedmiocie odmowy zwrotu części opłaty za wydanie karty pojazdu, uchylił zaskarżony akt (pkt 1 wyroku), uznał obowiązek Prezydenta Miasta Katowice dokonania na rzecz skarżącej zwrotu kwoty 425 złotych tytułem części opłaty za wydanie karty pojazdu (pkt 2 wyroku) i zasądził od Prezydenta Miasta Katowice na rzecz skarżącej kwotę 457 złotych tytułem zwrotu części kosztów postępowania (pkt 3 wyroku).
Powyższy wyrok zapadł w następującym stanie faktycznym i prawnym sprawy.
Wnioskiem z 18 listopada 2019 r. r. P.L. Sp. z o.o. w (...) działając jako następca prawny spółki B. zwróciła się do Prezydenta Miasta Katowice o stwierdzenie uprawnienia wnioskodawczyni do otrzymania od organu zwrotu kwoty 425 złotych, stanowiącej część wniesionej opłaty za wydanie karty pojazdu nr (...) dla pojazdu marki Renault Magnum 400 o nr rej. (...), pobranej przy rejestracji pojazdu 26 września 2005 r. W uzasadnieniu wniosku wskazano, że wyrokiem z 17 stycznia 2006 r. sygn. akt U 6/04 (Dz. U. nr 15, poz. 119) Trybunał Konstytucyjny orzekł, że § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. z 2003 r., nr 137, poz. 1310, dalej: "rozporządzenie") jest niezgodny z art. 77 ust. 4 pkt 2 i ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2018 r., poz. 1990, dalej: "prd") oraz art. 92 ust. 1 i art. 217 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. W ocenie wnioskodawczyni przepis § 1 ust. 1 rozporządzenia był niekonstytucyjny i sprzeczny z ustawą od samego początku jego obowiązywania, tym samym skoro poprzednik prawny skarżącej na podstawie powyższego przepisu uiścił kwotę 500 złotych tytułem opłaty za wydanie karty pojazdu, to opłata ta w części przekraczającej faktyczny koszt wytworzenia tej karty została pobrana bez podstawy prawnej, co uzasadnia jej zwrot.