Wyrok NSA z dnia 18 stycznia 2024 r., sygn. II GSK 917/23
Uzasadniony sprzeciw zarządcy drogi dotyczący zawiadomienia o planowanym przejeździe pojazdu nienormatywnego przez drogę publiczną nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu wykładni przepisów ustawy o ruchu drogowym i w konsekwencji nie przysługuje od niego odwołanie w trybie przewidzianym przez Kodeks postępowania administracyjnego.
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący Sędzia NSA Wojciech Kręcisz Sędzia NSA Andrzej Skoczylas Sędzia del. WSA Grzegorz Dudar (spr.) po rozpoznaniu w dniu 18 stycznia 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Gospodarczej skargi kasacyjnej "P. Sp. z o.o." w W. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 17 lutego 2023 r. sygn. akt II SA/Gl 1830/22 w sprawie ze skargi "P. Sp. z o.o." w W. na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku - Białej z dnia 3 listopada 2022 r. nr SKO.VIII/422/299/2022 w przedmiocie niedopuszczalności odwołania od pisma w sprawie sprzeciwu na przejazd pojazdem nienormatywnym oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
Zaskarżonym wyrokiem z dnia 17 lutego 2023 r., sygn. akt II SA/Gl 1830/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach oddalił skargę P. Sp. z o.o. w W. (dalej powoływana także jako spółka) na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej (dalej powoływana także jako SKO, Kolegium) z dnia 3 listopada 2022 r. w przedmiocie niedopuszczalności odwołania od pisma w sprawie sprzeciwu na przejazd pojazdem nienormatywnym.
Sąd pierwszej instancji orzekał w następującym stanie prawnym i faktycznym sprawy.
Wójt Gminy Ujsoły (dalej powoływany także jako organ pierwszej instancji), w odpowiedzi na zawiadomienie skarżącej spółki z dnia 6 września 2022 r. pismem z dnia 8 września 2022 r. na podstawie art. 64c ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 988 ze zm., dalej powoływana także jako p.r.d.) wyraził sprzeciw na wykonanie przejazdu pojazdami przekraczającymi tonaż 7,5 t w celu budowy inwestycji celu publicznego w zakresie łączności publicznej pn. stacja bazowa telefonii komórkowej P. po działkach pozostających w zarządzie tego organu (tj. działki nr 17659, 17663/1, 17668, 17669, 17670, 17671/1 i 17672). W sprzeciwie organ pierwszej instancji wskazał, że zgłoszony przez skarżącą spółkę w zawiadomieniu z dnia 6 września 2022 r. przejazd przez most i po drogach gminnych nie jest możliwy z uwagi na obowiązujące ograniczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów (do 7,5 t), mogących poruszać się po tym moście i drogach gminnych. Dodatkowo wyjaśnił, że konstrukcja mostu oraz drogi gminnej (w tym szerokość drogi od 2,5 do 2,7 mb oraz istniejąca zabudowa przy drodze gminnej) uniemożliwia wykonanie tego przejazdu, bowiem nie jest dostosowana do przenoszenia tak dużych obciążeń przez pojazdy ponadnormatywne. Organ pierwszej instancji zwrócił także uwagę na okoliczność, że droga przez most stanowi jedyną możliwość dojazdu do kilkudziesięciu budynków mieszkalnych. Uszkodzenie oraz w konsekwencji wyłączenie mostu z użytkowania stwarza zagrożenie dla mieszkańców oraz uniemożliwi służbom udzielanie pomocy w sytuacji kryzysowej.