Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 14 lutego 2024 r., sygn. III SA/Wr 208/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Barbara Ciołek, Sędziowie: Sędzia WSA Kamila Paszowska-Wojnar (sprawozdawca), Asesor WSA Anna Kuczyńska-Szczytkowska, Protokolant: Referent Aleksandra Bartczak, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 14 lutego 2024 r. sprawy ze skargi G. S. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu z dnia 22 marca 2023 r. nr SKO 4142/22/23 w przedmiocie skierowania na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w formie egzaminu państwowego w zakresie kat. B oddala skargę w całości.

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 8 grudnia 2022 r. nr SP-Km.54.30.1958.2022.MS/3 Starosta Wrocławski (dalej: Starosta) skierował G. S. (dalej: strona, skarżący) na kontrolne sprawdzenie kwalifikacji w formie egzaminu państwowego w zakresie kategorii B prawa jazdy. W uzasadnieniu decyzji organ ten wskazał, że w dniu 31 października 2022 r. wpłynął wniosek Zastępcy Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu (dalej: Komendant Policji) o kontrolne sprawdzenie kwalifikacji skarżącego jako kierowcy w związku z wielokrotnym naruszeniem przepisów ruchu drogowego w okresie od dnia 7 marca 2019 r. do dnia 28 grudnia 2019 r. Organ podał również, że kierowca, który za naruszenie przepisów ruchu drogowego uzyskał więcej niż 24 punkty karne, na podstawie art. 18 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw (Dz. U z 2021 r. poz. 2328 ze zm, dalej jako: ustawa zmieniająca), ma bezwzględny obowiązek poddania się kontrolnemu sprawdzeniu kwalifikacji.

W odwołaniu od powyższej decyzji strona podniosła, że organ I instancji nie zapewnił jej czynnego udziału w postępowaniu, a przed wydaniem decyzji uniemożliwił jej wypowiedzenie się w sprawie materiału dowodowego. Zdaniem strony organ nie przeprowadził własnego postępowania dowodowego w zakresie okoliczności dotyczących przekroczenia 24 punktów karnych za naruszenie przepisów ruchu drogowego. Strona podała również, że w momencie sformułowania wniosku Komendanta Policji w świetle prawa nie przekraczał 24 punktów karnych. W jego ocenie, w związku z tym, że ostatnie z wykroczeń zostało stwierdzone w dniu 28 grudnia 2019 r., oznacza to, że z dniem 29 grudnia 2020 r. wszystkie punkty karne powinny zostać usunięte z ewidencji. Skarżący podał również, że skoro zgodnie z art. 46 Kodeksu wykroczeń ukaranie uznaje się za niebyłe z upływem 2 lat od wykonania kary, z uwagi na to, że mandaty za wykroczenia z dnia 7 marca 2019 r. i 22 listopada 2019 r. opłacił niezwłocznie po ich otrzymaniu, to na dzień składania wniosku przez Komendanta Policji ukarania te powinny być uznane za niebyłe z wszystkimi tego konsekwencjami.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00