Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 20 stycznia 2022 r., sygn. I SA/Łd 730/21

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi – Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Agnieszka Krawczyk Sędziowie: Sędzia WSA Bożena Kasprzak (spr.) Sędzia WSA Paweł Kowalski po rozpoznaniu w dniu 20 stycznia 2022 r. na posiedzeniu niejawnym sprawy ze skargi A Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w O na interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych 1. uchyla zaskarżoną interpretację; 2. zasądza od Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej na rzecz strony skarżącej kwotę 697 (sześćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

W zaskarżonej interpretacji z dnia 17 sierpnia 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że stanowisko przedstawione we wniosku A Spółki z o.o. z siedzibą w O. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy: - dotacja otrzymana przez Wnioskodawcę z FGŚP na podstawie art. 15g i 15gg Ustawy o COVID-19, jako dofinansowanie wynagrodzeń pracowników nie jest zaliczana do przychodów podatkowych zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o CIT - jest nieprawidłowe, - koszty wynagrodzeń pracowników, które zostały dofinansowane z dotacji z FGŚP oraz związana z tymi kosztami dotacja z FGŚP powinny być ujęte przez Spółkę w ramach wyniku podatkowego z działalności opodatkowanej: ( w części dotyczącej alokowania kosztów wynagrodzeń do działalności opodatkowanej - jest nieprawidłowe, - w części dotyczącej uznania dofinansowania za przychód opodatkowany - jest prawidłowe.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca"), jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. produkcja ceramicznych kafli i płytek. Wnioskodawca prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: "SSE" lub "Strefa") na podstawie uzyskanych zezwoleń strefowych. W związku z działalnością prowadzoną na podstawie zezwoleń, Spółka osiąga dochody zwolnione z opodatkowania. W ostatnim czasie Wnioskodawca doświadcza negatywnych ekonomicznych konsekwencji związanych z rozprzestrzenianiem się pandemii COVID-19. W szczególności, Spółka notowała spadki obrotów gospodarczych, a także doświadczała problemów związanych z przedłużaniem terminów płatności przez kontrahentów. W celu ograniczenia negatywnych konsekwencji ekonomicznych związanych z pandemią COVID-19, w tym przede wszystkim w celu utrzymania stworzonych miejsc pracy, Wnioskodawca skorzystał z dostępnej formy wsparcia przewidzianej w Ustawie o COVID-19. Dotyczy to przewidzianych w art. 15g oraz 15gg Ustawy o COVID-19, dofinansowań wynagrodzeń pracowników ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (dalej: "FGŚP"). Wnioskodawcy zostały przyznane dofinansowania do wynagrodzeń pracowników: ( objętych: przestojem ekonomicznym oraz obniżonym wymiarem czasu pracy (art. 15g Ustawy o COVID-19) ( nieobjętych: przestojem, przestojem ekonomicznym albo obniżonym wymiarem czasu pracy (art. 15gg Ustawy o COVID-19). Pracownicy Wnioskodawcy, których wynagrodzenie objęte jest dofinansowaniem ze środków FGŚP określonym w art. 15g oraz 15gg Ustawy o COVID-19, w ramach swoich obowiązków pracowniczych wykonują prace związanie z działalnością gospodarczą prowadzoną na terenie SSE na podstawie zezwoleń. Wynagrodzenia pracowników, którzy zostali zgłoszeni do objęcia wsparciem z FGŚP, stanowią zasadniczo koszty uzyskania przychodów przypisane do działalności podlegającej zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o CIT. Biorąc pod uwagę otrzymane dofinansowanie z FGŚP oraz jego przeznaczenie na dofinansowanie do kosztów wynagrodzeń pracowników, którzy są zasadniczo przypisani do działalności zwolnionej Spółki, Wnioskodawca powziął wątpliwości co do sposobu ujęcia podatkowego otrzymanej dotacji. W szczególności, Spółka powzięła wątpliwość czy w zakresie, w jakim wynagrodzenia zostały sfinansowane z dotacji z FGŚP, koszty tych wynagrodzeń pracowniczych powinny stanowić koszty uzyskania przychodów (jako że są to koszty zwrócone Spółce w ramach dotacji z FGŚP). Dodatkowo, w przypadku gdyby wynagrodzenia pracowników Spółki objęte dofinansowaniem z FGŚP miałyby być uznane za koszt podatkowy, Wnioskodawca ma wątpliwości co do spójnego ujęcia niniejszych kosztów wynagrodzeń oraz związanego z nimi bezpośrednio dofinansowania z FGŚP.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00