Interpretacja indywidualna z dnia 15 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.80.2024.2.MM
Skutki podatkowe otrzymywanego wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenie wykonywanej w Polsce na rzecz zleceniodawcy z Islandii.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania wynagrodzenia z tytułu umowy zlecenia wykonywanej w Polsce na rzecz zleceniodawcy z Islandii. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 17 marca 2024 r. i 26 marca 2024 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Mieszkał i pracował Pan w Republice Islandii od (...) 2023 r. (...) 2024 r. ma Pan zamiar zacząć pracę dla firmy X z siedzibą w A, tym samym będzie Pan ponownie polskim rezydentem podatkowym.
Na Islandii pracuje Pan dla 2 pracodawców, dla jednego z nich pracuje Pan dorywczo i zdalnie, średnio tylko 2 weekendy (sobota i niedziela) w miesiącu. Ten pracodawca chciałby, aby Pan nadal dla niego pracował zdalnie z Polski, w takim samym systemie, czyli praca średnio 2 soboty i 2 niedziele w miesiącu. Generalnie jest to nienormowany czas pracy, to znaczy może Pan pracować tylko 1 weekend w miesiącu albo 3 lub wszystkie, w zależności od potrzeb. Wynagrodzenie za 1 weekend wynosi (...) ISK.
Doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
W związku z rozpoczęciem pracy w firmie X w A powrócił Pan z Islandii do Polski na stałe (...), a (...) zaczął Pan pracę w A. Oznacza to, że stał się Pan polskim rezydentem podatkowym, ponieważ będzie mieszkał Pan na stałe w Polsce i będzie Pan w Polsce pracował dla firmy X.
Jednocześnie będzie Pan także wykonywał pracę zdalną z Polski dla islandzkiego pracodawcy, firmy Y.
Pracę będzie Pan wykonywał w niektóre soboty i niedziele w miesiącu, w zależności od potrzeb firmy Y. Firma Y wydała Panu list potwierdzający Pana zatrudnienie, które wskazuje jasno, że praca będzie wykonywana w formie zdalnej z B, gdzie Pan mieszka. Pierwszy weekend przepracowany przez Pana zdalnie dla Y z Polski, to (...) i (...) marca 2024 r.
Z ww. „pracodawcą” islandzkim zawarł Pan umowę o charakterze umowy zlecenia, pracę będzie Pan wykonywał z Polski, w formie zdalnej, w terminach wyznaczonych przez pracodawcę (wybrane soboty i niedziele w danym miesiącu).
Jednocześnie wskazał Pan, że potrzebuje Pan uzyskać Certyfikat Rezydencji Podatkowej CFR w celu wysłania go do islandzkiego urzędu podatkowego RSK dla uzyskania zwolnienia z opodatkowania w Islandii.
Pytanie
Czy będzie Pan podlegał obowiązkowi podatkowemu od dochodu uzyskiwanego z islandzkiej umowy zlecenia tylko w Polsce?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, jedynym krajem, w którym będzie musiał odprowadzać Pan podatki od dodatkowego dochodu z zagranicy będzie Polska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Stosownie do art. 3 ust. 2a ww. ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).
W myśl art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy, czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Jak wynika z opisu zdarzenia mieszkał i pracował Pan w Republice Islandii od (...) 2023 r. (...) 2024 r. ma Pan zamiar zacząć pracę dla firmy X z siedzibą w A, tym samym będzie Pan ponownie polskim rezydentem podatkowym. W związku z rozpoczęciem pracy w firmie X w A powrócił Pan z Islandii do Polski na stałe (...), a (...) zaczął Pan pracę w A. Oznacza to, że stał się Pan polskim rezydentem podatkowym, ponieważ będzie mieszkał Pan na stałe w Polsce i będzie Pan w Polsce pracował dla firmy X, z którą zawarł Pan umowę o charakterze umowy zlecenia. Pracę będzie Pan wykonywał z Polski, w formie zdalnej, w terminach wyznaczonych przez pracodawcę (wybrane soboty i niedziele w danym miesiącu).
Zatem, w niniejszej sprawie odnieść należy się do przepisów Umowy z 19 czerwca 1998 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Rządem Republiki Islandii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (Dz. U z 1999 r. nr 79 poz. 890).
W myśl art. 4 ust. 1 ww. Umowy:
W rozumieniu niniejszej umowy określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze, i obejmuje również to państwo, jego jednostkę terytorialną lub władzę lokalną. Jednakże określenie to nie obejmuje osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko w tym Państwie lub położonego w nim kapitału.
Przychody uzyskiwane na podstawie umowy zlecenia, zaliczane są do kategorii tzw. wolnych zawodów, o których mowa w art. 14 ww. Umowy. Zgodnie z ust. 1 tego przepisu:
Dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z wykonywania wolnego zawodu albo innej działalności o samodzielnym charakterze podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba że osoba ta posiada stałą placówkę w drugim Umawiającym się Państwie w celu wykonywania swojej działalności. Jeżeli posiada ona taką placówkę, to dochód może być opodatkowany w drugim Państwie, jednak tylko w takim zakresie, w jakim może być przypisany tej stałej placówce.
Przy czym, jak wynika z art. 14 ust. 2 ww. Umowy:
Określenie "wolny zawód" obejmuje w szczególności samodzielnie wykonywaną działalność naukową, literacką, artystyczną, wychowawczą lub oświatową, jak również samodzielnie wykonywaną działalność lekarzy, prawników, inżynierów, architektów, dentystów i księgowych.
Skoro zatem jest Pan obecnie polskim rezydentem podatkowym i z islandzką firmą zawarł Pan umowę o charakterze umowy zlecenia, na podstawie której wykonuje Pan pracę z Polski, w formie zdalnej, to przychód osiągnięty przez Pana z tego tytułu będzie podlegał – stosownie do uregulowań ww. Umowy – opodatkowaniu tylko i wyłącznie w państwie Pana rezydencji, tj. w Polsce łącznie z pozostałymi dochodami, które uzyska Pan w Polsce.
Stosownie bowiem do art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.
Natomiast katalog źródeł przychodów został określony przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 tej ustawy, wśród których w pkt 2 wymienił działalność wykonywaną osobiście.
Zgodnie z art. 13 pkt 8 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:
1)osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
2)właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością,
3)przedsiębiorstwa w spadku
–z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.
Jednocześnie wskazać należy, że zgodnie z art. 44 ust. 1a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1 są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy, według zasad określonych w ust. 3a.
Stosownie do art. 44 ust. 3a tej ustawy:
Podatnicy uzyskujący dochody, o których mowa w ust. 1a, są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - przed upływem terminu określonego na złożenie zeznania, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lub 2a. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.
Wobec powyższego od dochodów, które będzie Pan uzyskiwał z tytułu ww. umowy będzie Pan zobowiązany do samodzielnego obliczania i uiszczania do właściwego urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy.
Dodatkowe informacje
Końcowo wyjaśnić należy, że tutejszy Organ nie jest umocowany do wydawania Certyfikatów Rezydencji Podatkowej. Wobec powyższego – zgodnie z art. 171 § 1 Ordynacji podatkowej zawiadamiamy Pana, że z wnioskiem o jego wydanie może Pan wystąpić do właściwego urzędu skarbowego.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.