Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 29 lutego 2024 r., sygn. I GSK 56/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Małgorzata Grzelak Sędzia NSA Henryk Wach (spr.) Sędzia NSA Joanna Wegner po rozpoznaniu w dniu 29 lutego 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej S. Z. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 12 października 2022 r. sygn. akt I SA/Bk 304/22 w sprawie ze skargi S. Z. na czynność Gminy Szepietowo w przedmiocie niewypłacenia w należytej wysokości dotacji oświatowej oddala skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku wyrokiem z 12 października 2022 r., I SA/Bk 304/22 oddalił skargę S. Z. na czynność Burmistrza Gminy Szepietowo w przedmiocie niewypłacenia w należytej wysokości dotacji oświatowej w czerwcu 2022 r.

S. Z. wniósł skargę kasacyjną od powyższego wyroku domagając się jego uchylenia w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania. Autor skargi kasacyjnej wniósł o zasądzenie kosztów postępowania kasacyjnego oraz zrzekł się przeprowadzenia rozprawy.

Skarżący kasacyjnie wniósł o przedstawienie przez NSA Trybunałowi Konstytucyjnemu pytania prawnego o następującej treści: "Czy art. 10 ust. 20 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U z 2017 r., poz. 2203 ze zm.) interpretowany jak pozbawiający gminę prawa do weryfikacji danych przekazanych przez gminę najbliższą oraz pozbawiający podmiot otrzymujący dotację ustalaną na podstawie danych przekazanych przez gminę prawa do złożenia skargi na działanie gminy wypłacającej dotację z uwagi na fakt, że dane przekazane przez gminę najbliższą były błędne - jest zgodny z art. 2, 32 ust. 1, art. 45 ust. 1, art. 64 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej". Autor skargi kasacyjnej wniósł o zawieszenie postępowania do czasu odpowiedzi na to pytanie.

Zaskarżonemu orzeczeniu zarzucono naruszenie:

I. Prawa materialnego tj.

a. art. 47 ustawy z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych w zw. z art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.; dalej: p.p.s.a.) przez jego błędną wykładnię skutkującą uznaniem, że czynność niewypłacenia w należytej wysokości dotacji oświatowej stanowi czynność z zakresu administracji publicznej, o której mowa w mowa w art. 3 § 2 pkt 4) p.p.s.a., podczas gdy z licznych poglądów orzecznictwa wynika, że czynność wypłacenia dotacji nie jest objęta dyspozycją tego przepisu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00