Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 10 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.119.2024.2.AK

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji w zakresie dotyczącym inwestycji wodnej.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek sygnowany datą 31 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn.: (…) w zakresie dotyczącym inwestycji wodnej.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 marca 2024 r. (wpływ 6 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jednocześnie w myśl art. 6 ust. 1 cytowanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych, podmiotów. Do zadań własnych gminy należą m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych stosowanie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.

W ramach realizacji zadań własnych gminy ww. zakresie, Gmina zamierza przystąpić do realizacji inwestycji pn.: (…).

Inwestycja polega na budowie sieci wodociągowej (…). Na realizację ww. zadania Gmina podpisała umowę z wykonawcą. Gmina nie poniosła w tym zakresie żadnych wydatków. Zgodnie z planem Gminy inwestycja będzie realizowana w latach (...).

Wydatki, jakie Gmina poniesienie w związku z realizowaną inwestycją, będą dokumentowane wystawionymi na Gminę fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Inwestycję Gmina zamierza zrealizować ze środków własnych oraz Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Gmina uzyskała dofinansowanie – promesa wstępna (....), promesa inwestycyjna (…). Finansowanie inwestycji odbywać się będzie w ramach Polskiego Ładu, a dofinansowanie przyznawane jest w kwocie brutto.

Powstałą w efekcie realizacji inwestycji infrastrukturę wodociągową, bezpośrednio po jej wybudowaniu Gmina zamierza przekazać gminnej spółce prawa handlowego – Sp. z o.o. umową w odpłatne użytkowanie. Niniejsza Spółka zajmuje się eksploatacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, przy pomocy, której prowadzi działalność w zakresie zbiorowego dostarczania wody i odbioru oraz oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina nie prowadzi samodzielnie działalności w tym zakresie, prowadzi ją ww. podmiot – Sp. z o.o. Gmina posiada 100% udziału w tej Spółce.

W uzupełnieniu do wniosku wskazali Państwo następujące informacje:

1.Czy wniosek w zakresie infrastruktury wodnej dotyczy również budowy zbiornika (…), czy wyłącznie budowy sieci wodociągowej (…)?

Odp.: Wniosek dotyczy budowy wodociągu i zbiornika (…).

2.Jeśli wniosek dotyczy również budowy zbiornika (…) należy wskazać, czy zbiornik (…) zostanie przekazany Sp. z o.o. umową w odpłatne użytkowanie?

Odp.: Zbiornik (…) zostanie przekazany Sp. z o.o. odpłatną umową.

3.Jaka jest wartość całej inwestycji przekazanej do Spółki będącej przedmiotem wniosku (należy wskazać kwotę netto i brutto)?

Odp.: Wartość całej inwestycji wynosi (…) zł netto, (…) zł brutto. Kwota wodociągu + zbiornika (…) wynosi (…) zł netto, (…) zł brutto, koszt drogi to (…) zł netto, (…) zł brutto. Do (…) w odpłatne użytkowanie zostanie przekazany wodociąg + zbiornik (…) na wartość (…) zł netto, (…) zł brutto.

4.Jaka jest wartość dofinansowania z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych?

Odp.: Gmina otrzyma z Rządowego Funduszu Polski Ład kwotę (…) zł.

5.Czy Sp. z o.o. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług?

Odp.: Sp. z o.o. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

6.Na jaki okres zostanie zawarta umowa przekazująca powstałą infrastrukturę Sp. z o.o. w odpłatne użytkowanie? Czy umowa ta będzie przedłużana?

Odp.: Za zgodą Rady Gminy pierwsza umowa na odpłatną dzierżawę nieruchomości z Sp. z o.o. została zawarta w (...) roku. Umowy najczęściej przedłużane są co trzy lata. Ostatnia umowa nr (…) została podpisana w dniu (…). Wszelkie zmiany w umowie dotyczące tego okresu dokonuje się na podstawie aneksu do umowy.

7.Czy wysokość wynagrodzenia z tytułu umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie Sp. z o.o. będzie skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych (należy wskazać kwotę netto i brutto)? Jakie czynniki będą brane pod uwagę?

