Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 22 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.27.2024.2.KP
Korzystanie przez Państwa ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz Pracowników oraz brak możliwości zaprzestania ewidencjonowania na kasie.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest:
- prawidłowe w zakresie zaprzestania ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów/usług opisanych we wniosku na rzecz Pracowników
- nieprawidłowe w zakresie możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
15 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy korzystania przez Państwa ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz Pracowników oraz brak możliwości zaprzestania ewidencjonowania na kasie.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 lutego 2024 r. (wpływ 23 lutego 2024 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Podstawą Państwa działalnością jest pozyskiwanie i zapewnienie klientom zasobów ludzkich (usługi pracy tymczasowej oraz usługi outsourcingu). Realizujecie Państwo projekty dla swoich klientów między innymi poprzez zatrudnianie pracowników na umowy zlecenia oraz umowy o pracę, a projekty realizowane są na terenie całego kraju. Oznacza to, że Państwa zleceniobiorcy oraz pracownicy wykonują swoje obowiązki poza siedzibą Państwa Spółki, która zawarła z nimi umowy.
Zapewniacie Państwo zleceniobiorcom i pracownikom transport zbiorowy do miejsca wykonywania powierzonych zadań wynikających z zawartych umów. Koszt transportu jest w części finansowany przez pracodawcę a w części potrącany pracownikom z wynagrodzenia. Umożliwiacie Państwo również pracownikom i zleceniobiorcom korzystanie z usług medycznych oraz pakietów sportowych wraz z osobami towarzyszącymi. Pakiety usług medycznych oraz sportowych dla pracowników są finansowane przez pracodawcę. Pracownik oraz zleceniobiorca mają możliwość dokupienia dodatku do pakietu podstawowego finansowanego przez Państwa. Kwoty dodatkowe za usługi dla pracowników, zleceniobiorców oraz osób towarzyszących są potrącane z wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców. Dodatkowo co pewien czas na rzecz pracowników dokonywana jest wyprzedaż pracownicza sprzętu, artykułów chemicznych, odzieży roboczej. Kwoty są również potrącane z wynagrodzeń. Pragniecie Państwo poinformować, że usługi będące przedmiotem sprzedaży na rzecz pracowników i zleceniobiorców są pierwotnie nabywane od wyspecjalizowanych podmiotów.
Samodzielnie nie wykonujecie Państwo wyżej wymienionych świadczeń. Nabywane usługi od wyspecjalizowanych podmiotów są następnie odsprzedawane na rzecz pracowników i Państwa zleceniobiorców.
Innego rodzaju sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będących pracownikami nie występuje comiesięcznie, ale w ramach sporadycznych akcji odsprzedaży dla pracowników np. sprzętów biurowych takich jak telefony komórkowe, środków trwałych takich jak laptopy.
Co do zasady nie dokonujecie Państwo sprzedaży ww. usług lub towarów na rzecz innych osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej lub są rolnikami ryczałtowymi. Jedynie w odniesieniu do towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez Państwa do środków trwałych podlegających amortyzacji, możliwa jest sporadyczna sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W takim przypadku dokumentujecie Państwo jednak dokonaną sprzedaż w całości fakturami.
Posiadacie Państwo kasę fiskalną, na której ewidencjonuje się sprzedaż na rzecz pracowników i zleceniobiorców. Kasa fiskalna została wprowadzona do firmy wiele lat temu, gdy dokonywana była sprzedaż na rzecz osób fizycznych i wówczas pojawił się obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. Wszelkie operacje, sprzedaż kart (...) na rzecz pracowników, usług medycznych dla pracowników, usług transportu dla pracowników, wyprzedaże pracownicze, są ewidencjonowane na kasie fiskalnej (są wystawiane paragony), sprzedaż ta jest wykazywana zbiorczo w rejestrze VAT. Zapłaty od pracowników za powyższe świadczenia są potrącane z wynagrodzenia płatnego przelewem na konto bankowe pracownika lub pracownik sam przelewa środki na Państwa konto bankowe.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Na zadane przez Organ pytania udzielili Państwo następujących odpowiedzi:
1)Czy posługując się we wniosku pojęciem „pracownik” rozumiecie Państwo: jedynie pracownika na umowę o pracę czy też pracownika na umowę o pracę i pracownika na umowę zlecenia?
