Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 marca 2024 r., sygn. III SA/Kr 1473/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Marasek-Zybura Sędziowie WSA Elżbieta Czarny-Drożdżejko Asesor WSA Ewelina Dziuban (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Anna Boczkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 marca 2024 r. sprawy ze skargi M. W. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Nowym Sączu z dnia 13 czerwca 2023 r. nr SKO-PS-4110-504/23 w przedmiocie odmowy przyznania dodatku węglowego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 13 czerwca 2023 r., znak SKO-PS-4110-504/23 Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Nowym Sączu utrzymało w mocy decyzję organu I instancji z dnia 24 kwietnia 2023 r. r. o odmowie przyznania dodatku węglowego.

W podstawie prawnej decyzji wskazano art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2023 r. poz. 775 ze zm.), art. 2 ust. 1, ust. 2 pkt 2, ust. 3c, ust. 3d, ust. 8, ust. 9, ust. 12, ust. 15, ust. 15a, ust. 15b, ust. 15c, ust. 15d, 15f, 15g, oraz art. 3 ust. 1 i ust. 3 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 141 ze zm.).

Zaskarżona decyzja zapadła w następującym stanie faktycznym i prawnym:

W toku ponownego rozpoznania sprawy, Burmistrz Biecza decyzją z dnia 24 kwietnia 2023 r. orzekł o odmowie przyznania M. W. dodatku węglowego. W uzasadnieniu decyzji przytoczono treść art. 2 ust. 15g ustawy o dodatku węglowym interpretując go w ten sposób że, przepis ten odnosi się wyłącznie do sytuacji, gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa domowego w postaci np. kotła na paliwo stałe, nie zostało zgłoszone lub wpisane do centralnej ewidencji emisyjności budynków do dnia 11 sierpnia 2022 r., a więc swoją dyspozycją obejmuje wyłącznie przypadki, gdy główne źródło ogrzewania gospodarstwa zgłoszone zostało do centralnej ewidencji emisyjności budynków po dniu 11 sierpnia 2022 r. lub też w ogóle nie zostało zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków. W tej sprawie taka sytuacja nie zachodzi, gdyż zgłoszenie głównego źródła ogrzewania do centralnej ewidencji emisyjności budynków dokonano 10 stycznia 2022 r., a po dniu 11 sierpnia 2022 r., tj. 2 września 2022 r., dokonano jedynie korekty deklaracji w zakresie rodzaju paliwa (rozszerzono o węgiel kamienny). Zatem dodatek ten nie może być przyznany, jeżeli po 11 sierpnia 2022 r. dokonano korekty złożonej przed tą datą deklaracji do CEEB, której celem było uzyskanie uprawnienia do tego dodatku. Ponadto ustalono, że wnioskodawczyni rzadko korzysta z kotła c.o., bo nie kupiła węgla ze względu na swoją trudną sytuację finansową, a w związku z tym źródłem ciepła był piec typu koza zasilany drewnem kawałkowym i brykietem bukowym. Tym samym brak jest podstaw do przyznania wnioskowanego dodatku węglowego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00