Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 5 marca 2024 r., sygn. II SA/Wr 636/22

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Wojciech Śnieżyński Sędziowie: Sędzia WSA Olga Białek (spr.) Asesor WSA Malwina Jaworska - Wołyniak po rozpoznaniu w Wydziale II w trybie uproszczonym na posiedzeniu niejawnym w dniu 5 marca 2024 r. sprawy ze skargi Z. D. na postanowienie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego z dnia 20 lipca 2022 r. nr 743/2022 w przedmiocie nałożenia grzywny w celu przymuszenia oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Przedmiotem skargi Z. D. (dalej: strona, skarżąca) jest wskazane w sentencji postanowienie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego (dalej: DWINB, organ II instancji), którym utrzymane zostało w mocy postanowienie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Złotoryi (dalej: PINB, organ I instancji) z dnia 16 maja 2022 r., nr PINB.7356/1-105/2005-2022, nakładające na skarżącą grzywnę w celu przymuszenia w wysokości 10.000 zł na skutek uchylania się od wykonania obowiązków nałożonych przez organ nadzoru budowlanego.

Powyższe rozstrzygnięcia wydane zostały w oparciu o następujący stan faktyczny i prawny sprawy.

Organ I instancji, decyzją z dnia 6 marca 2017 r., nakazał skarżącej i drugiemu współwłaścicielowi budynku mieszkalnego poddanie tego budynku kontroli poprzez sprawdzenie stanu technicznego i przydatności do użytkowania instalacji gazowej, przewodów kominowych (dymowych, spalinowych, wentylacyjnych), instalacji elektrycznej i piorunochronnej – w zakresie stanu sprawności wymienionych instalacji – w terminie 30 dni liczonych od dnia, w którym decyzja stanie się ostateczna, a także poddanie ocenie i wykonanie ekspertyzy technicznej określającego nieprawidłowości stanu technicznego ww. budynku w całości, we wskazanym w decyzji zakresie, wyznaczając w tej części termin 60 dni.

Decyzją z dnia 30 maja 2017 r. DWINB uchylił ww. rozstrzygnięcie zgadzając się co do zasady w kwestii nałożonych obowiązków, zwrócił jednak uwagę, że przepisy Prawa budowlanego nie dają podstawy do wyznaczania terminu ich wykonania. W związku z tym, rozstrzygając co do istoty, organ II instancji nałożył na współwłaścicieli tożsame obowiązki, co organ I instancji, przy czym nie wyznaczył terminu ich wykonania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00