Odpowiedź: Posługując się pojęciem „pracownik” mają Państwo na myśli pracownika na umowę o pracę. Osoba zatrudniona na umowie zlecenie jest nazywana zleceniobiorcą.
2)Proszę opisać dokładnie w jaki sposób zapewniają Państwo swoim pracownikom transport zbiorowy na trasie pomiędzy ich miejscem zakwaterowania a miejscem wykonywania powierzonych zadań?
Odpowiedź: Zamawiacie Państwo bilety na specjalnego Busa (przewoźnik zewnętrzny), który odjeżdża z wyznaczonych miejsc, przystanków i dowozi ich do miejsc powierzonych zadań: fabryk, zakładów. Czasami jest to przewoźnik zupełnie niezależny, który kursuje na danej trasie, a czasami jest to transport organizowany przez pracodawcę użytkownika dla jego własnych pracowników i pracownicy Państwa Agencji też mogą z niego korzystać na podstawie biletów wykupionych wcześniej przez Agencje. Czyli reasumując kupujecie Państwo wspomniane bilety i wręczacie je swoim pracownikom.
3)W jaki sposób jest opłacany transport dla zleceniobiorców? czy jest finansowany z Państwa środków, czy też potrącany z wynagrodzenia, czy w inny sposób, proszę opisać,
Odpowiedź: Transport dla zleceniobiorców i pracowników wygląda podobnie. Najpierw jest opłacany ze środków firmy na przykład zakup wspomnianych biletów a później potrącany z ich wynagrodzenia składnikiem o nazwie „potrącenie transport”.
4)Prosimy o konkretne wskazanie czy zleceniobiorcy (osoby zatrudnione na umowę zlecenie) będą sami dokonywać na Państwa rzecz przekazania środków na konto bankowe za opisane we wniosku czynności czy też będą te kwoty potrącane przez Państwa z wynagrodzenia zleceniobiorców? Prosimy o konkretne opisanie występujących sytuacji.
Odpowiedź: Zleceniobiorcy za wykonywane we wniosku czynności, będą mieli dokonywane potrącenia z wynagrodzenia. Jeśli zleceniobiorcy w danym miesiącu, nie uda się potrącić danej kwoty z wynagrodzenia, to potrącenie jest dokonywane na podstawie wyrażonej zgody na potrącenie w kolejnym miesiącu z następnego wynagrodzenia. Jeśli doszłoby do sytuacji, w której zleceniobiorcy nie uda się dokonać potrącenia to zleceniobiorca proszony jest o dokonanie płatności za świadczone usługi przelewem bankowym.
5)W przypadku gdy osoby zatrudnione na umowę zlecenie będą dokonywać płatności za świadczone usługi przelewem bankowym, czy z ewidencji i dowodów dokumentujących tą zapłatę wynikać będzie jednoznacznie, jakiej konkretnie czynności dotyczyła?
Jeśli doszłoby do sytuacji, w której zleceniobiorcy nie uda się dokonać potrącenia i zleceniobiorca dokona płatności za świadczone usługi przelewem bankowym, to z ewidencji dokonanej przez zleceniobiorcę zapłaty, będzie jednoznacznie wynikać za jaką czynność zapłaciła.
6)Czy sprzedawane towary na rzecz osób zatrudnionych na umowę zlecenie będą to towary zaliczane do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli tak czy ta sprzedaż będzie udokumentowana w całości fakturą?
Nie planujecie Państwo dokonywać sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, na rzecz zleceniobiorców. Gdybyście Państwo dokonali sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, na rzecz zleceniobiorców, to udokumentowalibyście Państwo taką sprzedaż w całości na podstawie faktury.
7)Czy byli Państwo zobowiązani do ewidencjonowania sprzedaży lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania? Jeśli tak to z jakiego tytułu?
Kasa fiskalna została wprowadzona do firmy wiele lat temu, gdy dokonywana była sprzedaż telefonów komórkowych na rzecz pracowników i wówczas pojawił się obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. W tamtym okresie nie obowiązywało zwolnienie z ewidencji na kasie fiskalnej sprzedaży na rzecz pracowników. Od tego momentu cała sprzedaż na rzecz pracowników jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej.
