Interpretacja
Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.23.2024.2.KD
Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z zakupem aparatu słuchowego oraz kosztów jego utrzymania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
W dniu 9 stycznia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 9 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej wydatków związanych z zakupem aparatu słuchowego oraz kosztów jego utrzymania. Uzupełniła go Pani pismem z 10 marca 2024 r. (wpływ 10 marca 2024 r.).
Opis zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą jako lekarz dentysta i udziela Pani świadczeń w zakresie usług stomatologicznych od 9 października 2023 r. Ze względu na wadę słuchu (posiada Pani orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim - symbol przyczyny niepełnosprawności - 03-L.), w celu właściwej realizacji usług stomatologicznych niezbędne jest zastosowanie aparatów słuchowych. W pracy jako lekarz dentysta, aparaty słuchowe stanowią nieodłączne narzędzie pracy, umożliwiające Pani efektywną komunikację z pacjentami, a także z ich opiekunami prawnymi, innymi lekarzami specjalistami oraz personelem pomocniczym, co przekłada się na możliwość udzielenia usług stomatologicznych i uzyskania przychodu w Pani działalności gospodarczej.
Ponadto, istnieje szereg dodatkowych możliwości, które wynikają z wykorzystania aparatów słuchowych, co przekłada się na uzyskanie przychodu w Pani działalności, tj.:
1.możliwość udzielenia świadczeń zdrowotnych pacjentom z dentofobią oraz dzieciom: Pacjenci z dentofobią oraz dzieci często mówią bardzo cichym głosem. Aby móc lepiej wykonywać swój zawód i udzielać usług w zakresie stomatologicznym, potrzebuje Pani nowszych, bardziej zaawansowanych technologicznie aparatów słuchowych, które są w stanie zapewnić lepszą jakość dźwięku, co przełożyłoby się na lepsze zrozumienie pacjentów, gdyż w takich sytuacjach nie musiałaby Pani prosić o powtórzenie wypowiedzianych słów przez pacjentów z dentofobią lub dzieci mówiących bardzo cichym głosem. W tej sytuacji bardzo istotne jest, aby wszystkie przekazywane informacje były zrozumiałe, aby nie dochodziło do nieporozumień na żadnej płaszczyźnie. Nieporozumienia i błędy w komunikacji mogą narażać na wdrożenie nieprawidłowego leczenia. Zastosowanie zaawansowanych i innowacyjnych aparatów słuchowych przekładałoby się to jednocześnie na lepszą jakość świadczonych usług oraz zabezpieczenie przychodów w Pani działalności gospodarczej;
2.możliwość regulacji aparatów słuchowych z aplikacji: Praca w gabinecie stomatologicznym generuje dużo hałasów na określonych częstotliwościach (kątnice i turbiny stomatologiczne, skalery, ssaki i ślinociągi, itd.), co powoduje pogłębianie się ubytku słuchu. Współczesne aparaty słuchowe posiadają zaawansowane aplikacje mobilne, które umożliwiają regulację i dostosowanie ustawień poprzez wytłumienie hałasów na określonych częstotliwościach bez wyciszania dźwięków rozmowy. W Pani przypadku, jako lekarza dentysty ta funkcja jest szczególnie istotna, ponieważ dostosowanie ustawień umożliwi Pani komunikację z pacjentami i personelem pomocniczym podczas zabiegów leczniczych, generujących dużo hałasu. Ponadto, wytłumienie hałasów jest niezwykle ważne, aby chronić słuch i zminimalizować ryzyko pogłębiania się wady słuchu, co może narazić na utratę przychodu;
3.możliwość pracy z urządzeniami wykorzystywanymi w leczeniu stomatologicznym: Urządzenia niezbędne do udzielania świadczeń stomatologicznych w zakresie leczenia endodontycznego (kanałowego) daje ciche sygnały dźwiękowe odnośnie prawidłowej preparacji systemu korzeniowego zębów, które są w Pani przypadku niesłyszalne bez użycia aparatów słuchowych. Wówczas niemożliwe jest poprawne udzielenie usług stomatologicznych, co przekłada się na utratę przychodu w Pani działalności gospodarczej;
