Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.100.2024.1.WH
Tym samym – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)”. W konsekwencji nie przysługuje Państwu także prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 lutego 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 lutego 2024 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(...)”. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Przedmiotem projektu jest termomodernizacja budynków „A” i „C” Szpitala (…).
Zakres rzeczowy:
- Modernizacja przegrody stropodach w budynkach A i C,
- Wymiana stolarki okiennej na poddaszu na energooszczędną w budynkach A i C,
- Wymiana oświetlenia na nowe w technologii LED,
- Montaż instalacji fotowoltaicznej.
Głównym celem projektu jest zwiększenie efektywności energetycznej budynku „A” i „C” Szpitala (….).
Cele główne:
- Głęboka kompleksowa modernizacja budynków „A” i „C” Szpitala (…),
- Ograniczenie zużycia energii pierwotnej w budynku „A” i „C” Szpitala (…).
Realizacja powyższych celów projektu spełni potrzeby interesariuszy i rozwiąże ich problemy związane z niską efektywnością energetyczną budynków. Założone cele projektowe wzajemnie się uzupełniają, ponieważ ich realizacja wspólnie bezpośrednio przełoży się na poprawę efektywności energetycznej budynków - prace termomodernizacyjne poprawią termoizolację budynków, co wpłynie korzystnie na oszczędność energii oraz zmniejszenie emisji zanieczyszczeń.
Projekt wpisuje się w cel Poddziałania 4.3.1, Efektywność energetyczna w budynkach publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego (…) 2014-2020, którego celem jest wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach. Realizacja powyższych celów projektu spełni potrzeby interesariuszy i rozwiąże ich problemy związane z niską efektywnością energetyczną budynków.
Szpital (…) poniósł następujące wydatki:
(...)
Ogółem koszt brutto wyżej wymienionych wydatków związanych z projektem to kwota (...) zł brutto (w tym VAT (...) zł).
Wydatki kwalifikowalne brutto: (...) zł (w tym VAT (...) zł).
Do kosztów kwalifikowanych projektu zaliczono również podatek VAT wynikający z zakupu usług.
Na wszystkie ww. wydatki zostały wystawione faktury z naliczonym podatkiem VAT 23%.
W oparciu o zapisy „Wytycznych w sprawie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020”, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt d Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającym Rozporządzenie (WE) nr 1783/1999, podatek od towarów może być uznany za kwalifikowany tylko wtedy, gdy został rzeczywiście i ostatecznie poniesiony przez Beneficjenta, a ten nie ma możliwości do jego odzyskania.
Szpital jako Beneficjent ubiegając się o udzielenie dotacji z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego złożył oświadczenie do Instytucji Zarządzającej - iż w oparciu o przepisy art. 86 ust. 1 oraz ust. 13-13a i w trybie art. 91 ust. 7-8 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej „Ustawa VAT”), nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów.
Nakłady związane z dokumentacją projektową, robotami budowlanymi, jak również z nadzorem inwestorskim są związane z nakładami na budynki będące własnością Szpitala w których prowadzona jest działalność medyczna ściśle związana z realizacją usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczeń usług ściśle z tymi usługami związane, wykonane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze kwalifikowane jako PKD Q.86.10.Z.
Działalności szpitali, są na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.) zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Wszystkie pozostałe wydatki (studium wykonalności, tablice informacyjne) związane są ściśle z realizacją usług o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
Dodatkowo informują Państwo, iż zakupione w projekcie towary i usługi dotychczas nie były i nie będą przez Beneficjenta (Szpital) wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych w rozumieniu przepisów Ustawy o VAT.
W związku z powyższym Szpital (…) nie dokonał obniżenia należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług związanych z wyżej wymienionym projektem.
Z uwagi na fakt, iż Szpital nie miał możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę naliczonego podatku VAT, zaliczył poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowany, który w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.
Brak stosownego dokumentu z Izby Skarbowej uniemożliwi zaliczenie poniesionych wydatków brutto jako koszt kwalifikowany.
Pytanie
Czy Szpital (...) miał prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów (wydatków) stanowiących koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu pt. „(...)” wynikającego z umowy o dofinansowanej Umowy o dofinansowanie nr (...) współfinansowanego ze środków Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego?
Państwa stanowisko w sprawie
W związku z realizacją projektu Szpital (...) nie posiada możliwości odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków kwalifikowanych w związku z realizacją ww. projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. A contrario ponoszenie wydatków, które nie są związane z działalnością opodatkowaną VAT powoduje, że podatnik nie ma prawa do odliczenia VAT od takich wydatków.
Realizacja projektu przez Szpital nie będzie wiązała się z żadnymi czynnościami opodatkowanymi VAT, z tytułu realizacji projektu w Szpitalu nie będą generowane przychody podlegające VAT.
Otrzymanie powyżej interpretacji podatkowej jest niezbędne w celu rozliczenia wniosku od Instytucji Zarządzającej - Urząd Marszałkowski (...) w związku z projektem „(...)” osi Priorytetowej 4 - Efektywność energetyczna. 4.3.1.- Efektywność energetyczna w budynkach publicznych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (...) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,
w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy,
kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy
w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT lub/i niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy,
podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy,
działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W opisie sprawy wskazali Państwo, że przedmiotem projektu jest termomodernizacja budynków „A” i „C” Szpitala. Nakłady związane z dokumentacją projektową, robotami budowlanymi, jak również z nadzorem inwestorskim są związane z nakładami na budynki będące Państwa własnością w których prowadzona jest działalność medyczna ściśle związana z realizacją usług w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczeń usług ściśle z tymi usługami związane, wykonane w ramach działalności leczniczej przez podmioty lecznicze. Wskazali Państwo, że działalność szpitali, jest na mocy art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT. Wszystkie pozostałe wydatki (studium wykonalności, tablice informacyjne) związane są ściśle z realizacją usług o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów (wydatków) stanowiących koszty kwalifikowane w związku z realizacją projektu pt. „(...)”.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – efekty zrealizowanego projektu, służą wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług.
Tym samym – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie mają Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(...)”. W konsekwencji nie przysługuje Państwu także prawo do zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Zatem Państwo stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Należy zauważyć, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right