Interpretacja indywidualna z dnia 5 kwietnia 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.13.2024.1.MK
Zastosowanie szczególnej procedury VAT marża do sprzedawanych części samochodowych pochodzących z demontażu zakupionych pojazdów (wraków samochodowych). Ewidencjonowanie na kasie rejestrującej pod literą „F” sprzedaży części samochodowych, opodatkowanej w systemie VAT marża. Ustalenie podstawy opodatkowania VAT marżą dla sprzedaży części samochodowych pochodzących z demontowanych pojazdów.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie:
-zastosowania szczególnej procedury VAT marża do sprzedawanych części samochodowych pochodzących z demontażu zakupionych pojazdów (wraków samochodowych),
-ewidencjonowania na kasie rejestrującej pod literą „F” sprzedaży części samochodowych, opodatkowanej w systemie VAT marża,
-ustalenia podstawy opodatkowania VAT marżą dla sprzedaży części samochodowych pochodzących z demontowanych pojazdów.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest Spółką z o.o. która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie recyklingu samochodów, sprzedaży detalicznej części i akcesoriów do pojazdów samochodowych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ma zainstalowaną kasę fiskalną.
Wnioskodawca zakupuje pojazdy do recyklingu, zarówno od osób prywatnych jak i od firm. Zakup ww. aut dokonywany jest bezpośrednio od sprzedających jak również za pomocą różnych portali - aukcji internetowych.
Zakupiony samochód-wrak jest rozmontowywany i wyjmowane są z niego części zamienne w celu ich odsprzedaży.
Części samochodowe będące przedmiotem wniosku stanowią towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, dlatego Wnioskodawca będzie dokumentował taką transakcję samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym lub umową kupna -sprzedaży wraku samochodowego. Wnioskodawca będzie dysponował również zaświadczeniem o demontażu pojazdu w którym określona jest m.in. waga demontowanego pojazdu. Wnioskodawca na tej podstawie będzie określał cenę zakupu 1 kg pojazdu (kwota zakupu wraku/wagę całkowitą pojazdu). Po określeniu ceny zakupu 1 kg pojazdu, wymontowując część samochodową mającą być przedmiotem odsprzedaży Wnioskodawca określi jej wagę, przez co określi cenę nabycia danej części pojazdu (waga danej części * cena zakupu 1 kg wyliczona wcześniej).
Wnioskodawca do sprzedaży części używanych pochodzących z demontowanych pojazdów zamierza stosować procedurę VAT marża określoną w art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług, w której to procedurze podstawą opodatkowania podatkiem VAT będzie marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Jako kwotę nabycia części samochodowej Wnioskodawca zamierza przyjąć wartość części ustaloną w sposób wskazany powyżej. Wnioskodawca będzie prowadził szczegółową ewidencję w której na podstawie wagi demontowanego pojazdu i wagi części uzyskanej z pojazdu określona będzie cena towaru (części) niezbędna do określenia podstawy VAT marży.
Części samochodowe które Wnioskodawca planuje przy sprzedaży objąć procedurą VAT marża będą pochodziły z samochodów nabytych od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług tj. od:
1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
W przypadku zakupu wraku samochodowego którego wartość przekracza 1 000 zł odprowadzany jest podatek od czynności cywilnoprawnych.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca może zastosować do sprzedaży części samochodowych szczególną procedurę VAT marża, jeżeli wraki samochodowe z których wymontowano te części, zostały nabyte od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług?
2.Czy Wnioskodawca prawidłowo będzie ewidencjonował sprzedaż używanych części samochodowych dla osób fizycznych w części F kasy fiskalnej?
3.Czy Wnioskodawca w celu ustalenia podstawy opodatkowania VAT marżą dla sprzedaży części samochodowych pochodzących z demontowanych pojazdów może wskazywać kwotę nabycia tych części poprzez jej określenie jako cena zakupu 1 kg samochodu* waga danej części?
