Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 stycznia 2022 r., sygn. IV SA/Wa 591/21
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący: sędzia WSA Monika Barszcz Sędziowie: sędzia WSA Katarzyna Golat sędzia WSA Agnieszka Wąsikowska (spr.) Protokolant: ref. Natalia Berkowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 stycznia 2022 r. sprawy ze skargi K. C. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z [...] lutego 2021 r., [...] w przedmiocie wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej oddala skargę.
Uzasadnienie
Główny Inspektor Ochrony Środowiska (GIOŚ) decyzją z [...] lutego 2021 r. , nr [...] po rozpatrzeniu odwołania K. C., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą [...] od decyzji [...] Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] kwietnia 2019 r. znak [...] wymierzającej karę pieniężną w wysokości 20 000 zł, za gospodarowanie odpadami niezgodnie z posiadanym zezwoleniem na przetwarzanie odpadów - utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
Organ odwoławczy stwierdził, że zaskarżona decyzja została wydana zgodnie z obowiązującymi przepisami. Naruszenie polegające na gospodarowaniu odpadami niezgodnie z wydanym stronie zezwoleniem, określającym warunki prowadzenia odzysku odpadów poza instalacjami, zostało stwierdzone i udokumentowane w protokole kontroli nr [...] z [...] lutego 2019 r., do którego Strona nie wniosła zastrzeżeń.
GIOŚ wskazał, że odwołujący posiada decyzję Marszalka Województwa [...] z [...] sierpnia 2018 r., znak: [...], zezwalającą na przetwarzanie odpadów poza instalacjami i urządzeniami w procesach R5 - recykling lub odzysk innych materiałów nieorganicznych oraz R13 - magazynowanie odpadów poprzedzające którykolwiek z procesów wymienionych w pozycji R1-R12 w procesie rekultywacji wyrobiska [...], zlokalizowanego na działce nr [...] w m. [...] gm. [...]. W ww. decyzji określono m.in. rodzaje i ilości odpadów dopuszczonych do przetwarzania na terenie wyrobiska odwołującego.
Podczas kontroli stwierdzono, że odwołujący w sposób nieprawidłowy realizował obowiązki wynikające zezwolenia na przetwarzanie odpadów. Wypełniał on wyrobisko kruszywa naturalnego w m. [...]. odpadami w postaci elementów stolarki okiennej PCV, opakowań z tworzyw sztucznych, przewodów elektrycznych, płyt wiórowych, szyb zespolonych, odpadów z gospodarstw domowych (tj. butelki PET i kartony tekturowe po napojach). Wymienione odpady nie zostały ujęte w ww. decyzji Marszałka Województwa [...]. Organ wskazał, że takie działanie stanowi, zarówno naruszenie warunków udzielonego zezwolenia, jak i przepisów ustawy o odpadach oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 11 maja 2015 r. w sprawie odzysku odpadów poza instalacjami i urządzeniami (Dz. U. 2015 r., poz. 796).