Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 21 lutego 2024 r., sygn. IV SA/Wr 298/23
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Anetta Makowska-Hrycyk Sędziowie: Sędzia WSA Daria Gawlak-Nowakowska Sędzia WSA Marta Pająkiewicz-Kremis (sprawozdawca) Protokolant: referent Iga Nowik po rozpoznaniu w Wydziale IV na rozprawie w dniu 21 lutego 2024 r. sprawy ze skargi R. Z. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu z dnia 6 marca 2023 r. nr SKO 4103/236/2023 w przedmiocie odmowy przyznania dodatku węglowego uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyję Burmistrza Złotego Stoku z dnia 11 stycznia 2023 r. nr GK.824.68.2022.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi R. Z. (dalej: strona, wnioskodawca, skarżący) jest decyzja Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Wałbrzychu z dnia 6 marca 2023 r. (nr SKO 4103/236/2023), mocą której organ ten, działając na podstawie art. 138 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2000, dalej: k.p.a.) utrzymał w mocy decyzję Burmistrza Złotego Stoku z dnia 11 stycznia 2023 r. (nr GK.824.68.2022) o odmowie przyznania stronie dodatku węglowego.
Jak wynika z zaskarżonej decyzji, w dniu 30 listopada 2022 r. strona wystąpiła o przyznanie dodatku węglowego wskazując, że prowadzi jednoosobowe gospodarstwo domowe pod adresem: [...] , Z. [...]-[...]. Do wniosku strona załączyła deklarację CEEB dotyczącą źródeł ciepła i źródeł spalania paliw, wypełnioną w dniu 11 lipca 2022 r. Z deklaracji wynikało, że pod w/w adresem w Z. znajduje się budynek wielorodzinny z dwoma lokalami mieszkalnymi i w tym budynku, w lokalu nr [...] źródłem ciepła jest kominek/koza na paliwo stałe: węgiel i paliwa węglopochodne oraz drewno kawałkowe.
W uzasadnieniu decyzji odmawiającej stronie przyznania wnioskowanego dodatku organ pierwszej instancji wskazał, że na podstawie ewidencji opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalił, że nieruchomość położona pod adresem: [...] w z. zamieszkiwana jest przez jedną osobą. Celem weryfikacji stanu faktycznego istotnego z punktu widzenia przyznania stronie dodatku węglowego, tj. celem ustalenia, czy wnioskodawca faktycznie zamieszkuje i prowadzi gospodarstwo domowe pod wskazanym we wniosku adresem oraz czy głównym źródłem ciepła w tym gospodarstwie jest koza na paliwo stałe, tj. węgiel kamienny, brykiet lub pelet zawierający co najmniej 85% węgla kamiennego, organ pierwszej instancji zadecydował o przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego. Termin przeprowadzenia tego wywiadu został wyznaczony na dzień 22 grudnia 2023 r., o czym strona została poinformowana pismem z dnia 14 grudnia 2022 r. doręczonym jej w dniu 20 grudnia 2022 r. Wywiad ten okazał się jednak nieskuteczny z powodu nieobecności wnioskodawcy. W ocenie Burmistrza Złotego Stoku, nieobecność strony w wyznaczonym terminie wywiadu środowiskowego oraz brak zameldowania strony pod adresem wskazanym we wniosku dawały wystarczającą podstawę do stwierdzenia, że wnioskodawca nie zamieszkuje i nie gospodaruje pod adresem: [...] w Z. Dodatkowo organ stwierdził również, że ze złożonej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie wynika, że lokal mieszkalny nr [...] jest zamieszkały. Na te podstawie skonstatował, że strona nie spełnia przesłanek z art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o dodatku węglowym (Dz. U. poz. 1692 ze zm.). W podstawie prawnej tej decyzji organ powołał się na przepis art. 2 ust. 1 i 2 oraz art. 16 ustawy o dodatku węglowym W treści uzasadnienia decyzji wskazał także na art. 2 ust. 15b-15e w/w ustawy i podniósł, że niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego, o którym mowa w ust. 15b, stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku węglowego.