Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka

Interpretacja indywidualna z dnia 25 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB2-1.4010.35.2024.1.AJ

1. Czy zatrudnienie pracownika na 3 miesiące w roku 2023 ma wpływ na zwiększenie zatrudnienia w kolejnych latach? 2. Czy Spółka w drugim roku działalności tj. w 2024 musi zwiększyć zatrudnienie o 2 etaty z uwagi na zatrudnienie pracownika w roku 2023 tj. w roku rozpoczęcia działalności? 3. Czy w kolejnym roku 2025 musi zwiększyć zatrudnienie do 3 etatów, a w roku 2026 do 4 etatów?

Interpretacja indywidualna stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia warunku zatrudnienia w ramach ryczałtu od dochodu spółek.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Spółka została zawiązana 25 stycznia 2023 r. i wpisana do KRS pod numerem (…) w dniu (...) 2023 r. W umowie wskazano, że datą zakończenia pierwszego roku obrotowego będzie 31 grudnia 2023 r. Spółka złożyła zawiadomienie w Urzędzie Skarbowym (…) o stosowaniu ryczałtu od przychodów spółek tzw. estoński CIT. Przedmiotem działalności zgodnie z umową spółki jest (…). Spółka ma dwóch udziałowców po 50%, jeden z udziałowców prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie takim samym jak spółka. Spółka jest podmiotem powiązanym. Spółka nie powstała z przekształcenia.

W pierwszym roku działalności tj. 2023 Spółka zatrudniła przedstawiciela handlowego na umowę zlecenia od 1 marca 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., a w okresie wzmożonej pracy od 1 sierpnia 2023 r. do 31 października 2023 r. pracownika na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy.

Jak wynika z art. 28j ust. 1 pkt. 3 lit. a ustawy o CIT jednym z warunków jest aby podatnik, zatrudnił na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby po przeliczeniu na 3 etaty niebędące udziałowcami. Warunek ten nie dotyczy roku rozpoczęcia działalności gospodarczej i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że podatnik jest zobowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonego w tym przepisie. W związku z tym, że spółka rozpoczęła działalność w 2023 roku pomimo zatrudnienia pracownika na umowę o pracę nie ma obowiązku zwiększenia dodatkowo zatrudnienia w drugim roku o 1 pracownika w sumie o 2 pracowników. Nie dotyczy to również kolejnych dwóch lat.

W drugim roku działalności tj. 2024 Spółka zatrudni w styczniu 2024 pracownika na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy i w kolejnych latach, tak aby w roku 2026 osiągnąć zatrudnienie roczne 3 etaty w pełnym wymiarze czasu pracy liczonych zgodne z art. 28j ust. 1 pkt 3a.

Spółka w roku rozpoczęcia działalności 2023 r i w dwóch kolejnych latach 2024-2025 nie jest zobowiązana do utrzymania zatrudnienia przez 300 dni w roku - art. 28j ust. 2 pkt 2, zatrudnienie może nastąpić w obojętnie jakim miesiącu roku kalendarzowego i warunek zatrudnienia będzie zachowany do stosowania podatku estońskiego CIT.

Pytanie

1. Czy zatrudnienie pracownika na 3 miesiące w roku 2023 ma wpływ na zwiększenie zatrudnienia w kolejnych latach?

2. Czy Spółka w drugim roku działalności tj. w 2024 musi zwiększyć zatrudnienie o 2 etaty z uwagi na zatrudnienie pracownika w roku 2023 tj. w roku rozpoczęcia działalności?

3. Czy w kolejnym roku 2025 musi zwiększyć zatrudnienie do 3 etatów, a w roku 2026 do 4 etatów?

Państwa stanowisko w sprawie

Rozpoczęcie działalności bez pracownika na starcie i zatrudnienie w roku rozpoczęcia działalności 2023 nie ma wpływu na zwiększanie zatrudnienia w kolejnych latach art. 28j ust. 2 pkt 2 i 3a ustawy o CIT i nie ma też wpływu w drugim i trzecim roku na zachowanie długości zatrudnienia 300 dni.

