Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.823.2023.2.JM
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wyrejestrowanie kasy rejestrującej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 28 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej orazwyrejestrowania kasy rejestrującej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 lutego 2024 r. (wpływ 21 lutego 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi od 2006 roku jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której od 2007 roku jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a od 2013 roku posiada i używa zarejestrowaną kasę fiskalną, na której ewidencjonuje swoją sprzedaż dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej. Z uwagi na sytuację osobistą oraz warunki rynkowe Wnioskodawca zamierza doprowadzić do zmian organizacyjnych, których skutkiem będzie powstanie sytuacji polegającej na tym, że kontrahentów Wnioskodawcy będzie można podzielić tylko na dwie grupy: 1) przedsiębiorcy, którym Wnioskodawca będzie wystawiał faktury dokumentujące sprzedaż dokonaną na ich rzecz, 2) osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem, że sprzedaż na ich rzecz będzie dotyczyć tylko i wyłącznie usług edukacyjnych, jakie Wnioskodawca prowadzi w ramach niepublicznej placówki edukacyjnej wpisanej na podstawie art. 168 ust. 9 i 11 ustawy Prawo oświatowe do ewidencji niepublicznych szkół i placówek prowadzonej przez Starostę pod numerem. Placówka Wnioskodawcy jest placówką kształcenia ustawicznego i prowadzi działalność oświatową polegającą na kształceniu osób dorosłych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, a w przyszłości również innych formach kształcenia typu kursy, szkolenia. Uczestnicy kształcenia dokonują i będą dalej zobowiązani do dokonywania wpłat wynagrodzenia za usługi edukacyjne wyłącznie za pośrednictwem konta bankowego, gdzie w tytule wpłaty muszą być zawarte dane uczestnika, tj. imię i nazwisko z dopiskiem nazwy kwalifikacyjnego kursu zawodowego/szkolenia itd. Mając powyższe planowane zdarzenie na uwadze oraz fakty, że: 1) jedynymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będą wyłącznie usługi edukacyjne, o jakich mowa w poz. 30 Załącznika „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 roku, poz. 2442), ewentualnie o jakich mowa w oczekującej na wejście w życie poz. 30 Załącznika „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 roku, poz. 2605), 2) wszystkie płatności za wymienione w punkcie wyżej usługi Wnioskodawcy dokonywane będą w sposób zgodny z warunkami zawartymi w poz. 37 Załącznika „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 roku, poz. 2442), ewentualnie zgodnie z warunkami zawartymi w oczekującej na wejście w życie poz. 37 Załącznika „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 roku, poz. 2605), 3) § 34 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021r., poz. 1625 t.j.) daje możliwość zakończenia pracy kasy rejestrującej w trybie fiskalnym i jej wyrejestrowania. Wnioskodawca chciałby dokonać zaprzestania rejestrowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy pomocy posiadanej kasy rejestrującej, tj. zakończyć jej pracę w trybie fiskalnym i złożyć wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, a jednocześnie dalej dokonywać sprzedaży usług edukacyjnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, ale już bez bycia objętym obowiązkiem jej ewidencjonowania na kasie rejestrującej.
Niniejszym, w związku z wezwaniem do uzupełnienia braków formalnych wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, załącza Pani do niniejszego pisma potwierdzenie uzupełnienia opłaty od wniosku o kwotę 40 zł, a także uwierzytelniony /podpisany profilem zaufanym przez pełnomocnika będącego radcą prawnym elektroniczny dokument pełnomocnictwa.
Natomiast w zakresie zawartego w wezwaniu żądania doprecyzowania opisu sprawy poprzez udzielenie odpowiedzi na pytanie:
1)„Czy będzie Pani świadczyć usługi, o których mowa w poz. 30 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 r. poz. 2605), które są wyłączone z możliwości korzystania ze zwolnienia, tj.:
-usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
-usługi świadczone przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),
-usługi świadczone przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11)?”,
wskazuje Pani, że Wnioskodawczyni w ramach swojej działalności nigdy nie prowadziła, nie prowadzi obecnie i nie zamierza prowadzić usług dotyczących pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0), czy też tych świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0) lub przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).