4.możliwość udzielania usług stomatologicznych pacjentom obcojęzycznym: w pracy coraz częściej zgłaszają się pacjenci obcojęzyczni, w przypadku których bardzo istotne jest prawidłowe zrozumienie języka. Współczesne, bardzo zaawansowane technologicznie aparaty słuchowe umożliwiają regulację ustawień do sytuacji. Jest to bardzo pomocne przy komunikacji w językach obcych. Dostosowanie ustawień pozwala na skuteczną komunikację z pacjentami w językach obcych i umożliwienie udzielenia usług stomatologicznych w Pani działalności gospodarczej.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, ze jako formę opodatkowania działalności gospodarczej wybrała Pani zasady ogólne. Prowadzi Pani podatkową księgę przychodów i rozchodów. Orzeczenie o niepełnosprawności w związku z trwałym uszkodzeniem słuchu posiada Pani od 12 lutego 2016 r. Zamierza Pani kupić aparat słuchowy. Nie uwzględni Pani zakupu aparatów słuchowych w ramach ulgi na cele rehabilitacyjne. W codziennym życiu jest Pani w stanie funkcjonować bez aparatów słuchowych, natomiast w pracy bez aparatów słuchowych nie jest Pani w stanie poprawnie komunikować się z pacjentami i współpracownikami, a także korzystać ze specjalistycznych urządzeń stomatologicznych, które emitują dźwięki w trakcie pracy. Otrzymała Pani pozytywną informację z NFZ odnośnie refundacji kwoty 2 x 3 000 zł do aparatów słuchowych oraz 2 x 60 zł do wkładek usznych. Składała Pani także wniosek o dofinansowanie do PFRON, natomiast do dnia dzisiejszego nie uzyskała Pani jeszcze odpowiedzi na wniosek. Kwoty dofinansowania z NFZ, czy ewentualnie z PFRON nie uwzględniłaby Pani w kosztach uzyskania przychodów. Nie zaliczyła Pani wydatków poniesionych na zakup aparatów słuchowych do kosztów uzyskania przychodów.
Pytanie
Czy wydatki na zakup aparatów słuchowych oraz koszty utrzymania aparatów słuchowych, takie jak baterie, części zamienne, serwis, czyszczenie może Pani zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w prowadzonej działalności gospodarczej?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, wydatek na zakup aparatów słuchowych oraz koszty utrzymania aparatów słuchowych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w mojej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Aparaty słuchowe, które zamierza Pani kupić nie zostały wymienione w art. 23, natomiast ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera katalogu kosztów, które mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Przesłankami są jedynie poniesione wydatki oraz związek wydatku z osiąganiem lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu. W związku z powyższym, koszty mogą być bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwaniem lub zabezpieczeniem przychodów, a wydatek na zakup aparatów słuchowych oraz kosztów utrzymania aparatów niewątpliwie taki związek wykazuje.
Bez aparatów słuchowych naraża się Pani na utratę możliwości udzielania usług stomatologicznych, czyli utratę źródła przychodów lub na konsekwencje prawne i finansowe związane z niewłaściwym wykonaniem leczenia stomatologicznego. Ponadto, aby zapewnić sprawność sprzętu (a tym samym możliwość prawidłowego udzielania usług stomatologicznych) potrzebuje Pani utrzymać aparaty słuchowe w jak najlepszym stanie. Wymienne baterie umożliwiają działanie aparatów. Zanieczyszczenie filtrów w aparatach słuchowych nie zapewniają prawidłowego ich działania. Natomiast akcesoria, takie jak osuszacz do aparatów pozwala na utrzymanie aparatów w jak najlepszym stanie i ich konserwację.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 22 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 226 ze zm.):
Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Oznacza to, że zaliczenie wydatków do kosztów podatkowych jest możliwe, jeżeli zostaną spełnione kryteria wynikające z tego przepisu.
W przypadku źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, należy przyjąć, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego między poniesieniem kosztu a powstaniem przychodów lub realną szansą powstania przychodów podatkowych bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.
Innymi słowy – oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli między jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodów istnieje związek przyczynowy (ewentualnie z zachowaniem lub zabezpieczeniem źródła przychodów).
