Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 12 września 2023 r., sygn. II SA/Kr 562/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Małgorzata Łoboz Sędziowie : WSA Monika Niedźwiedź ASR WSA Anna Kopeć (spr.) Protokolant : starszy referent sądowy Kamila Maśloch po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 12 września 2023 r. sprawy ze skargi K. P.-S. i M. S. na zarządzenie nr 41.2017 Burmistrza R. z dnia 23 marca 2017 r. w przedmiocie przyjęcia Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy R. w zakresie domu położonego w miejscowości [...] na działce nr [...] stwierdza bezskuteczność zaskarżonej czynności.

Uzasadnienie

K. P. - S. i M. S. wniosły do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na zarządzenie Nr 41.2017 Burmistrza [...] z dnia 23 marca 2017 roku w sprawie przyjęcia Gminnej Ewidencji Zabytków Gminy Radłów w części dotyczącej ujęcia w nim budynku mieszkalnego położonego w miejscowości W. , na działce nr [...] - której skarżące są współwłaścicielkami. Powołując się na art. 3 § 2 pkt 6 ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi zaskarżonemu zarządzeniu zarzuciły naruszenie:

1) art 3 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (dalej jako: ustawa o ochronie zabytków) poprzez bezpodstawne przyjęcie, że budynek położony w miejscowości W. spełnia kryteria zabytku określone w tych przepisach, a w konsekwencji, naruszenie art 22 ust 4 i 5 ustawy o ochronie zabytków poprzez ujęcie budynku w GEZ pomimo tego, że nie spełnia on definicji zabytku;

2) art 64 w zw. z art 31 ust 3 Konstytucji RP oraz art 1 Protokołu nr 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności, poprzez brak wyważenia interesu indywidualnego właścicielek budynku z interesem publicznym w myśl zasady proporcjonalności i w efekcie arbitralne przyznanie prymatu ochronie (rzekomemu) zabytkowi nad ochroną własności.

W uzasadnieniu skargi wskazano, że przedmiotowy budynek jest w katastrofalnym stanie technicznym, a przeprowadzone ekspertyzy wykazały, że nadaje się wyłącznie do rozbiórki. W 2017 r. budynek został objęty zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy Radłów w sprawie przyjęcia Gminnej Ewidencji Zabytków.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00