Pytania
1)Czy istnieje możliwość zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży na rzecz pracowników za pomocą kasy fiskalnej? Z zastrzeżeniem, że gdyby jednak wystąpiła sprzedaż towarów na rzecz pracowników, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a, m-o, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, sprzedaż taka powinna być zarejestrowana na kasie rejestrującej?
2)Czy istnieje możliwość rezygnacji z posiadania kasy fiskalnej, w związku z planowanym wykonywaniem sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych, przy nieprzekroczeniu progu przychodu 20 000 zł pochodzącego z tego typu sprzedaży oraz sprzedaży towarów i umów niepodlegających obowiązkowi ewidencjonowania na kasie fiskalnej od pierwszej złotówki? Z zastrzeżeniem, że gdyby jednak wystąpiła sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a, m-o, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, sprzedaż taka powinna być zarejestrowana na kasie rejestrującej?
Państwa stanowisko w sprawie
Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących uzależniony jest od wystąpienia sprzedaży, która podlegać będzie obowiązkowi ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.
Biorąc pod uwagę sytuację, że nie występuje obecnie u Państwa sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych, a przy ewentualnej sprzedaży nie zostanie przekroczony limit 20 000 zł przychodu od sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych oraz nie będzie dokonywana sprzedaż towarów oraz usług od których obowiązek ewidencji na kasie fiskalnej obowiązuje od pierwszej złotówki, nie wystąpi również obowiązek ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej.
W konsekwencji, skoro nie wystąpi obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy, nie ma potrzeby posiadania kasy fiskalnej.
Wprowadzili Państwo do używania kasę fiskalną w innym momencie rozwoju działalności, gdy dokonywali Państwo sprzedaży na rzecz osób fizycznych posiadali inny profil działalności, natomiast obecnie nie dokonujecie już więcej takiej sprzedaży, chociaż nie wykluczacie, że takie przypadki mogą się przytrafić.
W podobnych jak wyżej sytuacjach wypowiadały się jednoznacznie organy podatkowe (np.: interpretacja nr. 0114-KDIP1-3.4012.607.2019.1.JG), interpretując sytuację podobnie, wskazując, że kasa fiskalna nie jest w danym stanie faktycznym potrzebna.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w § 2. 1. Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Regulacje w nim zawarte przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe).
W punkcie 34 załącznika do ww. rozporządzenia jako zwolniona zawarta została dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników.
Zwolnienie to jest zdefiniowane w tak szeroki sposób, iż nie można o nim powiedzieć, że nie ma ono zastosowania do sprzedaży na rzecz pracowników w takim miejscu prowadzenia działalności, w którym takie same towary i usługi nabywają osoby fizyczne niebędące pracownikami.
Stoicie Państwo na stanowisku, że w tym przypadku nie trzeba ewidencjonować sprzedaży dla pracowników za pomocą kasy fiskalnej. Wystarczającym bowiem będzie ujęcie w ewidencji (rejestrze sprzedaży) sprzedaży np.: kart (...) na rzecz pracowników. Prowadzicie Państwo osobny rejestr potrąceń.
Wskazać należy, że w Państwa przypadku zapłaty od pracowników są opłacane poprzez potrącenie z wynagrodzenia płatnego przelewem na konto bankowe lub przelewem na Państwa konto bankowe oraz odpowiednio ewidencjonowane w rejestrze sprzedaży.
Nie ma zastosowania paragraf 4 (niestosowanie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania) rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż nie świadczycie Państwo usług ani nie dostarczacie towarów wskazanych w tym paragrafie.
Na podstawie analizy rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w którym mowa jest o wyjątkach w stosowaniu zwolnień, uważacie Państwo, że sprzedaż na rzecz pracowników jest zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2021 r., a jeśli do tej pory ewidencjonowała za pomocą kasy, to może zaprzestać ewidencjonowanie obrotu na rzecz pracowników w ten sposób.
Wnosicie Państwo o uznanie stanowiska za prawidłowe.
