Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 28 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.829.2023.2.MJ
Opodatkowanie realizowanego świadczenia jako dostawy towarów z montażem.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 grudnia 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania realizowanego świadczenia jako dostawy towarów z montażem. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 20 lutego 2024 r. (data wpływu 22 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą obejmującą dostarczanie kompleksowych rozwiązań w zakresie samochodowych myjni bezdotykowych. W ofercie Wnioskodawcy znajdują się m.in.: myjnie kontenerowe, myjnie modułowe, wiaty, rozmieniarki, chemia myjąca, czy też akcesoria do myjni.
Głównym przedmiotem działalności jest jednak dostarczanie kompletnych systemów samochodowych myjni bezdotykowych. W tym też zakresie Wnioskodawca zawiera z klientami umowy, z których wynika, że:
1.Wnioskodawca zobowiązuje się do przeniesienia prawa własności urządzeń i wyposażenia myjni wskazanych w umowie, które w połączeniu będą stanowić technologiczną całość umożliwiającą korzystanie z myjni samochodowej.
2.Umowa obejmuje również montaż urządzeń i wyposażenia, o których mowa w pkt 1.
3.Przedmiotem umowy jest również przeszkolenie pracowników klientów w zakresie obsługi i bieżącej konserwacji urządzeń.
4.Wnioskodawca zapewnia również odpowiedni dobór urządzeń, zgodnie ze wskazówkami klientów, aby razem tworzyły technologiczną całość umożliwiającą korzystanie z myjni.
5.W skład myjni wchodzą m.in:
-kotły kondensacyjne,
-ramiona obrotowe,
-pistolety,
-pianownice,
-węże,
-pulpity,
-falowniki,
-sterowniki,
-elektrozawory,
-pompy,
-silniki,
-rozmieniacze do monet,
-system nadzoru pracy myjni przez sieć Internet,
-przegrody szklane,
-konstrukcja stalowa ocynkowana,
-obudowy słupów,
-kontener techniczny,
-otok konstrukcji wykonany ze szkła hartowanego.
6.W niektórych umowach (w ramach jednego wynagrodzenia), Wnioskodawca zobowiązuje się również do wykonania prac ziemno-budowlanych polegających na wykonaniu posadzek, na których posadowione są myjnie. W pozostałych sytuacjach, myjnie są posadawiane na posadzkach wykonanych przez klientów Wnioskodawcy.
7.Klienci Wnioskodawcy są natomiast w ramach umów zobowiązani do udostępnienia miejsca nadającego się do montażu urządzeń myjni oraz utrzymania tego miejsca w stanie pozwalającym na niezakłócony montaż myjni oraz są zobowiązani do doprowadzenie mediów, tj. energii elektrycznej oraz wody.
Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w Polsce.
Montaż myjni ma charakter specjalistyczny i wymaga specjalistycznej wiedzy, którą posiada Wnioskodawca.
Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
1.Czy dostawa myjni samochodowej wraz z jej specjalistycznym montażem oraz innymi świadczeniami opisanymi w stanie faktycznym przez Wnioskodawcę stanowi tzw. dostawę towarów wraz z montażem w sytuacji, gdy umowa nie obejmuje prac ziemno-budowlanych polegających na wykonaniu posadzek przez Wnioskodawcę, a w konsekwencji miejscem dostawy będzie miejsce, w którym towary są montowane zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
2.Czy dostawa myjni samochodowej wraz z jej specjalistycznym montażem oraz innymi świadczeniami opisanymi w stanie faktycznym przez Wnioskodawcę stanowi tzw. dostawę towarów wraz z montażem w sytuacji, gdy umowa obejmuje prace ziemno-budowlane polegające na wykonaniu posadzek przez Wnioskodawcę, a w konsekwencji miejscem dostawy będzie miejsce, w którym towary są montowane zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa myjni samochodowej wraz z jej specjalistycznym montażem oraz innymi świadczeniami opisanymi w stanie faktycznym przez Wnioskodawcę stanowi dostawę towarów wraz z montażem w sytuacji, gdy umowa nie obejmuje prac ziemno-budowlanych polegających na wykonaniu posadzek przez Wnioskodawcę.
2.Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa myjni samochodowej wraz z jej specjalistycznym montażem oraz innymi świadczeniami opisanymi w stanie faktycznym przez Wnioskodawcę stanowi dostawę towarów wraz z montażem w sytuacji, gdy umowa obejmuje prace ziemno-budowlane polegające na wykonaniu posadzek przez Wnioskodawcę.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również (...).
Jednocześnie stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.
