Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Poznaniu z dnia 8 września 2023 r., sygn. II SAB/Po 123/23

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Jakub Zieliński po rozpoznaniu na posiedzeniu niejawnym w dniu 8 września 2023 r. sprawy ze skargi K. sp. z o.o. z siedzibą w K. na bezczynność Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] w przedmiocie naruszenia praworządności w zabudowie i użytkowaniu obiektów budowlanych postanawia: 1. odrzucić skargę; 2. zwrócić stronie skarżącej kwotę 100 (słownie: sto) złotych uiszczoną tytułem wpisu od skargi.

Uzasadnienie

Pismem z 30 maja 2023 r. K. sp. z o.o. z siedzibą w K. (dalej w skrócie: "Spółka" ) wniosła do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego [...] (dalej: "PINB" lub "organ") "skargę obywatelską –powszechną", dotyczącą "naruszenia praworządności w zabudowie i użytkowaniu wszelkich obiektów budowlanych na sąsiedniej działce nr [...] przy ul. [...] w K.". Jako podstawę skargi wskazano art. 221-240 Kodeksu postępowania administracyjnego (K.p.a.).

W uzasadnieniu ww. pisma wskazano, iż Spółka jest właścicielem sąsiedniej działki nr [...] przy granicy której usytuowano sporną zabudowę. Ponadto przegrodę pionową od strony północnej stanowi dla spornego obiektu ogrodzenie z płyt betonowych będących własnością Spółki i z tego tytułu kwestia interesu prawnego Spółki jako strony postępowania nie powinna budzić wątpliwości. Zwrócono także uwagę, iż nie ma żadnej sprzeczności pomiędzy treścią przepisu art. 53a ust. 1 Prawa budowalnego, a treścią przepisu art. 233 K.p.a. Przepis art. 53a ust. 1 Prawa budowlanego ma charakter informacyjny, natomiast przepis art. 233 K.p.a. ma charakter nakazowy. Obowiązek wszczęcia postępowania z urzędu przez organ nadzoru budowlanego w przedmiotowej sprawie wynika także, a może przede wszystkim, z zasady legalizmu i praworządności oraz pogłębiania zaufania do organów państwa. Zaznaczono, iż Spółka nie zgadza się z ewentualnym stanowiskiem organu, że jeśli w wyniku czynności kontrolnych organ nadzoru budowlanego nie stwierdza naruszeń prawa budowlanego - to organ jest zwolniony z wszczęcia postępowania administracyjnego na skutek wniesionej skargi powszechnej obywatelskiej przez stronę postępowania. Rozpatrzenie przez organ niniejszego podania (skargi) w trybie skargowym może doprowadzić de facto do uniemożliwienia uzyskania przez stronę kontroli sądowej działania organu, gdyż tryb wnioskowo-skargowy jest wyłączony spod jurysdykcji sądów administracyjnych. Natomiast ewentualne postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania podlega zaskarżeniu do sądu. Natomiast zaniechanie przez organ podjęcia wymaganych czynności w celu załatwienia sprawy administracyjnej poprzez wydanie orzeczenia w przedmiocie wszczęcia postępowania będzie oznaczało, że organ pozostaje w bezczynności i będzie przysługiwała skarga na bezczynność organu (PINB w K.).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00