Podobne przesłanki, na które powołuje się firma zostały rozpatrzone pozytywnie w piśmie interpretacja indywidualna z 19 grudnia 2019 r. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.607.2019.1.JG (zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz pracowników).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest :
- prawidłowe w zakresie zaprzestania ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów/usług opisanych we wniosku na rzecz Pracowników
- nieprawidłowe w zakresie możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).
Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2024 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem podmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. uwarunkowanym wysokością osiągniętego obrotu.
Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.
Pod poz. 34 załącznika do rozporządzenia została wymieniona:
Dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.
Z poz. 47 załącznika wynika, że:
Dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.
Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn. że dotyczą konkretnych czynności.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.
Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:
a) gazu płynnego,
b) części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c) silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d) nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e) przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),
f) części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g) części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,
h) komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),
i) sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),
j) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
k) zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
l) wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,
m) wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
n) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
o) perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.
Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Jednakże na podstawie § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia:
Przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia.
Natomiast w myśl § 4 ust. 3 pkt 2 lit. a) rozporządzenia:
Przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 34 załącznika do rozporządzenia przez podatnika, o którym mowa w art. 8 ust. 2a ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 2a ustawy:
W przypadku, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Przepis ten wprowadza zasadę, że w przypadku gdy podmiot „pośredniczy” pomiędzy podmiotem faktycznie świadczącym usługę, a jej odbiorcą, przyjmuje się, że podmiot ten działa tak jakby sam wcześniej nabył taką usługę, a następnie ją wyświadczył, co sprawia, że opodatkowaniu podlegają wszystkie etapy w świadczeniu usług, łącznie z tym, w którym nie wykonuje się czynności faktycznych.
Państwa wątpliwości dotyczą m.in. kwestii, możliwości zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży na rzecz pracowników za pomocą kasy fiskalnej.
Zwolnienie z ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz pracowników sprzętu, artykułów chemicznych, odzieży roboczej, sprzętów biurowych takich jak telefony komórkowe, laptopy.
Z opisu sprawy wynika, że co pewien czas na rzecz pracowników dokonywana jest wyprzedaż pracownicza sprzętu, artykułów chemicznych, odzieży roboczej, sprzętów biurowych takich jak telefony komórkowe, laptopy. Zapłata od pracowników za powyższą sprzedaż jest potrącana z wynagrodzenia płatnego przelewem na konto bankowe pracownika lub pracownik sam przelewa środki na Państwa konto bankowe. Posługując się pojęciem „pracownik” mają Państwo na myśli pracownika na umowę o pracę.
Jak już wcześniej wskazano, w poz. 34 załącznika do rozporządzenia jako czynności zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej zostały wymienione realizowane przez podatnika świadczenie usług i dostawa towarów na rzecz jego pracowników.
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1465).
Pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Tym samym należy rozstrzygnąć, czy dostawa opisanych towarów na rzecz pracowników może korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania na kasie rejestrującej.
Odnosząc się do ewidencjonowania na kasie fiskalnej sprzedaży na rzecz Państwa pracowników (osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę) laptopów i telefonów komórkowych należy zauważyć, że są to towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h) rozporządzenia. Jednakże, jak już wyżej wskazano, stosownie do § 4 ust. 3 pkt 1 lit. a) rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 1 nie stosuje się do dostawy towarów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b-k, będącej dostawą towarów, o której mowa w poz. 34 załącznika do rozporządzenia. Tym samym, ograniczenia wynikające z § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h) rozporządzenia do zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej nie mają zastosowania do dostaw laptopów i telefonów komórkowych jeżeli są one sprzedawane na rzecz pracowników.
Zatem do sprzedaży laptopów, telefonów komórkowych oraz pozostałych towarów niewymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia tj. sprzętu, artykułów chemicznych, odzieży roboczej na rzecz pracowników będziecie Państwo mogli korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnienia z kas w powiązaniu z poz. 34 załącznika do tego rozporządzenia.
Zwolnienie z ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz pracowników podstawowych pakietów sportowych, dodatku do pakietu podstawowego do pakietów medycznych i pakietów sportowych oraz transportu zbiorowego.