Pytanie
Czy w opisanym stanie przyszłym Wnioskodawca będzie uprawniony do zakończenia pracy w trybie fiskalnym na posiadanej przez niego kasie fiskalnej i wyrejestrowania jej z uwagi na nowy sposób organizacji sprzedaży, w której wszystkie świadczone przez niego usługi będą, albo wykonywane wyłącznie na rzecz przedsiębiorców i dokumentowane fakturami VAT, albo będą usługami wykonywanymi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem, że będą to wyłącznie usługi o jakich mowa w poz. 30, a ponadto będą one realizowane w warunkach opisanych w poz. 37 Załącznika „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 roku, poz. 2442), ewentualnie będą to wyłącznie usługi, o jakich mowa poz. 30, a ponadto będą one realizowane w warunkach opisanych w poz. 37 oczekującego na wejście w życie Załącznika „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 roku, poz. 2605) i kontynuowania takiej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej bez posiadania kasy fiskalnej, a zatem bez obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy jej pomocy, tj. bez naruszenia normy wynikającej z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy odpowiedź na zadane przez niego pytanie jest twierdząca, tj., że w sytuacji zaistnienia okoliczności zgodnych z przedstawionym zdarzeniem przyszłym będzie on uprawniony do zakończenia pracy z kasą rejestrującą i dokonania jej wyrejestrowania, a zdarzenie to nie będzie miało negatywnego wpływu na możliwość kontynuowania przez niego sprzedaży usług edukacyjnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w sposób nienaruszający obowiązku wynikającego z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, albowiem Wnioskodawca na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będzie świadczył wyłącznie usługi zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji na podstawie poz. 30 Załącznika „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 roku, poz. 2442), ewentualnie na podstawie oczekującej na wejście w życie poz. 30 Załącznika „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 roku, poz. 2605), w związku z poz. 37 Załącznika „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 roku, poz. 2442), ewentualnie w związku z oczekującą na wejście w życie poz. 37 Załącznika „Czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania” do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 roku, poz. 2605). Zakończenie pracy i wyrejestrowanie kasy fiskalnej, choć doprowadzi do sytuacji, że wnioskodawca nie będzie już posiadał możliwości ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej, nie będzie stało na przeszkodzie kontynuowaniu przez niego, po wyrejestrowaniu kasy, prowadzenia dalszej sprzedaży usług edukacyjnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w sposób nienaruszający normy wynikającej z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż obowiązek ewidencjonowania z tego przepisu wynikający doznawać będzie ograniczeń wynikających z wskazanych wyżej regulacji zawartych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 roku, poz. 2442) lub od 1.01.2024 r. z Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2023 roku, poz. 2605). Reasumując stanowisko Wnioskodawcy sprowadza się do konkluzji, że choć obecnie posiada kasę fiskalną, to będzie mógł z niej zrezygnować (wyrejestrować ją) i nie być po tym fakcie zobowiązanym do prowadzenia ewidencji swojej przyszłej sprzedaży usług edukacyjnych przy pomocy kasy rejestrującej, a dalsza sprzedaż usług edukacyjnych bez jej ewidencji na kasie nie będzie stanowiła naruszenia obowiązku zawartego w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361), zwanej dalej „ustawą”.
I tak, zgodnie art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Zgodnie z art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).
W myśl art. 145a ust. 17 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. (...).
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 i art. 145a ust. 17 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Z 2023 r. poz. 2605), zwane dalej „rozporządzeniem”, które obowiązuje od 1 stycznia 2024 r.
Według § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.
Zgodnie z § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Jak stanowi § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20.000 zł.
Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.
Z kolei, stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2024 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
I tak w załączniku do rozporządzenia, jako czynności zwolnione z obowiązku prowadzenia ewidencji zostały wskazane w poz. 30 sklasyfikowane według symbolu PKWiU ex 85 usługi w zakresie edukacji - z wyłączeniem:
-usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
-usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),
-usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).
Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.
Tym samym przedrostek ex – dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania.
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 37:
Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi, tzn., że dotyczą konkretnych czynności.
Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
-świadczący usługę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
-przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu (dotyczącego świadczonych usług) przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Jak już wcześniej zostało wskazane – w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej – ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3 rozporządzenia), jak i przedmiotowe (§ 2 rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia. Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
I tak, w myśl § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:
a) przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
b) taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c) naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d) w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e) w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia,
g) prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 27 załącznika do rozporządzenia,
h) doradztwa podatkowego,
i) związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, PKWiU 56.21, PKWiU ex 56.29, PKWiU ex 56.30), wyłącznie:
- świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
- usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j) fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k) kulturalnych i rozrywkowych - wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l) związanych z rozrywką i rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m) mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0), w tym przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej).
Pani wątpliwości dotyczą zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz wyrejestrowania kasy rejestrującej.
Jak już wcześniej zostało wskazane w załączniku do rozporządzenia, zostały wskazane w poz. 30 sklasyfikowane według symbolu PKWiU ex 85 usługi w zakresie edukacji – z wyłączeniem:
-usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
-usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),
-usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).
Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1625 ze zm.), zwane dalej „rozporządzeniem w sprawie kas rejestrujących”.
Zgodnie z § 31 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
1) wystawia raport fiskalny dobowy;
2) niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
Stosownie do zapisu § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:
1) wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);
2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
W myśl § 36 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących:
W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani od 2006 roku jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której od 2007 roku jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a od 2013 roku posiada i używa zarejestrowaną kasę fiskalną. Jedynymi usługami świadczonymi przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej będą wyłącznie usługi edukacyjne. Wnioskodawczyni w ramach swojej działalności nigdy nie prowadziła, nie prowadzi obecnie i nie zamierza prowadzić usług dotyczących pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0), czy też tych świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0) lub przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11). Uczestnicy kształcenia dokonują i będą dalej zobowiązani do dokonywania wpłat wynagrodzenia za usługi edukacyjne wyłącznie za pośrednictwem konta bankowego, gdzie w tytule wpłaty muszą być zawarte dane uczestnika, tj. imię i nazwisko z dopiskiem nazwy kwalifikacyjnego kursu zawodowego/szkolenia itd. Wskazała Pani także jako swoich kontrahentów przedsiębiorców, którym będzie wystawiała faktury dokumentujące sprzedaż dokonaną na ich rzecz.
W pierwszej kolejności należy odnieść się do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w sytuacji, gdy będzie Pani świadczyć na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyłącznie usługi edukacyjne, które nie będą usługami w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej ani zajęciami sportowymi i rekreacyjnymi (PKWiU 85.51.10.0), usługami świadczonymi przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0) ani usługami świadczonymi przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11), to będzie miała Pani prawo skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży tych usług na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 30 załącznika do rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do końca 2024 r. W rozpatrywanym przypadku zostaną także spełnione łącznie wszystkie warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 37 załącznika stanowiącego jego integralną część, bowiem – jak Pani wskazała – uczestnicy kształcenia dokonują i będą dalej zobowiązani do dokonywania wpłat wynagrodzenia za usługi edukacyjne wyłącznie za pośrednictwem konta bankowego, gdzie w tytule wpłaty muszą być zawarte dane uczestnika, tj. imię i nazwisko z dopiskiem nazwy kwalifikacyjnego kursu zawodowego/szkolenia. Ponadto nie będzie świadczyć Pani usług, o których mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia. Zatem będzie miała Pani także prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży tych usług na podstawie § 2 ust. 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, jednak nie dłużej niż do końca 2024 r.
Nadmienić należy, że na kasie rejestrującej ewidencjonowana jest sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, więc jeśli następuje sprzedaż na rzecz podatnika, to nie wystąpi obowiązek ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Tym samym, na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy nie będzie musiała Pani ewidencjonować sprzedaży realizowanej na rzecz przedsiębiorców (podatników) przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
W konsekwencji powyższego uznać należy, że w przypadku realizacji na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej wyłącznie sprzedaży zwolnionej z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej zgodnie § 2 ust. 1 w związku z poz. 30 oraz w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia i brakiem obowiązku ewidencjonowania sprzedaży realizowanej na rzecz przedsiębiorców (podatników) przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy, będzie mogła Pani zrezygnować z ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej i ją wyrejestrować.
W takim przypadku powinna Pani sporządzić i wraz z wymaganymi dokumentami złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy stosownie do zapisu powołanego wyżej § 31 ust. 1 lub § 34 rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, tj. zgodnie z zasadami z niego wynikającymi.
Tym samym Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right