Wycieczki szkolne – zasady rozliczania czasu pracy nauczycieli
Jednym z celów, jaki ustawodawca stawia przed placówkami tworzącymi system oświaty, jest upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy i umiejętności niezbędnych do aktywnego uczestnictwa w kulturze, sztuce narodowej i światowej. Często wybieraną przez szkoły formą realizacji tego celu jest organizacja wycieczek szkolnych. To jednak wiąże się z dodatkowymi obowiązkami dla nauczycieli. Jak rozliczać czas pracy nauczycieli, którzy organizują i uczestniczą w wycieczkach szkolnych? Czy za ten czas przysługuje im dodatkowe wynagrodzenie? Na te i inne pytania odpowiadamy w tekście.
Organizacja wycieczki szkolnej stanowi wyłom od normalnej, standardowej pracy w szkole.
To, że nauczyciel jest nieobecny w szkole, ponieważ pojechał z uczniami na wycieczkę, nie oznacza, że jest nieobecny w pracy.
Podstawą organizacji wycieczki jest karta wycieczki. Kartę wycieczki sporządza nauczyciel, a zatwierdza dyrektor szkoły.
Pracownikowi (w tym przypadku – nauczycielowi) wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy, przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.
Czas pracy nauczyciela w ramach wycieczki szkolnej jest taki sam jak czas tej wycieczki.
Nauczycielowi za pracę na szkolnej wycieczce w sobotę (6 dzień tygodnia) przysługuje w zamian inny dzień wolny od pracy, udzielony do końca okresu rozliczeniowego w terminie z nim uzgodnionym. Okresem rozliczeniowym dla szkoły jest rok szkolny.
W ramach wycieczek szkolnych nauczyciel podejmuje działalność dydaktyczno-wychowawczą, dzięki której poszerza wiedzę uczniów o właściwościach geograficznych, historycznych, etnicznych, kulturowych i gospodarczych danego regionu czy też kraju. Równocześnie wycieczki szkolne służą kształtowaniu nawyków turystycznych oraz kulturalnych. Stąd podstawy programowe wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół wskazują na wycieczki szkolne jako jedną z metod realizacji treści podstaw programowych.