Wskazaliście Państwo, że zapewniacie pracownikom transport zbiorowy do miejsca wykonywania powierzonych zadań wynikających z zawartych umów. Koszt transportu jest w części finansowany przez pracodawcę a w części potrącany pracownikom z wynagrodzenia. Kupujecie Państwo bilety i wręczacie je swoim pracownikom. Najpierw bilet jest opłacany ze środków firmy a później potrącany z wynagrodzenia pracownika. Umożliwiacie Państwo również pracownikom korzystanie z podstawowego pakietu sportowego. Pracownik ma również możliwość dokupienia dodatku do pakietu podstawowego medycznego i sportowego finansowanego przez Państwa, poprzez dokonanie zapłaty za te pakiety dodatkowe. Usługi będące przedmiotem sprzedaży na rzecz pracowników są pierwotnie nabywane od wyspecjalizowanych podmiotów. Samodzielnie nie wykonujecie Państwo wyżej wymienionych świadczeń.
Odnosząc się do kwestii obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży podstawowego pakietu sportowego oraz dodatku do pakietów medycznych i pakietów sportowych oraz transportu zbiorowego realizowanych na rzecz pracowników i członków rodzin pracowników (które są potrącane z pensji pracowników) wskazać należy, że usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów oraz przewóz pasażerski w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia zostały wymienione w katalogu § 4 ww. rozporządzenia, do którego stosuje się zastrzeżenie z § 4 ust. 3 pkt 2 lit. a) rozporządzenia.
W odniesieniu do ww. sprzedaży działacie Państwo w imieniu własnym, lecz na rachunek innego podmiotu, tj. pracowników.
Zatem odnosząc się do obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży podstawowego pakietu sportowego oraz dodatku do pakietów medycznych i pakietów sportowych oraz transportu zbiorowego nabytych uprzednio przez Państwa od podmiotów świadczących profesjonalnie usługi i odsprzedawanych na rzecz pracowników i członków rodzin pracowników, wskazać należy, że sprzedaż ta objęta jest zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej wynikającym z poz. 34 załącznika do rozporządzenia z uwzględnieniem § 4 ust. 3 pkt 2 lit. a) rozporządzenia. Natomiast usługi dotyczące pakietów sportowych (zarówno w wersji podstawowej i dodatkowej) nie są wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Tym samym, odsprzedaż przez Państwa podstawowego pakietu sportowego oraz dodatku do pakietów medycznych i pakietów sportowych oraz transportu zbiorowego na rzecz pracowników i członków rodzin pracowników, korzysta ze zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia w związku z poz. 34 załącznika.
Zwolnienie z ewidencjonowania na kasie rejestrującej nieodpłatnego przekazania na rzecz pracowników pakietów medycznych.
Z opisu sprawy wynika, że umożliwiacie Państwo również pracownikom korzystanie z usług medycznych wraz z osobami towarzyszącymi. Pakiety usług medycznych dla pracowników są finansowane przez pracodawcę.
Odnosząc się do kwestii obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej nieodpłatnych przekazań pakietów medycznych oferowanych przez Państwa na rzecz pracowników wskazać należy na art. 8 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1) użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2) nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Należy przy tym wskazać, że przepis art. 8 ust. 2 ustawy odnoszący się do nieodpłatnego świadczenia usług, nie znajduje zastosowania w odniesieniu do czynności, które w razie ich uznania za podlegające opodatkowaniu zostałyby zwolnione od podatku. W tym przypadku pozostawienie ich poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług nie prowadzi do naruszenia powołanych powyżej zasad, które należy uznać za uzasadniające zrównanie takich czynności z czynnością odpłatnego świadczenia usług.
Wobec tego należy stwierdzić, że nieodpłatne przekazanie przez Państwa pracownikom pakietów usług medycznych nie spełnia wskazanej w art. 8 ust. 2 ustawy przesłanki do objęcia ich opodatkowaniem. Ww. świadczenia nie mieszczą się bowiem w definicji sprzedaży, o której mowa w art. 2 pkt 22 ustawy.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że nie macie Państwo obowiązku ewidencjonowania tych transakcji na kasie fiskalnej.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 tj. że macie Państwo możliwość zaprzestania ewidencjonowania sprzedaży opisanych we wniosku towarów/usług na rzecz pracowników za pomocą kasy rejestrującej uznaję za prawidłowe. Jednakże w przypadku gdy Państwa sprzedaż będzie dotyczyła towarów na rzecz pracowników, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a, m-o, rozporządzenia, sprzedaż taka powinna być zarejestrowana na kasie rejestrującej.