Odp.: Głównym czynnikiem kalkulacji czynszu dzierżawnego jest wartość nieruchomości przyjęta na wyposażenie środków trwałych oraz stopa amortyzacji liczona od tej nieruchomości. Wartość nieruchomości (…) x 4,5% amortyzacja = (…) wysokość amortyzacji rocznej: 12 m-cy = (…) wartość miesięczna czynszu netto x 23% VAT (…) = (…) wartość miesięczna czynszu brutto.

8.Czy ustalona kwota wynagrodzenia z tytułu umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie Sp. z o.o. będzie stała, czy zmienna?

Odp.: Kwota wynagrodzenia przekazanej nieruchomości w odpłatne użytkowanie pozostaje stała.

9.Od czego będzie uzależniona wysokość wynagrodzenia z tytułu umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie Sp. z o.o?

Odp.: Wysokość wynagrodzenia z tyt. umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie uzależniona będzie od wysokości naliczonej amortyzacji.

10.Czy wysokość wynagrodzenia z tytułu umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie Sp. z o.o. zostanie skalkulowana z uwzględnieniem wysokości wydatków poniesionych na realizację przedmiotowej Inwestycji?

Odp.: Wysokość wynagrodzenia z tytułu umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie zostanie skalkulowana z uwzględnieniem wysokości wydatków poniesionych za realizację przedmiotowej inwestycji.

11.Czy kwota wynagrodzenia z tytułu umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie Sp. z o.o. będzie znacząca dla budżetu Gminy?

Odp.: Kwota czynszu dzierżawnego z tytułu umowy będzie znacząca dla budżetu Gminy.

12.Na jakim poziomie będą się kształtowały w skali roku dochody z tytułu wynagrodzenia należnego Państwu wynikającego z ww. inwestycji w stosunku do Państwa dochodów ogółem/dochodów własnych?

Odp.: Dochód roczny z tytułu czynszu dzierżawnego do dochodów rocznych Gminy kształtować się będzie na poziomie 0,30%.

13.Czy i w jakim okresie planowana wysokość wynagrodzenia z tytułu umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie Sp. z o.o. umożliwi zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych (sfinansowanych zarówno ze środków własnych, jak i środków pozyskanych z zewnątrz)?

Odp.: Wysokość wynagrodzenia z tyt. umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie umożliwi Gminie zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w przeciągu 22 lat.

14.W jakiej relacji (%) z nakładami poniesionymi na Inwestycję (zarówno ze środków własnych, jak i uzyskanej subwencji) pozostanie wysokość wynagrodzenia z tytułu umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie Sp. z o.o.?

Odp.: Wysokość wynagrodzenia z tyt. umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie do nakładów poniesionych na inwestycje stanowi 4,5%.

15.Jaka będzie wysokość stawki amortyzacji rocznej przedmiotowej infrastruktury?

Odp.: Roczna stawka amortyzacji wynosić będzie 4,5%.

16.Kto będzie pokrywał koszty utrzymywania w odpowiednim stanie technicznym Infrastruktury powstałej w ramach ww. inwestycji po oddaniu jej w odpłatne użytkowanie na rzecz Spółki, Państwo czy Spółka?

Odp.: Wszelkie koszty utrzymania na odpowiednim poziomie przekazanej infrastruktury ponosić będzie Sp. z o.o.

17.Kto będzie dokonywał odpisów amortyzacyjnych od budowanej infrastruktury? Czy infrastruktura będzie stanowiła środek trwały Gminy?

Odp.: Przedmiotowa infrastruktura stanowić będzie środek trwały Gminy, również Gmina będzie dokonywała odpisów amortyzacyjnych.

18.Czy po przekazaniu infrastruktury w ramach umowy przekazania w odpłatne użytkowanie Sp. z o.o., Gmina lub jej jednostki organizacyjne będą korzystały z ww. infrastruktury? Jeśli tak, to należy wskazać, na jakich zasadach na podstawie jakiej umowy oraz czy odpłatnie czy nieodpłatnie? Jeżeli odpłatnie, to czy cena będzie ustalona zgodnie z obowiązującymi taryfami czy na zasadach preferencyjnych – jeżeli tak to jakich?

Odp.: Do prowadzenia zadań związanych z zaopatrzeniem wsi w wodę, odprowadzania ścieków oraz utrzymania czystości i porządku Gmina utworzyła Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (…).