Zatem warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
- został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztów uzyskania przychodów podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
- jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
- pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
- poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
- został właściwie udokumentowany,
- nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
Tym samym – możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodów jest uzależniona od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, że wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia jego przychodów.
Dokonując oceny charakteru ponoszonych wydatków, należy rozstrzygnąć, czy spełniają one kryteria określone w art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz czy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 tej ustawy. Ocena prawna danego wydatku wymaga bowiem uwzględnienia unormowań art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w którym ustawodawca dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, nawet jeśli ponoszone są w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Z przepisu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że jakkolwiek podmioty gospodarcze mogą dowolnie i swobodnie podejmować decyzje finansowe w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to jednak kwalifikacja wydatków do kosztów podatkowych winna opierać się na przepisach prawa podatkowego. Nie każdy wydatek z racji tylko samego jego poniesienia jest kosztem podatkowym. Aby tak było, wydatek musi spełniać wskazane kryteria ustawowe. Nie ma w tym względzie dowolności i uznaniowości podyktowanej pozaustawowymi kryteriami.
Wskazuję również, że sam fakt nieobjęcia ustawowym wykazem wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest wystarczający do podatkowej kwalifikacji kosztów. Brak takiego wydatku w katalogu kosztów negatywnych nie skutkuje automatycznym przyjęciem, że stanowi on koszt podatkowy.
Z opisu sprawy wynika, że posiada Pani orzeczenie o niepełnosprawności w stopniu lekkim - symbol przyczyny niepełnosprawności - 03-L. Powadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie usług stomatologicznych, opodatkowaną na zasadach ogólnych. Zamierza Pani zakupić aparaty słuchowe, które są Pani niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. W pracy jako lekarz dentysta, aparaty słuchowe stanowią nieodłączne narzędzie pracy, umożliwiające Pani efektywną komunikację z pacjentami, a także z ich opiekunami prawnymi, innymi lekarzami specjalistami oraz personelem pomocniczym, co przekłada się na możliwość udzielenia usług stomatologicznych i uzyskania przychodu w Pani działalności gospodarczej.
Ponadto wskazała Pani, że istnieje szereg dodatkowych możliwości, które wynikają z wykorzystania aparatów słuchowych, co przekłada się na uzyskanie przychodu w Pani działalności, takich jak:
1.możliwość udzielenia świadczeń zdrowotnych pacjentom z dentofobią oraz dzieciom: Pacjenci z dentofobią oraz dzieci często mówią bardzo cichym głosem. Aby móc lepiej wykonywać swój zawód i udzielać usług w zakresie stomatologicznym, potrzebuje Pani nowszych, bardziej zaawansowanych technologicznie aparatów słuchowych, które są w stanie zapewnić lepszą jakość dźwięku, co przełożyłoby się na lepsze zrozumienie pacjentów, gdyż w takich sytuacjach nie musiałaby Pani prosić o powtórzenie wypowiedzianych słów przez pacjentów z dentofobią lub dzieci mówiących bardzo cichym głosem. W tej sytuacji bardzo istotne jest, aby wszystkie przekazywane informacje były zrozumiałe, aby nie dochodziło do nieporozumień na żadnej płaszczyźnie. Nieporozumienia i błędy w komunikacji mogą narażać na wdrożenie nieprawidłowego leczenia. Zastosowanie zaawansowanych i innowacyjnych aparatów słuchowych przekładałoby się to jednocześnie na lepszą jakość świadczonych usług oraz zabezpieczenie przychodów w Pani działalności gospodarczej;