Ponadto Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy istnieje możliwość rezygnacji z posiadania kasy fiskalnej, w związku z planowanym wykonywaniem sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych, przy nieprzekroczeniu progu przychodu 20 000 zł pochodzącego z tego typu sprzedaży oraz sprzedaży towarów i usług niepodlegających obowiązkowi ewidencjonowania na kasie fiskalnej od pierwszej złotówki. Z zastrzeżeniem, że gdyby jednak wystąpiła sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. a, m-o, rozporządzenia, sprzedaż taka powinna być zarejestrowana na kasie rejestrującej.
Z opisu sprawy wynika, że oprócz sprzedaży na rzecz pracowników dokonują Państwo sprzedaży na rzecz zleceniobiorców tj. osób zatrudnionych na umowę zlecenie. Co do zasady nie dokonujecie Państwo sprzedaży usług lub towarów na rzecz innych osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej lub są rolnikami ryczałtowymi. Jedynie w odniesieniu do towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez Państwa do środków trwałych podlegających amortyzacji, możliwa jest sporadyczna sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. W takim przypadku dokumentujecie Państwo dokonaną sprzedaż w całości fakturami.
Na wstępie należy wskazać, że w myśl art. 734 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610 ze zm.):
Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.
Wskazany w art. 2 Kodeksu pracy katalog podstaw zatrudnienia jest wyliczeniem zamkniętym i nie zawiera umowy zlecenia jako formy zatrudnienia pracownika.
Umowa zlecenia jest umową cywilnoprawną, do której zastosowanie mają przepisy Kodeksu cywilnego. Są to umowy starannego działania, których przedmiotem jest zobowiązanie do wykonania określonej czynności lub szeregu czynności na rzecz dającego zlecenie na rzecz zamawiającego.
Zatem należy wskazać, że w omawianym przypadku ewidencjonowanie na kasie rejestrującej będzie dotyczyło osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz zleceniobiorców.
Pomimo tego, że jak z wniosku wynika, prowadzicie Państwo sporadyczną sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w postaci sprzedaży towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez Państwa do środków trwałych podlegających amortyzacji (sprzedaż dokumentowana fakturami), to Państwa wątpliwości dotyczą możliwości nie posiadania kasy rejestrującej w związku z tym, że ewentualna inna sprzedaż towarów i usług na rzecz ww. podmiotów, która może mieć miejsce w przyszłości, nie przekroczy kwoty 20 000 zł.
Wskazali Państwo, że kasa fiskalna została wprowadzona do firmy wiele lat temu, gdy dokonywana była sprzedaż telefonów komórkowych na rzecz pracowników i wówczas pojawił się obowiązek ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej. W tamtym okresie nie obowiązywało zwolnienie z ewidencji na kasie fiskalnej sprzedaży na rzecz pracowników. Od tego momentu cała sprzedaż na rzecz pracowników jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości dotyczących możliwości zaprzestania prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, wskazać należy, że nie będziecie Państwo uprawnieni do zrezygnowania ze stosowania kasy rejestrującej, ponieważ powstał wobec Państwa obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej i jak z okoliczności zdarzenia oraz Państwa pytania wynika, nadal możecie prowadzić sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Nie ma w tej sytuacji znaczenia, że wartość sprzedaży nie osiągnie progu 20 000 zł.
Zatem skoro w omawianej sprawie powstał u Państwa obowiązek ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży, to na podstawie § 3 ust. 2 rozporządzenia nie mogą już Państwo skorzystać ze zwolnienia do limitu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Tym samym odnosząc się do zadanego przez Państwa pytania należy wskazać, że nie mają Państwo możliwości rezygnacji z posiadania kasy fiskalnej, w związku z planowanym wykonywaniem sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych, pomimo nieprzekroczenia kwoty 20 000 zł.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 uznaję za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Nadmieniamy, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanych pytań, czyli korzystania przez Państwa ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz Pracowników oraz braku możliwości zaprzestania ewidencjonowania na kasie, inne kwestie, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swąaktualność.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right