Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Kielcach z dnia 6 marca 2024 r., sygn. II SAB/Ke 21/24

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Jacek Kuza, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal, Sędzia WSA Beata Ziomek (spr.), , po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 6 marca 2024 r. sprawy ze skargi O. Sp. z o.o. non profit na bezczynność Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Opatowie w przedmiocie udostępnienia informacji publicznej I. zobowiązuje Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Opatowie do rozpoznania wniosku O. Sp. z o.o. non profit z dnia 4 kwietnia 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej, w terminie 14 dni od daty zwrotu organowi akt sprawy wraz z odpisem prawomocnego wyroku; II. stwierdza, że Komendant Powiatowy Państwowej Straży Pożarnej w Opatowie dopuścił się bezczynności, która nie miała miejsca z rażącym naruszeniem prawa; III. oddala skargę w pozostałej części; IV. zasądza od Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Opatowie na rzecz O. Sp. z o.o. non profit kwotę 357 (trzysta pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Skargą z 11 stycznia 2024 r., skierowaną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, O. sp. z o.o. non profit z siedzibą (dalej jako "O.") zakwestionowała bezczynność Komendanta Powiatowego Państwowej Straży Pożarnej w Opatowie w sprawie rozpatrzenia wniosku z dnia 4 kwietnia 2023 r. o udostępnienie informacji publicznej, zarzucając naruszenie art. 4 ust. 1 w zw. z art. 1 ust. 1, art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 902), zwanej dalej "u.d.i.p.".

W uzasadnieniu skargi O. wskazało, że wnioskiem z 4 kwietnia 2023 roku wystąpiło do organu o udostępnienie analizy zagrożeń dla obszaru działania ww. organu, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia MSWiA z dnia 17 września 2021 r. w sprawie szczegółowej organizacji krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego. Skarżący wniósł o udostępnienie dokumentu w formacie umożliwiającym przeszukiwanie tekstu dokumentu w oparciu o wpisywane słowa lub frazy, w postaci pliku komputerowego przysłanego pocztą elektroniczną na adres e-mail wskazany we wniosku. Organ ww. wniosku nie zrealizował (skarżącemu nie została udostępniona wnioskowana informacja) ani nie wydał decyzji odmownej. Zatem upłynął termin określony w art. 13 ust. 1 i 2 u.d.i.p., co sprawia że skarga na bezczynność organu jest zasadna. Organ prowadził ze skarżącym przez e-mail korespondencję, w ramach której bezpodstawnie zarzucał skarżącemu, że "uzyskane w ramach dostępu do informacji publicznej dane mogą zostać wykorzystane niezgodnie z celem wskazanym w ustawie o dostępie do informacji publicznej", który to zarzut nie został oparty na żadnym materiale dowodowym zgromadzonym przez organ. Zarzut ten jest zresztą nieprawdziwy, gdyż celem działania skarżącego jest jedynie uzyskanie informacji publicznej, do której żądany dokument bezspornie się zalicza. Ponieważ organ do chwili obecnej nie zrealizował wniosku, a poprzestał na wysłaniu skarżącemu bezpodstawnych i sprzecznych z prawem wyjaśnień, których celem było "zbycie" skarżącego, tj. spowodowanie, by skarżący nie uzyskał żądanej informacji, ale i nie otrzymał decyzji, od której mógłby się odwołać - przyjąć należy, że bezczynność organu miała miejsce z rażącym naruszeniem prawa. Organ mając świadomość obowiązku wydania decyzji celowo kierował do skarżącego pisma niebędące decyzjami, a następnie zaniechał wszelkich działań w sprawie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00