Przy czym wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „montaż lub instalacja”, niemniej jednak stosownie do cytowanego art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, do instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Jako „proste czynności” należy rozumieć działania, umożliwiające funkcjonowanie danego towaru/sprzętu, które potencjalny nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie. Zatem, za montaż lub instalację należy uznać takie czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy montowanego lub instalowanego towaru/sprzętu.
Ponadto wskazać należy, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, świadczenie to nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy. Na świadczenie złożone składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast świadczenie należy uznać za pomocnicze, jeśli nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncze świadczenie traktowane jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia pomocniczego jest zdeterminowany przez świadczenie główne oraz nie można wykonać lub wykorzystać świadczenia głównego bez świadczenia pomocniczego. Jeżeli jednak w skład realizowanego świadczenia wchodzą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia kompleksowego.
Natomiast o tym, czy mamy do czynienia z kompleksową dostawą towarów, czy też kompleksowym świadczeniem usług, powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z dnia 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg - Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P. Selera, opubl. Lex/el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji jest wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności mają charakter pomocniczy lub uboczny, wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów. Natomiast w przypadku, gdy istotą transakcji są inne czynności, to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.
Odnosząc się do powyższego należy stwierdzić, że dostawa myjni samochodowej wraz z jej specjalistycznym montażem oraz innymi świadczeniami opisanymi w stanie faktycznym przez Wnioskodawcę, stanowi świadczenie kompleksowe. Czynności te są ze sobą ściśle powiązane i w aspekcie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie, miałoby sztuczny charakter. Czynności te realizowane w ramach zawartej umowy stanowią jedno kompleksowe świadczenie w sensie gospodarczym, które będzie podlegało opodatkowaniu według jednolitych zasad właściwych dla świadczenia jakim jest dostawa towarów z montażem. Zdaniem Wnioskodawcy, kompleksowość świadczenia w sensie gospodarczym występują zarówno, w sytuacji, gdy umowa obejmuje prace ziemno-budowlane polegające na wykonaniu posadzek przez Wnioskodawcę, jak i w sytuacji, gdy umowa tego nie przewiduje.
W uzupełnieniu wniosku przedstawili Państwo stanowisko do przeformułowanych pytań:
1.Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa myjni samochodowej wraz z jej specjalistycznym montażem oraz innymi świadczeniami opisanymi w stanie faktycznym przez Wnioskodawcę stanowi tzw. dostawę towarów wraz z montażem w sytuacji, gdy umowa nie obejmuje prac ziemno-budowlanych polegających na wykonaniu posadzek przez Wnioskodawcę, a w konsekwencji miejscem dostawy będzie miejsce, w którym towary są montowane zgodnie z art. art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
2.Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa myjni samochodowej wraz z jej specjalistycznym montażem oraz innymi świadczeniami opisanymi w stanie faktycznym przez Wnioskodawcę stanowi tzw. dostawę towarów wraz z montażem w sytuacji, gdy umowa obejmuje prace ziemno-budowlane polegające na wykonaniu posadzek przez Wnioskodawcę, a w konsekwencji miejscem dostawy będzie miejsce, w którym towary są montowane zgodnie z art. art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.
Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Towarami zaś, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, są:
Rzeczy oraz ich części, a także wszelkie
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2) eksport towarów;
3) import towarów na terytorium kraju;
4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Co należy rozumieć przez „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel” określił Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-320/88. W orzeczeniu tym stwierdza się, że dla uznania danej czynności za opodatkowaną dostawę towarów, nie ma znaczenia to, czy dochodzi do przeniesienia własności według prawa właściwego dla danego kraju. Regulacja ta ma zastosowanie do każdego przeniesienia prawa do rozporządzania towarem na inny podmiot, które to przeniesienie skutkuje tym, że strona ta uzyskuje de facto możliwość korzystania z rzeczy tak jak właściciel, nawet jeżeli nie wiąże się to z przeniesieniem własności. W tym orzeczeniu, odnosząc się do dostawy towarów, Trybunał posłużył się terminem przeniesienia „własności w sensie ekonomicznym”, podkreślając tym samym uniezależnienie opodatkowania od przeniesienia własności towarów. Oznacza to więc, że na gruncie przedmiotowego przepisu kluczowym elementem jest przeniesienie, w istocie rzeczy, praktycznej kontroli nad rzeczą i możliwości dysponowania nią.
Zatem pojęcie „przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel” dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Chodzi przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Istotą dostawy towarów nie jest bowiem przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu „prawo do rozporządzania jak właściciel” nie można interpretować jako „prawa własności”.
W myśl art. 2 pkt 8 ustawy:
Przez eksport towarów - rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a) dostawcę lub na jego rzecz, lub
b) nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez
właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Natomiast na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.
Zgodnie z art. 13 ust. 2 ustawy:
Przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:
1) podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
2) osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
3) podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
4) podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.