Państwa stanowisko w sprawie
AD)1
Wnioskodawca uważa, iż może do sprzedaży używanych części samochodowych zastosować szczególną procedurę VAT marża, jeżeli wraki samochodowe z których wymontowano te części, zostały nabyte od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy VAT przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne, nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki oraz metale szlachetne lub kamienie szlachetne. Części samochodowe, które są sprzedawane przez Wnioskodawcę niewątpliwie spełniają warunek zakwalifikowania ich do towarów używanych, gdyż należą do rzeczy ruchomych, które wcześniej były choć raz użyte. Nie należą również do towarów fabrycznie nowych. Jako towary używane, nadają się do dalszego wielokrotnego użycia.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę również na orzeczenie TSUE w sprawie C-471/15 dotyczące zastosowania procedury VAT-marża dla dostawy części samochodowych. W orzeczeniu tym wyjaśniono, że art. 311 ust. 1 pkt 1 Dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że pojęcie "towarów używanych" obejmuje części samochodowe, które po wymontowaniu z pojazdu wycofanego z eksploatacji nabytego przez przedsiębiorstwo recyklingu samochodowego od osoby fizycznej, są odsprzedawane jako części zamienne, co pozwala podatnikowi - pośrednikowi na zastosowanie procedury marży.
Niemniej jednak, stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy o VAT, przy sprzedaży towarów używanych procedura VAT marży ma zastosowanie jeśli dotyczy dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:
1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że części samochodowe pozyskane z demontowanych pojazdów mieszczą się w kategorii towarów używanych w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, nabywane są one od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT w celu ich dalszej odsprzedaży, tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania szczególnej procedury zawartej w art. 120 ust. 4 ustawy o VAT przy ich sprzedaży.
AD.2
Wnioskodawca uważa, iż dokonując sprzedaży używanych części samochodowych może ewidencjonować taką sprzedaż na kasie fiskalnej pod literą „ F”.
Jak wynika z § 6 ust. 1 pkt 5 lit. f rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących - podatnicy prowadząc ewidencję przypisują oznaczenia literowe od "A" do "G" do stawek podatku lub zwolnienia od podatku, przypisanych do nazw towarów i usług, w następujący sposób literze "F" i "G" - są przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne) w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy. Zatem Wnioskodawca sprzedając towar używany opodatkowany na zasadzie marży osobie fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej lub rolnikowi ryczałtowemu ewidencjonuje tę sprzedaż na kasie fiskalnej pod stawką podatku 0% - zero techniczne, przypisując tą stawkę literze „F”.
AD.3
Wnioskodawca uważa, iż w celu ustalenia podstawy opodatkowania VAT marżą dla sprzedaży części samochodowych pochodzących z demontowanych pojazdów może wskazywać kwotę nabycia tych części poprzez jej określenie jako cena zakupu 1 kg samochodu * waga danej części. Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.
Powyższe regulacje wskazują więc, że dla potrzeb zastosowania procedury "VAT marża", przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru otrzymał od podatnika. Tak rozumiana cena towaru (kwota nabycia) obejmuje wszystkie koszty związane bezpośrednio z transakcją, jeżeli nabywca towaru (kupujący) ponosi ciężar tych opłat płacąc za nie dostawcy.
W niniejszej sprawie wnioskodawca zakupuje wrak samochodu. Wrak ten rozbierany jest potem na części które są przedmiotem sprzedaży. Zgodnie z wyrokiem TSUE znak C‑471/15 pojęcie „towarów używanych” obejmuje części samochodowe, które po wymontowaniu z pojazdu wycofanego z eksploatacji, nabytego przez przedsiębiorstwo recyklingu samochodowego od osoby fizycznej, są odsprzedawane jako części zamienne, co pozwala podatnikowi - pośrednikowi na zastosowanie procedury marży.
Ponieważ Wnioskodawca w momencie zakupu nie dokonuje zapłaty za odrębne części samochodu, ustalenie kwoty nabycia odsprzedawanej części poprzez określenie ceny zakupu 1 kg samochodu * waga danej części jest prawidłowe. W istocie kwota nabycia części która zostanie odsprzedana przez podatnika jako towar używany jest kwotą odpowiadającą wartości tej części określonej według wskazanego wyżej sposobu. Tym samym Wnioskodawca uważa, iż w celu ustalenia podstawy opodatkowania VAT marżą dla sprzedaży części samochodowych pochodzących z demontowanych pojazdów jako kwotę nabycia tych części używanych należy przyjąć ich wartość określoną jako cena zakupu 1 kg samochodu * waga danej części.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
W myśl art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy:
Przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.
