Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok NSA z dnia 19 września 2023 r., sygn. III FSK 245/23

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodniczący: Sędzia NSA Paweł Borszowski, Sędzia NSA Wojciech Stachurski, Sędzia WSA (del) Agnieszka Olesińska (sprawozdawca), po rozpoznaniu w dniu 19 września 2023 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo B. od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z dnia 27 października 2022 r. sygn. akt I SAB/Ol 6/22 w sprawie ze skargi Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo B. na bezczynność Wójta Gminy B. w przedmiocie bezczynności organu w sprawie zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2016 r. 1) uchyla zaskarżony wyrok w całości i przekazuje sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Olsztynie, 2) zasądza od Wójta Gminy B. na rzecz Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo B. kwotę 340 (słownie: trzysta czterdzieści) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania kasacyjnego.

Uzasadnienie

III FSK 245/23

UZASADNIENIE

Zaskarżonym wyrokiem z dnia 27 października 2022 r., sygn. akt I SAB/Ol 6/22 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie oddalił skargę Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe Nadleśnictwo B. na bezczynność Wójta Gminy B. w przedmiocie zwrotu nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2016 r.

W uzasadnieniu wyroku Sąd pierwszej instancji podał, że stwierdzenie bezczynności w przedmiotowej sprawie wymagałoby wykazania istnienia obowiązku organu do wykonania czynności (tj. obowiązku zwrotu żądanej przez skarżącego kwoty tytułem nadpłaty w podatku od nieruchomości za 2016 r), a w rozpatrywanej sprawie obowiązek taki nie wystąpił. Sąd podkreślił, że co zasady rację ma skarżący twierdząc, że zwrot nadpłaty w związku z uchyleniem decyzji jest czynnością materialnotechniczną, tj. sprowadza się do wypłacenia przez organ określonej kwoty tytułem nadpłaty, nawet bez wniosku strony, co wprost wynika z art. 77 § 1 pkt 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, dalej jako: "O.p".). Sąd wskazał jednak, że należało mieć na względzie okoliczności faktyczne rozpatrywanej sprawy, a w szczególności to, że do zapłaty zaległości podatkowej doszło przed upływem terminu przedawnienia. W dniu zapłaty decyzja wymiarowa nie była ostateczna, posiadała jednak rygor natychmiastowej wykonalności, wobec czego należność była wymagalna. Konsekwencją dobrowolnego uiszczenia całej należności wynikającej z decyzji wymiarowej było wygaśnięcie, z dniem zapłaty, zobowiązania

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00