Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 25 marca 2024 r., sygn. II SA/Gl 1802/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Artur Żurawik, Sędzia WSA Wojciech Gapiński (spr.), Asesor WSA Aneta Majowska, Protokolant Specjalista Anna Trzuskowska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 marca 2024 r. sprawy ze skargi J. Sp. z o.o. Sp. K w W. na uchwałę Rady Miejskiej w Bytomiu z dnia 30 stycznia 2023 r. nr LXXIII/931/23 w przedmiocie sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w zakresie § 17, 2. w pozostałym zakresie oddala skargę, 3. zasądza od Rady Miejskiej w Bytomiu na rzecz skarżącej Spółki kwotę 797 (siedemset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Rada Miejska w Bytomiu (dalej – Rada Miejska, organ uchwałodawczy) w dniu 30 stycznia 2023 r. podjęła uchwałę nr LXXIII/931/23 w sprawie ustalenia zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń w Bytomiu (Dziennik Urzędowy Województwa Śląskiego z 2023 r. poz. 1101 - dalej uchwała krajobrazowa).

W skardze z dnia 30 października 2023 r., wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, J. Sp. z o.o. Sp. k. w W. (dalej – Spółka, Skarżąca) zakwestionowała powyższą uchwałę Rady Miejskiej z dnia 30 stycznia 2023 r. nr LXXIII/931/23 w całości, zarzucając jej naruszenie przepisów prawa materialnego:

1) art. 37a ust. 1-10 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 977 z późn. zm. - dalej u.p.z.p.) w związku z § 4 ust. 1 pkt 37 w związku z § 7 pkt 6 lit. b, § 11 pkt 1 lit. a i c oraz § 13 pkt 2 lit. I w związku z § 17 pkt 4 uchwały krajobrazowej w związku z art. 94 i art. 2 Konstytucji RP poprzez przekroczenie upoważnienia ustawowego i objęcie zakresem normowania uchwały krajobrazowej wnętrz obiektów budowlanych w postaci widoku witryn lokali użytkowych rozumianego jako przestrzeń pomiędzy ościeżnicami okien lub drzwi wystawowych, umożliwiającą ekspozycję reklamy (poza płaszczyzną szklenia), w sytuacji gdy uchwały krajobrazowe jako akty z zakresu gospodarki przestrzennej obejmują wyłącznie lokalizowanie tablic lub urządzeń reklamowych "na nieruchomościach" lub "na obiektach budowlanych" w zakresie w jakim kreuje ono zabudowę lub zagospodarowanie terenu, co prowadzi do obowiązku dostosowania (usunięcia) ekranów świetlnych Spółki zlokalizowanych we wnętrzach lokali użytkowych w przestrzeniach witryn widocznych z zewnątrz;

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00