Stosownie do art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy:
Przez kwotę nabycia rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy:
Przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112).
Towarami używanymi są zatem te dobra ruchome, które wcześniej zostały choć raz użyte, lecz nadają się do wielokrotnego wykorzystania (nie ulegają zużyciu po jednokrotnym użytku).
Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę na orzeczenie TSUE z dnia 18 stycznia 2017 r. w sprawie C-471/15 dotyczące zastosowania procedury VAT marża dla dostawy części samochodowych. W orzeczeniu tym TSUE orzekł, że: „Artykuł 311 ust. 1 pkt 1 dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że części używane pochodzące z pojazdu samochodowego wycofanego z eksploatacji, nabytego przez przedsiębiorstwo zajmujące się recyklingiem samochodowym od osoby fizycznej i przeznaczone do odsprzedaży jako części zamienne stanowią „towary używane” w rozumieniu tego przepisu, w związku z czym dostawy tego rodzaju części dokonane przez podatnika-pośrednika są objęte zakresem zastosowania procedury marży”.
Przepisy ustawy przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy – między innymi – towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania wszystkiego co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył w celu odsprzedaży, od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marży uprawnieni są wszyscy podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy.
Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od::
1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Spółką z o.o. która prowadzi działalność gospodarczą w zakresie recyklingu samochodów, sprzedaży detalicznej części i akcesoriów do pojazdów samochodowych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ma zainstalowaną kasę fiskalną. Zakupiony samochód-wrak jest rozmontowywany i wyjmowane są z niego części zamienne w celu ich odsprzedaży. Części samochodowe będące przedmiotem wniosku stanowią towar używany w rozumieniu art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Części samochodowe które Wnioskodawca planuje przy sprzedaży objąć procedurą VAT marża będą pochodziły z samochodów nabytych podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług tj. od:
1)osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2)podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3)podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5)podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
W analizowanym przypadku Wnioskodawca ma wątpliwości dotyczące zastosowania procedury VAT marża przy sprzedaży używanych części samochodowych wymontowanych z wraków samochodowych nabytych od podmiotów wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy w oparciu o przedstawiony opis sprawy należy wskazać, że szczególna procedura – jak już wcześniej wskazano – dotyczy tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył w celu ich dalszej odsprzedaży od określonej kategorii podmiotów.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa pojazdy do recyklingu oraz wymontowuje z nich części zamienne w celu ich odsprzedaży. Zatem w analizowanej sytuacji, uwzględniając orzeczenie TSUE w sprawie C-471/15 należy stwierdzić, że sprzedawane przez Wnioskodawcę części samochodowe pochodzące z demontażu zakupionych wraków spełniają definicję towarów używanych według art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy. Tym samym skoro Wnioskodawca nabywa pojazdy przeznaczone do demontażu i dalszej odsprzedaży ich części od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy, to do sprzedaży ma zastosowanie procedura VAT marża wskazana w art. 120 ust. 4 ustawy.
W konsekwencji, w przypadku sprzedaży części samochodowych pochodzących z demontażu zakupionych pojazdów (wraków) od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 pkt 1 ustawy, Wnioskodawca jest uprawniony do zastosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą, zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy.
Dalsze wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również ewidencjonowania na kasie rejestrującej pod literą „F” sprzedaży używanych części samochodowych.
Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.
W myśl ust. 1 ww. przepisu,
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Stosownie do treści art. 111 ust. 3b ustawy,
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganej przez nich wysokości podstawy opodatkowania i podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.
Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816, ze zm.) zwanego dalej rozporządzeniem.
Na podstawie § 6 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przypisują oznaczenia literowe od „A” do „G” do stawek podatku lub zwolnienia od podatku, przypisanych do nazw towarów i usług, w następujący sposób:
a) literze „A” – jest przypisana stawka podstawowa podatku w wysokości 22% albo 23%,
b) literze „B” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 7% albo 8%,
c) literze „C” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 5%,
d) literze „D” – jest przypisana stawka obniżona podatku w wysokości 0%,
e) literze „E” – jest przypisane zwolnienie od podatku,
f) literze „F” i „G” – są przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne) w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy.
Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca użył w tym przepisie sformułowania podatnicy „przypisują” oraz że dotyczy to stawek podatku lub zwolnienia przypisanych do nazw towarów i usług. Zatem ustawodawca nie pozostawił podatnikom dowolności w kwestii przypisania oznaczeń literowych do poszczególnych stawek podatku czy zwolnienia.
Z powyższego wynika, że tylko literze „F” i „G” jest możliwość przypisania sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy.
Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przypadku dostawy towarów używanych nabytych od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy opodatkowaniu podlega wyłącznie marża ustalona w sposób wskazany w art. 120 ust. 4 ustawy, natomiast zaewidencjonowaniu za pomocą kasy rejestrującej podlega cała kwota należna z tytułu sprzedaży towaru, stanowiąca kwotę nabycia towaru powiększoną o kwotę marży, w jednej pozycji. Zatem w przypadku stosowania procedury opodatkowania marży, dostawca zobowiązany jest za pomocą kas rejestrujących ewidencjonować całą kwotę, która nabywca jest zobowiązany mu zapłacić. W kasie zostanie więc zaewidencjonowana wartość sprzedaży brutto pod literą „F” lub „G” (tj. łącznie z opodatkowaną marżą) i nie zostanie wskazany należny podatek VAT.
Natomiast podatek VAT winien wynikać z odrębnie prowadzonej ewidencji.
Sposób ewidencjonowania podatku od towarów i usług powinien umożliwić między innymi prawidłowe określenie kwot podatku należnego oraz podstawy opodatkowania, w tym przypadku marży.
Podsumowując, Wnioskodawca ma możliwość ewidencjonowania sprzedaży używanych części samochodowych, o której mowa w art. 120 ust. 4 ustawy, pod literą „F” zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 5 lit. f ww. rozporządzenia.
Ostatnią kwestią budzącą wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenia podstawy opodatkowania VAT marżą dla sprzedaży części samochodowych pochodzących z demontowanych pojazdów.
Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
W świetle art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Należy zauważyć, iż formułując w art. 120 ustawy szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, ustawodawca, określając w ust. 4 tego artykułu podstawę opodatkowania, posłużył się sformułowaniem „kwota nabycia”.
Dla potrzeb zastosowania procedury marży, przez kwotę nabycia należy rozumieć wszystko, co stanowi wynagrodzenie, które pierwotny sprzedawca towaru używanego otrzymał od podatnika (nabywcy).
Biorąc pod uwagę ww. przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca określając podstawę opodatkowania (marżę) powinien wyliczyć różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia (zapłaconą przez Wnioskodawcę pierwotnemu sprzedawcy), pomniejszoną o kwotę podatku od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej nie są zobowiązane do wystawiania dokumentów sprzedaży, dlatego Wnioskodawca będzie dokumentował taką transakcję samodzielnie sporządzonym dowodem wewnętrznym lub umową kupna -sprzedaży wraku samochodowego. Wnioskodawca będzie dysponował również zaświadczeniem o demontażu pojazdu w którym określona jest m.in. waga demontowanego pojazdu. Wnioskodawca na tej podstawie będzie określał cenę zakupu 1 kg pojazdu (kwota zakupu wraku/wagę całkowitą pojazdu). Po określeniu ceny zakupu 1 kg pojazdu, wymontowując część samochodową mającą być przedmiotem odsprzedaży Wnioskodawca określi jej wagę, przez co określi cenę nabycia danej części pojazdu (waga danej części * cena zakupu 1 kg wyliczona wcześniej). Wnioskodawca będzie prowadził szczegółową ewidencję w której na podstawie wagi demontowanego pojazdu i wagi części uzyskanej z pojazdu określona będzie cena towaru (części) niezbędna do określenia podstawy VAT marży.
Mając zatem na uwadze okoliczności sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawca może ustalić podstawę opodatkowania szczególnej procedury VAT marża dla sprzedaży części samochodowych pochodzących z demontowanych pojazdów w sposób wskazany we wniosku. Przy czym istotne jest że Wnioskodawca winien prowadzić odpowiednią ewidencję umożliwiającą sprawdzenie, że wszystkie warunki stosowania procedury VAT marża dla sprzedaży części samochodowych pochodzących z demontowanych pojazdów zostały spełnione.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).