Czy dyrektor przedszkola może zastosować 3% stawkę ryczałtu dla przychodów z dotacji oświatowej?
Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) uznała, że dyrektor przedszkola może stosować stawkę ryczałtu w wysokości 3% dla przychodów z dotacji oświatowej przeznaczonych na jego wynagrodzenie, pod warunkiem prowadzenia odpowiedniej ewidencji przychodów.
Stawka ryczałtu a dotacja oświatowa
Wnioskodawczyni od 1 września 2016 r. prowadzi niepubliczne przedszkole, generując przychody z czesnego oraz opłat za zajęcia edukacyjne. Dodatkowo, przedszkole otrzymuje dotację oświatową z urzędu miasta, przeznaczoną na dofinansowanie zadań edukacyjnych, w tym wynagrodzenie dyrektora. W 2020 roku kobieta zdecydowała się na zmianę formy opodatkowania swoich dochodów na zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. Dodatkowo, podatniczka błędnie wskazała w swoim pierwszym wniosku datę rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, co poprawiła w późniejszym piśmie, podkreślając, że ewidencja jest prowadzona od roku 2020.
Kobieta skierowała pytanie do KIS, czy możliwe jest opodatkowanie przychodów z tytułu wynagrodzenia, pokrywanego z dotacji oświatowej, za pomocą 3% stawki ryczałtu, oraz czy istnieje możliwość dokonania korekty zeznań podatkowych zaczynając od roku 2020, na podstawie prowadzonej ewidencji. Wnioskodawczyni argumentowała, że ze względu na rodzaj prowadzonej działalności oraz charakter przychodów, spełnia warunki do zastosowania stawki ryczałtu w wysokości 3%.
KIS: przychody dyrektora przedszkola mogą być opodatkowane 3% stawką ryczałtu
Według organu podatkowego, przedstawione stanowisko przez kobietę było prawidłowe. KIS odwołała się do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podkreślając, że działalność wnioskodawczyni, czyli prowadzenie przedszkola, jest działalnością gospodarczą zgodną z definicją zawartą w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Definicja obejmuje działalność wytwórczą, usługową, handlową oraz inną działalność zarobkową prowadzoną w sposób zorganizowany i ciągły. Dodatkowo, organ podatkowy wskazał, że przychody z tytułu wynagrodzenia dyrektora przedszkola, finansowane z dotacji oświatowej, również kwalifikowały się jako przychód z działalności gospodarczej. Według KIS było to istotne, gdyż dotacje nie były związane bezpośrednio z kosztami nabycia środków trwałych czy wartościami niematerialnymi oraz prawnymi, a więc mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W uzasadnieniu, KIS podkreśliła, że przepisy dotyczące ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pozwalają na opodatkowanie według różnych stawek ryczałtowych, w zależności od rodzaju działalności oraz sposobu prowadzenia ewidencji przychodów przez podatnika. Wnioskodawczyni prowadziła odpowiednią ewidencję, więc była uprawniona do stosowania stawki ryczałtu w wysokości 3% dla przychodów z tytułu wynagrodzenia dyrektora. Ponadto, organ zaznaczył, że błędne wskazanie przez wnioskodawczynię w początkowych wnioskach różnych stawek ryczałtu dla przychodów z działalności dyrektora przedszkola nie wpłynęło na prawną możliwość stosowania stawki 3%.