Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Interpretacja

Interpretacja indywidualna z dnia 4 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.142.2024.2.JM

W związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej w stosunku do czworga małoletnich dzieci, będzie Pan uprawniony do zastosowania ulgi dla rodzin 4+ na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania z ulgi 4+. Uzupełnił Pan wniosek – na wezwanie – pismem z 19 marca 2024 r. (data wpływu 19 marca 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan ojcem czwórki dzieci. Trójka dzieci pochodzi z pierwszego małżeństwa i nie mieszkają z Panem. Mieszkają z Pana byłą żoną. Jedno dziecko pochodzi z drugiego małżeństwa i mieszka z Panem i Pana obecną żoną.

Na trójkę dzieci płaci Pan alimenty i nie jest Pan pozbawiony praw rodzicielskich. Alimenty płaci Pan regularnie i nie zdarzyło się Panu nigdy, przekroczenie wyznaczonego terminu płatności. Sprawuje Pan opiekę nad dziećmi z pierwszego małżeństwa, spotyka się Pan z nimi, dba Pan o ich wychowanie, rozwój i naukę. Cała czwórka dzieci nie jest pełnoletnia.

Uzupełnienie opisu sprawy

Pana zapytanie dotyczy roku 2023.

Daty urodzin dzieci:

M. urodzony 17 czerwca 2006 r., B. urodzony 17 kwietnia 2009 r., M. urodzony 5 grudnia 2018 r., J. urodzony 7 lutego 2023 r.

Do trójki dzieci z poprzedniego małżeństwa, cały czas posiada i w okresie będącym przedmiotem zapytania, posiadał Pan pełną władzę rodzicielską. Na rozprawie rozwodowej zostały Panu zasądzone alimenty w kwocie 2.250 zł (łącznie na trójkę dzieci) oraz kontakty z dziećmi. Zgodnie z postanowieniem sądu realizuje Pan kontakty z dziećmi oraz terminowo opłaca Pan zasądzone alimenty. Na bieżąco uczestniczy Pan w wychowaniu dzieci, dba Pan o ich rozwój i edukację.

Rozwód został orzeczony w czerwcu 2019 roku.

W okresie, którego dotyczy wniosek, posiadał i cały czas posiada Pan pełną władzę rodzicielską nad dzieckiem z obecną żoną. Mieszkają Państwo razem.

W okresie podatkowym (2023 r.), o którym mowa, trójka dzieci z poprzedniego małżeństwa uczy się w placówkach na terenie Rzeczypospolitej. Najstarszy syn M. uczęszcza do liceum (3 klasa), syn B. w 2023 roku skończył szkołę podstawową i rozpoczął naukę w szkole średniej – liceum. Syn M. uczęszczał w 2023 roku i nadal uczęszcza do przedszkola.

W okresie, którego dotyczy wniosek, Pana dzieci nie uzyskiwały dochodów i nadal nie uzyskują.

W okresie, którego dotyczy wniosek uzyskiwał Pan dochody ze stosunku pracy – umowa o pracę na czas nieokreślony. Było i jest to Pana jedyne źródło dochodów.

Nie uzyskiwał Pan dochodów z:

  • z zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego (np. zasiłków chorobowych, macierzyńskich),
  • umów o dzieło,
  • z praw autorskich (z wyjątkiem tych uzyskanych w ramach umowy o pracę),
  • podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • zwolnionych od podatku dochodowego (innych niż zwolnione na podstawie ulgi dla rodzin 4+, np. diet i innych świadczeń z tytułu podróży służbowej, zapomogi otrzymanej w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych lub długotrwałej choroby wypłaconej z ZFŚS, świadczeń 500+),
  • od których zaniechano poboru podatku w drodze rozporządzenia.

Pana przychód przekracza kwotę 85.528 zł.

Przepisy:

  • ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  • ustawy z 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych

nie miały zastosowania w stosunku do Pana, Pana małżonki oraz Pana dzieci.

Pytanie

Czy na podstawie opisanej sytuacji, może Pan skorzystać z ulgi dla rodzin 4+?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, że przysługuje Panu prawo do skorzystania z ulgi dla rodzin 4+, ponieważ uczestniczy Pan w wychowaniu całej czwórki dzieci, pomimo że trójka dzieci nie mieszka z Panem. Ma Pan pełne prawa rodzicielskie. Z dziećmi ma Pan dobry kontakt, wypełnia Pan obowiązki rodzicielskie, dba Pan o dobre wyniki w nauce, wychowuje. Regularnie płaci Pan alimenty, w wysokości zasądzonej przez sąd, dodatkowo ponosi Pan koszty związane z zabieraniem dzieci do siebie (koszty dojazdów, wyżywienie, okazjonalne prezenty), stara się Pan aktywnie spędzać z dziećmi czas. Dzięki uldze 4+ będzie Pan miał dodatkowe środki, które w większym stopniu pozwolą Pan zaspokajać potrzeby dzieci.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawową zasadą obowiązującą w przepisach ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 tej ustawy.

