Wyrok NSA z dnia 26 września 2023 r., sygn. III FSK 2677/21
Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Anna Dalkowska (sprawozdawca), Sędzia NSA Paweł Borszowski, Sędzia WSA (del.) Agnieszka Olesińska, Protokolant Anna Rybak, po rozpoznaniu w dniu 26 września 2023 r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 18 czerwca 2020 r. sygn. akt I SA/Gl 1220/19 w sprawie ze skargi G. K. na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 28 czerwca 2019 r. nr 2401-IOD1_.4104.1.2019.6 UNP: 2401-19-135251 w przedmiocie podatku od czynności cywilnoprawnych oddala skargę kasacyjną.
Uzasadnienie
1. Wyrok Sądu pierwszej instancji.
1.1. Wyrokiem z dnia 18 czerwca 2020 r., sygn. akt I SA/Gl 1220/19, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach uchylił zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w Cieszynie z dnia 4 marca 2019 r. w sprawie ze skargi G. K. (dalej: "Skarżący", "Strona") na decyzję Dyrektora Izby Administracji Skarbowej w Katowicach z dnia 28 czerwca 2019 r. w przedmiocie odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych.
1.2. Decyzją z dnia 28 czerwca 2019 r., działając na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900; dalej: "o.p.") oraz przepisów ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1150 z późn. zm.; dalej: "u.p.c.c.") Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Katowicach utrzymał w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w C. z dnia 4 marca 2019 r. odmawiającą stwierdzenia nadpłaty w podatku od czynności cywilnoprawnych w wysokości 300 zł z tytułu zawartej w dniu 7 września 2018 r. umowy sprzedaży nieruchomości.
Organ odwoławczy pokreślił, ustawodawca wyraźnie w treści cytowanego przepisu wskazał, że zwolnienie to dotyczy gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz.U. z 2017 r., poz. 1892 z późn. zm., dalej: "u.p.r.") opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Z art. 2 ust. 1 u.p.r. wynika zaś, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej. Zatem nabyta nieruchomość nie spełniała definicji gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym - jej powierzchnia nie przekraczała 1 ha jak i 1 ha przeliczeniowego, więc w konsekwencji to jej zakup opodatkowany jest podatkiem od czynności cywilnoprawnych. W związku z niespełnieniem warunków zwolnienia przewidzianych treścią art. 9 pkt 2 u.p.c.c. pobrany przez notariusza podatek od czynności cywilnoprawnych od dokonanej przed nim umowy sprzedaży był należny. Na powyższą decyzję skarżący wniósł skargę.