Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Szczecinie z dnia 15 lutego 2024 r., sygn. II SA/Sz 559/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Patrycja Joanna Suwaj Sędziowie Sędzia WSA Wiesław Drabik (spr.), Asesor WSA Krzysztof Szydłowski Protokolant starszy inspektor sądowy Katarzyna Skrzetuska-Gajos po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 15 lutego 2024 r. sprawy ze skargi A. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie z dnia 30 marca 2023 r. nr [...] w przedmiocie umorzenia postępowania w sprawie stwierdzenia nieważności decyzji ustalającej warunki zabudowy I. uchyla zaskarżona decyzję, II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Szczecinie na rzecz skarżącej A. W. kwotę 997 (dziewięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 17 marca 2013 r. nr [...] Burmistrz M. ustalił na rzecz inwestora spółki H. Sp. z o.o., Spółka Komandytowa z siedzibą w S., warunki zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku mieszkalno-usługowego na terenie działki nr [...] położonej przy ul. [...] w M..

A. Sp. z o.o. z siedzibą w W. (dawniej: D. sp. z o.o. z siedzibą w W. - dalej także jako: "Spółka", "strona", "skarżąca"), strona postępowania zakończonego ww. decyzją, wystąpiła z wnioskiem o stwierdzenie nieważności tej decyzji. Jako podstawę wniosku wskazano przesłankę z art. 156 § 1 pkt 2 k.p.a. - decyzja została wydana z rażącym naruszeniem prawa. W uzasadnieniu wniosku pełnomocnik Spółki wyjaśnił, że rażące naruszenie prawa ma polegać na sporządzeniu w toku postępowania analizy funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu (analiza urbanistyczna) z naruszeniem przepisu § 3 ust. 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie sposobu ustalania wymagań dotyczących nowej zabudowy i zagospodarowania terenu w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (Dz.U. z 2003 r. Nr 164, poz. 1588).

Decyzją z dnia 28 listopada 2018 r. r. [...] Samorządowe Kolegium Odwoławcze odmówiło stwierdzenia nieważności ww. decyzji z dnia 17 marca 2014 r. Kolegium uznało wniosek Spółki za nieuzasadniony, wskazując, że podstawą stwierdzenia nieważności decyzji nie może stanowić wadliwie sporządzona analiza urbanistyczna, która jest jedynie środkiem dowodowym służącym ustaleniu dobrego sąsiedztwa. Zdaniem Kolegium, błędnie przeprowadzona analiza urbanistyczno-architektoniczna może mieć istotny wpływ na wynik decyzji o warunkach zabudowy i skutkować jej uchyleniem w toku zwykłego postępowania administracyjnego, lecz nie może prowadzić do stwierdzenia nieważności decyzji ze skutkiem wstecznym. Kolegium podkreśliło, że w postępowaniu zakończonym decyzją Burmistrza M. było przeprowadzone postępowanie dowodowe oraz była sporządzona analiza funkcji oraz cech zabudowy i zagospodarowania terenu, a jej wynik jako dokument znajduje się w aktach postepowania. Przeprowadzone przez organ I instancji postępowanie dowodowe wyprowadziło wniosek o kontynuacji funkcji zabudowy, jej cech oraz wskaźników. Obecnie weryfikacja tego wniosku zmierzałaby do ponownej oceny spełnienia przesłanki z art. 61 ust. 1 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00