Zgodnie z jego treścią:

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 153 ww. ustawy:

Wolne od podatku dochodowego są przychody podatnika do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:

a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,

b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,

c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,

d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa

który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej czworga dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4c, z uwzględnieniem art. 6 ust. 4e i 8, wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci – wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej, z zastrzeżeniem ust. 39 i 44–48;

Stosownie do art. 6 ust. 4c ww. ustawy:

Od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego, podlegającego obowiązkowi podatkowemu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci:

1)małoletnie,

2)pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3)pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie

podatek może być określony zgodnie z ust. 4d na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym.

W świetle art. 6 ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przepisu ust. 4c pkt 3 nie stosuje się, jeżeli dziecko, o którym mowa w tym przepisie, uzyskało w roku podatkowym:

1)dochody, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegające opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b lub

2)przychody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152

w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2194), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.

Na mocy art. 6 ust. 8 ustawy:

Sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4d, nie ma zastosowania, w przypadku gdy chociażby jeden z małżonków, osoba samotnie wychowująca dziecko lub jej dziecko:

1)stosuje przepisy:

a)art. 30c lub

b)ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, z wyjątkiem art. 6 ust. 1a tej ustawy

w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń.

2)podlega opodatkowaniu na zasadach wynikających z ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym lub ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152–154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku

Z art. 21 ust. 44 ww. ustawy wynika, że:

Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152–154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85.528 zł.

W myśl art. 21 ust. 45 omawianej ustawy:

Przy ustalaniu prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, nie uwzględnia się dziecka, które w roku podatkowym, na podstawie orzeczenia sądu, zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych.

Przepis art. 21 ust. 46 ustawy, stanowi, że:

Podatnik korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153:

1)wyłącznie w zakresie przychodów podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, innych niż z pozarolniczej działalności gospodarczej, składa w terminie określonym w art. 45 ust. 1 informację, według ustalonego wzoru, zawierającą dane o liczbie dzieci i ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci;

2)w zakresie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej podlegających opodatkowaniu zgodnie z art. 27, art. 30c lub zgodnie z przepisami ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w złożonym zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1 lub ust. 1a pkt 2, lub zeznaniu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, składanym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia, informuje o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.

Zgodnie z art. 21 ust. 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Na żądanie organów podatkowych podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 153, w szczególności:

1)odpis aktu urodzenia dziecka;

2)zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;

3)odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą a starostą;

4)zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Z art. 21 ust. 48 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że:

Podatnik nie składa informacji, o której mowa w ust. 46 pkt 1, jeżeli w zeznaniu złożonym za rok podatkowy, w którym korzystał ze zwolnienia określonego w ust. 1 pkt 153, poinformował o liczbie dzieci i ich numerach PESEL, a w przypadku braku tych numerów – o imionach, nazwiskach oraz datach urodzenia dzieci.

Obowiązująca od 1 stycznia 2022 r. tzw. ulga dla rodzin 4+ dotyczy rodziców, w tym rodziców zastępczych, oraz opiekunów prawnych, bez względu na ich stan cywilny. Mogą z niej korzystać zarówno samotni rodzice (opiekunowie prawni), jak i małżonkowie oraz rodzice pozostający w związkach nieformalnych.

Ulga obejmuje przychody:

  • z pracy na etacie (umowa o pracę, stosunek służbowy, praca nakładcza, spółdzielczy stosunek pracy),
  • z umów zlecenia zawartych z firmą,
  • z działalności gospodarczej, opodatkowanej według skali podatkowej, 19% podatkiem liniowym, stawką 5% (tzw. ulga IP Box) oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
  • z zasiłku macierzyńskiego.

Z ulgi może skorzystać podatnik, który w stosunku do co najmniej czworga dzieci:

  • wykonywał władzę rodzicielską;
  • był opiekunem prawnym dziecka, które z nim mieszkało;
  • był rodzicem zastępczym na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą;
  • wykonywał ciążący obowiązek alimentacyjny lub był rodzicem zastępczym (w przypadku dorosłych, uczących się dzieci).

Ulga ta przysługuje podatnikowi w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej, sprawowaniem funkcji opiekuna, rodzica zastępczego lub wykonywaniem obowiązku alimentacyjnego wobec dzieci:

  • małoletnich, bez względu na wysokość rocznych dochodów,
  • pełnoletnich, otrzymujących zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną, bez względu na wysokość ich rocznych dochodów, oraz
  • pełnoletnich do ukończenia 25 roku życia, uczących się.