Z przekazanej infrastruktury korzystać będą jednostki Gminy. Z Sp. z o.o. zawarte zostaną odpłatne umowy na dostarczanie wody dla jednostek. Po odczytaniu liczników Spółka wystawi fakturę VAT obciążającą jednostkę. Cena metra sześciennego wody ustalana jest zgodnie z obowiązującymi taryfami.

19.Czy inwestycja, o której mowa we wniosku, będzie służyła przede wszystkim do realizacji celów komercyjnych, czy będzie też służyła do wypełnienia zadań publicznoprawnych Gminy nałożonych przepisami ustawy o samorządzie gminnym (jeśli tak, należy wskazać w jakim zakresie)?

Odp.: Inwestycja, o której mowa służyć będzie wyłącznie celom komercyjnym.

20.Czy są Państwo w stanie wyodrębnić i przypisać z otrzymanych faktur wydatki na poszczególne zadania inwestycyjne, tj. budowę sieci wodociągowej, budowę zbiornika retencyjnego, budowę drogi gminnej?

Odp.: Gmina jest w stanie wyodrębnić z otrzymanej faktury wydatki na poszczególne zadania.

Pytanie

Zgodnie z przedstawionym zdarzeniem przyszłym Gmina zapytuje, czy dokonanie płatności za faktury od wykonawcy ze środków otrzymanych z dofinansowania w kwocie brutto w ramach inwestycji z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych stanowią podstawę do 100% odliczenia podatku VAT naliczonego z wystawionych na Gminę faktur VAT w zakresie dotyczącym inwestycji wodnej?

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami nie mającymi zastosowania w przedmiotowej sytuacji.

Z treści wskazanej powyżej regulacji wynika zatem, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje przy łącznym spełnieniu dwóch przesłanek, tj.:

-nabywcom towarów, usług jest podatnik VAT,

-nabywane towary, usługi są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

Zdaniem Gminy, stosowanie do przytoczonego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT naliczonego od wydatków jakie poniesie w związku z realizacją inwestycji – dot. części zadania związanego z inwestycją wodociągową. Wydatki będą bowiem związane wyłącznie z czynnością odpłatnego przekazania majątku w użytkowanie Sp. z o.o.

Państwa zdaniem, powyższe spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów i usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast na mocy do art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie niebędące dostawą towarów.

Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie.

Nie każde świadczenie usług, o którym mowa art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zatem, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Konieczność implementacji przepisów prawa wspólnotowego do prawa krajowego wymusiła na ustawodawcy odrębne określenie statusu organów władzy publicznej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Analiza wskazanych powyżej przepisów prowadzi do następujących wniosków:

1)wyłączenie organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników podatku od towarów i usług ma charakter wyłącznie

podmiotowo-przedmiotowy;

2)w celu skorzystania przez ww. podmioty z wyłączenia z podatku konieczne jest spełnienie dwóch kumulatywnych warunków:

-czynności – co do zasady podlegające opodatkowaniu VAT – muszą być wykonane przez ściśle określone podmioty,

-ponadto, czynności te muszą być wykonywane w ramach sprawowanego przez te podmioty władztwa publicznego.

W związku z powyższym należy podkreślić, że tylko spełnienie ww. warunków łącznie daje możliwość legalnego wyłączenia z kategorii podatników podatku od towarów i usług, na mocy art. 15 ust. 6 ustawy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, z kolei czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 40 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Katalog zadań własnych Gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 cyt. ustawy:

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Zatem umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową, nakładającą na strony tej umowy określone przepisami obowiązki. Oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy dzierżawy związane jest ze wzajemnym świadczeniem dzierżawcy, polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z ww. zapisu wynika, że dzierżawa jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków, jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne, należne za używanie rzeczy przez jej dzierżawcę.

W związku z tym, dzierżawa stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach realizacji zadań własnych, Gmina zamierza przystąpić do realizacji inwestycji pn.: (…). Inwestycja polega na budowie sieci wodociągowej (…). Wydatki, jakie Gmina poniesienie w związku z realizowaną inwestycją, będą dokumentowane wystawionymi na Gminę fakturami VAT, z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego.