Przy czym zatrudnienie w czwartym roku 2026 musi wynosić 3 etaty liczone zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3a.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytanie przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Na podstawie art. 28j ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2805 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”), opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1 ustawy o CIT, tj. podatnik, który ma siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania, jeżeli spełnia łącznie w każdym okresie opodatkowania ryczałtem pozostałe warunki określone w przepisie art. 28j ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT:

3) podatnik:

 a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub

 b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych;

Zgodnie z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT:

w przypadku podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności:

 2) warunek, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie dotyczy roku rozpoczęcia tej działalności i 2 lat podatkowych bezpośrednio po nim następujących, z tym że począwszy od drugiego roku podatkowego podatnik jest obowiązany do corocznego zwiększenia zatrudnienia o co najmniej 1 etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia określonej w tym przepisie.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółka od momentu powstania korzysta z opodatkowania w ramach ryczałtu od dochodu spółek. W pierwszym roku działalności, tj. 2023 roku Spółka zatrudniła przedstawiciela handlowego na umowę zlecenie od 1 marca 2023 r. do 31 grudnia 2023 r, a w okresie wzmożonej pracy od 1 sierpnia 2023 r. do 31 października 2023 r. pracownika na umowę o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy.

Państwa wątpliwości budzi kwestia, czy zatrudnienie pracownika na 3 miesiące w pierwszym roku opodatkowania ryczałtem, tj. w 2023 ma wpływ na zwiększenie zatrudnienia w kolejnych latach.

Odnosząc się do Państwa wątpliwości wskazać należy, że warunki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych zawiera art. 28j ust. 1 ustawy CIT. W odniesieniu do części obowiązków wynikających z powyższego przepisu, w oparciu o art. 28j ust. 2 ustawy o CIT, z preferencji skorzystać mogą tylko podatnicy rozpoczynający prowadzenie działalności gospodarczej.

I tak z cytowanego już art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT wynika, że warunek zatrudnienia przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w sytuacji gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych – przez co najmniej 82% dni roku podatkowego, nie dotyczy podmiotów rozpoczynających prowadzenie działalności gospodarczej. Od drugiego roku podatkowego podatnik musi jednak corocznie zwiększyć zatrudnienie o co najmniej jeden etat w pełnym wymiarze czasu pracy aż do osiągnięcia wielkości zatrudnienia wymaganego przez warunek, o którym mowa w art. 28j ust. 2 ustawy o CIT. Przepis ten nie wymaga jednak, aby co roku w okresie przejściowym, każdy nowo zatrudniony na umowę o pracę pracownik przepracował 300 dni.

Skoro w pierwszym roku podatkowym, tj. w 2023 r. zatrudnili Państwo pracownika na pełen etat, to aby spełnić warunek opodatkowania ryczałtem Spółka w drugim roku podatkowym (2024 r.) musi zwiększyć zatrudnienie o kolejny etat, a w trzecim roku podatkowym (2025 r.) musi mieć zatrudnienie na poziomie co najmniej 3 etatów, o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. a. ustawy o CIT. W konsekwencji w czwartym roku opodatkowania ryczałtem (2026 r.) będą Państwo już spełniali docelowy wymóg zatrudnienia i nie będzie potrzeby zatrudniania nikogo więcej.

Okoliczność, że okres zatrudnienia pracownika w 2023 r. oraz w kolejnych latach podatkowych, tj. w roku 2024 oraz w roku 2025 (a więc w okresie przejściowym) nie wyniesie 300 dni w roku podatkowym pozostaje bez wpływu na spełnienie warunku wielkości zatrudnienia wynikającego z art. 28j ust. 2 pkt 2 ustawy o CIT.

Reasumując Państwa stanowisko w zakresie ustalenia czy zatrudnienie pracownika na 3 miesiące w 2023 r. ma wpływ na zwiększenie zatrudnienia w kolejnych latach jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa(t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanych:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...).

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00