Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie NSA z dnia 12 marca 2024 r., sygn. III OSK 234/24

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie: Przewodnicząca: Sędzia NSA Małgorzata Masternak-Kubiak (spr.) po rozpoznaniu w dniu 12 marca 2024 r. na posiedzeniu niejawnym w Izbie Ogólnoadministracyjnej skargi kasacyjnej A. M. B. od postanowienia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku z dnia 9 listopada 2023 r. sygn. akt II SA/Bk 775/23 o odrzuceniu skargi A. M. B. na akt Prezesa Sądu Apelacyjnego w B. z dnia 14 lipca 2023 r. w przedmiocie mianowania na stanowisko referendarza sądowego postanawia: oddalić skargę kasacyjną.

Uzasadnienie

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku postanowieniem z dnia 9 listopada 2023 r. sygn. akt II SA/Bk 775/23, po rozpoznaniu skargi A. M. B. na akt Prezesa Sądu Apelacyjnego w B. z dnia 14 lipca 2023 r. w przedmiocie mianowania na stanowisko referendarza sądowego – w punkcie 1 odrzucił skargę; w punkcie 2 zwrócił skarżącej uiszczony wpis sądowy od skargi w kwocie 200 zł.

Jak wskazał Sąd pierwszej instancji przed przystąpieniem do merytorycznego rozpoznania sprawy, sąd w pierwszej kolejności obowiązany jest ocenić dopuszczalność skargi. W ocenie Sądu meriti akt mianowania na stanowisko referendarza sądowego mieści się w pojęciu aktu lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa (art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn. Dz. U. z 2023 r., poz. 1634 ze zm.) - dalej: "P.p.s.a.", jednakże dla skutecznego wniesienia skargi na powyższy akt, skarżąca zobowiązana była do wykazania interesu prawnego. W myśl art. 50 § 1 P.p.s.a. uprawnionym do wniesienia skargi, jest każdy, kto ma w tym interes prawny. Interes prawny podmiotu wnoszącego skargę do sądu przejawia się w tym, że działa on bezpośrednio we własnym imieniu i ma roszczenie o przyznanie uprawnienia lub zwolnienie z nałożonego obowiązku. W ocenie Sądu Wojewódzkiego, skarżąca w niniejszej sprawie nie wykazała, że posiada interes prawny w zaskarżeniu ww. aktu Prezesa Sądu Apelacyjnego w B. o mianowaniu I. P. na stanowisko referendarza sądowego, bowiem nie wskazała żadnego przepisu prawa, z którego wynikałoby, że zaskarżony akt mianowania dotyczył jej uprawnień lub obowiązków. Zaskarżony akt został skierowany do I. P., a zatem dotyczy jedynie jej uprawnień i ewentualnych obowiązków związanych z objęciem stanowiska referendarza sądowego. Natomiast w żadnej mierze akt ten nie dotyczył uprawnień ani obowiązków skarżącej, w związku z powyższym skarżąca nie mogła skutecznie wnieść skargi na powyższy akt do sądu administracyjnego. W realiach niniejszej sprawy można co najwyżej mówić o interesie faktycznym skarżącej, jako osoby biorącej udział w procedurze konkursowej, która nie została wytypowana do zatrudnienia na stanowisku referendarza sądowego, ale nie o interesie prawnym.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00