Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 8 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-3.4014.6.2024.2.AD

Własnością Wnioskodawczyni jest wyłącznie budynek, w którym nie można zaspokajać potrzeb mieszkaniowych, bo jest on tylko do wykorzystania latem – zatem możliwe było zastosowanie zwolnienia z art. 9 pkt 17 uPCC.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 1 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie możliwości skorzystania ze zwolnienia określonego w art. 9 ust. 17 ustawy. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – w piśmie z 10 marca 2024 r. (data wpływu – 10 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(...) 2023 r. kupiła Pani w (...), za gotówkę, mieszkanie z rynku wtórnego przy ul. (...). Prowadzący postępowanie notariusz (...) pobrał od Pani podatek od czynności cywilnoprawnych 2% w wysokości (...) zł.

Przywołując art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wskazała Pani, że jest osobą fizyczną, która na dzień (...) 2023 r., tj. na dzień zakupu mieszkania, nie posiadała na własność żadnego lokalu mieszkalnego, budynku mieszkalnego jednorodzinnego ani spółdzielczego własnościowego prawo do lokalu. Jest Pani jedynie właścicielem działki, w małej miejscowości znajdującej się ok. (...) km od miejsca Pani zamieszkania, na której znajduje się drewniany budynek mieszkalny rekreacyjny o konstrukcji szkieletowej – domek letniskowy o pow. (...) m2, który jest okresowo wykorzystywany w lecie, w celach rekreacyjnych; nie mieszka Pani tam na stałe.

Wskazała Pani również, że notariusz nie żądał od Pani żadnego oświadczenia, poinformował Panią, że musi Pani zapłacić podatek i ewentualnie może Pani ubiegać się o zwrot niesłusznie pobranego podatku.

W złożonym wniosku zawarła Pani również oświadczenie o następującej treści:

Na dzień zawarcia umowy zakupu mieszkania, tj. (...) 2023 nie jestem i nie byłam uprzednio właścicielem lub współwłaścicielem lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, budynku mieszkalnego jednorodzinnego, nie przysługiwało mi i nie przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo dotyczące lokalu mieszkalnego, albo domu rodzinnego lub udziału w takim prawie, w związku z czym spełniam przesłanki zwolnienia od podatku od czynności cywilnoprawnych określone w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że ww. dom letniskowy jest budynkiem w rozumieniu prawa budowlanego. Jak każdy budynek posiada fundament betonowy, dach, jest trwale związany z gruntem. Pani domek jest zaprojektowany jako parterowy niepodpiwniczony z poddaszem użytkowym. Na parterze zaprojektowano pomieszczenie wielofunkcyjne – część jadalną i wypoczynkową. Jedyną wydzieloną ścianami częścią parteru jest łazienka ze względów technicznych. Na poddaszu mieści się sypialnia oraz antresola z schowkiem na garderobę.

Pani domek letniskowy nie jest budynkiem mieszkalnym rodzinnym w rozumieniu prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy Prawo budowlane, budynek mieszkalny jednorodzinny jest to budynek służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, mamy w nim do czynienia ze stałym zamieszkaniem. Z kolei w domku letnim nie ma w teorii takiej możliwości, gdyż budynek służy tylko do okresowego wypoczynku. Domek letniskowy jest to nieruchomość, której celem postawienia było nie zamieszkanie stałe, a właśnie czasowe, okazjonalne, letnie itp. Zgodnie z art. 29 punkt 2a ustawy Prawo budowlane domki letniskowe są to „wolnostojące parterowe budynki rekreacji indywidualnej, rozumiane jako budynki przeznaczone do okresowego wypoczynku”. A zatem domek letniskowy nie jest budynkiem mieszkalnym rodzinnym.

Wskazała Pani, że nie posiada informacji jaki ma symbol zgodnie z PKOB.

Działka (...), na której znajduje się Pani domek, położona jest na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i rekreacyjnej MNL. Domek wykorzystuje Pani okazjonalnie na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, nie mieszka tam Pani na stałe, nie jest tam Pani zameldowana. Stały adres zameldowania i zamieszkania ma Pani w miejscowości oddalonej ok. (...) km od posiadanego domku letniskowego. Budynek ten nie jest przystosowany do warunków technicznych budynków mieszkalnych jednorodzinnych.

Płacąc opłaty za zagospodarowanie odpadami komunalnym – zgodnie z uchwałą Rady Gminy (...) – obejmuje Panią opłata ryczałtowa od nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Przy przyłączaniu prądu do budynku przez wcześniejszego właściciela (...) ten budynek jest sklasyfikowany jako budynek letniskowy. Natomiast przy podatku od niego jest adnotacja: „od budynków lub ich części mieszkalnych”.

Pytanie

Czy w związku z obowiązującą ustawą dot. zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy zakupie pierwszego mieszkania z rynku wtórnego podatek ten został słusznie pobrany?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem podatek od czynności cywilnoprawnych został niesłusznie pobrany przez notariusza w dniu zakupu mieszkania.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 170 ze zm.):

Podatkowi podlegają następujące czynności cywilnoprawne: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Obowiązek podatkowy, z zastrzeżeniem ust. 5, ciąży – przy umowie sprzedaży – na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Podstawę opodatkowania stanowi – przy umowie sprzedaży – wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Wartość rynkową określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy, w myśl którego:

Wartość rynkową przedmiotu czynności cywilnoprawnych określa się na podstawie przeciętnych cen stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych:

Stawki podatku od umowy sprzedaży nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym wynoszą 2%.

