Wyrok WSA w Kielcach z dnia 14 marca 2024 r., sygn. I SA/Ke 48/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Magdalena Chraniuk-Stępniak, Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Banach, Asesor WSA Magdalena Stępniak (spr.), Protokolant Starszy inspektor sądowy Michał Gajda, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 marca 2024 r. sprawy ze skargi S. M. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 30 października 2023 r. nr BP.501.2076.2023.2367.KI13.475382 w przedmiocie kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; 2. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz Stanisława Misztala kwotę 324 (trzysta dwadzieścia cztery) złote tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego decyzją z 30 października 2023 r.
nr BP.501.2076.2023.2367.KI13.475382 utrzymał w mocy decyzję Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z 26 lipca 2023 r.
nr WITD.DI.0152.XIIIl 199/83/23 o nałożeniu S. M. kary pieniężnej w wysokości 8100 zł.
Organ wskazał, że kary pieniężne są nakładane na podstawie art. 92a w zw.
z art. 93 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U.2022.2201 ze zm.) dalej "u.t.d.". Treść art. 92a ust. 1 i 7 w zw. z załącznikiem nr 3 do ww. ustawy określa w sposób sztywny wysokość kar pieniężnych za naruszenia przepisów załącznika nr 3 do ustawy. W tym zakresie organ nie ma możliwości miarkowania kar pieniężnych. Organ wskazał ponadto na przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z 4 lutego 2014r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60 z 28.02.2014, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem (UE) nr 165/2014", tj. art. 32 ust. 1 i ust. 3, art. 33 ust. 1, art. 34 określające obowiązki przedsiębiorstw transportowych i kierowców w zakresie stosowania i użytkowania tachografów, wykresówek oraz kart kierowcy. Organ wskazał także na przepisy Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006) określające obowiązki w zakresie czasu pracy, tj. art. 8 ust. 1 – 5, art. 4 lit. g.