Wyrok WSA w Kielcach z dnia 29 lutego 2024 r., sygn. I SA/Ke 30/24
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosław Surma, Sędziowie Sędzia WSA Agnieszka Banach, Asesor WSA Magdalena Stępniak (spr.), po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w trybie uproszczonym w dniu 29 lutego 2024 r. sprawy ze skargi K. J. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego z dnia 15 listopada 2023 r. nr BP.501.616.2022.0993.WA7.482300 w przedmiocie kary pieniężnej 1. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję organu pierwszej instancji; 2. zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego na rzecz K. J. kwotę 280 (dwieście osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Główny Inspektor Transportu Drogowego decyzją z 15 listopada 2023 r.
nr BP.501.616.2022.0993.WA7.482300 utrzymał w mocy decyzję Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego z 4 marca 2022 r.
nr WI.8140.6.23.2022 o nałożeniu K. J. kary pieniężnej
w wysokości 7000 zł.
Organ ustalił, m.in. na podstawie danych cyfrowych pobranych z tachografu, karty kierowcy, protokołu kontroli drogowej, protokołu przesłuchania świadka, że strona wykonywała przewozy pojazdem wyposażonym w tachograf, który był uszkodzony a mimo to strona nie dokonała jego naprawy przez uprawniony warsztat w terminie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia nr 165/2014. Przedmiotowe naruszenie zostało stwierdzone 10 stycznia 2022 r. przez inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego w trakcie kontroli drogowej zespołu pojazdów składającego się z ciągnika samochodowego marki Volvo o nr rej. [...] oraz naczepy marki Wielton o nr rej. [...] Kontrolowanym zespołem pojazdów kierowca M. Z. wykonywał krajowy transport drogowy w imieniu przedsiębiorcy K. J..
Pojazd marki Volvo o nr rej. [...] wyposażony był w tachograf cyfrowy. Po pobraniu danych cyfrowych z tachografu kontrolujący stwierdzili, że tachograf od 16 grudnia 2021 r. do dnia kontroli sygnalizował awarię urządzenia wyświetlając kody błędów nr [...]. K. M. Z. podczas przesłuchania w charakterze świadka zeznał, że tachografie wyświetlają się komunikaty o usterce czujnika ruchu od dawna. Organ nie mógł uwzględnić wyjaśnień strony, z których wynika, że kontrolowany pojazd był naprawiany w serwisie (naprawa tachografu) ponieważ, usterka pojazdu występowała zarówno przed udaniem się do serwisu (jak to twierdzi strona) oraz po powrocie pojazdu z serwisu. Jeżeli zatem pojazd został odebrany