Umowa sprzedaży rzeczy i praw majątkowych podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, a obowiązek uiszczenia podatku ciąży na kupującym. W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W myśl art. 9 pkt 17 ww. ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż, której przedmiotem jest prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach, chyba że udział ten nie przekracza lub nie przekraczał 50% i został nabyty w drodze dziedziczenia.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 ww. ustawy :

Podatnicy są obowiązani, bez wezwania organu podatkowego, złożyć deklarację w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych, według ustalonego wzoru, oraz obliczyć i wpłacić podatek w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego, z wyłączeniem przypadków, gdy podatek jest pobierany przez płatnika, oraz przypadków, o których mowa w ust. 1a.

Zgodnie z powołanym powyżej przepisem, zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest sprzedaż, której przedmiotem jest:

- prawo własności lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość,

- prawo własności budynku mieszkalnego jednorodzinnego,

- spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu dotyczące lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego,

jeżeli kupującym jest osoba fizyczna lub osoby fizyczne, którym w dniu sprzedaży i przed tym dniem nie przysługiwało żadne z tych praw ani udział w tych prawach. W przypadku, w którym kupującemu przysługuje lub przysługiwał udział w opisywanych prawach nabyty tytułem dziedziczenia − by mogło być zastosowane zwolnienie − wielkość przysługującego mu udziału nie może przekroczyć 50%.

Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że (...) 2023 r. kupiła Pani mieszkanie na rynku wtórnym. Notariusz pobrał od Pani podatek od czynności cywilnoprawnych. Wskazała Pani, że na dzień zakupu mieszkania oraz przed tym dniem nie posiadała Pani na własność żadnego lokalu mieszkalnego, budynku mieszkalnego jednorodzinnego ani spółdzielczego własnościowego prawo do lokalu. Jest Pani jedynie właścicielem działki, na której znajduje się drewniany budynek mieszkalny rekreacyjny o konstrukcji szkieletowej – domek letniskowy o pow. (...) m2, który jest okresowo wykorzystywany w lecie, w celach rekreacyjnych; nie mieszka Pani tam na stałe. Dom letniskowy jest budynkiem w rozumieniu prawa budowlanego. Posiada fundament betonowy, dach, jest trwale związany z gruntem. Pani domek jest zaprojektowany jako parterowy niepodpiwniczony z poddaszem użytkowym. Na parterze zaprojektowano pomieszczenie wielofunkcyjne – część jadalną i wypoczynkową. Jedyną wydzieloną ścianami częścią parteru jest łazienka ze względów technicznych. Na poddaszu mieści się sypialnia oraz antresola z schowkiem na garderobę. Pani domek letniskowy nie jest budynkiem mieszkalnym rodzinnym w rozumieniu prawa budowlanego. Wskazała Pani, że nie posiada informacji jaki ma symbol zgodnie z PKOB. Działka (...), na której znajduje się Pani domek, położona jest na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i rekreacyjnej MNL. Domek wykorzystuje Pani okazjonalnie na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, nie mieszka tam Pani na stałe, nie jest tam Pani zameldowana. Stały adres zameldowania i zamieszkania ma Pani w miejscowości oddalonej ok. (...) km od posiadanego domku letniskowego. Budynek ten nie jest przystosowany do warunków technicznych budynków mieszkalnych jednorodzinnych. W stosunku do opłat za zagospodarowanie odpadami komunalnym obejmuje Panią opłata ryczałtowa od nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe. Przy przyłączaniu prądu do budynku przez wcześniejszego właściciela ten budynek jest sklasyfikowany jako budynek letniskowy. Natomiast przy podatku od niego jest adnotacja: „od budynków lub ich części mieszkalnych”.

Jak wynika z treści art. 3 pkt 2 i 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 682 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach;

budynku mieszkalnym jednorodzinnym – należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z powołanego powyżej przepisu wynika, że budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym jest budynek w stanie umożliwiającym jego normalne użytkowanie i tym samym służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

W przepisach prawa budowlanego nie ma prawnej definicji domku letniskowego jednakże, z art. 29 ust. 1 pkt 16 ustawy Prawo budowlane oraz z przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U. z 2022 r. poz. 1225) wynika, że budynek rekreacji indywidualnej to budynek przeznaczony do okresowego wypoczynku.

Dodatkowo w ww. ustawie Prawo budowlane, w załączniku „Kategoria obiektów budowlanych” domki letniskowe znajdują się w innej kategorii niż budynki mieszkalne jednorodzinne.

Wg podanych przez Panią informacji, w szczególności ze względu na przeznaczenie domku letniskowego, tj. wykorzystywanie go do celów mieszkalnych sezonowo, a nie całorocznie, oraz w związku z jego klasyfikacją przy ponoszonej przez Panią opłacie za zagospodarowanie odpadami komunalnym jako od nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, a także klasyfikacji budynku przy przyłączaniu prądu jako budynek letniskowy – należy – jak Pani wskazała – potraktować Pani domek letniskowy jako budynek rekreacji indywidualnej, który nie służy zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych.

Mając na uwadze powyższe, tj. fakt, że Pani własnością jest wyłącznie budynek, w którym nie można zaspokajać potrzeb mieszkaniowych, bo jest on tylko do wykorzystania latem – przy zawieraniu umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego (zakupie mieszkania) możliwe było zastosowanie zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych określonego w art. 9 pkt 17 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym pobranie podatku przez notariusza było bezpodstawne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00