2.możliwość regulacji aparatów słuchowych z aplikacji: Praca w gabinecie stomatologicznym generuje dużo hałasów na określonych częstotliwościach (kątnice i turbiny stomatologiczne, skalery, ssaki i ślinociągi, itd.), co powoduje pogłębianie się ubytku słuchu. Współczesne aparaty słuchowe posiadają zaawansowane aplikacje mobilne, które umożliwiają regulację i dostosowanie ustawień poprzez wytłumienie hałasów na określonych częstotliwościach bez wyciszania dźwięków rozmowy. W Pani przypadku, jako lekarza dentysty ta funkcja jest szczególnie istotna, ponieważ dostosowanie ustawień umożliwi Pani komunikację z pacjentami i personelem pomocniczym podczas zabiegów leczniczych, generujących dużo hałasu. Ponadto, wytłumienie hałasów jest niezwykle ważne, aby chronić słuch i zminimalizować ryzyko pogłębiania się wady słuchu, co może narazić na utratę przychodu;
3.możliwość pracy z urządzeniami wykorzystywanymi w leczeniu stomatologicznym: Urządzenia niezbędne do udzielania świadczeń stomatologicznych w zakresie leczenia endodontycznego (kanałowego) daje ciche sygnały dźwiękowe odnośnie prawidłowej preparacji systemu korzeniowego zębów, które są w Pani przypadku niesłyszalne bez użycia aparatów słuchowych. Wówczas niemożliwe jest poprawne udzielenie usług stomatologicznych, co przekłada się na utratę przychodu w Pani działalności gospodarczej;
4.możliwość udzielania usług stomatologicznych pacjentom obcojęzycznym: w pracy coraz częściej zgłaszają się pacjenci obcojęzyczni, w przypadku których bardzo istotne jest prawidłowe zrozumienie języka. Współczesne, bardzo zaawansowane technologicznie aparaty słuchowe umożliwiają regulację ustawień do sytuacji. Jest to bardzo pomocne przy komunikacji w językach obcych. Dostosowanie ustawień pozwala na skuteczną komunikację z pacjentami w językach obcych i umożliwienie udzielenia usług stomatologicznych w Pani działalności gospodarczej.
Dodała Pani, że w codziennym życiu jest Pani w stanie funkcjonować bez aparatów słuchowych, natomiast w pracy bez aparatów słuchowych nie jest Pani w stanie poprawnie komunikować się z pacjentami i współpracownikami, a także korzystać ze specjalistycznych urządzeń stomatologicznych, które emitują dźwięki w trakcie pracy. Zakupu aparatów słuchowych nie uwzględni Pani w ramach ulgi rehabilitacyjnej.
Zatem, na podstawie opisanego zdarzenia przyszłego oraz powołanych przepisów prawa, stwierdzam, że wydatki poniesione na zakup aparatów słuchowych oraz koszty ich utrzymania mogą stanowić koszty uzyskania przychodów w prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej. Wydatki te pozostają w związku przyczynowym z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zakup aparatów słuchowych jest po pierwsze związany z prowadzoną przez Panią działalnością gospodarczą, bowiem zastosowanie zaawansowanych i innowacyjnych aparatów słuchowych przekłada się na lepszą jakość świadczonych usług oraz zabezpieczenie przychodów w Pani działalności gospodarczej. Ponadto umożliwiają one Pani efektywną komunikację z pacjentami, a także z ich opiekunami prawnymi, innymi lekarzami specjalistami oraz personelem pomocniczym, co przekłada się na możliwość udzielenia usług stomatologicznych i uzyskania przychodu w Pani działalności gospodarczej.
Reasumując – wydatki na zakup aparatów słuchowych oraz koszty utrzymania aparatów słuchowych, takie jak: baterie, części zamienne, serwis, czyszczenie (w części która nie zostanie Pani zrefundowana), mające związek przyczynowo−skutkowy z prowadzoną działalnością gospodarczą, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez Panią pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Pamiętać przy tym należy, że to na Pani, jako podmiocie odnoszącym korzyść z faktu zaliczenia wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodu, ciąży obowiązek wykazania związku przyczynowo-skutkowego poniesionego wydatku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą, jak również obowiązek właściwego jego udokumentowania.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego czy kontrolnego. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. Pełna weryfikacja prawidłowości zaliczenia poszczególnych wydatków do kosztów uzyskania przychodów może być dokonana jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej, do której zastosowanie mają przepisy określone w art. 14h (w zamkniętym katalogu) ustawy – Ordynacja podatkowa. Dokonując interpretacji indywidualnej organ interpretacyjny przedstawia jedynie swój pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego (którego elementy przyjmuje jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right