Natomiast na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z opisu sprawy wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą obejmującą dostarczanie kompleksowych rozwiązań w zakresie samochodowych myjni bezdotykowych. Głównym przedmiotem działalności jest jednak dostarczanie kompletnych systemów samochodowych myjni bezdotykowych. W tym też zakresie Spółka zawiera z klientami umowy, z których wynika, że zobowiązuje się do przeniesienia prawa własności urządzeń i wyposażenia myjni wskazanych w umowie, które w połączeniu będą stanowić technologiczną całość umożliwiającą korzystanie z myjni samochodowej. Umowa obejmuje również montaż ww. urządzeń i wyposażenia. Przedmiotem umowy jest również przeszkolenie pracowników klientów w zakresie obsługi i bieżącej konserwacji urządzeń. Spółka zapewnia również odpowiedni dobór urządzeń, zgodnie ze wskazówkami klientów, aby razem tworzyły technologiczną całość umożliwiającą korzystanie z myjni. W niektórych umowach (w ramach jednego wynagrodzenia), Spółka zobowiązuje się również do wykonania prac ziemno-budowlanych polegających na wykonaniu posadzek, na których posadowione są myjnie. W pozostałych sytuacjach, myjnie są posadawiane na posadzkach wykonanych przez klientów Wnioskodawcy. Klienci Spółki są natomiast w ramach umów zobowiązani do udostępnienia miejsca nadającego się do montażu urządzeń myjni oraz utrzymania tego miejsca w stanie pozwalającym na niezakłócony montaż myjni oraz są zobowiązani do doprowadzenie mediów, tj. energii elektrycznej oraz wody. Montaż myjni ma charakter specjalistyczny i wymaga specjalistycznej wiedzy, którą posiada Spółka.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy dostawa myjni samochodowej wraz z jej specjalistycznym montażem oraz innymi świadczeniami stanowi tzw. dostawę towarów wraz z montażem w sytuacji gdy umowa obejmuje prace ziemno-budowlane oraz w sytuacji gdy umowa nie obejmuje prac ziemno-budowlanych, a w konsekwencji miejscem dostawy będzie miejsce, w którym towary są montowane zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 o podatku od towarów i usług.
Odnosząc się do przedstawionych wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Natomiast stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.
Jednocześnie wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „montaż lub instalacja”, niemniej jednak stosownie do cytowanego art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, do instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Jako „proste czynności” należy rozumieć działania, umożliwiające funkcjonowanie danego towaru/sprzętu, które potencjalny nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie. Zatem, za montaż lub instalację należy uznać takie czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy montowanego lub instalowanego towaru/sprzętu. Zgodnie ze Słownikiem języka polskiego PWN, „montaż” to składanie maszyn, aparatów, urządzeń, itp. z gotowych części, zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych. Z kolei „instalacja” to montowanie gdzieś urządzeń technicznych.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości stwierdzić należy, że w przypadku gdy Państwo jesteście zobowiązani do wykonania, dostawy i montażu myjni samochodowej wraz z jej specjalistycznym montażem oraz innymi świadczeniami, znajdzie zastosowanie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy - czyli tzw. dostawa urządzeń z ich montażem, gdyż w przedmiotowej sytuacji występuje element montażu dostarczonych urządzeń. Należy wskazać, że cyt. wyżej przepis art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy wymaga również, aby czynności montażu lub instalacji były wykonywane przez dokonującego dostawy towarów lub przez podmiot działający na jego rzecz.
Z treści wniosku wynika, że Państwa Spółka zobowiązuje się do przeniesienia prawa własności urządzeń i wyposażenia myjni, które w połączeniu będą stanowić technologiczną całość umożliwiającą korzystanie z myjni samochodowej oraz montażu urządzeń i wyposażenia. Innymi słowy, czynności te będą wykonywane „fizycznie” przez Państwa. Jak zostało wskazane montaż myjni ma charakter specjalistyczny i wymaga specjalistycznej wiedzy, którą posiada Spółka, zatem uznać należy, że czynności realizowane przez Państwa nie będą mogły zostać uznane za proste czynności, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce.
Zatem przedmiotowa transakcja, jako tzw. dostawa towarów z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy będzie podlegała opodatkowaniu w miejscu, w którym towary są montowane.
W konsekwencji należy uznać, że wymienione we wniosku czynności składające się na świadczenie realizowane przez Spółkę obejmujące dostawę myjni samochodowej i specjalistyczny montaż oraz inne świadczenia, o których mowa w pytaniach postawionych we wniosku, należy uznać za świadczenie złożone, które powinno być rozliczane na zasadach właściwych dla dostawy towarów z montażem, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które przedstawili Państwo i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right