Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 28 lutego 2024 r., sygn. IV SA/Wr 323/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Mirosława Rozbicka-Ostrowska (sprawozdawca), Sędziowie: Sędzia WSA Daria Gawlak-Nowakowska, Sędzia WSA Gabriel Węgrzyn, po rozpoznaniu w Wydziale IV na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu w dniu 28 lutego 2024 r. sprawy ze skargi Z. C. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Legnicy z dnia 8 marca 2023 r. nr SKO/RŚ-423/127/2023 w przedmiocie odmowy przyznania świadczenia pielęgnacyjnego oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Postępowanie administracyjne w sprawie wszczęte zostało wnioskiem Z. C. (dalej: strona, skarżący) z dnia 7 kwietnia 2022 r., adresowanym do Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w G., którym zwrócił się o przyznanie mu prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w związku z opieką nad osobą niepełnosprawną – matką W. C. (dalej: matka strony lub skarżącego). Do wniosku dołączono m.in. orzeczenie Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Polkowicach z dnia 15 stycznia 2013 r. o znacznym stopniu niepełnosprawności matki strony.

Na wskutek ponownego rozpatrzenia sprawy, decyzją z dnia 3 stycznia 2023 r., nr GOPS/453ŚP/OPŚ/000001/23 , wydaną z powołaniem się na przepisy art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 615 ze zm., dalej: u.ś.r.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 ze zm., dalej: k.p.a.) , działający z upoważnienia Wójta Gminy Grębocice, Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w G. (dalej: organ I instancji) odmówił stronie przyznania prawa do świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu sprawowania opieki nad matką. Zdaniem organu I instancji nie została spełniona przesłanka wynikająca z art. 17 ust. 1b u.ś.r., gdyż nie da się ustalić daty powstania niepełnosprawności matki strony. Wskazano, że przedłożone przez stronę orzeczenie Powiatowego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności matki strony o znacznym stopniu niepełnosprawności z dnia 15 stycznia 2013 r. nie określa daty powstania niepełnosprawności, ponieważ daty tej, jak uznał zespół orzeczniczy, "nie da się ustalić". Wobec tego nie zostało zatem spełnione kryterium z art. 17 ust. 1b pkt 1 i 2 u.s.r. uprawniające do pobierania świadczenia pielęgnacyjnego. Ponadto organ stwierdził ,że brak związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy rezygnacją z zatrudnienia a koniecznością sprawowania opieki nad matką. Według organu , wątpliwe również jest to , czy opieka nad matką jest na tyle absorbująca, że uniemożliwia stronie podjęcie jakiegokolwiek zatrudnienia. Zdaniem organu I instancji czynności wykonywane przez stronę są zwykłymi obowiązkami dnia codziennego, które wykonuje się w każdym gospodarstwie domowym, również tam, gdzie członkowie rodziny pracują. Pomoc świadczona przez stronę jest pomocą, która ma charakter sytuacyjny niż stałej opieki wiążącej się z licznymi ograniczeniami w codziennym funkcjonowaniu. Nie są to czynności związane z koniecznością stałego zaangażowania osoby, która je wykonuje. Mogą być wykonywane również po zakończeniu obowiązków zawodowych. Natomiast świadczenie pielęgnacyjne nie jest przyznawane za samą opiekę nad niepełnosprawnym członkiem rodziny, lecz za faktyczny brak możliwości podjęcia zatrudnienia z powodu konieczności sprawowania tej opieki lub za rezygnację z zatrudnienia w celu jej sprawowania.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00