Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 12 października 2023 r., sygn. I OW 46/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Aleksandra Łaskarzewska (Spr.) Sędzia NSA Maciej Dybowski Sędzia del. WSA Maria Grzymisławska-Cybulska po rozpoznaniu w dniu 12 października 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej wniosku Starosty [...] o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy Starostą [...] a Burmistrzem Miasta [...] w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania pisma S. C. w sprawie podjęcia działań mających na celu usunięcie dzików z terenu miasta postanawia: 1. odrzucić wniosek 2. zwrócić Staroście [...] ze środków budżetowych Naczelnego Sądu Administracyjnego kwotę 100 (sto) złotych uiszczoną tytułem wpisu od wniosku.

Uzasadnienie

Wnioskiem z 3 lutego 2023 r. Starosta G. wystąpił o rozstrzygnięcie sporu o właściwość pomiędzy tym organem a Burmistrzem Miasta G. w przedmiocie wskazania organu właściwego do rozpoznania pisma S. C. w sprawie podjęcia działań mających na celu usunięcie dzików z terenu miasta. W uzasadnieniu wskazano, że kompetencje starosty w zakresie postępowania w stosunku do zwierząt, m.in. dzików, określone są wyłącznie w art. 45 ust. 3 ustawy - Prawo łowieckie. Stanowi on, że w przypadku szczególnego zagrożenia w prawidłowym funkcjonowaniu obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej przez zwierzynę, starosta, w porozumieniu z Polskim Związkiem Łowieckim, może wydać decyzję o odłowie, odłowie wraz z uśmierceniem lub odstrzale redukcyjnym zwierzyny. Na żadnym jednak etapie czynności wyjaśniających Burmistrz Miasta G. nie wykazał, aby dochodziło do szczególnego zagrożenia obiektów produkcyjnych i użyteczności publicznej, i aby następowało to z winy dzików. Nie zostały więc spełnione podstawowe przesłanki do wykazania kompetencji Starosty G. Jeżeli zaś miały miejsce pojedyncze sytuacje, w których dziki dokonywały podkopów na prywatnych posesjach, zastosowanie będą miały przepisy kompetencyjne wskazujące, że zadania tego rodzaju kwalifikują się do utrzymywania porządku i porządku publicznego, a więc do zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym. Co więcej, art. 6 ww. ustawy jasno określa, że do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów, a jeżeli ustawy nie stanowią inaczej, rozstrzyganie w sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym należy do gminy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00