Przy czym, podatnik może skorzystać z ulgi, jeżeli dzieci te:

  • nie stosowały przepisów o 19% podatku liniowym lub przepisów ustawy o ryczałcie (z wyjątkiem przepisów dotyczących najmu prywatnego) w zakresie osiągniętych w roku podatkowym przychodów, poniesionych kosztów uzyskania przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do zwiększania lub pomniejszenia podstawy opodatkowania albo przychodów, zobowiązania lub uprawnienia do dokonywania innych doliczeń lub odliczeń,
  • nie podlegały opodatkowaniu podatkiem tonażowym na zasadach określonych w ustawie o podatku tonażowym lub tzw. podatkiem okrętowym na zasadach określonych w ustawie o aktywizacji przemysłu okrętowego i przemysłów komplementarnych.

Zwolnieniu podlega kwota przychodu nieprzekraczająca w roku podatkowym 85.528 zł.

Kwota 85.528 zł jest wspólnym limitem w ramach ulg: dla rodzin 4+, dla młodych, na powrót i dla pracujących seniorów. Jeśli więc rodzic lub opiekun prawny korzysta np. z dwóch ulg w tym samym roku podatkowym, to jego przychody podlegają zwolnieniu maksymalnie do wysokości 85.528 zł.

Co istotne, aby skorzystać z ulgi dla rodzin 4+, warunek posiadania czworga dzieci nie musi być spełniony przez cały rok podatkowy. W sytuacji, gdy np. czwarte dziecko urodziło się w trakcie danego roku, to podatnik składając zeznanie za ten rok (mimo, że przez cały rok podatkowy nie był rodzicem czworga dzieci), może skorzystać z ulgi.

W tym miejscu należy odnieść się również do przepisów ustawy z 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2809 ze zm.). W myśl art. 93 § 1 ww. ustawy:

Władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom.

Stosownie do art. 97 § 1 tejże ustawy:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom, każde z nich jest obowiązane i uprawnione do jej wykonywania.

Jak wskazuje art. 107 § 1 cytowanej ustawy:

Jeżeli władza rodzicielska przysługuje obojgu rodzicom żyjącym w rozłączeniu, sąd opiekuńczy może ze względu na dobro dziecka określić sposób jej wykonywania i utrzymywania kontaktów z dzieckiem. Sąd pozostawia władzę rodzicielską obojgu rodzicom, jeżeli przedstawili zgodne z dobrem dziecka pisemne porozumienie o sposobie wykonywania władzy rodzicielskiej i utrzymywaniu kontaktów z dzieckiem. Rodzeństwo powinno wychowywać się wspólnie, chyba że dobro dziecka wymaga innego rozstrzygnięcia.

Wykonywanie władzy rodzicielskiej polega na sprawowaniu faktycznej pieczy nad małoletnim dzieckiem w sposób zapewniający jego prawidłowy rozwój, a w szczególności podejmowanie przez rodzica (rodziców) obowiązków w zakresie zaspokojenia potrzeb fizycznych, edukacyjnych i duchowych dziecka.

Z opisu wniosku wynika, że:

  • jest Pan ojcem czwórki małoletnich dzieci ( M. urodzony 17 czerwca 2006 r., B. urodzony 17 kwietnia 2009 r., M. urodzony 5 grudnia 2018 r., J. urodzony 7 lutego 2023 r.)
  • Troje dzieci pochodzi z pierwszego małżeństwa i mieszkają z Pana byłą żoną. Do dzieci tych cały czas posiada i w okresie będącym przedmiotem zapytania, posiadał Pan pełną władzę rodzicielską. Na rozprawie rozwodowej w czerwcu 2019 r. zostały Panu zasądzone alimenty w kwocie 2.250 zł (łącznie na trójkę dzieci) oraz kontakty z dziećmi. Zgodnie z postanowieniem sądu realizuje Pan kontakty z dziećmi oraz terminowo opłaca Pan zasądzone alimenty.
  • Jedno dziecko pochodzi z drugiego małżeństwa i mieszka z Panem oraz Pana obecną żoną. Posiadał i cały czas posiada Pan pełną władzę rodzicielską nad dzieckiem z obecną żoną. Mieszkają Państwo razem.
  • Na bieżąco uczestniczy Pan w wychowaniu dzieci, dba Pan o ich rozwój i edukację.
  • W 2023 r. trójka dzieci z poprzedniego małżeństwa uczy się w placówkach na terenie Rzeczypospolitej.
  • W 2023 r. Pana dzieci nie uzyskiwały dochodów i nadal nie uzyskują.
  • W 2023 r. uzyskał Pan dochody ze stosunku pracy. Było i jest to Pana jedyne źródło dochodów. Nie uzyskiwał Pan innych dochodów. Pana przychód przekracza kwotę 85.528 zł.

Zatem, w zeznaniu rocznym składanym za 2023 r. będzie Pan uprawniony do zastosowania ulgi dla rodzin 4+ na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 153 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z wykonywaniem władzy rodzicielskiej w stosunku do czworga małoletnich dzieci.

Zwolnieniu będzie podlegała kwota przychodu do wysokości 85.528 zł w roku podatkowym.

Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00