Powstałą w efekcie realizacji inwestycji infrastrukturę wodociągową oraz zbiornik (…), bezpośrednio po jej wybudowaniu Gmina zamierza przekazać gminnej spółce prawa handlowego – Sp. z o.o. umową w odpłatne użytkowanie. Niniejsza Spółka zajmuje się eksploatacją infrastruktury wodno-kanalizacyjnej, przy pomocy, której prowadzi działalność w zakresie zbiorowego dostarczania wody i odbioru oraz oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina nie prowadzi samodzielnie działalności w tym zakresie, prowadzi ją ww. podmiot – Sp. z o.o. Gmina posiada 100% udziału w tej Spółce. Do Sp. z o.o. w odpłatne użytkowanie zostanie przekazany wodociąg oraz zbiornik retencyjny na wartość (…) zł netto, (…) zł brutto.

Za zgodą Rady Gminy pierwsza umowa na odpłatną dzierżawę nieruchomości z Sp. z o.o. została zawarta w (...) roku. Umowy najczęściej przedłużane są co trzy lata. Ostatnia umowa została podpisana w dniu (…).

Głównym czynnikiem kalkulacji czynszu dzierżawnego jest wartość nieruchomości przyjęta na wyposażenie środków trwałych oraz stopa amortyzacji liczona od tej nieruchomości. Wartość nieruchomości (…) zł x 4,5% amortyzacja = (…) wysokość amortyzacji rocznej: 12 m-cy = (…) wartość miesięczna czynszu netto x 23% VAT (…) = (…) wartość miesięczna czynszu brutto. Kwota wynagrodzenia przekazanej nieruchomości w odpłatne użytkowanie pozostaje stała. Wysokość wynagrodzenia z tyt. umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie uzależniona będzie od wysokości naliczonej amortyzacji. Wysokość wynagrodzenia z tytułu umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie zostanie skalkulowana z uwzględnieniem wysokości wydatków poniesionych za realizację przedmiotowej inwestycji. Kwota czynszu dzierżawnego z tytułu umowy będzie znacząca dla budżetu Gminy. Wysokość wynagrodzenia z tyt. umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie umożliwi Gminie zwrot poniesionych nakładów inwestycyjnych w przeciągu 22 lat. Wysokość wynagrodzenia z tyt. umowy przekazania infrastruktury w odpłatne użytkowanie do nakładów poniesionych na inwestycje stanowi 4,5%. Roczna stawka amortyzacji wynosić będzie 4,5%. Wszelkie koszty utrzymania na odpowiednim poziomie przekazanej infrastruktury ponosić będzie Sp. z o.o.

W analizowanej sprawie Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktur od wykonawcy ze środków otrzymanych z dofinansowania w związku z realizacją inwestycji pn.: (…) w zakresie dotyczącym inwestycji wodnej.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl tego przepisu:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto, należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, w świetle którego:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle cytowanych wyżej przepisów przekazanie przez Gminę na rzecz Spółki inwestycji, na podstawie umowy w odpłatne użytkowanie, za które Gmina będzie pobierała wynagrodzenie, będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT (będzie czynnością cywilnoprawną).

Zatem, w odniesieniu do tej czynności Gmina nie będzie działała jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie będzie korzystała z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy. W analizowanym przypadku Gmina będzie występowała w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, a ww. czynność, tj. przekazanie infrastruktury umową w odpłatne użytkowanie, która powstanie w ramach inwestycji – jako usługa zdefiniowana w art. 8 ust. 1 ustawy – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, Gmina będzie miała możliwość odliczenia pełnych kwot podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. inwestycji. Jak bowiem wynika z opisu sprawy, Gmina jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a powstała infrastruktura będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do odpłatnego przekazania na rzecz Spółki na podstawie umowy w odpłatne użytkowanie. Zatem, infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych. Prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację Inwestycji przysługuje Gminie pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

Podsumowując, będą Państwo mieli prawo do odliczenia podatku VAT z faktur od wykonawcy wystawionych w związku z realizacją inwestycji pn.: (…) w zakresie dotyczącym inwestycji wodnej, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 88 ustawy.

W konsekwencji, Państwa stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego, Państwo ponoszą ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym jego przedstawieniem. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W szczególności oparłem się na informacji, że do (…) w odpłatne użytkowanie zostanie przekazany wodociąg oraz zbiornik (…). W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00